9 راهکار برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق

از سال های 2015 به بعد، کسب و کار و اقتصاد در فروشگاههای اینترنتی مسیر رو به رشد و سریعی را به همراه داشته اند.
این موضوع علاوه بر اینکه دارای هیجان و جذابیت می باشد، خود یک فرصتی برای موفقیت و پیشرفت است.
چنانچه در حال حاضر دارای فروشگاه اینترنتی هستید و یا اینکه به تازگی قصد دارید این کار را شروع کنید، الان زمان مناسبی است که جا پای خود را در این عرصه محکم کنید.

در این مقاله شما با نکاتی در رابطه با اینکه چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق داشته باشید، آشنا خواهید شد:

1- در راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی عجله نکنید.

یکی از بزرگترین اشتباهات صاحبان فروشگاه اینترنتی، عجله و اجبار در راه اندازی وب سایت می باشد.
از زمانی که دامنه خریداری می کنید تا زمان راه اندازی سایت می توانید از صفحات ” به زودی” به این معنی که سایت در حال طراحی و آماده سازی می باشد، می توانید استفاده کنید. همچنین تا زمان راه اندازی کامل فروشگاه اینترنتی بر روی بهینه سازی، محتوا سازی و بازاریابی برای محتوا، شبکه های اجتماعی و تبلیغات، سرمایه گذاری نکنید.

2- بر روی کاربران تمرکز داشته باشید.

بزرگترین ضعف فروشگاه اینترنتی این است که به کاربران اجازه نمی دهد قبل از تصمیم گیری برای خرید، محصول موردنظر خود را لمس، بو و یا احساس کنند. از آنجایی که در حال حاضر هیچ راه حلی برای حل این مشکل وجود ندارد، شما می توانید در بخش های دیگر فروشگاه اینترنتی خود، این کمبود را جبران کنید.
این بخش ها می تواند شامل قیمت گذاری مناسب برای محصولات، داشتن گزینه حمل و نقل رایگان و یا ساده سازی روند خرید و پرداخت باشد.

3- همه بخش های فروشگاه اینترنتی را تست کنید.

توجه داشته باشید قبل و بعد از طراحی فروشگاه اینترنتی، باید در تجزیه و تحلیل و همچنین تست همه موارد موجود در فروشگاه سرمایه گذاری کنید.
در واقع خودتان را جای مشتری قرار دهید و تمام امکانات موجود در فروشگاه را بررسی و تست نمایید. ببینید فروشگاه تان از دید یک مشتری چه کارهایی می تواند و یا نمی تواند، انجام دهد. سپس به دنبال یافتن پاسخ و رفع مشکلات آن باشید.

4- از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

اگر شما هم صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، حتما از اهمیت شبکه های اجتماعی در فضای مجازی آگاه هستید. شبکه های اجتماعی در واقع ضربان قلب یک فروشگاه اینترنتی هستند.
آنها به شما کمک می کنند که واقعیت زندگی مردم و مشتریان خود را درک کنید. شما در صورتی می توانید یک مدیریت خوب بر روی شبکه های اجتماعی داشته باشید که با آنها درگیر بوده و از آنها استفاده نمایید.

5- استفاده از شبکه های اجتماعی در فروشگاه اینترنتی

پیرو نکته ای که در راهکار قبلی به آن اشاره شد، ایده بسیار مناسبی است که از شبکه های اجتماعی استفاده و آن را در سایت فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید.
به عنوان مثال می توانید از فید اتوماتیک شبکه های اجتماعی در فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید. در واقع این گزینه به شما کمک می کند تا با قرار دادن محصولات در فروشگاه خود، این محصولات به صورت خودکار به شبکه های اجتماعی که شما تعریف نموده اید، اضافه شود.

6- طراحی فروشگاه اینترنتی در موبایل

این موضوع را درنظر داشته باشید که حتما فروشگاه اینترنتی خود را به صورتی طراحی کنید که در سایزهای مختلف موبایل و یا تبلت قابل نمایش و قابل استفاده باشد.
این موضوع در افزایش خرید در فروشگاه اینترنتی تاثیر بسزایی خواهد داشت و چنانچه این نکته را در طراحی خود درنظر نگیرید باعث می شود بین 3 تا 5 سال از رقبای خود عقب بمانید.

7- بالا نگه داشتن رتبه فروشگاه اینترنتی در موتورهای جستجو

از آنجایی که کسب و کار اینترنتی (فروشگاههای اینترنتی) با سرعت زیادی در حال افزایش هستند، فضای کار و رقبای این عرصه نیز هر روز بیشتر و بزرگتر می شود.
این بدین معنا است که برای ماندن در صحنه رقابت، باید بر روی بهینه سازی فروشگاه اینترنتی خود کار کنید تا بتوانید رتبه خود را در موتورهای جستجوگر بالا نگه دارید.
بنابراین سعی کنید با یکی از شرکت های معتبر و حرفه ای سئو همکاری داشته باشید تا به شما برای باقی ماندن در این عرصه در مدت زمان طولانی، کمک کند.

8- جمع آوری اطلاعات

چنانچه قصد ندارید صرفا یک فروشگاه اینترنتی ساده و تک بعدی داشته باشید و می خواهید در این زمینه برای مدت طولانی فعالیت داشته باشید، باید به جمع آوری اطلاعات در رابطه با مشتریان بپردازید تا هنگام طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترتی، این اطلاعات به شما کمک کند.

9- داشتن فعالیت و تحول مداوم

در نهایت تلاش و حرکت خود را متوقف نکنید.
این نکته را فراموش نکنید که تکنولوژی و سلیقه های مشتری همواره در حال تغییر می باشد و شما نیز اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق باشید، باید همواره در حال تغییر و بروز رسانی فروشگاه اینترنتی خود باشید.

افزایش فروش

افزایش فروش و در نهایت افزایش سودآوری از اصلی ترین دلایل بکارگیری استراتژی های کسب و کار می باشند.

هر کسب و کاری فراز و نشیب های بسیاری را در طول دوره‌ی عمر خود تجربه می نماید.

بعضی از کسب و کارها دارای یک عمر طولانی و برخی دیگر عمر کوتاه تری دارند.

کسب و کارهایی که عمر طولانی دارند، با تغییر برخی از ویژگی ها می توانند خود را با محیط و شرایط زمان خود وفق داده و کسب و کار موفقی داشته باشند.

با گذر زمان این تغییرات آنقدر تداوم می یابند که اگر نگاهی به چند مرحله قبل از آن کسب و کار بیاندازیم، جز موارد اندک، هیچ شباهتی با مدل امروزی آن پیدا نمی کنیم.

افزایش فروش همان راه کاری (Strategy) است که برای داشتن کسب و کار موفق و توانایی رقابت با سایرین و افزایش سودآوری بکار گرفته می‌شود.

در حقیقت، تغییر ویژگی های سازمانی و تجارتی و در نتیجه‌ بکارگیری راهکار افزایش فروش و سودآوری، باعث حرکت به سوی کسب و کار موفق می‌گردد.

چالش افزایش فروش

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا سرمایه گذاری تنها در یک محصول و خدمت برای یک مجموعه یا یک شرکت، در یک بازه زمانی بلند مدت، کاری عقلانی و منطقی است یا خیر؟

آیا اینکه در آینده چه تغییرات و شرایطی در کسب و کار به وجود می آید را می‌توان نادیده گرفت؟

آیا تغییراتی که به جهت داشتن کسب و کار موفق ایجاد می شوند، منجر به سودآوری خواهند شد؟

فارغ از اینکه شما صاحب یک سورس اصلی پیامکی هستید یا نمایندگی پیامک (SMS Reseller) داشته باشید، افت و خیز و شرایط بازار پیامک، کسب و کار موفق شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این شما هستید که با تصمیم خود مشخص می نمایید که کسب و کارتان با بالا و پایین آمدن های این بازار چقدر جا به جا شود و در چه جهتی حرکت کند تا تضمینی برای داشتن کسب و کار موفق باشد.

بنابراین، بکارگیری راهکاری جهت‌ افزایش فروش و سودآوری برایتان ضروری است.

در ادامه تلاش می شود تا ضمن بررسی روند شروع این کسب و کار، آینده ای با درصد سودآوری بالا برای شرکت های فعال در این حوزه ترسیم گردد.

شروع یک کسب و کار (Starting a Business)

هر کسب و کاری در ابتدا سختی های متناسب با خود را برای صاحبان خود خواهد داشت.

این سختی ها برای راه انداختن چرخ آن می باشد.

اگر انتخاب کسب و کار و شیوه ‌ی کار آن درست طرح ریزی شده باشد، این چرخ در آینده خواهد توانست چرخش بسیاری از چرخ های دیگر را تضمین نماید و سبب افزایش فروش و سودآوری شود.

می توان گفت که پیامک، برای بسیاری از این شرکت ها، نقش چرخ اول را داشته است و در برخی دیگر به عنوان چرخ های بعدی اضافه شده است.

شاید خیلی از افراد حقیقی یا شرکت های کوچک با ورود به بازار پیامک و بکارگیری روشهای درست در مسیر بازاریابی و فروش توانسته اند درآمد و سودآوری قابل قبولی برای خود یا مجموعه خود ایجاد نمایند.

تصمیم مدیران مجموعه ها در این زمان و بکارگیری بهترین راهکار جهت افزایش فروش و سودآوری، آینده شرکت ایشان را مشخص می نماید.

تصمیم به گسترش کسب و کار

افزایش فروش از طریق گسترش خدمات و محصولات یک مجموعه یک تصمیم استراتژیک (راهبردی) برای مدیران آن مجموعه محسوب می شود.

تمرکز تخصصی بر روی یک محصول، بسیار مهم است؛

اما این مهم موجب شده تا برخی از شرکت ها تغییرات پیرامون خود را نادیده گرفته و در زمان لازم نتوانند در جهت داشتن کسب و کار موفق تغییر کنند.

همین امر باعث حذف این شرکت ها از چرخه بازار شده است.

این آفت مدیریتی نه تنها برای شرکت های کوچک بلکه برای شرکت های بزرگ نیز پیش آمده و به مراتب عواقب سنگین تری برای آن‌ها داشته است.

برای مثال برند Kodak که در گذشته اولین برند در حوزه‌ی تولید فیلم های عکاسی بود، با عدم تغییر خود در شرایط زمان، دیگر یک برند مطرح نبود و ارزش خود را از دست داد.

اگر همین برند، در شرایطی که تغییراتی در بازار رقابتی و عرضه و تقاضا بوجود آمده بود، از راهکاری جهت افزایش فروش استفاده می ‌کرد، می توانست بقای خود را تا حدود زیادی تضمین کند و ارزش برند تجاری خود را حفظ نماید.

تمرکز شرکت های فعال، بر روی بازاریابی و فروش پیامک در یک بازه زمانی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت این بازار، یک امر منطقی و قابل درک است.

ولی اتکای بیش از اندازه به بازاریابی و فروش پیامک همان قدر که در آن زمان سبب سودآوری بود، در آینده خطرناک خواهد بود و ممکن است موجبات زمین گیر شدن شرکت را فراهم نماید.

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های فعال در این زمینه تنها به این ظرفیت بسنده نکرده اند، بلکه سعی در گسترش فعالیت خود دارند و اقدام به بازاریابی و فروش برای محصولات یا خدمات دیگر انجام میدهند.

افزایش محصولات و خدمات در کنار پیامک

شرکت های فعال در حوزه پیامک اکثرا شرکت هایی با فعالیت های تبلیغاتی یا فعال در حوزه IT هستند.

برخی از نمایندگان با داشتن یک پنل مدیریتی شروع به بازاریابی و فروش در حوزه پنل اس ام اس نموده اند.

ایشان نیز به نحوی در هر دو شاخه‌ی مذکور فعالیت می‌نمایند.

مطلبی که برای تمامی این مجموعه ها مشخص است، لزوم گسترش دامنه‌ی ارائه خدمات و محصولات به مشتریان و در نهایت افزایش فروش و سودآوری بیشتر است.

با گذر زمان نیاز مشتریان تغییر می یابد؛ این تغییر به همراه تغییر محیط کسب و کار موفق پیامکی نیز خواهد بود.

ارسال یک پیامک ساده، دیگر جوابگوی نیاز مشتریان نیست، ضمن آنکه با بالا رفتن تعداد شماره های بلک لیست، بازاریابی و فروش پیامک تبلیغاتی و در نهایت سودآوری آن نیز کاهش می یابد.

لذا بازاریابی و فروش، درآمدزایی و سودآوری برای شرکت های ارائه دهنده‌ی خدمات تبلیغات پیامکی، چه به صورت سورس و چه به صورت نمایندگی، کاهش خواهد یافت.

اینجاست که راهکاری برای افزایش فروش به صورت “استراتژی افزایش محصولات یا خدمات” در کنار پیامک، کسب و کار موفق فعلی را تضمین می نماید.

محصولات جدید با توجه به حوزه‌ی فعالیت اصلی شرکت تعیین می شود.

برای مثال شرکت پیامکی که در حقیقت در حوزه‌ی IT و ICT فعال است، می تواند در همین حوزه، خدمات و محصولات جدید را بر طبق راهکار افزایش فروش بر پایه‌ی افزایش محصولات/ خدمات ارائه دهد.

روش فراپیامک جهت بقای کسب و کار موفق خود

فراپیامک با توجه به اینکه برخواسته از”شرکت دانش بنیان فراداده” می باشد، سعی کرده است تا با تولید، بازاریابی و فروش محصولات دیگر در این حوزه، دامنه وسیع‌ تری از نیازهای مشتریان خود را مرتفع سازد.

طراحی و ایجاد ماژول های متفاوت ارسال و دریافت پیامک، ارائه‌ سیستم دفتر کار مجازی، ارسال پیام صوتی به شماره های ثابت و همراه، باشگاه مشتریان، سایت ساز رایو و … از جمله خدمات دیگری است که شرکت فراداده در کنار محصول پیامکی خود ارائه می دهد.

با توجه به سیاست این مجموعه در خصوص نمایندگی، همیشه تلاش شده است تا محصولات جدید به نحوی تولید شوند که نمایندگان حقیقی و حقوقی نیز بتوانند از فروش این محصولات سودآوری داشته و سبد محصولات خود را گسترده تر نمایند.

راهکاری که جهت افزایش فروش و بر پایه افزایش محصول است، یکی از راهکارهای ‌های بکار برده شده در “شرکت دانش بنیان فراداده” است.

این راهکار تا حد بسیار زیادی موقعیت و ارزش این شرکت را در میان شرکت های فعال در زمینه‌ی IT تضمین کرد.

سبب بقای کسب و کار موفق پیامکی و همسو شدن شرکت با ویژگی های رقابتی جدید شد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت