گاهی به تاریخچه الکسا

وب سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat تاسیس شد. نام این وب سایت برای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محلهای دانش در مقابل اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است؛ اما ۳ سال بعد شرکت آمازون که بيشتر شهرت آن به خاطر فروشگاه اينترنتي اش به خصوص در حوزه کتاب است، الکسا را خريد. در حال حاضر 30ميليون سايت در الکسا رده بندي شده است و اين سايت در هر ماه نزديک 9 ميليون بازديد دارد.

الکسا چیست؟

در واقع الکسا یک مرجع برای رتبه بندی تمامی سایت های موجود در دنیای اینترنت می باشد. این سایت به عنوان یک شاخصه برای مدیران وب سایت ها در نظر گرفته می شود و از آن به عنوان یک پارامتر برای مانور دادن استفاده می کنند. این سرویس از طریق وب سایت www.alexa.com در دسترس عموم است تا بتوانند اطلاعات کلی از میزان ترافیک و محبوبیت یک وب سایت را بدست آورند. هدف از این سرویس، رتبه بندی وب سایت ها از نظر میزان ترافیک یا تعداد بازدیدکننده و صفحات بازدیدشده می باشد. این سرویس با در نظر گرفتن معیارهای محاسباتی و آماری، نهایتا سایت های مختلف را رتبه بندی می کند. هرچه رتبه یک وب سایت نزدیک تر به عدد 1 باشد، اصولا باید محبوب تر و پربازدیدتر هم باشد؛ اما همیشه اینگونه نیست!

الکسا چگونه کار می کند؟

روش کار الکسا استفاده از تول باری (toolbar) است که روي مرورگرهاي مختلف نصب مي شود و بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند به وب سایت ها رتبه می دهد. این سیستم رتبه بندی ، آمار کاملی از رفتارهای کاربران و نحوه ورود به سایت های وب در سراسر دنیا را به دست می آورد. در عين حال، برخي مديران سايت ها مي توانند با ثبت نام سايت خود در سایت الکسا، به اين شرکت اين مجوز را بدهند که از اطلاعات بازديد سايت استفاده کند تا هم اطلاعات دقيق تري داشته باشد و هم احتمالا رتبه سايت را ارتقا دهد.

وبگاه الکسا

خدمات وبگاه الکسا را میتوان در 4 دسته اصلی دسته بندی نمود:

What’s Hot

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان میدهد و هر ۵ دقیقه به روز می شود.

برای دارندگان وبگاه (For Site Owners)

در این قسمت صاحبان وبگاه ها میتوانند داده های وبگاه خود را در الکسا وارد کرده و یا ویرایش کنند.

مشخصات وبگاه (Site Info)

الکسا طیف گسترده ای از داده های دقیق برای هر وبگاه را دارا می باشد.

نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar)

نوار ابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار می گذارد. مهمترین قسمت این وبگاه رتبه بندی وبگاه ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین کننده است.

آیا آمار الکسا واقعی است؟

پاسخ این پرسش بله است، ولی بر اساس کاربرانی که toolbar آن را دارند. بسیاری از کاربران تول بار الکسا را ندارند و ممکن است سایتی کاربر زیادی داشته باشد ولی کاربرانش این تول بار را نداشته باشد به همین دلیل در رتبه بندی الکسا رتبه خوبی نخواهد داشت.

مزایای الکسا:

۱- با استفاده از ابزار مقایسه الکسا، این امکان برای شما فراهم می گردد که سایت خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید.
۲- هر چه رتبه بهتری داشته باشید اعتبار بیشتری نزد کاربران خواهید داشت و این باعث می شود که سایت های دیگر درخواست تبلیغ در سایت شما را داشته باشند.

۳- یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت است.

معایب الکسا:

۱- بدلیل اینکه تمامی کاربران، toolbar الکسا را بر روی رایانه خود نصب شده ندارند، اطلاعات می تواند کامل نباشد.

۲- زیر دامنه ها محاسبه نمی شوند و تمامی امتیاز آن ها به دامنه اصلی منتقل می شود. مانند: سرویس های وبلاگ.

Bounce Rate در الکسا چیست ؟

Bounce Rate برای مشخص نمودن جذابیت سایت از سمت بازدیدکننده است و هرچه درصد آن کمتر باشد بهتر است. Bounce Rate به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می شوند.

چگونه رتبه الکسا سایت را افزایش دهیم؟

برای کسب رتبه بالاتر در الکسا بهترین کار فعالیت مستمر در جهت تولید و انتشار مطالب مفید و کاربردی و افزایش کیفیت محتوای سایت است. البته رعایت چند قانون هم می تواند کمک کننده باشد:

1.نصب toolbar الکسا

2. قرار دادن ابزار الکسا در سایت خود برای نصب کاربران

3.درج مقاله در موضوع الکسا در سایت

الکسا چیست

رتبه الکسا Alexa چیست و چگونه کار می کند ؟

آموزش تصویری و کامل کار با سیستم الکسا Alexa

 

سلام بر دوستان اناری ، با جلسه دهم از دوره اینترنت بیزینس همراه شما هستم، امروز یک مبحث خیلی مهم و کاربردی داریم به نام الکسا.

الکسا از اهمیت بالایی در نزد کاربران برخوردار است و یک معیار برای شناخت بهتر سایت هاست.

 

الکسا  Alexa چیست ؟

الکسا سرویسی از سایت آمازون است که در آدرس Alexa.com قابل دسترس قرار گرفته است.

هدف اصلی تشکیل این سیستم، رتبه بندی سایت هاست که با توجه به معیارهای مختلفی از جمله بازدید سایت(ترافیک سایت) و… سایت ها را رتبه بندی می کند.

 

امروز قصد داریم به صورت کامل الکسا را آموزش دهیم.

 

چگونه رتبه الکسا سایت ها را ببینیم؟

برای اینکه رتبه الکسا یک سایت را ببینید میتونید وارد سایت الکسا به آدرس Alexa.com شوید و آدرس سایت مورد نظرتون را وارد کنید.

روش دیگه اینه که تولبار الکسا را از این آدرس http://alexa.com/toolbar نصب کنید.

با نصب تولبار الکسا از این پس، یک آیکون روی مرورگر شما اضافه می شود که با کلیک بروی آن رتبه سایت قابل مشاهده می باشد.

(پیشنهاد میکنم حتما تولبار الکسا را نصب کنید چون برای سایت شما تاثیر مثبت خواهد داشت.)

 

آموزش تصویری الکسا

برای اینکه با محیط الکسا بیشتر آشنا شویم، و بتونیم بهتر یک سایت را آنالیز کنیم محیط الکسا را در این جلسه به شما آموزش میدیم.

برای مثال ما به آدرس زیر مراجعه می کنیم :

http://www.alexa.com/siteinfo/tanar.ir

توجه کنید بجای آدرس tanar.ir در آخر آدرس بالا ، هر آدرسی را وارد کنید مشخصات آن سایت به شما نمایش داده می شود.

 

خلاصه با کلیک روی لینک بالا ما وارد آنالیز سایت انار در الکسا می شویم

بخش Alexa Traffic Ranks

در قسمت اولیه صفحه ، رتبه سایت در جهان و در کشور را نشان می دهد.

برای مثال اینجا رتبه جهانی ما ۷۲۲٫۳۳۷ و رتبه در ایران ۷٫۹۲۴ است.

رتبه الکسا مانند رتبه کنکور هرچی کمتر باشه بهتره …

نکته : ناگفته نماند زمانی که شما تازه سایت ایجاد می کنید ممکن تا مدتی الکسا به شما رتبه ندهد، هرچی شما زودتر پیشرفت کنید و بازدید بگیرید ، الکسا هم زودتر به شما رتبه میده ، اصولا رتبه ایرانی سایت ها از ۸۰٫۰۰۰ شروع میشه و هرچی پیشرفت کنید این رتبه کمتر میشه…

نمودار کنار صفحه هم که می بینید نمودار پیشرفت و پسرفت سایت رو نشون میده که شامل رتبه جهانی میشه.

برای اینکه نمودار شما هم فعال بشه باید چندماه از عمر سایتتون بگذره…

 

بخش Audience Geography (موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان)

در این بخش موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان سایت را نشان می دهد، که بیشتر مناسب سایت های بین المللی است، مانند yahoo و google

همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید سایت انار ۱۰۰% از بازدیدکنندگانی که داره ایرانی هستن.

 

در اون قسمت که سه تا عدد کنار هم گذاشته نحوه برخورد کاربران شما را از سه نظر بررسی کرده…

 

بخش Bounce Rate

در این قسمت نشان میده که چند درصد از کاربران وب سایت بلافاصله پس از ورود به سایت ، از آن خارج شدن.

که همانطور در مباحث سئو هم اشاره کردیم، هرچی سایت شما برای بازدیدکنندگان جذاب تر باشه آنها بیشتر در سایت شما وقت میذارن.

تنها چند ثانیه فرصت دارید تا کاربران را جذب وب سایت خود کنید، پس سعی کنید به هر نحوی کاربر را به سایت خودتون نکشونید چون عاقبتش این میشه که خیلی سریع سایت شما رو میبندن و فقط آمار Bounce Rate سایت شما بالا میره… و در نتیجه آثار منفی روی سایت شما دارد.

 

بخش Daily Pageviews per Visitor

این آمار نشان میده که هر بازدیدکننده میانگین چند صفحه در سایت شما را نگاه می کند. در تصویر بالا میانگین سایت ما حدود ۸ تا صفحه است.

اگه سایت شما جذاب باشه هر بازدیدکننده که وارد سایت شما میشه درگیر مطالب دیگه سایتتون هم میشه و فقط یک صفحه را بازدید نمیکنه.

این آمار هم هرچه بیشتر باشه تاثیر بهتری در سایت شما داره.

 

بخش Daily Time on Site

در این بخش هم میانگین مدت زمان حضور بازدیدکنندگان سایت شما را نمایش میده، هرچی که این زمان بیشتر باشه ، نشان دهنده اینه که سایت شما از جذابیت و محبوبیت بالایی برخوردار است. همانطور که در تصویر بالا می بینید، میانگین حضور کاربران در سایت انار حدود ۹ دقیقه می باشد.

 

Where do tanar.ir’s visitors come from

بخش بعدی مربوط به موتورهای جستجو می باشد و میزان گستردگی کلمات کلیدی وب سایت شما و آمار مراجعه بازدیدکنندگان را نمایش می دهد.

 

در بخش Top Keywords from Search Engines

محبوب ترین کلمات کلیدی شما در موتورهای جستجو را نمایش می دهد.

همانطور که در تصویر بالا میبینید ۵ تا از کلمه کلیدی های پر بازدید سایت را به ما نمایش می دهد ، برای مشاهده تمام کلمات کلیدی باید نسخه پولی الکسا را فعال کنید.

Search Traffic : این نمودار درصد کاربرانی را نشان می دهد که این سایت را از طریق موتور های جستجو پیدا کرده اند.

 

Upstream Sites : در این بخش هم سایت هایی را به شما نشون میده که بازدیدکنندگان شما قبل از بازدید سایت شما، از آنها بازدید کرده اند.

در این بخش نشان میدهد که چه سایت هایی به شما لینک داده اند.

back link : به سایت هایی که به سایت شما لینک می دهند بک لینک می گویند.

همانطور که می دانید بک لینک ها برای یک سایت خیلی ارزشمند هستند و اعتبار یک سایت را بالا می برند، سعی کنید همیشه بک لینک های خوبی دریافت کنید چون به شدت برای سئو و بهینه سازی سایت شما مفید و مهمه.

همانطور که در تصویر بالا میبینید، تعداد لینک های سایت مارو نشون میده که برای ما ۳۹ تاست، و ۵ تا از سایت هایی هم که به ما لینک دادن در لیست نشون میده که برای تعداد همه این سایت ها باید اکانت پولی الکسا را خریداری کنید.

(البته سایت هایی هستند که به رایگان لینک های سایت ما را نشون میدن مثل سایت ranksignals.com که با ثبت نام در این سایت میتونید تمام سایت هایی که به شما لینک دادن را مشاهده کنید.)

 

جمع بندی :

به معرفی بخش های مهم در سایت الکسا پرداختیم، و اکنون شما می توانید سایت ها را به خوبی از طریق سیستم الکسا آنالیز و بررسی کنید.

رتبه الکسا در ایران بسیار محبوبه و یه جوری همه فکر میکنن هرسایتی که الکسای بهتری داره خیلی موفق تره، اما به شما پیشنهاد میکنم خیلی خودتون رو درگیر آمار و ارقام نکنید، چرا که مهم اینه که هدف خودتون رو دنبال کنید، سیستم الکسا ضریب خطا هم داره و گاهی ممکن آمار های تقریبی و حدودی  بده.

اما با همه این توضیحات نمیشه الکسا را نادیده گرفت و خوبه که سایت خودمون رو بررسی کنیم و اصولی پیش بریم…

در سایت های مختلفی دیدم که الکسا را به اشتباه توضیح دادن، پس به آموزش هر سایتی توجه نکنید ، مطالب این پست کاملا صحیح و بر اساس تجربه چندین ساله ماست.

اینکه میگن رتبه الکسا فقط به تعداد بازدیدکننده سایت ربط داره، کاملا اشتباه است، شاید تعداد بازدیدکننده های سایت شما برای الکسا مهم باشه اما نکات دیگری هم الکسا بررسی میکنه که در این پست به آنها پرداختیم.

دسته بندی : افزایش فروش سایت