چرا رضایت مشتری مهم است (قسمت اول)

رضایت مشتری یک اصطلاح بازاریابی است که ارزیابی می‌کند چگونه محصولات و خدمات یک کمپانی در سطح انتظارات مشتری است یا از آن پیشی می‌گیرد.

رضایت مشتری از این رو بسیار مهم است که معیاری در اختیار بازاریاب‌ها یا صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد تا به‌ وسیله‌ی آن کسب‌وکارهای خود را مدیریت کنند و بهبود ببخشند.

در یک نظرسنجی از نزدیک به ۲۰۰ مدیر ارشد بازاریابی، ۷۱ درصد این‌طور پاسخ دادند که ارزیابی میزان رضایت مشتری برای مدیریت و نظارت بر کسب‌وکارشان بسیار مؤثر است.

۶ دلیل از اصلی‌ترین مواردی که نشان می‌دهد چرا رضایت مشتری مهم است، در ادامه آمده است:

– شاخص پیشرو در تمایل مشتری به خرید دوباره و میزان وفاداری آن

– وجه تمایز شما

– کاهش دلشوره مشتری

– بالا بردن بقای مشتری

– کاهش تبلیغات دهان به دهان منفی

– ارزان‌تر بودن حفظ مشتریان فعلی در مقایسه با به دست آوردن مشتریان جدید

۱- یک شاخص پیشرو در قصد خرید دوباره مشتری و میزان وفاداری آن است

رضایت مشتری بهترین شاخص است تا نشان دهد چگونه احتمال دارد مشتری در آینده از شما خرید کند. درخواست کردن از مشتری‌ها که درصد رضایتمندی خود را با نمره دادن ۱ تا ۱۰ مشخص کنند، یک راه خوب برای این است که ببینید آیا دوباره از شما خرید می‌کنند یا به طرفداران شما تبدیل می‌شوند.

هر کدام از مشتری‌ها که به شما نمره‌ی ۷ به بالا بدهند، می‌توانید آن‌ها را مشتری‌های رضایتمند تلقی کنید و با اطمینان خاطر می‌توانید انتظار بازگشت این مشتری‌های را داشته باشید تا دوباره از شما خرید کنند. مشتری‌هایی که به شما نمره ۹ و ۱۰ می‌دهند طرفداران بالقوه شما هستند که می‌توان آن‌ها را به اهرمی برای تبدیل شدن به مبلغان برند شما در نظر گرفت.

نمره‌های ۶ و پایین‌تر علائم هشداری هستند که نشان می‌دهند یک مشتری ناراضی است و ممکن است شما را ترک کند. این‌گونه مشتری‌ها نیاز است که در لیست نظارت بر مشتریان قرار بگیرند و بگیری شود که چرا میزان رضایتمندی آن‌ها پایین است.

به همین خاطر است که رضایت مشتری یکی از شاخص‌های برجسته در کسب‌وکار برای ارزیابی میزان خرید دوباره مصرف‌کننده و وفاداری مشتری به حساب می‌رود.

۲- یک وجه تمایز است

در بازاری رقابتی که کسب‌وکارها بر سر مشتری رقابت می‌کنند، رضایت مشتری به عنوان یک وجه تمایز کلیدی حساب می‌شود. کسب‌وکارهایی که در این فضاهای رقابتی دشوار موفق می‌شوند که رضایت مشتری را به عنوان یک جزء اصلی از استراتژی کسب‌وکار خود در نظر می‌گیرند.

دو کسب‌وکار  که دقیقاً یک محصول شبیه به هم ارائه می‌دهند را تصور کنید. چه چیزی باعث می‌شود یکی را به دیگری ترجیح دهید؟

اگر پیشنهادی برای یک کسب‌وکار داشته باشید، آیا عقیده شما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ احتملا. خب چطور یک پیشنهاد استارت می‌خورد؟ بیش از یک احتمال می‌توان گفت که از تجربه خوب یک مشتری می‌آید. کسب‌وکارهایی که تجربه‌های فوق‌العاده مشتری‌های دیگر را پیشنهاد می‌کنند، فضاهایی خلق می‌کنند که میزان رضایت و طرفداری مشتری از آن‌ها زیاد است.

این نمونه‌ای است که نشان می‌دهد کجا رضایت مشتری تبدیل به یک چرخه کامل می‌شود. نه تنها رضایت مشتری می‌تواند به شما کمک کند که همیشه نبض مشتری‌های فعلی خود را در دست داشته باشید بلکه همچنین رضایت مشتری می‌تواند نقش وجه تمایز را برای مشتری‌های جدید شما داشته باشد.

۳- دلشوره مشتری را کاهش می‌دهد

یک گزارش جهانی از میزان رضایت مشتری از Accenture (شرکت بین‌المللی ایرلندی در زمینه مشاوره مدیریتی) در سال ۲۰۰۸ این‌طور نشان می‌دهد که “قیمت” دلیل اصلی دلشوره مشتری‌ها در خرید نیست، بلکه در واقع به‌طور کلی به دلیل کیفیت ضعیف خدمات مشتریان است.

رضایت مشتری شاخصی است که متوانید از آن برای پایین آوردن دلشوره مشتریان از آن استفاده کنید. با ارزیابی و پیگیری رضایت مشتری شما می‌توانید یک فرآیند جدید را بکار بگیرید تا کیفیت خدمات خود را به مشتری در کل افزایش دهید.

بازاریابی و فروش در اینستاگرام: استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های خرده فروشی خود را تقویت کنید

اینستاگرام به سرعت به یک رسانه‌ی بسیار مهم در استراتژی یکپارچه سازی کانال‌های فروش و بازاریابی رشد پیدا کرده است. این برنامه کانالی با میزان بالایی از تعامل مشتریان است و از این رو پتانسیل عظیمی برای ایجاد ترافیک قابل قبول و نرخ تبدیل سودمند را شامل می‌شود.

واقعیت: ۷۲% از مشتریان با دیدن عکس محصولات در اینستاگرام شانس خرید آن‌ها بالا می‌رود و ۳۸% از آن‌ها وقتی اولین بار محصولات را در اینستاگرام پیدا می‌کنند، همان‌جا خرید می‌کنند.

۱- به برند خود با جلوه‌های بصری و تصاویر باکیفیت جهت بدهید

از آنجایی که اینستاگرام یک پلتفرم دیداری است، مهم است که با بقیه فرق داشته باشید و جلوه‌ای بصری را خلق کنید که منحصر به فرد و ویترینی برای برند شما باشد. برندها همچنین می‌توانند مانند یک گالری هنری از عکس‌های مشتریان خود در اینستاگرام نگهداری کنند.

از بهترین راه‌کارها مانند فیلتر کردن‌های بر اساس ذوق و سلیقه، ویرایش سبک‌ها و تم‌های رنگی متناسب، به نحو احسن استفاده کنید تا پیج اینستاگرام شما را برای هماهنگ شدن با سلیقه‌های گوناگون گروه‌ها یاری دهد.

هنگامی که در حال تغذیه اینستاگرام خود هستید، به فکر مجموعه‌ای از عکس‌ها بجای یک عکس در هر پست باشید. مستمراً به هدف خود برای تولید عکس‌های باکیفیت بالا ادامه بدهید، در حالی که از تکراری نبودن محتوا نیز اطمینان حاصل می‌کنید.

برای مثال، برندهای پوشاک شاید تمایل داشته باشند در حالی که برای یک حراج اطلاع رسانی می‌کنند عکس‌های تولید شده توسط مشتریان که در حال پوشیدن لباس‌های برند هستند و عکس‌های متن محور را به پیج خود اضافه کنند.

3

اگر به اکانت های برتر از نظر تعداد دنبال کنندگان نگاهی بی اندازید، به احتمال زیاد متوجه یک الگوی خاص خواهید شد. همه‌ی آن‌ها یک تیپ شخصیتی از کاربران را خلق کرده‌اند که به برند آن‌ها مرتبط است و به کسب و کار شما اجازه می‌دهد که یک همهمه‌ی اجتماعی ایجاد کنید که رقبای شما به آن حسودی کنند.

۲- از هشتگ ها استفاده کنید تا میزان دیده شدن و تعداد دنبال کنندگان خود را افزایش دهید

۵۰۰ میلیون کاربر اینستاگرامی فعال (که در حال رشد است) در همه جای دنیا وجود دارد.

جمله بالا را بارها بخوانید! با وجود دسترسی اجتماعی به بیش از نیم میلیون نفر، استفاده بهینه از هر ابزار اینستاگرامی که در اختیار دارید، امری حیاتی برای موفقیت بازاریابی تجارت الکترونیک محسوب می‌شود.

هشتگ ها راهی آسان برای دیده شدن محتوای شما است که این محتوا را برای کاربرانی به معرض دید می‌گذارد که ممکن است در حالت عادی با آن مواجه نشوند.

وقتی روی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی می‌فروشید، هشتگ مخصوص خود را بر اساس نام کسب و کار خود در جهت آگاهی عموم از برند خود بسازید. همان‌طور که محتوایی که توسط خود مشتریان تولید می‌شود مانند کامنت ها، کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد.

2

 

یکی از روش‌های مؤثر رشد کارایی هشتگ می‌تواند اضافه کردن هشتگ های محبوب که مربوط به حوزه و صنعت کسب و کار شما باشد. به کار گرفتن این روش به مشتریانی که از قبل به کسب و کار شما علاقه داشته‌اند کمک می‌کند که فروشگاه شما را با یک هشتگ ساده پیدا کنند.

تمرکز اینستاگرام خود را بر اساس کسب و کار خود نگهدارید. اکانت هایی که از هشتگ های نامربوط روی عکس‌های خود استفاده می‌کنند بیشتر شبیه اسپم هستند و خیلی کمتر ارباب رجوع را جذب می‌کنند چه برسد که بخواهد به خرید منتهی شود.

۳- دنبال کنندگان خود را به سمت اینستاگرامی که بتوان از آن خرید کرد هدایت کنید

اینستاگرام مطلقاً داخل این کسب و کار نمی‌شود که به مخاطبانش اجازه بدهد از پلتفرم اینستاگرام به هر دلیلی خارج شوند. برای اینستاگرام هیچ سودی نخواهد داشت که به مشتریان کسب و کار اینترنتی شما کمک کند که به راحتی به لینک‌های خرید دسترسی پیدا کنند. به‌طور مثال، اگر آدرس فروشگاه را در کپشن پست‌های خود بگذارید لینک نمی‌شوند و به‌صورت متن معمولی نمایش داده می‌شود.

direct-followers-to-your-shoppable-instagram

اما مشتریان شما راحت‌ترین راه را تا زمانی که تکنولوژی آن را ممکن کند، برای خرید می‌خواهند. بیدک تا حدودی راه را برای شما آسان کرده و با گذاشتن آدرس فروشگاه اینترنتی بیدک خود در بیو اینستاگرام می‌توانید آنها را به خرید هدایت کنید. اما به‌زودی ویژگی‌های جدیدی اضافه می‌شود که این روند را برای مشتریان شما آسان‌تر و دل‌چسب‌تر نماید.

۴- از خود مشتری‌ها استفاده کنید تا فراتر از تبلیغات استاندارد برای برند خود بروید

مشتری‌ها را تشویق کنید که عکس‌هایی از خریدهایی که انجام داده‌اند را با استفاده از هشتگ بخصوص مربوط به کسب و کار شما به اشتراک بگذارند. این پروسه را به‌وسیله پیشنهاد جایزه یا تخفیف به بازی تبدیل کنید تا انگیزه‌ای باشد برای اینکه عکس محصولات شما را به اشتراک بگذارند.

این روش یک راه سرگرم کننده برای مشتریان شما با درصد بالایی از تعامل و ایجاد همهمه‌ی اجتماعی در مورد برند شما خواهد بود.

عکس‌های تولید شده توسط مشتریان واقعی نه تنها یک تعهد بزرگ نسبت به برند شما است، بلکه یک اثبات اجتماعی معتبر در مورد محصولات شما را به همراه خواهد داشت.

4

اگر هرکدام از مشتری‌های شما تعداد بالایی دنبال کننده را در پیج خود دارد، در نظر داشته باشد که از آن‌ها درخواست کنید که به عنوان مهره‌ای مؤثر برای شما عمل کنند. برای این دسته از افراد موارد تخفیف‌دار یا رایگان را در ازای تبلیغ برند شما با عکس‌هایی که خودشان تولید می‌کنند در نظر بگیرید. با به‌کارگیری این مهره‌های تأثیرگذار، هزاران چشم را به طرف محصولات خود بکشید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت