رتبه الکسا

الکسا توسط سایت آمازون در دسترس مدیران سایت ها قرار گرفته که هدف از آن رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) است. در این سایت با در نظر گرفتن مجموعه ای از معیارهای محاسباتی و آماری، می توان سایت های مختلف را از نظر میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبه بندی کرد و رتبه الکسا آنها را مشاهده کرد.

هدف از دانستن رتبه الکسا :

در برخی وب سایت هایی که از الکسا استفاده می شود و مدیریت سایت علامت یا لینک این سایت را در گوشه ای از صفحات قرار می دهد، کاربران برای استفاده از این ابزار تشویق می شوند. هدف از اینکار، نصب الکسا بر روی سیستم عامل و ورود کاربران از طریق این وب سایت می باشد. در صورتی که تمامی بازدیدکنندگان از طریق الکسا وارد صفحات سایت شوند، براحتی می توان تجزیه و تحلیل سایت را انجام داد و در عین حال آمار دقیقی از تعداد بازدیدکنندگان در طی دوره های مختلف بدست آورد.

  • تاثیر الکسا بر بهینه سازی سایت

تجزیه و تحلیل وب سایت یکی از راه های شناسایی عوامل کاهش رتبه سایت است. برای بررسی مواردی که می توانند به افزایش تعداد بازدیدکننده های سایت کمک کنند، از روش آنالیز سایت استفاده کرد. برای این کار الکسا می تواند به وبمسترها کمک کند. رتبه الکسا مشخص کننده رتبه سایت است. به این معنا که اگر رتبه الکسا بالا باشد، بیانگر ارزش و اعتبار سایت در مورتورهای جستجو می باشد.

  • نحوه افزایش رتبه در الکسا

برای افزایش رتبه الکسا باید تعداد بازدیدکننده های سایت افزایش پیدا کند. در این صورت و برای افزایش بازدید ها از طراحی سایت توجه به تکنیک های زیر می تواند به افزایش رتبه الکسا کمک کند.

 

الکسا

  • تولید محتواهای باکیفیت

محتواهایی که کاربرپسند هستند، بیشتر کاربران را جذب می کند. محتواها به دو دسته محتواهای سئو محور و محتواهای کاربر پسند تقسیم می شوند. محتواهای کاربر پسند مطابق با نیازهای کاربران هستند که به نیازهای واقعی آنها پاسخ می دهند. در حالی که محتواهای سئو محور تنها براساس الگوریتم های موتورهای جستجو حرکت می کنند که نتیجه علمی چندانی در بر ندارند. نوع دوم محتواها دارای رتبه بالایی در موتورهای جستجو هستند اما به مرور زمان و با تشخیص اینکه کاربران به آنها تمایل زیادی ندارند، از میزان بازدید آنها کاسته می شود. در صورتی که اگر در سایت، محتواهای کاربرپسند منتشر شود، رتبه الکسا افزایش پیدا می کند.

  • انتخاب عناوین جذاب

عناوین محتواها قبل از متن اصلی بر بازدیدکننده سایت تاثیر گذار است. بنابراین برای افزایش رتبه الکسا بهتر است قبل از اینکه متنی نوشته شود، در فکر انتخاب عناوین جذاب و ترغیب کننده بود. بهتر است عنوان چکیده ای چند واژه ای از محتوای اصلی باشد.

  • استفاده از کلمات کلیدی

اگر چه تاکید اصلی ما بر تولید محتواهای کاربر پسند است، اما به این معنا نیست که به طور کلی از پارامترهای موتورهای جستجو غافل شد. بلکه باید تا حد تعادل از برخی الگوریتم ها پیروی کرد. یکی از این پارامترها، انتخاب کلمات کلیدی مفید و به کار بردن تعداد متناسب آنها در محتوای صفحه است. با این کار تعداد بازدیدکننده سایت افزایش پیدا کرده و در نتیجه رتبه الکسا نیز ارتقا پیدا می کند.

افراد در هر حوزه ای عاشق اعداد و ارقام هستند. آن ها معمولا می‌خواهند موارد مشابه را به کمک این اعداد با هم مقایسه کنند. در این میان سایت‌ها نیز مستثنی نیستند. صاحبان سایت ها نیز دوست دارند این اعداد و ارقام را با اعداد و ارقام سایت رقبای خود مورد مقایسه قرار دهند. یکی از معیارهایی که در این مسیر به افراد کمک می‌کند رتبه الکسا است. حتما از خودتان می پرسید چرا این رتبه زیاد خوش‌نام نیست؟ از لحاظ تاریخی طیف وسیعی از افراد تمایلی به اعتماد کردن به این رتبه به عنوان نشانه دقیق از اندازه گیری ها نداشته اند. اینکه سایت ها چگونه نسبت به سایر سایت ها عمل می‌کنند نیز یک بحث شک برانگیز است. اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به رتبه الکسا بیندازیم و آن را بیشتر بررسی کنیم.

تاریخچه کوتاهی از رتبه الکسا

الکسا در سال 1996 به عنوان شرکت تابعه آمازون تاسیس شد که در فراهم آوردن داده های ترافیک وب تجاری که از طریق تولبارهای متعدد و افزونه های مرورگرها جمع آوری می‌کرد فعالیت داشت. برخی از فعالیت های قابل توجه الکسا که در سال های قبل انجام می‌داد در برگیرنده فراهم آوردن پایگاه داده ای بود که به عنوان پایه و اساس ایجاد Wayback Machine (آرشیو اینترنت) عمل می‌کرد. ایجاد امکانات مختلف جستجو نیز از فعالیت‌های الکسا محسوب می‌شد که هم اکنون تا حد زیادی متوقف شده است. با اینحال، چیزی که این شرکت به خاطر آن مشهور شده است، رتبه الکسا است. رتبه الکسا معیاری است که سایت‌ها را بر اساس محبوبیت یا عملکردشان در طول سه ماه گذشته رتبه بندی می‌کند.

رتبه الکسا چگونه اندازه گیری می شود؟

بر اساس صفحه داده های ما در سایت الکسا، این رتبه بر اساس ترکیبی از بازدید کنندگان منحصر به فرد روزانه که به صورت تخمینی به دست می آید، با تعداد صفحات بازدید شده بر روی سایت در طول سه ماه گذشته محاسبه می‌گردد. سایتی که بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و صفحات بازدید شده را داشته باشد، به عنوان رتبه اول شناخته می شود. داده های مورد نیاز از زیر مجموعه ای از کاربران اینترنتی که 25000 افزونه مرورگر را برای گوگل کروم، فایرفاکس و یا اینترنت اکسپلورر به کار می‌برند جمع آوری می‌شود. سپس الگوریتم تلاش می‌کند برخی از داده‌های پرت احتمالی را اصلاح کند و سعی می‌کند بازدید کنندگانی که ممکن است در پنل اندازه گیری الکسا نباشند را جبران نماید. در نهایت داده ها بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان به صورت عادی و طبیعی در می آید.

چگونه می توان رتبه الکسای سایتی را مشاهده کرد؟

این قسمت بسیار ساده است. کافیست به صفحه رسمی الکسا بروید و نام دامنه را به صورت کامل وارد نمایید و بر روی دکمه کلیک کنید. بعد از انجام اینکار، قادر خواهید بود در صفحه نتایج به سمت پایین اسکرول کنید و معیارهای جذابی همچون بونس ریت (Bounce Rate)، صفحات بازدید شده روزانه به ازای هر بازدید کننده (Daily Pageviews per Visitor)، زمان روزانه سپری شده در سایت (Daily Time on Site) و درصد بازدید کنندگانی که از موتورهای جستجو به سمت سایت می آیند (Percentage of visits from Search) و نیز اطلاعات جمعیتی متعدد، لیستی از سایت هایی که به سایت مورد نظر لینک داده اند و حتی سرعت صفحات و زمان بارگذاری را مشاهده کنید.

رتبه الکسا به چه معناست؟

به نظر می‌رسد توافق کلی بر این است که ارتباطی بین رتبه الکسا و ترافیک آن برای سایت های مشهور وجود دارد که سطح خوبی از ترافیک را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال سایت هایی که رتبه جهانی آن ها کمتر از 50000 تا 100000 است خود را محبوب می دانند. آن ها در سایت خود بیان کرده اند که رتبه ترافیک 100000 و بالاتر از آن باید به عنوان سایت های نه چندان محبوب در نظر گرفته شوند و رتبه بندی بین آنها شاید چندان معتبر نباشد. در مقابل سایت هایی که به رتبه اول نزدیک تر هستند ترافیک رتبه بندی دقیق تری به دست می‌آورند. هر رتبه ای که بالاتر از این رتبه 100000 باشد را معمولا به عنوان معیار در نظر گرفته نمی‌شود و آن را نادیده می گیرند.

چرا افراد تمایلی ندارند به رتبه الکسا اعتماد کنند؟

لوگوی الکسا

به نظر می رسد افراد و وبمستران زیادی که به داده های آنالیتیکی قابل اعتماد برای بیش از یک سایت دسترسی دارند (داده های آنالیتیکی محبوبی که توسط سایت هایی همچون گوگل فراهم شده است) اغلب گرایش های ترافیکی و آمارهایی را گزارش می‌کنند که به نظر می‌رسد کاملا خارج از رتبه ای است که توسط الکسا برای هر سایت به دست آمده است.

متاسفانه، کافیست در گوگل به دنبال عبارتی همچون آیا رتبه الکسا دقیق است؟ بگردید و چنین گزارش هایی را پیدا کنید. اگرچه، می توان در این میان گزارش های دقیقی نیز پیدا کرد. مشکل اصلی اینجاست که الکسا نمی تواند داده های خود را از همه افراد به دست آورد. این شرکت تنها قادر است داده های خود را از زیرمجموعه ای از چند میلیون کاربر که از افزونه های خاصی استفاده می کنند جمع آوری نماید. این موضوع می تواند باعث انحراف داده ها شود، زیرا بیشتر کاربران اینترنتی اصلا چنین افزونه هایی را بر روی مرورگرهای خود نصب نمی کنند. الکسا به جای اینکه چنین نگرانی هایی را هدف قرار دهد و خود را برای حل این مشکلات آماده سازد (به عنوان مثال با فراهم آوردن داده های زمینه ای دقیقی که به خوبی محاسبه شده و برای تخمین رتبه الکسا به کار می رود) و شفاف عمل کند، تنها بیان کرده است که رتبه خود را به کمک ترکیبی از میانگین معیارهای بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه و عدد تخمینی از صفحات بازدید شده در سه ماه گذشته به دست می آورد.

آیا رتبه الکسا مهم است؟

برای بیشتر صاحبان سایت ها، نحوه عملکرد سایت بسیار مهم است. با اینحال زمانی که می خواهید سایت خود را ارزیابی کنید بهتر است به جای بررسی رتبه الکسا به داده های حاصل از گوگل آنالیتیکس پایبند باشید. با اینحال زمانی که سایت رقبای خود را بررسی می‌کنید بهتر است نگاه سریعی به رتبه الکسای آن ها بیندازید تا ببینید این سایت ها چقدر محبوب هستند. همینطور اکانت الکسا پرو می‌تواند کمک‌حال سئوی سایت شما باشد.

با همه این‌ها چنین فکر نمی‌کنم که یک سایت صرفا به خاطر اینکه رتبه الکسایش چند هزار پایین تر از سایت های دیگر است، ترافیک بیشتری داشته باشد. اگر سایتی مورد نظر شما، رتبه ای بالای 100000 داشته باشد، مقایسه رتبه ها اصلا معنای قابل توجهی نخواهد داشت.

نتیجه گیری

من شخصا امیدوارم الکسا بر روی به بهبود معیارهای خود کار کند، زیرا پایبند بودن به اعداد موجود در هر سایت که به شما اجازه می دهد آن ها را با نگاه عمیق تر و دقیق تری بررسی کنید بسیار خوب و عالی خواهد بود. به نظر می رسد برای اینکه الکسا بتواند اعتماد فعالان وب را به خود جلب کند مسیر طولانی در پیش دارند.

دسته بندی : افزایش فروش سایت