ترفند های بازاریابی فروشگاه های زنجیره ای والمارت

وال مارت بزرگ ترین شرکت عمومی جهان در سال 2014  با بیش از 2 میلیون کارمند و بزرگترین فروشگاه زنجیره ای جهان می باشد. در سال 2009 این شرکت 51 درصد از فروش 258 بیلیون دلاری خود را از طریق فروش خواروبار کسب کرده است. وال مارت بیش از 11000 فروشگاه در 27 کشور جهان تحت 55 نام مختلف دارد.

سیاست ابتدایی این فروشگاه در سال 1945، فروش ارزان محصولات با حجم بالاتر و سود کم تر بود. در ابتدا به دلیل هزینه های بالای اجاره و خرید شعبه ها، شرکت عقب نشینی هایی داشت اما به تدریج قادر به پیدا کردن تامین کننده هایی با قیمتی کم تر از سایر فروشندگان گشت. در سال اول فروش 45 درصد افزایش یافت و هر سال به فروش کل شرکت اضافه گشت. در 5 سال اول کار شرکت توانست شعبه های خود را به 24 عدد برساند. در 25مین سال تاسیس شرکت، تعداد شعبه ها به 1198 عدد رسید.

در سال 1980 شرکت با هزینه 24 میلیون دلاری، ارتباط تمام شعبه های خود به شکل ارتباط دو طرفه ی صدا و اطلاعات و ارتباط یک طرفه تصویری با دفتر مرکزی خود برقرار کرد تا موجودی و فروش خود را در فروشگاه ها داشته باشد.در ان سال شرکت دارای بزرگترین شبکه ارتباط ماهواره ای دنیا بود. در سال 2005 تعداد شعب در امریکا چنان افزایش یافت که تنها در دورافتاده ترین نقاط کشور فاصله افراد با نزدیک ترین فروشگاه والمارت  به 97 کیلومتر رسید.

در سال 2005 شرکت برای کاهش هزینه های خود طرحی ریخت تا با هزینه 500 میلیون دلاری 25 درصد از مصرف سوخت کامیون های حمل بار را طی 3 سال کاهش دهد، و ظرف 10 سال آن را دو برابر کند،20  درصد از گاز های گلخانه ای را طی 7 سال کاهش دهد و میزان مصرف انرژی در شعب خود را تا 25 درصد ظرف 3 سال کاهش دهد. همچنین 3 شعبه آزمایشی را با صفحه های خورشیدی تاسیس کرد، همچنین شرکت به این سمت رفت که از فناوری های جدید برای یخچال ها و مخزن جوش های خود استفاده کند تا هزینه ها را کاهش دهد.  با تحقیقاتی که انجام شد شرکت برای کاهش هزینه های اضافی خود دریافت که با کم کردن بسته بندی محصولات می تواند هزینه های خود را کاهش دهد، فقط با کاهش بسته بندی اسباب بازی های فروشگاه 4/2 میلیون دلار به طور مستقیم صرفه جویی می شود.

وال مارت همچنین با تاسیس شرکت برق خود در تکزاس هزینه برق خود را با خرید عمده برق به صورت ارزان کاهش داد، همچنین برنامه دارد که در آینده بتواند به مشتریان تکزاسی خود برق بفروشد.

شرکت برای افزایش فروش خود تصمیم گرفت شکل جدیدی از مرکز های خرید را در سال 2006 احداث کند، به این شکل که فروشگاه های جدید دارای کف چوبی، راهرو های عریض تر، بار سوشی، کافی شاپ و ساندویچ فروشی با wifi رایگان باشند و محصولات گران تر برقی و مشروبات الکلی گران تر و سایر کالا های لوکس در آنها به فروش برسد.

وال مارت همچنین غذا ها  و سبزیجات را به قیمت ارزان عمده در محله های کم درامد عرضه می کند.اخیرا شرکت اعلام کرده که سعی میکند با تامین کنندگانی قرارداد ببندد که محصولاتی سالم تر ارائه میدهند،مثلا کم نمک تر و کم شکرتر باشند.

شعار فروشگاه برای 19 سال :”always low prices,always”

شعار فعلی: “save money live better”

در سال 2011 شرکت اعلام کرد که سیستم جدید خود را ‘walmart to go’ که به مشتریان این امکان را می دهد که یک سری اقلام خاص مثل مواد غذایی و لوازم منزل را از طریق سایت سفارش دهند ، را راه اندازی می کند.

در سال 2012 شرکت سیستمی راه انداخت تا از طریق mail مشتریان خود را با مبلق ماهیانه 7 دلار ثبت نام کند که در ماه 5 تا 8 نمونه غذا را برای امتحان به آنها تحویل دهد.

 در سال 2006 والمارت تصمیم گرفت تا دارو نیز به اقلام خود اضافه کند تا بتواند به قیمت عمده و ارزان ارائه دهد که در این زمینه نیز موفق ظاهر شد.

شرکت در سال 2008 تصمیم گرفت تا یک سری فروشگاه کوچک احداث کند تا برنامه های خود را اول به صورت امتحانی در آنجا پیاده کند و در صورت موفق بودن آنها را در فروشگاه ای بزرگ خود پیاده سازی کند .

خدماتی که در  والمارت ارائه می شوند، عبارت اند از: محصولات کشاورزی، دارو، لاستیک، عینک، عکاسی و آتلیه، شعبه بانک، موبایل فروشی، فست فود، بعضا ایستگاه مترو و مک دونالد و پمپ بنزین.

به مرور زمان حدود 40 درصد از محصولات فروخته شده در والمارت به برندهای خود شرکت تبدیل شدند یا توسط خود شرکت به تولید کنندگان سفارش داده شدند.

سیاست والمارت بر فروش انواع مختلفی از یک کالا با قیمت ارزان است. فروشگاه های والمارت همچنین از افرادی به نام خوش آمد گو در ورودی فروشگاه استفاده می کند  و به طور مخصوص برای این کار تربیت شده اند.این افراد آموزش دیده اند تا به خریداران کمک کنند تا اجناس خود را پیدا کرده و به سوالات آنان جواب دهند. والمارت هزینه ای از تامین کنندگان برای قرار دادن اجناس آنها در قفسه های خود نمی گیرد. در عوض بر فروش محصولات پرطرفدار تاکید می کند و به مدیر شعب خود اجازه می دهد تا محصولات کم طرفدار خود را از شعب خارج کنند و محصولات پرطرفدار را جایگزین کنند.

فروش وال مارت از طریق آنلاین روز به روز رو به افزاش است، 26 در صد از کل خرید خواروبار نیز از طریق اینترنت است.

سیاست وال مارت در کشورهای مختلف بنا به سلیقه و فرهنگ مردم تغییر می کند، به عنوان مثال دریافت که در کشور چین مردم تمایل به مصرف ماهی زنده دارند، پس درصدد برامد تا آکواریوم هایی در شعب تعبیه کند تا ماهی زنده را بتواند عرضه کند

ترفند های ساخت برند و لوگوی معتبر

«ساختار برند»: هرنام تجاری دارای دو بُعد (ساختار) است که عبارتند از :

الف: بُعد مشهود: منظور از ساختار مشهود برند ویژگی های فیزیکی و قابل مشاهده برند می باشد که عبارتند از: لوگو تایپ، شیوه طراحی، شیوه نگارش، رنگ، علامت، زبان و…

ب: بُعد نامشهود: مهمترین عامل نامشهود هر نام تجاری هویت آن است. هویت برند مجموعه منحصر به فردی از تعلقات و تداعی های برند است که مدیران سازمان تمایل به ایجاد و نگهداری آنها دارند. هویت نام تجاری به عنوان پایه و اساس فرآیند ساخت نام تجاری می باشد
اغلب هنگامیکه درباره ایجاد یك نام تجاری جدید بحث می شود، تنها به بخش نخست هر نام تجاری كه مشهود است توجه می شود، اما موضوع اصلی و حیاتی که در ایجاد یك نام تجاری وجود دارد و نباید از كنار آن به راحتی گذشت موضوع تعریف هویت و اجزای آن می باشد.
ابعاد هویت برند عبارتست از پیكر، شخصیت برند، فرهنگ، رابطه، خود انگاره و بازتابش

کارشناسان مجرب شرکت طراحی پرتو درمباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام موثر برای برند، ایجاد طبقه بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و… همراه شما خواهند بود

 

 

شروع به کار طراحی یک لوگو

قبل از اینکه شروع به کشیدن لوگوی خود کنید باید اول پیامی که می خواهید به دیگران منتقل کرده را بررسی کنید. سعی کنید پیام خود را در یک جمله نوشت و ببینید که آیا این پیام به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند یا خیر. توجه داشته باشید که بعد از نوشتن این جمله باید به آن تعهد داشته و در تمام مراحل ساخت لوگو از این جمله پیروی کنید.
البته این کار به سادگی نمی تواند برای شروع کار شما کافی باشد. شما می توانید از تاکتیک و روش های زیر در زمان ساخت لوگوی خود استفاده کنید.

این موارد می توانند به ساخت لوگویی مناسب برای شرکت شما کمک کنند:

لوگوی سایر کسب و کارهای صنعت خود را بررسی کنید.

آیا رقبای شما از عکس های محافظه کار و سنگین استفاده می کنند یا گرافیک های زنده و متحرک؟ شما باید بررسی کنید که چطور می خواهید لوگوی خود را از رقبا متمایز کنید.

بر روی پیام تمرکز کنید.

تصمیم بگیرید که چه نکته ای در مورد شرکت شما قابل انتقال است. آیا شرکت شما توانایی خاصی دارد که شما می توانید آن را انتقال دهید؟ چه چیزی باعث می شود شما نسبت به رقبا خاص باشید؟ ذات مخاطب هدف شما چیست و چه خصوصیات ویژه ای دارد؟ این عناصر نقش مهمی در طراحی و باز دهی طراحی لوگوی شما دارد.

لوگو باید واضح و عملی باشد.

لوگو شما باید از روی کارت های ویزیت گرفته تا در کنار یک کامیون و ماشین جلوه ای مناسب داشته باشد. شما می توانید اندازه یک لوگوی خوب را هر اندازه که می خواهید کوچک و بزرگ کنید. این لوگو چه کوچک و چه بزرگ جلوه ای مناسب دارد. همین طور لوگوی خوب باید به راحتی باز تولید شده، در ذهن جای گرفته و نسبت به دیگران متمایز باشد. مطمئنا استفاده از نماد بهتر از عکس است زیرا اگر عکس ها بزرگ یا کوچک شوند تشخیص دادن یا شفافیت آنها مختل خواهد شد. سعی کنید که لوگویی ایجاد می کند که سیاه و سفید و یا در دو رنگ است تا اینکه بتوانید به راحتی آن را فکس کرده، از آن عکس گرفته و یا در برگه های سیاه و سفید از آن استفاده کنید.

 

 

استفاده کردن از نام تجارت بر طراحی لوگوی شما تأثیر می گذارد.

اگر نام تجارت شما ” جواهرات تهرانی” است باید از فونتی با کلاس و استایل های تجملی در فونت استفاده کنید. اما شرکتی که ” چاپ سرعت و دقت ” نام دارد بهتر است لوگویی داشته باشد که فونت آن حس رعد و برق و سرعت و قدرت را منتقل کند.

از لوگوی خود برای نشان دادن خصوصیات کلیدی شرکت تان استفاده کنید.

بهترین لوگوها سریعا با استفاده از تصویر پیام را به بیننده منتقل می کنند و از کلمه هیچ استفاده ای نمی کنند. برای مثال لوگوی ” چاپ سرعت و دقت ” هم می تواند خصوصیات خدمات چاپ بسیار سریع را منتقل کند. بنابراین استفاده از عکس رعد و برق می تواند احساس سرعت و اطمینان را منتقل کند.

از کلیپ آرت استفاده نکنید.

اگرچه چنین کاری بسیار وسوسه کننده است، کلیپ آرت را می توان به راحتی کپی کرد. نه تنها اورجینال آرت پیام را قوی تر منتقل می کند، بلکه باعث تمایز یافتن شما نسبت به تجارت های دیگر نیز می شود.

از تصاویری که زودگذر هستند استفاده نکنید.

اگر شما بخواهید لوگوی قدیمی خود را دوباره طراحی کنید، این احتمال وجود دارد که شما مشتریان قبلی تان را گیج کرده و در حالت بدتر باعث بیگانگی آنها شوید. یکی از انتخاب ها تغییرات بسیار کم و آهسته در لوگو است. اما شما نباید چند بار لوگوی خود را تغییر دهید. از نظر ایده آل شما باید لوگویی استفاده کنید که حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال بدون نیاز به تغییر باقی بماند. این مسئله نشانه طراحی مناسب است. در واقع وقتی یک گروه عالی، لوگو طراحی می کنند انتظار ندارد دیگر مشتری برای طراحی و تغییر لوگو به او مراجعه کند.

مواظب رنگ ها در لوگو باشید

یکی از مسایلی که باعث گران شدن لوگو می شوند استفاده از رنگ های متعدد است. در زمان طراحی لوگو باید توجه داشته باشید که اگرچه لوگوی رنگی شما عالی به نظر می رسد در زمان تولید انبوه این لوگو، هزینه ساخت و تولید آن بر روی کالا های مختلف نیز شما را شگفت زده می کند. همین طور استفاده از لوگوهایی با رنگ های زیاد باعث می شود شما نتوانید به راحتی آنها را کپی کرده و رنگ سیاه و سفید باعث از بین رفتن شفافیت آنها می شود. سعی کنید رنگ های لوگو بیشتر از سه رنگ نشود مگر اینکه استفاده از رنگ های بیشتر الزامی باشند.
لوگو شما می تواند در انواع رسانه ها، تبلیغات، ایستگاه ها، ماشین های خودکار و بسته بندی ها مورد استفاده قرار گیرد. به یاد داشته باشید که بعضی از کاربردها باعث محدودیت در زمان طراحی لوگو می شوند مطمئن شوید که از قبل معنای رنگ ها را نیز مطالعه کرده اید و معنای آنها با پیام اصلی لوگوی شما همخوانی دارد یا خیر.همین طور بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی مدل های تک رنگی، دو رنگی، و سه رنگی لوگوی خود را نیز بررسی کنید.

کمک گرفتن از یک طراح لوگو

با اینکه تفکر در مورد لوگو مرحله ای مهم در ایجاد یک تصویر از تجارت شماست، تلاش برای ساخت لوگو به تنهایی از اشتباهات بزرگ محسوب می شود. شاید به نظر برسد که بهترین راه برای کاهش هزینه ها عدم استفاده از شرکت های طراحی حرفه ای باشد که چیزی بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان برای طراحی لوگو طلب می کنند. اما توجه داشته باشید که هزاران طراح مستقل و آزاد کار وجود دارند که با دریافت هزینه کمتری چنین کاری انجام می دهند. کار آفرینان با بودجه محدود باید به دنبال طراحان با کیفیت اما ارزان قیمت بگردند. طراحان آزاد زیادی وجود دارند که هزینه فعالیت آنها در هر ساعت ۱۵ تا ۷۰ هزار تومان است.
شما نباید تنها به خاطر هزینه کمتر از طراح بدون تجربه استفاده کنید. طراحانی را پیدا کنید که با حیطه کاری و موقعیت رقابتی شما آگاه باشد. اگر هنوز هم هزینه بیش از حد بود باید به این نکته توجه کنید که اگر شما لوگوی خوبی طراحی کنید این لوگو حداقل ۱۰ سال برای شما باقی خواهد ماند. یک بار هزینه برای ۱۰ سال چیز زیادی محسوب نمی شود.
حتی اگر می توانید به خوبی از رنگ ها استفاده کرده و می دانید لوگو باید چه شکلی داشته باشد باز هم بهتراست از یک طراح مشورت بگیرید. چرا؟ آن ها می دانند که آیا لوگو به راحتی پیام شما را انتقال داده و با این کار می توانید به طراحی زیبایی برسید که بدون هزینه زیاد به راحتی پیام را به دیگران منتقل می کند. لوگوی شما پایه تمام مواردی است که به شما ارتقا می دهد، بنابراین هر چه بیشتر زمان صرف طراحی بهتر لوگو کنید، سود بیشتری برای شما همراه خواهد بود.

 

 

استفاده کردن و حفاظت از لوگو

بعد از طراحی لوگویی که نشان دهنده فعالیت ها و خصوصیات شرکت شما در یک نگاه است، مطمئن شوید که کپی رایت آن را ثبت کرده تا بتوانید آن را نسبت به شرکت های دیگر حمایت کنید. شما می توانید از یک شرکت ثبت علائم تجاری و اداره ثبت مالکیت های معنوی استفاده کنید.
بعد از ثبت می توانید از این لوگو در هر جایی برای ارتقای برند خود استفاده کنید. شما می توانید از لوگو در کارت های ویزیت، ایستگاه ها، سر برگ ها، بروشورها، تبلیغات، وب سایت ها و هر جای دیگر استفاده کرده تا نام شرکت خود را در ذهن افراد جا بیاندازید. این کار به ایجاد تصویری از تجارت، افزایش قابلیت دیده شدن شرکت شما و کسب مشتری بیشتر کمک کند.
ساختن یک لوگو کار ساده ای به نظر می رسد، نه؟ مطمئناً این کار ساده است اما نکات ظریفی در انجام این کار وجود دارد که باعث می شود طراحی و استفاده بهینه از لوگو به کاری بسیار مشکل تبدیل شود. تنها به یاد داشته باشید که باید ذات مشتریان و تجارت خود را در زمان طراحی لوگو در ذهن داشته باشید واینکه مشتریان از شما چه چیزی می خواهند. بعد از طراحی موفق لوگوی برند باید آن را ثبت کرده و تمام تلاش خود را بکار برید تا بتوانید سمبولی قابل تشخیص و مثبت از خدمات یا محصولات خود ارائه کنید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت