برای شروع بگذارید یک توضیح سریع در مورد کپی رایتینگ به کسانی بدهیم که می‌خواهند این صفحه را هر چه زودتر ببندند و بعد به سراغ داستان خودمان برویم.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ به معنای نوشتن متن تبلیغاتی یا همان متن فروش است. هدف شما از این متن آن است که خواننده را مجاب به کاری کنید. حال اینکار می‌تواند خرید محصول باشد، یا عضویت در خبرنامه یا تماس با شما برای دریافت اطلاعات بیشتر.

با شخصیت اصلی داستان کپی‌رایتینگ ما آشنا شوید!

خب، حالا بگذارید شما رو با آقا فرهاد آشنا کنم:

copywriting

آقا فرهاد یک کسب و کار در زمینه فروش سیب‌زمینی رو اداره می‌کنه و درآمد خوبی هم از این طریق داره. برای همین هم به فکر گسترش کار خودش افتاده و به تازگی یک بخش فروش آنلاین هم برای کسب و کارش راه انداخته. copywriting2

اما همونطور که می‌دونید، فروش سیب‌زمینی به صورت اینترنتی چندان کار راحتی نیست. برای همین هم آقا فرهاد سعی کرده چند تا راهکار تبلیغاتی موثر برای سایت خودش پیش بگیره. بیایید با هم به چند تا از راهکارهای او نگاهی بیندازیم:

  • تولید محتوا
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات پیامکی
  • و …copywriting-advertising-sales-text-smashing-a-computer

 

اما… هیچکدام از این روش‌ها بازگشت سرمایه زیادی برایش ندارند و هزینه‌ها هم به شدت بالا هستند. بنابراین کم کم دارد از بازار آنلاین سیب‌زمینی نا امید می‌شود. تا اینکه…

آقا فرهاد و مهارت کپی رایتینگ (یا همان نوشتن متن تبلیغاتی موثر)

copywriting-advertising-sales-text-idea آقا فرهاد به صورت اتفاقی با یک وب‌سایت روبرو می‌شود که در مورد روش‌های نوشتن بهتر متن فروش و تبلیغاتی صحبت می‌کند. در یک مقاله این وبلاگ، او در مورد رفتار مصرف کننده می‌خواند و متوجه می‌شود که استفاده از عبارت “یک هزینه کوچک 5 هزار تومانی” به جای “یک هزینه 5 هزار تومانی” می‌تواند 20% فروش را افزایش دهد. باور این موضوع برای فرهاد آقا سخت است. اما تصمیم گرفته که خودش تاثیر نوشتن متن خوب را امتحان کنید. پس از مشاوری خوب در زمینۀ نوشتن متن تبلیغاتی می‌خواهد که به او در یادگیری کپی رایتینگ کمک کند.

به این ترتیب است که او نکات بسیاری را در این زمینه یاد می‌گیرد. مثلاً می‌فهمد که فرق بین تولید محتوا با کپی رایتینگ دقیقاً چیست.

تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا چیست؟

copywriting-content-marketing-undecidedخب، مساله برای آقا فرهاد زود حل می‌شود:

در تولید محتوا هدف شما این است که با تولید محتوای مرتبط و مفید به کاربران خود در تصمیم‌گیری کمک کنید و خوانندگان بیشتری را جذب کنید. یعنی تمرکز بروی جذب کاربر است. اما در کپی رایتینگ تمرکز شما متقاعد کردن مشتری است. پس

  • تولید محتوا شامل وبلاگ‌نویسی، ایجاد پادکست و خبرنامه ایمیلی می‌شود.
  • اما کپی رایتینگ بیشتر به متن صفحات فروش و تبلیغات شما مربوط می‌شود.

با اینحال این دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و برای آنکه آقا فرهاد بتواند از پس تمام کارهای بازاریابی محتوا بر بیاید، لازم است با تکنیک‌های کپی رایتینگ هم آشنا باشد. (ما در وبلاگ خود هر دو بخش کپی رایتینگ و تولید محتوا را به عنوان زیر مجموعه‌ای از دسته بازاریابی محتوا در نظر گرفته‌ایم.)

چگونه کپی رایتینگ در تولید محتوا تاثیر می‌گذارد؟

copywriting-advertising-sales-text-making-checklistآقا فرهاد تا حالا فکر می‌کرد همین که محتوای مفیدی را برای خوانندگان خود تولید کرده، کافی است. اما ناگهان متوجه می‌شود که چرا مطالب عالی وبلاگش، خواننده‌های زیادی را جذب نمی‌کند. مساله این است که او با تکنیک‌های کپی‌رایتینگ آشنایی نداشته و نمی‌دانسته چطور یک متن موفق بنویسد. او با یک لیست آشنا می‌شود که مشکلات احتمالی یک مطلب (حالا یا مطلب آقا فرهاد یا ما) در آن مطرح شده است:

  • ممکن است تیترهای شما حوصله‌سربر باشند.
  • تیترهایتان بیش از حد هوشمندانه باشند.
  • دقیقاً به سود محتوای خود برای مشتری فکر نکرده باشید.
  • محتوای شما حس صمیمیت و اعتماد ایجاد نمی‌کند.
  • یا اینکه یک فراخوان عمل (Call to Action) واضح و دقیق نداشته باشید.