اگر کسب و کاری را شروع کرده اید و مشتریانی دارید، بنابراین فروش شما قابل افزایش است. نکته مهم آن است که از روش‌های مناسب برای افزایش فروش استفاده کنید. بعضی از این روش‌ها بلافاصله فروش را افزایش می‌دهند. حال به چهار روش اشاره می‌کنیم.

۱. چیزی با ارزش به مشتریان بدهید که برای شما هزینه زیادی نداشته باشد

شما می‌توانید برای محصولات خود یک جایزه در نظر بگیرید و برای مدتی محدود به تمام کسانی که از شما خرید می‌کنند آن جایزه را نیز ارائه کنید. جایزه می‌تواند یک کتاب الکترونیکی کوتاه بصورت PDF باشد که پس از هر خرید، به آدرس ایمیل مشتری فرستاده شود. مثلا اگر مخلوط‌کن می‌فروشید می‌توانید راهنمایی تهیه کنید و طرز تهیه چندین نوشیدنی میوه را که با مخلوط کن قابل‌تهیه است برای مشتری ارسال کنید. اینکار برای شما هزینه چندانی ندارد و باعث افزایش فروش خواهد شد. اگر محصولاتی را می‌فروشید که کار با آنها خیلی ساده نیست، می‌توانید طرز استفاده از وسیله را توضیح داده و آنرا به صورت صوتی ذخیره کنید. سپس راهنمای صوتی را روی سی‌دی به مشتریان بدهید. مطمئن باشید مشتریان برای افراد دیگر نیز، از کسب و کار شما صحبت خواهند کرد. نکته مهم آن است که به مشتریان یادآوری کنید که شرط تعلق جایزه به آن‌ها آن است که خرید آنها تا قبل از تاریخ مشخصی انجام پذیرد. بدین ترتیب فروش شما بلافاصله افزایش خواهد یافت.

۲. به مشتریان غیرفعال بفروشید

در هر کسب و کار ، مشتریانی وجود دارند که دیگر خرید نمی‌کنند. طبق نظرسنجی که در آمریکا صورت گرفته ، مهمترین دلیل آن، قطع ارتباط بین فروشنده و مشتری می‌باشد. پس در ارتباط بودن با مشتریان کلیدی مهم برای فروش بیشتر است. فهرستی از مشتریان غیرفعال تهیه کنید و سپس برای آنها یک کارت پستی بفرستید و به آنها یادآوری کنید که برای شما باارزش هستند. همچنین می‌توانید یک فروش ویژه برای آنها در نظر بگیرید تا دوباره به مشتریان فعال شما بپیوندند. راه دیگر آن است که با آنها تماس بگیرید تا محصولات جدید را به آنها معرفی کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که فروش به مشتریانی که حداقل یکبار از شما خرید کرده اند بسیار آسان‌تر از فروش به مشتریان جدید است. بنابراین همیشه با مشتریان ارتباط داشته باشید و حتی اگر آنها برای مدتی از شما خرید نمی کنند ، باز با آنها تماس گرفته و ارتباط خود را با آنها حفظ کنید.

۳. هیچگاه تخفیف ندهید!

تخفیف یکی از هزینه‌های پنهان هر کسب‌و‌کاری است که در غالب موارد به آن اهمیت داده نمی‌شود. به جای دادن تخفیف، کالایی را معادل مقدار تخفیف به مشتری هدیه بدهید. مثلا اگر کالایی را ده هزار تومان می‌فروشید و مشتری تقاضای تخفیف می‌کند ، به او یک کالای هزار تومانی جایزه دهید. با اینکار به جای یک کالا دو کالا فروخته‌اید و نکته مهم دیگر آن است که کالای هزار تومانی برای شما هزینه‌ای کمتر از هزار تومان دارد. لذت تخفیف گرفتن خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود ، ولی هدیه تا مدت‌ها در ذهن مشتری می‌ماند و بهانه‌ای برای تعریف این موضوع به دیگران می‌شود. بنابرین به تخفیف به عنوان هزینه و ضرری جدی برای کسب‌و‌کارتان نگاه کنید.

۴. هنگامی که مشتری محصولی را می‌خرد، محصولی دیگر نیز به او پیشنهاد کنید

یکی از یافته‌های جالب من در زمینه بازاریابی، مشاهده حالتی بنام “حالت خرید” است. مشتری معمولا در ابتدا در حالت دفاعی است، سئوالات زیادی می‌پرسد ، از محصول ایراد می‌گیرد و وقتی بالاخره قانع شد که محصولی را بخرد، وارد “حالت خرید” شده است. در این زمان خیلی راحت می‌توان محصولات دیگری به او فروخت. همین موضوع باعث می‌شود که وقتی شخصی یک دوربین عکاسی خرید بتوان به او یک کیف، باتری اضافی و سه‌پایه و … فروخت. مشتری برای خرید محصولات بعدی مقاومت نمی‌کند و وسواس زیادی نشان نمی‌دهد. بنابراین هرگاه مشتری کالایی را سفارش داد، کالاهای مرتبط دیگری را به او توصیه کنید. هیچگاه پیش‌داوری نکنید که چون مشتری در خرید اول مقاومت زیادی نشان داده، پس کالاهای دیگر نخواهد خرید.

۱۳ راهکار عالی در افزایش فروش وب سایت شما

مدیران بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی نوپا نسبت به پایین بودن میزان فروش وبسایت خود گلایه می کنند. در بعضی از موارد ترافیک وبسایت آمار قابل قبولی دارد اما میزان فروش بسیار پایین است. در ادامه به چند راهکار عملی و موثر در افزایش فروش وب سایت ها اشاره می کنیم:

 

۱-پیشنهاد یک محصول در محصول دیگر

در اکثر مواقع کاربران یا بازدید کنندگان یک فروشگاه اینترنتی تا قبل از انجام اولین خرید، به محصولات یا خدمات وبسایت و مفید بودنشان اطمینان پیدا نمی کنند. اما بلافاصله پس از انجام اولین خرید این سد برای کاربران شکسته می شود و در خریدهای بعدی اطمینان آنها به وبسایت بیشتر شده و به سادگی نسبت به تهیه محصولات بعدی اقدام می کنند. بسیاری از مدیران کسب و کارهای آنلاین با آگاهی از همین مسأله، محصولات خود را به یکدیگر گره می زنند. به این صورت که در داخل محتوای یک محصول، محصولات دیگر را معرفی کرده و تهیه آن را به مشتریان خود پیشنهاد می کنند. اینکار می تواند به صورت مستقیم موجب افزایش فروش محصولات سایت شما شود.

 

۲-پیشنهاد محصولات در مقالات سایت

اگر شما در سایت یا فروشگاه اینترنتی خود مقالات یا محتوای تخصصی منتشر می کنید، می توانید محصولات وبسایت خود را در خلال مباحث مطرح شده معرفی نمایید. البته بهتر است در این موضوع زیاده روی نکنید تا مقالات شما از شکل تخصصی به تبلیغات تجاری تبدیل نشود. اینکار نتیجه معکوس دارد و اعتماد کاربران به شما را از بین می برد. اگر معرفی محصولات به درستی، به اندازه و به تناسب در داخل مقالات تخصصی شما انجام گیرد موجب افزایش فروش محصولات سایت می شود.

 

۳-ساده سازی فرایند خرید

بسیاری از فروشگاه های آنلاین تنها به دلیل پیچیدگی و تعدد مراحل خرید، مشتریان خود را از دست می دهند. سعی کنید مراحل خرید را تا حد امکان در سایت خودتان آسان نمایید. بهتر است یک فیلم آموزشی درباره مراحل و نحوه ی خرید محصولات خود تهیه کرده و در صفحه اول سایت قرار دهید تا افراد تازه کار برای خرید دچار سردرگمی نشوند. بدون شک اینکار می تواند موجب افزایش فروش سایت شما شود.

 

۴-توضیحات کامل در صفحه محصول

ساختار هر صفحه محصول در یک فروشگاه آنلاین به طور مستقیم بر میزان فروش آن محصول تأثیر دارد. شما باید در صفحه محصولات سایت خود تمام ویژگی ها و اطلاعات مورد نیاز را ارائه کنید. توضیحات شما باید جامع، مصور و همراه با تمام جزئیات باشد. شما باید خودتان را جای کاربرانتان قرار دهید و تمام سوالات و ابهاماتی را که ممکن است در مورد محصولات شما مطرح شود برطرف نمایید. اگر کاربران احساس کنند که شما در زمینه کاری خود متخصص هستید سریعتر به شما اعتماد می کنند.

شما در صفحه محصول باید به این سوال جواب بدهید که چرا کاربران باید به جای رقبا از شما خرید کنند؟! در حقیقت شما باید مزیت رقابتی خود را برای کاربرانتان تبیین کنید تا آنها مطمئن شوند که محصول شما بهترین انتخاب می باشد.

 

۵-استفاده از تصاویر مناسب برای محصولات

تفاوتی نمی کند که محصولات سایت شما دانلودی هستند یا فیزیکی. در هر صورت برای نمایش محصولات، افزایش جذابیت محتوا و ارائه جزئیات بیشتر لازم است از تصاویر مناسب در سایت خودتان استفاده کنید. برای تهیه تصاویر محصولات سایت خود از دوربین های حرفه ای استفاده کنید. همچنین می توانید از آیکون های فلت یا تصاویر stock استفاده نمایید.

استفاده از تصاویر مناسب، جذابیت محصولات شما را بشدت بالا می برد. سعی کنید از تصاویری با حجم نسبتاً پایین و فرمت های متناسب با وب استفاده نمایید تا سرعت بارگذاری سایت شما افت نکند.

 

۶-قیمت مناسب محصولات

یکی از عواملی که موجب افزایش فروش وبسایت ها می شود قیمت گذاری مناسب محصولات یا خدمات مورد ارائه آنها می باشد. شاید باورتان نشود؛ پایین بودن قیمت محصولات شما نه تنها موجب افزایش فروشتان نمی شود بلکه اعتبار و کیفیت محصولات سایت شما را در نظر کاربران بشدت تنزل می دهد. از آنسو اگر قیمت محصولات سایت بالاتر از حالت عادی باشد معمولاً فروش وبسایت کاهش یافته و هزینه های بازاریابی و اعتمادسازی افزایش می یابد.

 

۷-تلقین حس جاماندگی به کاربران وبسایت

یکی از راهکارهای بسیار طلایی در افزایش فروش، این است که به بازدید کنندگان وبسایت خود احساس جاماندن از مشتریانتان را تلقین کنید. این موضوع به معنای فریب کاربران نمی باشد. بلکه به این معناست که به کاربرانتان تفهیم کنید که در صورت عدم خرید از شما شانس بزرگی را از دست خواهند داد. اگر وبسایت شما اعضای زیادی دارد تعداد اعضایتان را به بازدید کنندگان سایت نمایش دهید. اینکار کاربران جدید را ترغیب می کند که به اعضای سایت شما بپیوندند.

 

۸-ایجاد حس عجله در کاربران

این روش در صورت استفاده صحیح معمولاً اثرگذار می باشد. شما باید در درون کاربران خودتان یک حس فوریت و عجله برای خرید ایجاد کنید. به طور مثال می توانید تعداد یک محصول یا مدت زمان فروش آن را محدود کنید. همچنین می توانید برای بعضی از محصولات خود تخفیف هایی را قرار داده و تعداد تخفیف ها را محدود نمایید.

 

۹-نمایش نظرات مشتریان رضایتمند در سایت

نمایش نظرات مشتریان راضی یکی دیگر از راهکارهای موثریست که می تواند موجب افزایش فروش محصولات شما شود. سعی کنید در صفحات فرود سایت و یا در داخل صفحه محصولات خود فایل های صوتی و یا ویدئویی از توضیحات مشتریان رضایتمند نمایش دهید. بیان ویژگی های مثبت محصولات شما از زبان افراد بیطرف می تواند احساس بهتری در درون کاربران نسبت به شما ایجاد نماید.

 

۱۰-جمع آوری اطلاعات کاربران

عموم افرادی که به سایت شما مراجعه می نمایند در بازدید اول هیچ خریدی از شما انجام نمی دهند. و عمده ی آنها شاید دیگر هیچوقت مجدداً به سایت شما سرنزنند. این عدم خرید می تواند چند عامل داشته باشد:

  • نداشتن زمان و یا حوصله کافی برای مطالعه ویژگی های محصولات شما در آن لحظه (نداشتن زمان کافی)
  • عدم اطمینان از مناسب بودن محصولات شما (نداشتن اعتماد کافی)
  • نداشتن پول کافی در آن لحظه (نداشتن پول کافی)

شاید کاربر در آینده مشکلات بالا را نداشته باشد. یعنی کاربر پول و زمان کافی را برای جستجو و یافتن محصول مورد نظرش داشته باشد. در صورتی که شما ایمیل بازدیدکنندگان سایت خود را جمع آوری کنید، می توانید در آینده آنها را مجاب به مراجعه ی مجدد به سایت و خرید محصولات خود نمایید.

 

حتماً بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه موجب رشد کسب و کار اینترنتی می شود؟

 

۱۱-پرهیز از شلوغی و ظاهر نامناسب سایت

بسیاری از افراد بر این باور هستند که مفید بودن محتوا و محصولات یک سایت می تواند نواقص ظاهری آنرا بپوشاند. اما به هیچوجه اینگونه نیست. اگر صفحات سایت شما بیش از حد شلوغ و آشفته باشد تمرکز کاربران از بین می رود و آنها نمی دانند که در سایت شما دقیقاً باید به دنبال چه چیزی بگردند. علی الخصوص اگر کاربری برای اولین بار وارد سایت شما شده باشد بسیار مهم است که به سرعت بتواند موضوع یا محصول مورد نظر خود را پیدا کند. تا حد امکان از تنوع رنگی در طراحی سایت خود بپرهیزید و از طراحی ساده با رنگ های Flat استفاده کنید. اینکار جذابیت سایت شما را افزایش می دهد.

 

حتماً بخوانید: مهم ترین و رایج ترین اشتباهات در کسب و کار اینترنتی | بخش چهارم

 

۱۲-اعتمادسازی

شما باید به طرق مختلف در بین کاربران و بازدیدکنندگان سایت نسبت به خودتان اعتمادسازی نمایید. اینکار می تواند از طریق معرفی کامل خودتان و اعضای گروه، نشانی سازمان یا شرکت، سابقه فعالیت، منابع کسب درآمد، مجوزهای اخذ شده و تبیین اهداف و چشم اندازهای پیش روی وب سایت شما باشد.

 

۱۳-نظرسنجی و تعامل با کاربران

تعامل مستمر با کاربران یکی از دیگر راهکارهای کلیدی در افزایش فروش وبسایت شما می باشد. بدون شک شما در فرآیند تهیه، تولید و یا عرضه محصولات خود اشتباهات و نواقصی دارید که از چشم شما دور مانده اند. مشتریان شما بهترین افرادی هستند که می توانند این مشکلات را با شما در میان بگذارند. همیشه از انتقادات آنها استقبال کنید. چرا که در بیشتر موارد نکاتی را با شما در میان می گذارند که به آنها بی توجه بوده اید.

می توانید در سایت خودتان به صورت دوره ای نظرسنجی برگزار نمایید. همچنین می توانید در سایت خودتان مسابقه های مختلفی برگزار نمایید و جایزه آن را تخفیف در محصولات خودتان قرار دهید. با اینکار هم فروش محصولات شما بالاتر می رود، هم حس مشارکت کاربران در فرایندهای وب سایت شما افزایش می یابد. اگر در حوزه تولید محتوا یا تولید بسته های آموزشی فعالیت می کنید می توانید به صورت دوره ای برای مشتریانتان جلسات دور همی برگزار کنید. اینکار وفاداری مشتریان به شما را افزایش می دهد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت