رتبه بندی و تخمین ترافیک الکسا مبتنی بر رفتار کاربران در جستجو است که در پنل دیتای جهانی الکسا که نمونه ای از تمام کاربران اینترنت است، می باشد.

رتبه بندی الکسا براساس دیتای ترافیک ایجاد شده توسط کاربران در پنل دیتای جهانی الکسا است که در دوره ی ۳ ماهه نمایش داده می شود. رتبه بندی های ترافیک به صورت روزانه آپدیت می شوند. رتبه بندی یک وبسایت بر اساس ترکیبی از کاربران یونیک و پیج ویو سایت است . کاربران یونیک توسط تعداد کاربران منحصربفرد الکسا که در یک روز سایت را بازدید می کنند مشخص می شود.

پیج ویو تعداد کل درخواست کاربر URL الکسا برای یک سایت است(تعداد کل بازدیدهای یک وبسایت). با این وجود، چندبار درخواست برای همان URL در همان روز توسط یک کاربر به عنوان یک پیج ویو شمارش می شود. در الکسا سایت با بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و پیج ویو به عنوان رتبه اول، رتبه بندی شده است. علاوه بر این، الکسا از نرمال کردن داده ها برای جبران انحرافاتی که ممکن است در داده ها وجود داشته باشد استفاده می کند.

رتبه های ترافیکی الکسا فقط برای دامنه است. به عنوان مثال domain.com و رتبه های جداگانه برای زیر صفحات در یک دامنه به عنوان مثال،  http://www.domain.com/subpage.html  یا زیر دامنه ها به عنوان مثال،       subdomain.domain.com ارائه نمی شود. مگر اینکه آنها به صورت اتوماتیک به عنوان هوم پیج شناسایی شوند درست مثل صفحات یا وبلاگ هایی که در سایت هایی مانند Blogger میزبانی شده اند. (blogspot.com)

اگر یک سایت به عنوان یک صفحه شخصی یا وبلاگ شخصی شناخته شود، جدا از دامنه میزبان خود، رتبه بندی ترافیک خود را دارد. (مثالی که در سایتهای ایرانی می توان زد وبلاگهایی است که توسط بلاگفا، میهن بلاگ، پرشین بلاگ، بلاگ اسکای و … میزبانی می شوند که هریک می توانند رتبه الکسای جداگانه داشته باشند.)

برای ارائه آمار براساس داده های موجود محدودیت هایی وجود دارد. سایتهای دارای ترافیک نسبتا کم نمیتوانند با Alexa رتبه بندی شوند. الکسا داده های کافی از منابع خود برای رتبه بندی وبسایتهایی با رتبه بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دریافت نمیکند. با این حال، هرچه سایت به رتبه ۱ نزدیکتر می شود، رتبه آن قابل اعتمادتر است. به این معناست که برای مثال تفاوت در ترافیک بین یک سایت با رنک ۱ میلیون  و یک سایت دارای رتبه ۲ میلیون به لحاظ آماری کم است. سایت هایی با رنک بیشتر از ۱۰۰،۰۰۰ ممکن است به علت کمبود داده ها برای این سایت ها با نوسانات بزرگ رتبه بندی شوند.  برای چنین سایت هایی این امر دور از انتظار نیست که رتبه آنها به طور ناگهانی به «No Data» رفته و یا به طور ناگهانی بهبود یابند.

تصویر مطالب

در همین ابتدا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که رنکینگ و سئو هر دو یکی می باشند و تفاوتی بین این دو گزینه وجود ندارد . در حالی که رنک سایت با سئو کاملا از نظر مفهومی متفاوت ولی از نظر نتیجه بر روی هم تاثیر گذار هستند . شما می توانید رنک خوبی داشته باشید ولی سئوی خوبی نداشته باشید . برعکس این جمله هم وجود دارد . وب سایتهای زیادی وجود دارد که در نتایج اول گوگل نمایش داده می شوند ولی اصلا رنک خوبی ندارند بله این جمله کاملا درست است . رنک دارای مولفه های متعددی است که اگر بعضی از موارد آن به درستی اعمال شود می تواند رنک وب سایت شما را کاهش بدهد . اما سئو یک تکنیک اصولی ، پیچیده و زمان بر می باشد که به مروز زمان می توان بر روی رنک تاثیر بگذارد .

حتما فروشگاههای اینترنتی بزرگ را دیده اید که اصلا محصولات آنها در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده نمی شود ولی دارای رنکینگ بالایی هستند . کافیست از طریق الکسا این نوع وب سایتها را به صورت دقیق آنالیز کنید تا متوجه شوید دلیل رشد این وب سایتها چیست و چگونه توانسته اند بدون رعایت کردن اصول سئو به این رتبه دست پیدا کنند .

هرچه وب سایت شما دارای رنکینگ بهتری باشد ، آمار بازدید بالاتری دارید به شرطی که !!!

به شرطی که وب سایت شما از راه تبلیغات غیر اصولی ، خرید بک لینک ، پاپ آپ ، سایت هایی که از طریق اسکریپت بازدید غیر واقعی به سمت سایت شما هدایت می کنند و … به رنک بالا نرسیده باشید .

بر فرض مثال که از طریق روشهای بالا رنک خوبی بدست آورده باشیم چه تفاوتی دارد ؟ تفاوت در این نکته مهم خلاصه می شود که الکسا هنوز آنقدر هوشمند نشده است که بتواند متوجه شود این افزایش بازدید مجازی واقعی نبوده و از طریق روشی به غیر از سئو بدست آمده است .البته از طریق گزینه Bounce Rate چراغ هشدار به شما نشان میدهد که بازدید کنندگان قبل از یک مدت زمان خاص از سایت شما خارج می شوند. فرقی هم برای الکسا ندارد چون این روشها بسیار هزینه بر بوده و همه سایتها نمی توانند از آن استفاده کنند . از طرفی این روش فقط آمار بازدید غیر واقعی را افزایش ، رنک سایت را کاهش و در نتیجه فروش زیادی به دنبال ندارد . (منظور از کاهش رنکینگ پایین آمدن رنک وب سایت شما می باشد).

بدست آوردن رنکینگ خوب از طریق روشهای بالا بسیار بسیار برای مدیر یک وب سایت خطرناک است . اگر بودجه شما به هر دلیلی تمام شود ، وقتی بر روی سئوی محصول یا کالای عرضه شده به صورت مجازی کار نکرده باشید خیلی سریع تر از آن چیزی که فکر می کنید به آخر جدول هدایت خواهید شد . (درست مثل بازی مار و پله) برای فروش یک محصول به صورت مجازی جدا از اصول سئو و رنکینگ باید بازاریابی ، کیفیت خدمات ، رقابتی بودن محصول و خیلی چیزهای دیگر باید رعایت شود.

تبلیغات ،پاپ آپ ، اسکریپت و هر روش دیگری زمانی مفید است که به صورت موازی با سئو پیش رفته باشد نه جلوتر . وقتی به صورت همزمان از هر دو استفاده کنید نگرانی از بابت تبلیغ نکردن وجود ندارد چون سایت شما به دلیل سئو اصولی در نتایج گوگل نمایش داده می شود و این یعنی موفقیت برای مدیر وب سایت . نکته ای که خیلی از وبمسترها به آن دقت نمی کنند و می خواهند راه چند ساله را در چند روز طی کنند و این یعنی عدم موفقیت .

شما با سئوی اصولی می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای همیشه مشتری داشته باشید .در طول این چند ساله وب سایت های زیادی را می توانم نام ببرم که از راه تبلیغات خیلی سریع رشد کرده اند و خیلی سریع هم سایتشان به آخر جدول هدایت شده است . به دلیل اینکه بازدید غیر واقعی فقط رنک را کاهش میدهد و هیچ افزایش فروشی نسبت به درصد رشد آمار بازدید شما نخواهد داشت . منتقدان می توانند این موضوع را با استفاده از آمار و ارقام پرداختی بابت تبلیغات ، همچنین درآمد حاصله نتیجه را به صورت دقیق بررسی کنند .

تبلیغات اصولی که از طریق نمایش بنر در وب سایتهای پر بازدید انجام شود بهترین گزینه برای برند سازی و فروش محصولات می باشد ، اما این روش بسیار گران و فقط برای کمتر از ۱۰ درصد وب سایتها وجود دارد .

با خواندن این مقاله متوجه شدید که رنک سایت زمانی می تواند مفید بوده باشد که اصولی و با رعایت کردن قوانین سئو به صورت تدریجی بدست آمده باشد نه سریع . کاهش رنک باید همزمان با رشد ساختار شرکت شما اتفاق بیافتد وگرنه کیفیت خدمات شما صد در صد کاهش پیدا می کند . مواردی که در بالا به آن اشاره کردم برای وب سایت هایی مفید می باشد که می خواهند در محیط مجازی محصولی را عرضه کنند .

نتیجه گیری : 

سئو را به درستی یاد بگیرید و بابت آن وقت بگذارید .

انتظار نتیجه ی سریع نداشته باشید چون سئو، کاری زمان بر و نتایج آن به صورت تدریجی ( به مروز زمان ) ولی پایدار بدست خواهد آمد .

همیشه بروز باشید و منابعی برای یادگیری سئو داشته باشید .

سعی کنید به صورت ماهانه سئو محصولات و وب سایت خودتان را در نتایج موتورهای جستجو بررسی کنید .

از الکسا همیشه کمک بگیرید . الکسا خیلی خیلی می تواند برای کاهش رنکینگ به شما کمک کند .

از اشتباه کردن نترسید ، ممکن است در یک بازه زمانی هر روز رنک شما افزایش پیدا کند مثلا رنک ایران شما از ۳۰۰ به ۶۰۰ افزایش پیدا کند . فقط به نتیجه فکر کنید و برای بدست آوردن آن تلاش کنید . شکستی وجود ندارد نتایج در بعضی از مواقع متفاوت است .

وبمستر گوگل را فراموش نکنید . پنل وبمستر اطلاعات تکمیلی در مورد آمار بازدید ، کلمات جستجو شده و هر چیزی که مربوط به ساختار نقشه سایت شما باشد ، در اختیار مدیر وب سایت قرار می دهد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت