تعریف‌های مختلفی از رپورتاژ آگهی انجام شده اما آنچه از تعریف رپورتاژ آگهی مهم‌تر است این است که چگونه از آن باید برای پیشرفت کسب و کار خود بهره بگیریم. در یک تعریف ساده، رپورتاژ آگهی یکی از انواع بازاریابی محتوایی است که مخاطب را به صورت غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد و به دلیل اینکه اطلاعات مفید و درست به مخاطب عرضه می‌کند، اعتماد مخاطب را بسیار بیشتر از تبلیغ مستقیم بر می‌انگیزد. نتیجه ملموس اعتماد مخاطب به محتوای عرضه شده در رپورتاژ آگهی نیز تمایل به خرید محصول یا خدماتی است که در رپورتاژ آگهی به صورت غیرمستقیم به مخاطب معرفی شده است.

رپورتاژ آگهی چه ارتباطی با سئو سایت دارد؟

سئو سایت و افزایش رتبه آن موضوعی است که بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کارهای آنلاین قرار می‌گیرد. کسب و کارهای غیرآنلاینی هم که به دنبال استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای رشد بازدهی خود هستند، به اهمیت سئو سایت پی برده‌اند و نسبت به آن بی‌اعتنا نیستند. سئو سایت، به بیان بسیار ساده، جایگاه شما در جستجوهای اینترنتی است و رتبه سئو سایت شما در گوگل، امکان و احتمال دیده شدن سایت شما در دنیای مجازی را نشان می‌دهد. هر چقدر سئو سایت شما بیشتر باشد پرقدرت‌ترین موتور جستجوگر اینترنتی یعنی گوگل سایت شما را بیشتر به جستجوگران اینترنت نشان می‌دهد که در نتیجه شما بازدیدهای فراوانی را به رایگان از سایت خود دریافت خواهید کرد. افزایش رتبه سئو سایت، راهکارهای مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین و بهترین آنها دریافت لینک فالو از وب‌سایت‌های معتبر است. دقیقاً همینجاست که رپورتاژ آگهی به کمک سئوی سایت شما می‌آید! رپورتاژ آگهی به شرط آن که در سایت‌های معتبر و پربازدید که طبعاً خود رتبه سئوی بالایی دارند منتشر شود و لینک فالو از آن سایت دریافت کند، رتبه سئوی سایت شما را در الگوریتم‌های گوگل افزایش می‌دهد.

بر دوش سایت‌های معتبر بایستید و از دوردست‌ها دیده شوید!

مزیت اصلی انتشار رپورتاژ آگهی کسب و کار شما در سایت‌های مطرح این است که مخاطب به واسطه اعتمادی که به منبع خبر یعنی آن سایت معتبر دارد زمانی که از این منبع معتبر، محتوای مرتبط با کسب و کار شما را دریافت می‌کند برای شما نیز اعتبار بیشتری قائل خواهد شد.

نیوتن زمانی درباره چگونگی کشف کردن قوانینی که دنیای علم را متحول کرد، گفته بود: من بر دوش غول علم ایستادم و به دور دست‌ها نگاه کردم! شما هم وقتی رپورتاژ آگهی خود را در یک سایت معتبر منتشر می‌کنید و از این سایت لینک فالو می‌گیرید در واقع بر دوش آن سایت ایستاده‌اید و از دوردست‌ها دیده می‌شوید!

تنها یک نگاه گذرا به آمارها نشان می‌دهد، آنچه خارج از سایت شما اتفاق می‌افتد (off-page)، اهمیت بیشتری از خود سایت شما در بهبود رتبه آن دارد. بک‌لینک‌هایی که به یک صفحه مشخص ارجاع می‌کنند اهمیت بالایی برای گوگل دارند. آنچه دراین‌باره حائز اهمیت است، ارتباط موضوعی سایت شما و سایت منتشرکننده رپورتاژ آگهی است.انکر تکست‌های لینک‌های خارجی به سایت شما یا نوشته‌هایی که کاربران با کلیک روی آن‌ها به سایت شما هدایت می‌شوند هم برای گوگل با اهمیت است. گوگل از این طریق سعی می‌کند نظر دیگران را نسبت به سایت شما بسنجد و تنها به ادعای شما اکتفا نمی‌کند.

گوگل بک‌لینک‌هایی که به وب‌سایت شما ارجاع شده‌اند را به‌خوبی می‌شناسد و می‌خواهد بداند برای ساخت این بکلینک‌ها از چه واژگانی استفاده شده است. از این طریق شاخص‌های معتبرتری برای موضوعات مرتبط با سایت شما ساخته خواهد شد. ازاین‌رو قانون شماره یک قانع‌کننده بودن محتوای ارائه‌شده است؛ اما همان‌طور که یک محتوای عالی بدون تبلیغات دیده نخواهد شد، باید بدانید بک‌لینک‌های رپورتاژی نقش اهرم‌های تبلیغاتی محتوای وب‌سایت شما را بازی می‌کنند.

همه ما ترافیک بالای سایت را دوست داریم و وجود همین ترافیک به‌خودی‌خود رضایت‌بخش است؛ اما این ترافیک نیست که هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها توسط بازدیدکنندگانی تأمین می‌شود که با مراجعه به سایت، آنچه شما انتظار دارید را انجام می‌دهند.

ساختن یک برند قوی به کمک یک داستانسرایی قوی نیاز دارد. به راه‌های جذب مخاطب فکر کنید.

سعی کنید هنگام صحبت کردن احساسات مخاطبان را برانگیخته کنید. باید بتوانید ثابت کنید محصولات یا خدمات شما برای مردم مفید است. اگر بتوانید این ادعا را ثابت کنید، داستان شما به طور قطع احساسات زیادی را بر خواهد انگیخت.

وقتی می‌خواهید داستان شرکت خودتان را روایت کنید، طوری به نظر نرسید که گویی ادعای کامل بودن دارید. همه لغات و عبارات را پیش از بیان کردن مرور کنید ولی زیاد خشک و رسمی نباشید. این کار صمیمیت را از بین می‌برد و ممکن است در روند خرید مشتریان مشکلاتی به وجود بیاورد. در مورد همه مشکلاتی که برای رسیدن به اهداف سر راه شما بوده است با مخاطبان صحبت کنید. این کار به مشتریان کمک می‌کند با شرکت شما ارتباط برقرار کنند.

نگارش رپورتاژ آگهی مستلزم قوانین مشخص و در عین حال متعددی است و این قوانین بنا به خواسته و نیاز مشتری متفاوت هستند. در این میان، کارشناسان سئو و بازاریابی راهکارهایی را ارائه می‌دهند که شما نیز برای جذابیت محتوای خود باید از آنها بهره ببرید.

از کلمات فنی و تخصصی استفاده نکنید

اینکه شما تا چه حد از کلمات فنی و تخصصی استفاده می‌کنید حائز اهمیت نیست. هرگز از کلماتی که افراد عادی قادر به درک آن نیستند، استفاده نکنید؛ مگر اینکه برای افراد متخصص می‌نویسید. در اکثر مواقع، حتی افراد فنی هم ترجیح می‌دهند که از نوشتار آسان برای مطالب خود استفاده کنند. همچنین، بهتر است در انتخاب انکرتکست ها، یعنی کلمات و عبارت‌هایی که لینک روی آنها قرار می‌گیرد، هوشیار باشید. هرگز از کلمات بسیار تخصصی برای این کار استفاده نکنید.

پاراگراف‌های طولانی ننویسید

خواندن یک متن در یک پاراگراف طولانی بسیار خسته کننده است. خوانندگان دوست دارند فواصلی را در داخل متن ببینند تا چشمهایشان استراحت کند. پاراگراف‌ها می‌توانند بر اساس موضوع مورد بحث تقسیم بندی شوند. معمولاً هر پاراگراف باید حدود پنج جمله داشته باشد و هر جمله حداکثر فقط با ۱۸ کلمه ساخته شود.

نظرات شخصی خود را ننویسید

اکثر مواقع، نویسنده رپورتاژ آگهی آنچه را که خودش می‌خواهد می‌نویسد. به عنوان مثال، مشتری درخواست می‌کند که در مورد پیشرفت فردی مطلبی نوشته شود، ولی نویسنده مقاله‌ای در مورد تجارب خود در این موضوع می‌نویسند. این امر زمانی رخ می‌دهد که نویسنده به فایده متن برای خواننده توجهی نمی‌کند. در واقع، خوانندگان می‌خواهند به روش‌های اثبات شده علمی، برای ارتقای شخصیت خود دست یابند.

مخاطب را خسته نکنید

قانون سه ثانیه در نوشتن مطلب هم کارایی دارد. بخاطر داشته باشید، اگر خوانندگان آنلاین در عرض سه ثانیه خسته شوند از خواندن مقاله صرف نظر می‌کنند. این بدان معناست که مقاله باید آنقدر جذاب باشد که در عرض چند ثانیه توجه آنها را جلب نماید. قانون سه ثانیه می‌تواند با استفاده از تصاویر و سایر موارد چند رسانه‌ای ارتقا پیدا کند. استفاده از این روش، حس خستگی از جملات طولانی را از بین می‌برد.

اگر رپورتاژ آگهی شما اطلاعات ارزشمندی را به خواننده بدهد و خواننده از این اطلاعات بهره ببرد، به این معناست که شما استاد نوشتن متن‌های تبلیغاتی تأثیرگذار هستید.

درواقع، خواننده باهدف سود و منفعت به سراغ نوشته شما می‌آید و شما با ارائه نکات ارزشمند برای مشتری می‌توانید او را به سمت هدفی که دارید، سوق دهید. در این میان، انتشار رپورتاژ آگهی یک هدف دیگر هم دنبال می‌کند و آن ایجاد بک لینک‌هایی است که به بهبود رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجوگر ختم می‌شود.

نوشتن یک محتوای جذاب، آموزنده، سرگرم‌کننده و ارزشمند نیازمند مهارت‌های خاصی است. هر چند ایجاد تبحر در این ویژگی‌ها، بسیار پیچیده است، اما پیروی از نکاتی که کارشناسان بازاریابی و سئو پیشنهاد می‌کنند می‌تواند مخاطبان بیشتری را به سمت رپورتاژ آگهی شما هدایت کند.

پیش از هر چیز درباره موضوع تحقیق کنید

اگر می‌خواهید یک رپورتاژ آگهی درجه یک و متفاوت بنویسید، باید قبل از شروع، درباره موضوع مقاله به طور کامل تحقیق کنید. اگر یک موضوع قبلاً صدها بار نوشته شده است، بنابراین مطلب و نوع رفتار شما باید متفاوت با نوشته‌های مشابه باشد. تحقیق به روش‌های صحیح می‌تواند مهارت‌های شما را صیقل دهد.

تحقیق درباره کلمات کلیدی را جدی بگیرید

رپورتاژ آگهی و سئو دو جز جدایی‌ناپذیر هستند. محتوای با کیفیت به‌سرعت شناخته می‌شود و با توجه به نوع انتشار به‌صورت دائمی در سایت منتشرکننده باقی می‌ماند. ازاین‌رو، کلمات کلیدی برای استراتژی‌های موفق و ارزشمند سئو به عنوان پایه و اساس کار هستند.

عنوان رپورتاژ آگهی را جذاب انتخاب کنید

اگر قرار باشد چیزی هدف رپورتاژ آگهی شما را تعیین کند، آن چیز فقط تیتر و عنوان مقاله است. یک تیتر جذاب می‌تواند فوراً توجه مخاطبین و یا کاربران را جلب کند. تیتر را طوری انتخاب کنید که باعث حس کنجکاوی، اعتبار، منافع، علاقه و خبررسانی شود.

به مخاطب همان چیزی را بدهید که به دنبال آن است

اگر تیتر رپورتاژ شما وعده چیزی را بدهد و محتوا چیز دیگری بگوید، هدف و مقصود شما با نارضایتی مخاطب به شکست منتهی می‌شود. برای اینکه نوشته شما ارزشمند شود، باید نوآورانه و مختصر باشد.

امروزه خرید رپورتاژآگهی یکی از پر تقاضاترین زمینه‌های فعالیت در فضای اینترنتی برای رشد کسب‌وکارها به شمار می‌آید و نوشتن متن بر اساس سئو، در یک تعریف ساده عبارت است از نوشتن محتوا به‌نحوی‌که با توجه به کیفیت و سطح مقاله، در نتایج جستجو در رتبه‌بندی بالایی قرار گیرد.

نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب و با کیفیت، علاوه بر اینکه باعث افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل می‌شود، رتبه سایتتان را در الکسا هم بالا می‌برد. همچنین، اگر متن رپورتاژ آگهی یا همان رپورتاژ خبری به‌اندازه کافی جذاب باشد، مخاطبان را به اشتراک‌گذاری مطلب ترغیب می‌کند؛ بنابراین، شما در فضای مجازی بیشتر دیده می‌شوید و این به نفع کسب و کارتان خواهد بود؛ اما متن‌های با کیفیت ویژگی‌هایی دارند که کارشناسان سئو و بازاریابی محتوا به توضیح آن می‌پردازند.

– به حجم مقاله و تعداد کلمات مقاله توجه کنید

حجم یک مقاله باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان کلمات کلیدی را به‌صورت یکنواخت در سطح مقاله توزیع کرد. تعداد کلمات استفاده شده در مقاله شما نباید کمتر از ۲۵۰ کلمه در هر مقاله باشد در صورتی که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، در بهینه‌ترین حالت مقاله‌هایی با ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه مؤثر خواهند بود.

– از کلیدواژه‌های مناسب استفاده کنید

این موضوع به‌نوعی به بحث کیفیت و محتوا نیز مربوط می‌شود. یکی از اشتباهات رایج در انتشار رپورتاژ آگهی این است که معمولاً از کلیدواژه‌ها برای ایجاد بک‌لینک به‌درستی و به‌صورت کارشناسی انتخاب نمی‌شوند و خواننده را تا حدودی گمراه می‌کنند. یک کارشناس سئو در این مورد بیان می‌کند که مخاطبان شما به کیفیت و ارزش متن‌های شما امتیاز خواهند داد، نه صرفاً کلیدواژه‌هایی که استفاده می‌کنید.

– از تیترهای کلی و کلیشه‌ای استفاده نکنید

سعی کنید تا حد امکان تیتر مقاله را جذاب و مرتبط با موضوع آن انتخاب کنید. اگر متن شما درباره قرص‌های رژیمی است، هرگز از عنوان قرص‌های رژیمی «استفاده نکنید چرا که این عنوان بسیار کلی بوده و شانس شما را جهت نمایش در نتایج موتورهای جستجو کاهش می‌دهد. عنوان قبل را می‌توان برای نمونه به ظهور قرص‌های رژیمی برای خانم‌ها تغییر داد. از طرفی استفاده از عنوان‌های بسیار غیرمعمول نیز شانسی در انتخاب به‌عنوان واژه‌ی مورد جستجو از سوی مخاطب نخواهند داشت.

شاید این روزها از صاحبان کسب و کارها و مدیران وب‌سایت‌ها بسیار شنیده‌اید که از تاثیر مثبت رپورتاژ آگهی بر رتبه و سئو سایت می‌گویند. بی‌تردید یکی از ویژگی‌های بارز این تغییرات مثبت، وجود بک لینک‌هایی است که این سایت‌ها دریافت کرده‌اند و به طور مستقیم در میزان بازدید آنها موثر بوده است. اما شاید بپرسید که دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود که بک لینک‌های رپورتاژ آگهی تا این حد در سئو یک وب‌سایت تاثیر داشته باشد.

تکنیک‌هایی که در افزایش سئو سایت استفاده می‌شود، به طور کلی به سه بخش کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری تقسیم می‌شود که رپورتاژ آگهی از نوع سوم است. به این معنی که سایت مورد نظر با روش‌هایی که مورد جریمه گوگل قرار نگیرد، تلاش‌های آگاهانه برای افزایش رتبه شما در نتایج جستجو انجام می‌دهد. یکی از نقاط برجسته این روش بک لینک‌هایی است که به روش صحیح از سایت منتشر کننده به وب‌سایت شما ایجاد می‌شود.

بک لینک‌ها از درون یک مقاله به شما اعتبار می‌دهند

گوگل بیش از هر چیز، برای بک لینک‌هایی اعتبار قائل است که داخل یک مقاله هستند. چرا که معمولاً این نوع بک لینک‌ها در قالب معرفی و پیشنهاد هستند و راحت‌تر می‌توان به آنها اعتماد کرد. در حالی که بک لینک‌های قرار گرفته در فوتر، منو، جایگاه‌های تبلیغاتی یا بخش‌های دیگر سایت کمتر قابل اعتماد هستند. چرا که ممکن است نشان از یک همکاری تجاری یا بک لینک پولی بدهند.

بک لینک‌های درون رپورتاژ خبری دقیقاً از همان نوع اول یعنی داخل مقاله هستند. این موضوع باعث می‌شود که گوگل راحت‌تر به آنها اعتماد کند و اعتبار بیشتری را به واسطه آنها برای سایت شما قائل شود.

معتبرترین سایت‌ها به شما بک لینک می‌دهند

هر قدر یک فرد برای شما قابل اعتماد باشد، شما نیز راحت‌تر به پیشنهاد او اعتماد می‌کنید. این موضوع دقیقاً در مورد بک لینک‌های اینترنتی هم صادق است. یعنی میزان اعتبار سایت معرفی کننده، تأثیر مستقیمی در مورد میزان اعتباری دارد که گوگل برای آن سایت قائل خواهد شد.

با این حساب، رپورتاژ آگهی یک راه عالی برای بدست آوردن بک لینک‌های قوی است. چرا که به واسطه این روش تبلیغاتی، شما راهی دارید تا از بهترین و معتبرترین رسانه‌های اینترنتی حضور داشته باشید و توسط آنها پیشنهاد شوید.

بک لینک‌های به طور دائم سایت شما را پیشنهاد می‌کنند

هر چقدر که یک پیشنهاد ماندگارتر باشد، گوگل به خاطر وجود آن اعتبار بیشتری به یک سایت می‌دهد. دقیقاً برای همین موضوع است که گرفتن بک لینک‌های دائمی تا این حد برای اهالی دنیای اینترنت اهمیّت دارد. و یک راه عالی برای این کار چیست؟ استفاده از رپورتاژ آگهی که به صورت دائمی در سایت‌های بزرگ قرار می‌گیرد یک راه حل عالی برای ماندگاری اعتبار سایت شماست. هر چقدر بک لینک به وب‌سایت شما ماندگارتر شود، مؤثرتر خواهد بود. پس دائمی بودن بک لینک‌های درون رپورتاژ آگهی، یعنی اینکه سایت شما هر روز بیشتر و بیشتر در گوگل رشد خواهد کرد.

بک لینک‌های رپورتاژی فالو هستند

در مجموع ۲ نوع بک لینک در اینترنت وجود دارد. یکی همان بک لینک‌های معمولی یعنی فالو هستند که اعتبار کاملی به سایت شما منتقل می‌کنند. نوع دوم هم بک لینک‌های نو فالو هستند که به گفته گوگل، اعتباری به سایت شما منتقل نمی‌کنند. معمولاً بک لینک‌های شما در رپورتاژ آگهی از نوع فالو هستند و بنابراین اعتبار کاملی به سایت شما منتقل خواهند کرد.

هفت قانون طلایی برای انتشار رپورتاژ آگهی
رپرتاژ
رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش‌های برندسازی و تبلیغات اینترنتی در دنیای کسب و کارهای اینترنتی است که بزرگترین برندهای دنیا برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود از آن استفاده می‌کنند.

از آنجایی که در رپورتاژ آگهی تبلیغات به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود، این روش تأثیر بسیار بالایی در جذب مشتری و فروش محصول دارد. چرا که، مخاطبان در زمان مشاهده مطالبی که قصد خودنمایی و تعریف مستقیم از محصول را ندارد، بیشتر به آن اعتماد می‌کنند و زمان بیشتری را صرف مطالعه آن می‌کنند.

اما پیش از هر چیز باید بدانید که نگارش رپورتاژ آگهی اصول و قوانینی دارد که کارشناسان برندینگ، تولید محتوا، سئو و طراحی سایت به خوبی از آنها با خبرند و در این مطلب شما را با کلیدی‌ترین نکات در این خصوص راهنمایی می‌کنند.

از مطالب دست اول استفاده کنید

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تهیه رپرتاژ آگهی مد نظر قرار دهید این است که از مطالب سایت‌های دیگر به هیچ عنوان در مطلب‌تان کپی و استفاده نکنید. این کار به اعتبار شما هم نزد گوگل و هم نزد مردم آسیب می‌زند. بهتر است برای تولید رپورتاژ آگهی خود یک برنامه داشته باشید و از یک نویسنده و مشاوره سئو برای این کار استفاده کنید.

مطلب را به یک کاتالوگ تبدیل نکنید

دومین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که رپرتاژ آگهی‌تان را تبدیل به یک کاتالوگ تبلیغاتی نکنید. رپرتاژ آگهی‌ها معمولاً در سایت‌های خبری منتشر می‌شوند پس سعی کنید متن را مناسب با سلیقه مخاطبان این سایت‌ها بنویسید. این یعنی متن رپرتاژ شما باید شبیه به یک متن خبری اثرگذار باشد، در غیر این صورت تضمینی برای این موضوع نیست که کاربر تا انتها مقاله شما را بخواند.

تیتر مطلب را جذاب انتخاب کنید

سعی کنید یک عنوان خبری و جذاب برای محتوای خود انتخاب کنید تا بتوانید کاربران را به کلیک کردن تشویق نمائید. همچنین سعی کنید خود یا نویسنده‌ای که برای این کار استخدام می‌کنید، در ابتدای مقاله مقدمه‌ای درباره صنعتی که در آن فعالیت دارید بنویسید تا خواننده جذب مقاله شود و سپس می‌توانید خدمات و محصولاتتان را به صورت خبری معرفی کنید.

در معرفی محصول و خدمات اغراق نکنید

یکی دیگر از نکات طلایی رپرتاژ آگهی صداقت در معرفی محصول است. سعی کنید خدمات و محصولات خود را صادقانه معرفی کنید و شرایطی را به وجود بیاورید که کاربر نسبت به فعالیت‌های شما کنجکاو شود.

حواستان به سئو باشد

سعی کنید در متن خبر از کلمات کلیدی سئو به تعداد مناسب استفاده کنید. کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنید، باید با موضوع سایت شما مرتبط باشند. سعی کنید یک واژه را به صفحه اصلی سایت و دو کلمه را به صفحات مرتبط با آنها در سایت خود لینک دهید.

عکس را فراموش نکنید

سعی کنید از عکس‌های مرتبط با موضوع رپرتاژ آگهی استفاده کنید. در این عکس‌ها بهتر است نام و لوگوی برندتان نیز قرار بگیرد تا مخاطبان اگر از بخش تصاویر گوگل کلیدواژه مد نظر را سرچ کردند نیز با عکس و در نتیجه نام و لوگوی برند شما روبه رو شوند.

لینک‌سازی در متن اهمیت دارد

لینک سازی در مطلب هم از دیگر نکاتی است که بسیار حائز اهمیت است. باید دقت کنیم که حتماً صفحات هدف ما با کلمات مخصوص به خودشان در مطلب لینک شده باشند. این موضوع سبب می‌شود تا ربات‌های گوگل هنگام مراجعه به محتوا، روی عبارت‌هایی که لینک سازی شده‌اند، امتیاز مثبتی برای وبسایت شما در نظر بگیرند.

البته اینکه چه عباراتی را برای لینک سازی انتخاب کنیم، خود یکی از نکات مهم در نوشتن رپورتاژ است. معمولاً رپورتاژ برای یک یا چند کلمه هدف تولید شده و پیرامون آن مطالب نوشته می‌شود. هدف از انتخاب این کلمات لینک‌سازی روی آنها است، در حقیقت در فضای اینترنت خرید رپورتاژ آگهی به هدف خرید بک لینک صورت می‌گیرد. این کلمات هدف را مدیر سایت می‌تواند با کمی تفکر راجب کسب و کار بدست آورد. همچنین با انجام چند جستجو در موتورهای جستجوی مختلف می‌توان تعدادی از این عبارات مهم را به دست آورد.

رپورتاژ آگهی به عنوان یک روش تبلیغی وقتی با عکس همراه شود نتیجه بهتری به دست می‌آید اما سوال اینجاست که چه عکسی برای رپورتاژ آگهی مناسب‌تر است.

فعالان اقتصادی در فضای رقابتی کسب و کار به دنبال بهتر دیده‌شدن و استفاده بهینه از ابزارهای تبلیغی مثل رپورتاژ آگهی هستند و به همین دلیل باید در مورد اهمیت عکس در رپورتاژ آگهی و نحوه اثربخشی بهتر آن در این روش تبلیغات، نکات مهمی را بدانند.

عکس اختصاصی استفاده کنید

شاید تصور کنید که رپورتاژ تا حد زیادی متکی به متن است، پس چون عکس در آن نقش کمتری دارد نباید به عکس اهمیت چندانی داد. برخی از تولیدکنندگان و منتشرکنندگان رپورتاژ هم در این مورد به شما تذکری نمی‌دهند و به این تصور دامن می‌زنند که نداشتن عکس یا کپی کردن عکس از اینترنت، به رپورتاژ شما لطمه‌ای نمی‌زند. واقعیت این است که گوگل به متن‌های بدون عکس روی خوشی نشان نمی‌دهد و متن‌های بدون عکس را کمتر از متن‌های عکس‌دار در معرض دید کاربرانش قرار می‌دهد. ضمناً وقتی عکس شما کپی باشد این عکس در مطلب دیگری توسط مخاطبان دیده شده و ممکن است مخاطبان نسبت به آن عکس یا محتوایی که آن عکس ضمیمه‌اش بوده، ذهنیت منفی پیدا کرده باشند. اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که مخاطب با دیدن آن عکس، ذهنیت منفی خود را به یاد می‌آورد و رپورتاژ شما را نمی‌خواند!

لوگو خود را در چشم مخاطب فرو نکنید!

یکی از اشتباهاتی که صاحبان رپورتاژ در مورد عکس رپورتاژ مرتکب می‌شوند این است که لوگوی خود را در ابعاد خیلی بزرگ و اصطلاحاً گل درشت روی عکس درج می‌کنند با این تصور که با این کار لوگوی خود را در ذهن و دل مخاطب جا می‌کنند. تجربه نشان داده که این طور نیست و وقتی لوگوی شما بیش از حد در چشم مخاطب باشد حس دیدن تبلیغ به مخاطب دست می‌دهد و از محتوای رپورتاژ رو برمی‌گرداند. راهکار مناسب این است که لوگوی خود را خیلی کوچک در عکس درج کنید یا بهتر از آن اینکه لوگو در دل عکس باشد. مثلاً می‌توانید لوگو را به شکل پرچم رومیزی یا نقش روی لیوان در عکس اختصاصی خود جا داده و ضمن مأنوس کردن مخاطب با لوگوی خود، حساسیت وی را نسبت به تبلیغی بودن عکس تحریک نکنید.

رعایت چارچوب‌های سئو هنگام بارگذاری عکس رپورتاژ

یکی از نکاتی که باید در مورد عکس رپورتاژ مدنظر قرار دهید این است که به انتشاردهنده تاکید کنید چارچوب‌های سئو را هنگام بارگذاری عکس رپورتاژ شما رعایت کند. اگر انتشار دهندگان رپورتاژ شما حرفه‌ای باشند می‌دانند شما چه خواسته‌ای دارید و مواردی مثل نوشتن شرح برای عکس هنگام بارگذاری را – حتی بدون اینکه شما این خواسته را مطرح کنید – رعایت می‌کنند تا هنگام جستجوهای تصویری گوگل هم، عکس رپورتاژ شما شانس دیده شدن بیشتری داشته باشد.

از عکس‌های قدیمی و تکراری استفاده نکنید

عکس‌های قدیمی در آلبوم بسیار خاطره‌انگیز و دوست داشتنی هستند اما وقتی پای رپورتاژ آگهی به میان می‌آید عکس‌های قدیمی اثربخشی لازم را ندارند. تغییرات تکنولوژی عکاسی در دنیای امروز بسیار وسیع بوده و عکس‌های قدیمی جذابیت بصری لازم را برای مخاطبان رپورتاژ ندارند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر رپورتاژ شما توسط چند رسانه منتشر می‌شود از عکس‌های تکراری استفاده نکنید. عکس تکراری به سرعت تبلیغی بودن محتوای شما را لو می‌دهد و اثربخشی رپورتاژ شما را کاهش می‌دهد. محتوای عکس رپورتاژ شما در مواردی ممکن است تکراری باشد و این گریزی نیست اما در این اوقات هم می‌توانید با تغییر زاویه دوربین یا تغییر منظره پس زمینه و خلاقیت‌هایی از این دست، از تکراری شدن عکس جلوگیری کنید.

پوستر را بجای عکس رپورتاژی بارگذاری نکنید

یکی دیگر از نکات منفی رایج در عکس محتواهای رپورتاژی که معمولاً در مورد رپورتاژ رویدادها اتفاق می‌افتد این است که سفارش‌دهندگان رپورتاژ به جای عکس مرتبط، عکس پوستر رویداد را بارگذاری می‌کنند. به یاد داشته باشید مخاطبان وقتی با متنی مواجه می‌شوند که به جای عکس، پوستر در آن دیده می‌شود از آن متن چندان استقبال نمی‌کنند. ضمناً این را هم بدانید که گوگل نوشته‌های روی پوستر شما را نمی‌خواند و فقط آن را به عنوان یک عکس شناسایی می‌کند.

هرگز کپی نکنید!

شاید برخی صاحبان کسب‌وکار تصور کنند برای روبرو نشدن با هزینه تولید و نگارش رپورتاژ آگهی می‌توانند سراغ یک‌راه ساده و میان‌بر یعنی کپی کردن بروند. باید بدانید کپی بودن یک محتوا به‌سرعت توسط گوگل کشف می‌شود و این موتور جستجوگر هوشمند هیچ جایگاهی برای آن متن و سایت شما قائل نمی‌شود. با یک رپورتاژ آگهی کپی کاری شده، نه‌تنها محتوای موردنظر شما توسط گوگل در معرض بازدید کاربران این غول فضای مجازی قرار نمی‌گیرد بلکه گوگل جایگاه سایت شما را هم تنزل می‌دهد، پس نه‌تنها هرگز کپی نکنید بلکه با وسواس از یونیک بودن رپورتاژ آگهی خود اطمینان حاصل کنید.

عجول نباشید

وقتی صاحبان کسب‌وکار با مزایای رپورتاژ آگهی آشنا می‌شوند ممکن است دچار این اشتباه شوند که رپورتاژ آگهی‌های فراوانی را در مدت‌زمان کوتاه در سایت‌های مختلف منتشر کنند. لازم است بدانید این کار گوگل را نسبت به شما بدگمان می‌کند! الگوریتم‌های شناسایی محتوای گوگل به‌نوعی طراحی شده‌اند که اگر احساس کنند شما با انتشار انبوه مطالب قصد تأثیرگذاری بر مخاطبان را دارید، خطر حذف آن محتوا توسط گوگل شما را تهدید می‌کند. پس عجول نباشید و با یک برنامه‌ریزی زمانی منطقی رپورتاژ آگهی‌های خود را منتشر کنید تا گوگل به شما بدگمان نشود.

افتادن در دام متن پر طول و تفصیل

ممکن است محصول یا خدمات شما از جنبه‌های متنوع و فراوانی قابل معرفی باشد و حرف‌های زیادی برای گفتن به مخاطبان خود داشته باشید اما اگر بخواهید تمام این حرف‌ها را در یک رپورتاژ آگهی بزنید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. طولانی شدن متن، درصد بالایی از خوانندگان کم‌صبر و حوصله امروزی را از خواندن محتوا منصرف خواهد کرد. ضمناً گوگل هم از این‌که متن شما مورد توجه خوانندگان قرار نگیرد و روی آن مکث لازم را نداشته باشند ناراضی می‌شود و در بازدیدهای کاربران چنین متنی را به آن‌ها کمتر پیشنهاد می‌دهد.

رپورتاژ را با تبلیغ مستقیم اشتباه نگیرید!

وقتی رپورتاژ آگهی می‌نویسید یا سفارش می‌دهید هدف اصلی شما باید این باشد که غیرمستقیم تبلیغ کنید. اگر بنا به پر کردن متن از تعریف و تمجید از محصول و خدمات شما بود و این کار به شما جواب مطلوب می‌داد که تبلیغ مستقیم را انتخاب می‌کردید نه رپورتاژ آگهی را! البته رپورتاژ آگهی در نهایت بازهم یک متن تبلیغی است و از گنجاندن عبارات تبلیغی در آن گریزی نیست ولی مراقب باشید با اصرار بر پررنگ کردن مزیت‌های خود، تلخی تبلیغ مستقیم را در مزاج مخاطب تداعی نکنید و باعث گریز وی نشوید.

رپورتاژ آگهی را چگونه بنویسیم که مخاطب بیشتری جذب شود؟
رپورتاژ آگهی می‌تواند به‌عنوان ابزاری موثر در معرفی کالا و خدمات کسب‌وکارها عمل کند به‌شرط آن‌که اصول و فن‌های نگارش و تنظیم در این قالب تبلیغی، درست به کار گرفته شوند.

رپورتاژ آگهی ابزاری تبلیغی است که اگر درست به کار گرفته شود می‌تواند فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار را در معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، محصولات و خدمات بنگاه خود به مشتریان به شکل مؤثری یاری کند و فروش و سود آن‌ها را افزایش دهد اما اگر قرار باشد، رپورتاژ آگهی این اهداف را محقق کند ابتدا باید در خود این ابزار، معیارهای تخصصی و حرفه‌ای رعایت شود.

در ادامه برخی ویژگی‌های مهم یک رپورتاژ آگهی تأثیرگذار را مرور می‌کنیم.

مخاطب خود را به‌خوبی بشناسید

یک رپورتاژ آگهی زمانی موفق به انتقال پیام خود و تأثیر بر مخاطب می‌شود که ارتباط مؤثری با مخاطب خود برقرار کند؛ بنابراین اولین اصل در نگارش یک رپورتاژ آگهی تأثیرگذار، آشنایی با مخاطبان و مشتریان کسب‌وکاری است که قرار است برای آن رپورتاژ آگهی بنویسیم. آشنایی با مخاطب به شما امکان می‌دهد نیازهای او را بهتر بشناسید و در رپورتاژ آگهی بر رفع این نیازها توسط محصول و خدمات خود تاکید کنید. ضمناً آشنایی با مخاطب به شما کمک می‌کند تا زبان و ادبیات مناسبی که رپورتاژ آگهی باید به وسیله آن با مخاطب ارتباط برقرار کند را انتخاب کنید.

مزایای خود را شفاف بیان کنید

اگر تصمیم دارید رپورتاژ آگهی تأثیرگذاری بنویسید اصل مهم دیگری که باید رعایت کنید تاکید بر مزایای محصول یا خدماتی است که به مشتریان ارائه می‌دهید. اگر متن رپورتاژ آگهی شما نتواند تفاوت‌ها و برتری بین شما و رقبا را به مشتریان و مخاطبان نشان دهد، آن رپورتاژ آگهی قطعاً در جذب مخاطبان به محصول و خدمات خود چندان موفق نخواهد بود. فراموش نکنید که کلی‌گویی در بیان مزایای کسب و کارتان، شما را به هدف مطلوب رهنمون نخواهد کرد و در بیان مزیت‌های خود باید شفاف و صریح باشید.

تیتر جذاب برای رپورتاژ آگهی خود انتخاب کنید

رپورتاژ آگهی وقتی به هدف خود یعنی تأثیر بر مخاطب می‌رسد که توسط مخاطب خوانده شود و تردیدی نیست که مخاطب ابتدا باید جذب تیتر رپورتاژ آگهی شود تا وارد متن آن شود و متن را بخواند. تیتر رپورتاژ آگهی شما باید حاوی کلماتی باشد که در گوگل بیشتر مورد جستجو قرار می‌گیرند و ضمناً باید در مخاطب ایجاد کنجکاوی کند. این نکته هم جزو اصول تیتر نویسی است که تیترهای بلند معمولاً توسط مخاطبان، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. تلفیق این معیارها و معیارهای مهم دیگر می‌تواند یک تیتر جذاب برای رپورتاژ آگهی شما رقم بزند که بی‌حوصله‌ترین و عجول‌ترین مخاطبان را هم به‌طرف خود جذب کند.

مختصر و مفید بنویسید

کیست که نداند مخاطبان امروز چقدر کم‌حوصله و بی‌صبر هستند. مختصر و مفید نوشتن آنقدر در رپورتاژ آگهی و دیگر اقسام محتواهای متنی مهم است که جا داشت توصیه به مختصر نویسی در پاراگراف‌های بالایی این گزارش جای بگیرد چون بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مخاطبان فقط تیتر و لید و پاراگراف‌های اول را می‌خوانند!

رپورتاژ آگهی خود را در رسانه‌های پرمخاطب منتشر کنید

اگر بهترین رپورتاژ نویسان و حرفه‌ای‌ترین تولیدکنندگان محتوا را گرد هم جمع کنید و خلاقانه‌ترین متن‌ها را به شما ارائه کنند بازهم از انتشار آن‌ها در رسانه‌هایی که بازدید کمی دارند، نتیجه موردنظر را نخواهید گرفت. اگر صدای شما خوب است میکروفون شما هم باید به‌خوبی صدای شما را منتقل کند و در غیر این صورت صدای خوب شما توسط یک میکروفون ناکارآمد، بد پخش خواهد شد.

از عکس استفاده کنید

مخاطبان امروزی عاشق تصویر هستند؛ بنابراین اگر متن جذابی برای رپورتاژ آگهی خود دارید آن را با عکس، جذاب‌تر کنید. عکس، متن شما را در ذهن مخاطب شما جا می‌اندازد و پایداری آن را در ذهن مخاطب شما بیشتر می‌کند. اگر از عکس غفلت کنید، شانس موفقیت رپورتاژ خود را به نحو قابل‌توجهی کاهش داده‌اید.

چگونه در نوشتن رپورتاژ آگهی استاد شویم؟
رپرتاژ
نوشتن رپورتاژ آگهی هنر متقاعد کردن خواننده به انجام کاری خاص است. شاید محتوا به صورت پادکست یا ویودئو منتشر شود که در این صورت باز هم از همیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده‌ متفکرانه‌ از تکنیک‌های سئو در متن باعث می‌شود که خوانندگان با علاقه کامل روی کلید واژه‌ها کلیک کنند و به سایت مورد نظر ارجاع داده می‌شود.

امروزه فضای کسب‌وکارهای آنلاین همواره با مدل‌های جدید دیجیتال مارکتینگ در هم آمیخته است و نیاز رقابت برای برندها بر اهمیت موضوع سفارش و انتشار رپورتاژ اگهی افزوده است. اگر شما در زمینه انتشار رپورتاژ آگهی فعالیت می‌کنید و یا می‌خواهید یک متن خبری را به صورت رپورتاژ منتشر کنید، بهتر است نظر کارشناسان سئو و بازاریابی محتوا را مد نظر قرار دهید.

سخاوتمند باشید

سخاوت برای همه جذابیت دارد. هنگامی که رپورتاژ آگهی را در قالب یک مطلب آموزش منتشر می‌کنید، این موضوع باارزش می‌شود و آن‌وقت است که درست به خال زده‌اید.

محتوای لذت‌بخش تولید کنید

بنیاد و اساس رپورتاژ آگهی بر این است که هیچ گاه شبیه یک تبلیغ نباشد. فقط افراد مشغول در کار تبلیغات هستند که آگهی‌های تجاری را دوست دارند. اگر محتوای شما شبیه به یک آگهی تبلیغاتی به نظر می‌رسد، آن را دور بیاندازید.

به مخاطب اهمیت دهید

به کارگیری اصول سئو در متن و مطابق با الگوریتم‌های گوگل در افزایش بازدید رپورتاژ آگهی مؤثر است، اما برای موتورهای جستجو مطلب ننویسید، چرا که این کار اشتباه است. همیشه ابتدا برای مردم بنویسید و سپس کاری کنید که مطالب‌تان سازگار با موتورهای جستجو باشند. بعد از آن خوانندگان جدید هم شما را پیدا خواهند کرد. یک رپورتاژ آگهی حرفه‌ای، یک آگهی فروش را بدون حس تهوع‌آور به مخاطبان عرضه می‌کند و مشتریان بالقوه را به مشتریان وفادار بدل می‌کند.