سئو هر روز در حال پیچیده تر شدن است و  گوگل با تغییر الگوریتم هایش تلاش میکند برای جست و جوی کاربر به گونه ای نتایج را فیلتر کند که بهترین و مرتبط ترین نتایج برای کاربر به نمایش درآید و به همین دلیل پروسه seo یا بهینه سازی سایت هم پیچیده شده است.برای اینکه مطلب در ذهنتان روشن تر بشود میتوانید سئو را مانند یک پازل در نظر بگیرید  که برای دیدن آن باید تمامی قطعات را در کنار هم قرار دهید و هیچکدام از قطعات آن به تنهایی معنا و مفهوم خاصی نخواهند داشت.

برای موفقیت در سئو و کسب نتایج برتر گوگل باید بعد از سنجش نیازهای کاربران, استراتژی مناسب برای رسیدن به اهدافتان را مشخص کنید و بر همان اساس پیش بروید تا به نتیجه برسید.در سئو هم تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی, لینک سازی داخلی و خارجی, تولید محتوی را میتوان به عنوان مهم ترین بخشها در اولویت قرار داد.
در سئو پیچیدگی های خاصی وجود دارد که به مرور زمان حتی از این هم پیچیده تر میشود به عنوان مثال شاید نمیدانید که سایتهایی با اتوریتی Authority یا اعتبار دامنه پایین تر, بهتر و راحت تر میتوانند در نتایج رتبه بگیرند و به صفحه اول برسند. تصویر زیر گواه صحت این ادعا است

اهمیت اتوریتی دامنه

من قصد ندارم شما را از سئو ناامید کنم بلکه قصد دارم توضیح بدهیم که سئو امروز با سئو در سالهای گذشته بسیار متفاوت شده و دیگر نمیتوان با روشهای قدیمی سئو به نتیجه ای رسید.گوگل از سال 2017 اعلام کرد که قصد دارد از هوش مصنوعی با نام رنک برین RankBrain برای نمایش نتایج به کاربران استفاده کند.در ادامه توضیح میدهم که رنک برین چیست و چطور میتوان از آن برای سئو و کسب رتبه های برتر گوگل استفاده کرد.

رنک برین RankBrain چیست ؟

شاید قبلا نام رنک برین را شنیده باشید و نمیدانید که این کلمه چه مفهومی دارد و کارش چیست ؟ به زبان ساده RankBrain بخشی از موتور جست و جوی گوگل است که در کنار الگوریتم های آن کمک میکند بهترین نتایج که مرتبط باخواسته کاربر هستند به او نمایش داده شود.
                                                       بسیاری از منابع آنلاین اعلام کرده اند رنک برین RankBrain سومین فاکتور مهم در رتبه بندی سایتها در گوگل است.
رنک برین را نمیتوان یکی از الگوریتم های گوگل حساب کرد و در واقعیت هم اینطور نیست و رنک برین کاملا متفاوت است و در حقیقت گوگل با این کار  یک لایه دیگر به فیلتر های خود برای نتایج استفاده میکند.در تصویر زیر میتوانید روش عملکرد رنک برین را مشاهده کنید :

rank brain چگونه کار میکند

برای نمایش بعضی از نتایج الگوریتم های گوگل به تنهایی کافی نبودند و گاها نتایج بی ربط یا ضعیف به کاربر نمایش داده میشد به همین دلیل گوگل سعی کرد با استفاده از هوش مصنوعی دقیقا متوجه خواسته کاربر شود و بر اساس آن بهترین نتایج رابه او نمایش بدهد
                         رنک برین RankBrain نوعی از هوش مصنوعی Artificial Intelligence  است که گوگل صرفا برای موتور جست و جوی خودش آن را طراحی و استفاه میکند.
رنک برین با توجه به سوابق جست و جوی کاربر, موقعیت جغرافیایی او, دستگاهی که کاربر استفاده میکند, علایقی که کاربر در گذشته از خود نشان داده(بله گوگل به تمامی این اطلاعات از طریق موبایل و مرورگر کروم دسترسی دارد) و نکاتی از این دست میتواند دقیقا متوجه شود کاربر چه میخواهد و همان نتایج را به او نمایش میدهد.
توضیح : گوگل در تمامی نتایج از رنک برین استفاده نمیکند و فقط برای نتایجی که حساسیت بالایی دارند و الگوریتم ها به تنهایی برای آن مناسب نیستند استفاده میکند.
تا اینجا با رنک برین آشنا شدید و در ادامه با 6 روش بهینه سازی سایت برای رنک برین و کسب نتایج برتر گوگل آشنا میشوید.

چطور از رنک برین برای سئو استفاده کنیم ؟

1-    محتوی انحصاری و مفید ایجاد کنید

در سئوی امروز محتوی پادشاه است Content is the king و به جرات میتوان گفت محتوی مهم ترین عامل تاثیر گذار در سئو است که میتوان هر نوع سایتی را با آن به صدر نتایج آورد.
نکاتی که باید در تولید محتوی به آن توجه کرد :
•    برای انتشار محتوی برنامه ریزی داشته باشید و طبق همان برنامه مطالب را منتشر کنید
•    کیفیت در محتوی مهم تر از کمیت است پس بجای انتشار 10 مقاله بی ارزش بهتر است 1 مقاله تحقیق شده و مناسب منتشر کنید
•    سعی کنید دید رفع مشکلی از کاربر را در هنگام نوشتن مقالات داشته باشید و بی هدف ننویسید
•    محتوایی ایجاد کنید که با کاربر تعامل برقرار کند و کاربر ها آن را لایک و بازنشر کنند و نظراتشان را بصورت کامنت بیان کنند
باید محتوایی ایجاد کنید که برای کاربر ارزش ایجاد کند, نکته جدیدی به او بیاموزد, مشکلی را از او رفع کند و البته تا حد ممکن جامع و طولانی بنویسید و حداقل 1500 کلمه در مقالات خود داشته باشید.
                                                     مقالات کوتاه و کپی شده دیگر جایگاهی در گوگل ندارند پس بهتر است وقت خود را با این گونه محتوی به هدر ندهید.

2-    به جست و جوی معنایی Semantic Search اهمیت بدهید

دیگر مدتها از زمانی که گوگل نتایج را بر اساس فقط کلمه جست و جو شده نمایش میداد گذشته است و با کمک RankBrain و قدرت بالای هوش مصنوعی گوگل سعی میکند ابتدا هدف و منظور کاربر از جست و جو را متوجه شود و سپس نتایج را بر همان اساس نمایش بدهد که در اصطلاح سئویی به این کار جست و جوی معنایی یا Semantic Search گفته میشود.
از طرفی استفاده کاربران از گوشی های تلفن همراه و همچنین جست و جوی صوتی Voice Search در حال فراگیر شدن است و همین نکته اهمیت جست و جوی معنایی را بیشتر میکند زیرا گوگل باید در ابتدا بفهمد که کاربر به دنبال چه چیزی است و سپس نتایج را به او نمایش بدهد.
استفاده از کلمات کلیدی هم خانواده یا LSI Keyword هم میتواند تاثیر بسیار خوبی در رتبه گرفتن مقالات داشته باشد.کلمات کلیدی هم خانواده به گوگل کمک میکند که دقیقا متوجه شود مفهوم و منظور مقالات شما چیست و این کلمات معمولا همان مفهوم کلمه کلیدی شما را دارند و جزئی از زیر گروه های آن به حساب می آیند.گوگل بارها تاکید کرده که استفاده از این کلمات کلیدی در محتوی ضروری است و کمک میکند خیلی بهتر در نتایج دیده شوید.
در جست و جوی معنایی گوگل سعی میکند دقیقا مانند یک انسان که با او مکالمه میکنید جواب شما را بدهد و این کار با استفاده از رنک برین بسیار کاملتر و بی نقص تر از قبل انجام میشود.

3-    از اسنیپت Snippet های گوگل استفاده کنید

آیا در مورد رنک صفر گوگل چیزی شنیده اید ؟ حتما پیش آمده که به دنبال موضوعی جست و جو کرده اید و در قسمت بالای تمامی نتیجه ها گوگل یک سایت را بصورت مجزی نمایش میدهد که معمولا پاسخ سوال کاربر به صورت لیست در آن وجود دارد که به این سایتها رنک صفر گفته میشود.
در واقع سایتهایی که در رنک صفر Position Zero گوگل قرار میگیرند تمامی اطلاعات لازم برای سوال شما را در خود جای داده اند به حدی که حتی لازم نیست روی هیچ لینکی کلیک کنید و میتوانید در همان صفحه نتایج پاسخ خود را ببینید و اگر نیاز بود میتوانید روی لینک هم کلیک کنید.
سایتی که در رنک صفر قرار میگیرد یکی از 10 سایت نمایش داده شده در صفحه اول گوگل است و هنوز هیچکس نمیداند گوگل چگونه یک سایت را برای نمایش در موقعیت صفر انتخاب میکند ولی استفاده از تگ های مخصوص گوگل بصورت اسکیما schema قطعا یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در این نوع نمایش است.
معمولا گوگل برای جست و جو هایی که حالت سوالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده میکند برای مثال اگر کلمه seo را جست و جو کنید نتایج به صورت عادی به شما نمایش داده میشوند ولی اگر عبارت how to jump a car  به معنی روش باطری به باطری کردن ماشین چگونه است را جست و جو کنیم گوگل در رتبه صفر نتیجه را نمایش میدهد که در شکل زیر هم نمونه آن را مشاهده میکنید.

تاثیر استفاده از rich snippet  در سئو

                                     گوگل سایتهایی را در رنک صفر نمایش میدهد که برای گوگل بهینه سازی شده باشند و به صورت تیتر وار پاسخ سوال کاربر را داده باشند.

4-    روی کلمات کلیدی طولانی long-tail keywords تمرکز کنید

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در سئو داخلی سایت باید رعایت شود تمرکز روی کلمات کلیدی طولانی است.به این معنی که سعی کنید برای سایت خود روی عبارت های مختلف ورودی بگیرید و سپس وقتی گوگل متوجه شود موضوع و مفهوم اصلی سایت شما در چه موضوعی است به مرور زمان روی تک کلمه ها هم رتبه خواهید گرفت
اگر موضوع سایت شما کفش ورزشی باشد قطعا همین کلمه به عنوان کلمه کلیدی اصلی و مورد توجه شما است ولی برای تولید محتوی میتوانید از کلمات زیر استفاده کنید :
•    کفش ورزشی مردانه
•    کفش ورزشی زنانه
•    کفش ورزشی نایک مدل …….
•    کفش ورزشی آدیداس مدل ….
•    فروش کفش ورزشی در تهران
•    نمایندگی کفش ورزشی نایک تجریش
کلمات کلیدی طولانی از آنجا که جست و جوی کمتری نسبت به تک کلمه ای ها دارند پس خیلی زودتر و بهتر هم در نتایج دیده میشوند و از طرفی تحقیقات نشان داده نرخ تبدیل Conversion Rate افرادی که از طریق کلمات طولانی وارد سایت شده اند بسیار بالاتر است.
                            افرادی که از طریق کلمات کلیدی  طولانی وارد سایت شما میشوند تمایل بیشتری به خرید دارند و درصد زیادی از آنها به مشتری تبدیل میشوند.

5-    بهینه سازی انکر تکست anchor text

انکر تکست ها در واقع همان کلمه یا عبارتی است که شما مطلبی را با آن به مطلب دیگری لینک میکنید به عنوان مثال کلمه سئو و طراحی سایت در اینجا به مقالات و صفحات مناسب خود لینک شده اند.پس دقت به این نکته که کلمات کلیدی مورد نظرتان بخشی از انکور تکست باشد بسیار مهم است ولی نباید در این کار زیاده روی هم بکنید.برای مثال نباید تمامی لینکهای سایت شما روی یک کلمه کلیدی و برای یک صفحه خاص از سایت باشد که اگر این کار را بکنید به عنوان تقلب در سئو توسط گوگل جریمه میشوید.
سعی کنید لینک ها را روی کلمات و عبارات مختلف برای صفحات مختلف سایت ایجاد کنید و با این کار تراکم بک لینکها و لینک های داخلی سایت را بین صفحات تقسیم کنید.
همانطور که در شکل زیر میبینید حدود 85% از سایتهایی که رتبه برتر گوگل را در اختیار دارند از کلمه کلیدی در انکور تکست و لینکسازی خود استفاده کرده اند.

استفاده از انکور تکست در متن

6 –به زبان ساده بنویسید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از مدیران سایتها و تولید کنندگان محتوی مرتکب میشوند این است که بیشتر برای گوگل مینویسند نه برای کاربر و همین باعث میشود نتوانند جایگاه مناسبی پیدا کنند.گوگل امروز بسیار هوشمندتر از چیزی است که بتوانید فکرش را بکنید.
تنها نکته مهمی که در محتوی اهمیت دارد این است که دید رفع اشکال داشته باشید و سعی کنید به گونه ای روان و ساده بنویسید و توضیح بدهید که که حتی کاربر مبتدی هم متوجه موضوع و منظور شما از متن بشود و قطعا چنین محتوایی خیلی زود جایگاه خود را در گوگل پیدا میکند و نیازی نیست نگران سئوی آن باشید.

هرچند نباید اصول نوشتن محتوای سئو شده مانند :

  •  استفاده از تگ های H1 تا H6
  • انتخاب عنوان و تیتر مناسب برای محتوی
  • نوشتن متن مناسب برای بخش توضیحات محتوی
  • محتوی طولانی حداقل 1500 کلمه به بالا
  • استفاده از کلمات کلیدی به عنوان تگ alt تصاویر
  • رعایت تراکم کلمه کلیدی در طول متن با توجه به تعداد کلمات متن
  • زیر تیتر ها  و استفاده از بولت و شماره گذاری
  • استفاده از مولتی مدیا (صوت, عکس و فیلم ) مناسب با نوع محتوی
  • نداشتن غلط املایی و ایرادات گرامری به نحوی که باعث ناخوانایی و غیر قابل فهم شدن متن شود

را فراموش کنید ولی در استفاده از اینها زیاده روی هم نکنید و اجازه بدهید متن شما برای کاربر ساده و قابل فهم باشد.

سئو برای رتبه اول جستجوی گوگل امروز یکی مهمترین بخش های بازاریابی هر کسب و کاری است .
به نظر شما چرا امروزه دامنه بسیار زیادی با اشتیاق ثبت می شود برای آنها قالب طراحی می شود محتوا بسیار خوب در آن ها گذاشته می شود اما بعد از گذشت یک سال این دامنه ها آزاد می شوند.
یکی از مهم ترین بخش های موفقیت یک سایت داشتن هدف و استراتژی که باعث می شود کسب و کار اینترنتی شما رونق بگیرد اما این رونق نیازمند دیده شدن است که بخشی از آن با گرفتن ورودی حاصل می شود حال سئوال اینجاست چه ورودی باعث رشد سایت می شود بازدید کننده ای که دنبال محصول شما باشد با اختیار خود وارد سایت شود و از همه مهم تر بارها وارد سایت شما بشود جالب بدانید که کاربران اکثر بعد از چند بار ورود به یک سایت سود آوری ایجاد می کنند.
حال میتوان گفت بازدید کننده ای که از طریق گوگل وارد سایت شما می شود هم دنبال محصول شماست هم از طریق صفحات مختلف وارد سایت شما می شود و هم با اختیار خود موضوع را تایپ و با کلیک کردن وارد سایت می شود و برای اینکه در صفحه اول گوگل باشید باید روی سئو خود کار کنید.
جالب بدانید حتی سایت های بزرگ که روزانه ۲۰۰ هزار بازدید کننده دارند برای یک کلمه کلیدی که ماهی ۵۰۰۰ جستجو دارد بسیار حساس هستند چرا که می دانند درصد بسیاری از بازدید کننده های مستقیم سایت آنها از طریق همین کلمات کلیدی و موتورهای جستجو بدست آمده است.
بهینه سازی سایت برای جستجوی گوگل یا به اصطلاح سئو ( SEO ) پروسه بسیار پیچیده ای است که باید بطور دقیق توسط متخصص سئو اجرا شود.
دانش ، مهارت و تجربه در سئو به سادگی بدست نمی آید و یک سئو کار حرفه ای باید همیشه بروز باشد .
شرکت گوگل دائما الگوریتم های جدیدی را برای لیست کردن بهترین سایت ها در رتبه های برتر بکار میگیرد و ضمنا رقابت بسیار بالایی هم برای دستیابی به رتبه اول جستجو وجود دارد سئو کلمات کلیدی

سئو
یکی از مواردی که میشه گفت در آخر به آن توجه می شود یا اصلا به آن اهمیت داده نمی شود کلمات کلیدی هستند.
شما فرض کنید یک سایت مرتبط با سئو دارید و می خواهید روی کلمات کلیدی آن کار کنید تا سایت شما رشد کند اکثرا دوستان فقط به تصورات خود دقت می کنند مثلا فکر می کنند کلمه ای مثل صفحه اول گوگل یا کلمه مثل سئو در گوگل حتما کلمات خوبی هستند روی همین کلمات هزینه و زمان می گذارند و وقتی به نتیجه می رسند متوجه می شوند این کلمات جستجو چندانی ندارند.
ما چندین نوع کلمات کلیدی داریم کلماتی که تجاری هستند کلمات کلیدی که آموزشی و کلمات کلیدی که سایت را بیشتر برند می کنند کلمات کلیدی اطلاعاتی و موارد بیشتری هستند.
آیا فقط توجه به محبوبیت یک کلمه کلیدی که تعداد جستجوی بیشتر در گو گل دارد ما را به ورودی بیشتر و افزایش فروش می رساند جواب این سئوال قطعا خیر است.
مثلا کسی که با کلمه آموزش سئو وارد سایت شما می شود دنبال یک سایت آموزشی میگردد این امکان وجود دارد که همین بازدید کننده به مشتری تبدیل شود اما درصد بازده هزینه کردن روی این کلمه کم است حال کسی که با کلمه سئو چیست وارد سایت شما می شود باز هم دنبال مطالب توصیفی از علم سئو است البته این کلمه بهتر از آموزش سئو بازده دارد.
پس میتوان گفت یکی از مهم ترین موارد قبل از هر عملیات در فرآیند بهینه سازی سایت پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است که هم محبوب باشند هم جستجو زیادی داشته باشند هم مشتری ساز و رقبایی در سطح بالایی نداشته باشند و راحت تر شما به نتیجه برسید.
تولید محتوا

سئو
برای تولید محتوای مرتبط با خدمات و محصولات خود برنامه ریزی کنید و از کلمات کلید مرتبط و پرجستجو بصورت متعادل در تمام سایت استفاده کنید.
تولید محتوا که می تواند اون محتوا متن یا عکس یا ترکیبی از این موارد هر چیزی دیگه باشه.
تولید محتوا را میتوان پایه و اساس سئو دانست که هر چقدر این پایه قوی تر باشد لینک تاثیر بیشتری میگذارد وقتی شما میخواهید در یک کلمه کلیدی رشد کنید باید بستر را در داخل سایت ایجاد کنید و محتوا نقش اساسی را دارد.
یکی از مواردی که بارها دیده می شود این است که مدیر یک سایت دوست دارد تمام کلمات کلیدی یک سایت را روی صفحه اصلی یا یک صفحه کار کند اما واقعا یک صفحه چقدر پتانسیل رشد را دارد و در چند وجه میتواند یکه تاز باشد درست است که بیشتر قدرت یک دامنه روی صفحه اصلی سایت است و کار کردن کلمات سنگین تر روی صفحه اصلی منطقی تر است اما هر صفحه از سایت شما پتانسیل کلمات محدود را دارد.
حال نقش محتوا این است که شما باید برای ربات گوگل مشخص کنید هدف از ایجاد این صفحه چیست یا بهتر گفته بشه کلمه کلیدی که گوگل در این صفحه باید پیدا کند و در نتایج رشد دهد چیست.
دو راه برای تولید محتوا وجود دارد ، یکی ترجمه مقالات خارجی مرتبط از سایت های معتبر بین المللی و دیگری مقالات آموزشی است که خودتان باید در مورد کسب و کارتان بنویسید و در سایت منتشر کنید .
بهینه سازی سایت برای موبایل
در سال گذشته تعداد دفعاتی که مردم از طریق موبایل و تبلت در گوگل جستجو کردند و وب سایت ها را باز کردند بیشتر از دفعاتی بود که از طریق کامپیوتر های دسکتاپ جستجو کردند . بنابراین اخیرا گوگل بصورت رسمی اعلام کرده است که الویت جستجو براساس بررسی نسخه موبایل وب سایت هاست .
پس اگر وب سایت شما نسخه مخصوص موبایل نداشته باشد قطعا رنک پایین تری از گوگل دریافت خواهد کرد .
بهینه سازی محلی
از آنجایی که بررسی نسخه موبایل وب سایت ها در اولویت گوگل قرار گرفته است موقعیت مکانی شما بروی نقشه نیز اهمیت بالایی پیدا کرده است . زیرا براساس الگوریتم های جدید گوگل اولویت با وب سایت هایی است که مکانشان به شما نزدیک تر باشد .
بنا براین موقعیت مکانی خود را بروی نقشه گوگل ثبت کنید تا رتبه بالاتری را از گوگل دریافت کنید .
استفاده از SSL
یکی از نکات ریزی که به تازگی در سئو سایت تاثیرگذار است بحث SSL است .
گوگل به تازگی به سایت هایی که دارای SSL هستند رتبه بهتری میدهد ، زیرا این سایت ها امن تر هستند .
برای همین است که وقتی در گوگل جستجو میکنید بسیاری از سایت هایی که در صفحه اول جستجو هستند دارای HTTPS هستند .
لینک بیلدینگ
لینک بیلدینگ به دو بخش داخلی و خارجی سایت تقسیم میشود که هر دو بسیار مهم و تاثیر گذار هستند .
در داخل وب سایت خود بصورت متعادل و هوشمند کلمات کلیدی را به مقصد مرتبط و هدف خود لینک دهید .
همچنین بسیار مهم است که برای دریافت لینک از سایت های با اتوریتی بالا برنا مه ریزی کنید .
علم سئو فاکتورهای بسیار زیادی دارد که فاکتور های لینک بیلدینگ بسیار مهم و حساس هستند.
مثل لبه چاقو می مانند اگر از آنها درست استفاده شود بسیار نتایج خوبی می دهند اما اگر بدون تخصص به صورت اسپم باشند سایت را تا مرحله جریمه شدن و حذف کلی سایت از گوگل می رسانند.
یکی از مواردی که باید به آن توجه بسیار زیادی شود لینک گرفتن از سایت های مرتبط است وقتی موضوع سایت شما طراحی سایت است و شما از یک سایت مدل لباس لینک می گیرید قطعا هیچ ارتباطی بین این دو سایت وجود ندارد و شما راحت به گوگل اجازه می دهید تخلف شما را متوجه شود که شما در حال خرید لینک هستید هم برای سایت مقصد و هم برای سایت مبدا پس ارتباط لینک سازی شما مهم ترین تاثیر را در رشد سایت شما در کلمه کلیدی مورد نظر میگذارد.
فکر کنید شما در کلمه کلیدی در صفحه اول و رتبه ۵ قرار دارید و سایت دیگر در همان کلمه کلیدی در رتبه ۴ قرار دارد وقتی این سایت به شما لینک بدهد به نظر شما چقدر در رتبه بندی شما در این کلمه کلیدی تاثیر میگذارد.
من بحث های کلی لینک سازی را به صورت کامل در سایت توضیح داده ام چند جمله مرتبط هم از کسی که در این علم زحمت کشیده را قرار میدهم که خالی از لطف نیست.
رند فیسکین مدیر شرکت موز : انکر تکست یا کلمه کلیدی لینک شده بسیار مهم است.
موارد فوق برخی از مهم ترین و موثر ترین راهکاری سئو وب سایت هستند که البته اجرای آن بصورت حرفه ای در تاثیر گذاری آن نقش مهمی دارد .

دسته بندی : افزایش فروش سایت