دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) به استفاده از رسانه‏ های جدید دردنیای تجارت اطلاق میشود که این بازاریابی دیجیتال بسیار به اینترنت وابسته می باشد و نام دیجیتال مارکتینگ را به خود گرفته است. در واقع می توان گفت به تمام فعالیتهایی که به منظور تبلیغ محصول، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت صورت میگیرد دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. اگر بخواهیم دیجیتال مارکتینگ را با بازاریابی سنتی مقایسه کنیم، در واقع برخلاف بازاریابی سنتی، در دیجیتال مارکتینگ مشتریان بیشترین اهمیت را دارند به همین منظور شرکت ها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند  وب سایت، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی سعی در تحلیل رفتار مشتری می کنند تا تبلیغات خود را در زمان مناسب و بر روی طیف وسیعی از کاربران منتشر نمایند تا در نتیجه بتوانند بهترین بازخورد را دریافت نمایند.
استفاده بهینه از تمام این ابزارها در دنیای دیجیتال، می تواند سینرژی مناسبی را جهت گسترش یک کسب و کار در اینترنت ایجاد نماید. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ به استفاده مناسب از ابزارهای دیجیتالی جهت ایجاد معماری و ساختار حرفه ای در بستر اینترنت و گسترش آنها از طریق هدف گذاری و تعیین استراتژی مناسب در این زمینه اطلاق می شود. برخی از مواردی که به بازاریابی اینترنتی مرتبط هستند عبارتند از :

  • بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای: بازاریابی درونگرا و روش های مختلف مرتبط با آن، بر این اساس بنا شده اند که به جای اینکه فروشنده به دنبال مشتری باشد، مشتری به فروشنده مراجعه نماید و از طریق روش های مختلف مانند سئو، بازاریابی محتوا و… وب سایت شما بتواند مخاطب هدف را به سمت خود جذب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی درونگرا، مقاله بازاریابی درونگرا چیست را مطالعه نمایید.
  • بازاریابی چریکی : استفاده از روش های خلاقانه جهت معرفی محصول به مشتری، به گونه ای که توجه او را جلب کند و باعث شود که مشتریان در مورد برند شما صحبت کنند را بازاریابی چریکی می گویند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بازاریابی چریکی چیست را مطالعه نمایید.
  • بازاریابی ویروسی : با گسترش شبکه های اجتماعی و استفاده مردم از آنها و افزایش اهمیت رسانه های اجتماعی، تبلیغات به صورت دهان به دهان و به اشتراک گذاشتن رسانه های اجتماعی توسط افراد، اهمیت بالایی پیدا کرده است. استفاده از بازاریابی ویروسی و تولید رسانه های اجتماعی به گونه ای که باعث شود افراد مختلف جامعه بیشتر در مورد آن صحبت کنند و رسانه های اجتماعی شما را به اشتراک بگذارند در حال گسترش است و جز روش های بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله بازاریابی ویروسی چیست را مطالعه نمایید.
  • بازاریابی ایمیلی: استفاده از ابزار ایمیل، جهت اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مخاطبین از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین جهت ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی و تکنیکهای مختلف با این زمینه مانند ایجاد صفحه فرود می توانند به شما در طراحی و پیاده سازی یک کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ کمک زیادی بکنند.
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی  و بازاریابی محتوا : بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز از اجزای مهم دیجیتال مارکتینگ هستند.

در ادامه جزییات بیشتری در مورد انواع روش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را بررسی خواهیم کرد.

در واقع بازاریابی اینترنتی گام به گام با مشتری در حرکت است. چند نمونه از دیجیتال مارکتینگ در زیر آورده شده است:

  1. بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو) Search Engine Marketing(

    در این روش با استفاده از تکنیک‏های طراحی سایت و سئو سعی در بهبود جایگاه سایت مورد نظر دارند تا با ارتقا جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول کاربران سریعتر و راحت تر به سایت دسترسی داشته باشند. بهینه سازی به دو صورت بهینه سازی داخلی و بهینه سازی خارجی است. در بهینه سازی داخلی شامل کاربرد درست کلمات کلیدی، لینک‏های داخلی و کلاً بر طراحی سایت دلالت دارد. اما بهینه سازی خارجی مانند لینک‏هایی است که به سایت شما داده می شود.

  2. بازاریابی با استفاده از شبکه‏ های اجتماعی(Social Network Marketing) 

    در این روش که با استفاده از نرم افزارهای ارتباط جمعی نظیر فیسبوک، تلگرام، g+  و … می باشد صورت میگیرد در این بازاریابی  هدف شناساندن برند و خدمات خود به انسان ها و ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان و بالفعل کردن مشتریان بالقوه و وفادار کردن این کاربران می باشد. این روش که به نوعی بازاریابی دهان به دهان است کاربران با به اشتراک گذاری کامنت ها این نوع تبلیغ را گسترش می دهند. همچنین از دیگر اهداف این روش لینک دهی و به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوهای خود و بالابردن ترافیک وب سایت می باشد.

  3. بازاریابی محتوایی ontent MarketingC

    این نوع از بازاریابی در تلاش برای ارائه محتوایی است که بتواند با کمترین و مناسب ترین کلمات بهترین و عمیق ترین تأثیر را بر مخاطبان گذاشته و از طریق درگاه و کانال های ارتباط جمعی کاربران به نشر این محتوا بپردازند و مشتریان را به سمت وب سایت شما هدایت کند.

  4. نمایش تبلیغات

    نمایش تبلیغات نوع دیگری از تبلیغات است که برای کاربران راحت تر و قابل فهم تر و تاثیرگذاری بیشتری دارد. بنر نوعی از این تبلیغات می باشد که بدون هزینه نمی باشد. ویدئوهای تبلیغاتی که شرکت ها از محصولات و خدمات خود تهیه میکنند با بالا رفتن سرعت اینترنت جای خود را در تبلیغات بیشتر باز کرده اند.

  5. بازاریابی ایمیلی Email Marketing

    بازاریابی ایمیلی یکی از شایع ترین نوع بازاریابی می باشدکه با طراحی مناسب صفحه فرود سایت و ارسال منظم ایمیل به مشتریان می توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه دارید و از اهداف آن میتوان به معرفی برند به مشتریان، اطلاع رسانی مشتریان از تازه ترین محصولات و خدمات، هنگامی که مشتریان وارد سایت شما می شوند و ایمیل شان را در اختیار شما قرار میدهند در واقع علاقه مندی خود را به سایت اعلام میدارند و حتی با ترک سایت با داشتن ایمیل می توانید آنها را به سایت خود برگردانید و حتی می توانید نتایج ایمیل های ارسالی را از مشتریان دریافت کرده و مطابق بازخورد مشتریان محصولات آینده خود را طراحی کنید.

  6. بازاریابی در موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing

    بازاریابی از طریق موتورهای جستجو به دو نوع سئو و به ازای هر کلیک می باشد. که در سئو مربوط به طراحی مناسب سایت می باشد اما تبلیغات کلیکی مبلغی به موتورهای جستجو پرداخت می کنید و سایت شما در قسمت تبلیغات نمایش داده خواهد شد و به ازای هر کلیکی که کاربر پس از جستجو در موتورهای جستجو بر روی تبلیغات شما کلیک میکند هزینه محاسبه میگردد. در نظر داشته باشید که بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM شامل دو بخش می شود: بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا PPC که مخفف Pay Per Click است.

مزیت دیجیتال مارکتینگ ارزان و دسترس بودن و ۲۴ ساعته بودن است. همچنین به دلیل خاصیت درونگرا بودن روش های Digital Marketing ، بازاریابی اینترنتی می تواند در بسیاری از مواقع در کسب و کارهای مختلف موفق عمل کند و نتیجه موثر ایجاد نماید. استفاده از دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال افزایش است و روش های بازاریابی درون گرا به مرور جایگزین روش های سنتی بازاریابی مانند بازاریابی تلفنی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغ در روزنامه ها و… خواهند شد.

بازاریابی درونگرا (inbound marketing) نوعی از بازاریابی است که با ایجاد محتوای مناسب سعی در جذب مشتری قبل از تصمیم به خرید آن نموده است و به دنبال ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان خود با استفاده از سئو، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی می باشد. بازاریابی درون گرا به فارسی به کلمات مختلفی ترجمه شده است که از جمله آنها می توان به عباراتی مانند “بازاریابی جاذبه ای” یا “بازاریابی درونی” اشاره کرد.

در واقع هدف از بازاریابی درون گرا یا بازاریابی جاذبه ای هدایت مخاطب هدف (کاربری که به دنبال خرید محصول یا خدمات ماست) به سمت وب سایت می باشد. بازاریابی درون گرا بر خلاف روش های بازاریابی و تبلیغات سنتی بر روی مخاطب هدف تمرکز می کند و بر اساس روش های تولید محتوا (بازاریابی محتوا) کاربر را جذب می کند. به همین دلیل به این روش بازاریابی، بازاریابی جاذبه ای نیز می گویند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که بازاریابی درونگرا چیست و شامل چه روش هایی می شود.

پیاده سازی بازاریابی درونگرا

  1. ایجاد وب سایت قدرتمند: داشتن وب سایت اینترنتی اولین گام در بازاریابی درون گرا است. با آگاهی از تمام اصول بازاریابی وب سایت خود را تهیه نمایید. دسترسی و لینک دهی صفحات به یکدیگر داشته باشد. طراحی وب سایت ساده و بروز رسانی آن آسان باشد.
  2. سعی کنید بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهید.
    • وبلاگ نویسی کنید: مقالاتی در مورد سایت خود تهیه کنید و در وبلاگ خود قرار دهید، با انجام وبلاگ نویسی تعداد صفحات در موتورهای جستجو افزایش می یابد و شانس شما برای بیشتر دیده شدن بالا میرود.
    • شبکه های اجتماعی: مطالب وبلاگ خود را در شبکه ‏های اجتماعی به اشتراک بگذارید و رسانه اجتماعی تولید کنید.
    • سئو : اعمال یکسری تغییرات داخلی و خارجی در سایت به منظور بالا بردن رتبه وب سایت.
    • تبلیغات کلیکی(PPC)
  3. صفحات فرود: در سایت خود پیشنهادات ویژه قرار دهید و مشتریان بالقوه را جذب کنید.
  4. از طریق شبکه های اجتماعی با مشتریان در تعامل باشید. با استفاده از بازاریابی ایمیلی به صورت مرتب به مشتریان ایمیل ارسال نمایید.
  5. منظم باشید و اطلاعات قابل اندازه گیری داشته باشید این اطلاعات شامل:
    • تعداد مشتریان بالقوه از سایت
    • تعداد مشتریان بالفعل
    • هزینه تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتریان بالقوه

مزایای بازاریابی درونگرا

برخی از مزایای بازاریابی درون گرا عبارتند از:

  • بر روی مخاطبین هدف تمرکز میکند: بازاریابی درونگرا به دنبال عموم مردم نیست بلکه به دنبال یافتن مشتریان هدف خود میگردد و سعی ماندگار کردن مشتریان خود می باشد.
  • ایجاد محتوای مناسب: محتوای مناسب باعث اشتراک گذاری محتوا از طریق رسانه های اجتماعی خواهد شد و همچنین محتوای مناسب سبب تاثیرگذاری عمیق تر و ماندگار بیشتر محتوا در اذهان میگردد.
  • هزینه: ارزان و مقرون به صرفه است.
  • نوعی از بازاریابی با کسب اجازه محسوب می شود و کاربر هدف با علاقه خود به سراغ شما می آید.

شیوه بازاریابی درونگرا از این جهت که با کسب اجازه از کاربر صورت می گیرد، مزیت بزرگ آن محسوب می شود. با گسترش تبلیغات، اکثر افراد به دنبال آسایش بیشتر هستند. بنابراین کسب اجازه از طرف مشتری نوعی احترام به حقوق آنها محسوب می گردد. از طرف دیگر در بازاریابی درونگرا مشتری هدف با تمایل خودش به سمت شما می آید و درخواست خرید محصولات شما را دارد و به همین دلیل فرآیند فروش در بازاریابی درون گرا بسیار ساده تر از سایر روش های بازاریابی سنتی است و نرخ بازگشت سرمایه گذاری و نرخ تبدیل بیشتری دارد.

نرخ تبدیل بر اساس نسبت تعداد افرادی که به شما برای خرید مراجعه می کنند و تعداد افرادی که خرید می کنند بدست می آید، به عنوان مثال اگر صد نفر مشتری بالقوه به شما مراجعه می کنند و ده نفر از آنها خرید انجام می دهند، نرخ تبدیل شما ۱۰% است. البته نرخ تبدیل برای بخش های مختلف کاربرد دارد، مثلا نسبت اینکه چند نفر آگهی شما را دیده اند و افرادی که با شما تماس تلفنی می گیرند و… به طور کلی نرخ تبدیل مشتری در روش های مختلف بازاریابی درونگرا مقدار مناسبی است.

همچنین نرخ بازگشت سرمایه گذاری بر اساس میزان سرمایه گذاری انجام شده برای تبلیغات و سود ایجاد شده بدست می آید، با توجه به اینکه روش های مختلف بازاریابی درونگرا هزینه نسبتا پایینی دارند، نرخ بازگشت سرمایه گذاری در این روش بازاریابی بسیار مناسب است. حتی در بسیاری از مواقع با وجود هزینه کمتر برای بازاریابی، روش های جاذبه ای و درونگرا سود بیشتری را برای کسب و کار ها به همراه خواهند داشت.

دسته بندی : افزایش فروش سایت