جلب مشتری در فروشگاه های اینترنتی نیازمند چیست؟ظاهر جذاب سایت؟ ضمانت بازگشت پول؟ تنوع کالا؟ در واقع اعتماد مشتری در فروشگاه های اینترنتی حرف اول را می زند.در  تمام فعالیت ها و استراتژی های یک فروشگاه اینترنتی باید اعتماد مشتری را محور قرار داد. البته اعتماد در فروشگاه های فیزیکی و معمولی نیز بسیار مهم است. اما کسب اعتماد فروشگاه های اینترنتی سخت تر است و نیاز به تلاش بیشتری دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مردم وقتی وارد فروشگاهی می شود در چند دقیقه اول مقاومت زیادی در برابر خرید دارند به عبارتی سخت ترین خرید اولین خرید است. همین که خرید اول را انجام دادند محصولات بعدی را با کنکاش کمتری انتخاب می کنند و در سبد محصولات خریداری شده قرار می دهند. همین رویه در فروشگاه های اینتنرتی نیز در حال انجام است. مشتریان هنگامی که برای بار اول وارد یک فروشگاه اینترنتی می شوند آن را از هر حیث بررسی می کنند قیمت های مقطوع کالاها، تنوع کالاها، حمل و نقل آسان و به صرفه، تعداد خط های تلفن فروشگاه، آدرس فروشگاه، تعداد شعبه های حقیقی آن در سطح شهر و رتبه ی آن در بین فروشگاه ها و… مخصوصا اگر مشتری قصد خریدی کالای گرانی نظیر عطر، ادکلن و… داشته باشد.

بررسی چند ساعته ای که توسط ما در فروشگاه شهروند انجام شد نشان می دهد وقتی مردم وارد فروشگاه می شوند در چند دقیقه اول مقاومت زیادی در برابر خرید دارند. آن ها بلافاصله به محض ورود به فروشگاه خرید را آغاز نمی کنند.اغلب اولین خرید، سخت ترین خرید است.

بنابراین برای این که به عنوان یک فروشگاه اینترنتی موفق باشید باید هنگام اولین ورود مشتری نسبت به سایر فروشگاه های اینترنتی دست تان پر باشد تا نظر مشتری جلب شود.

اغلب کسانی که یک ساعت در فروشگاه بودند قیمت اولین محصولی که برداشته بودند را به خاطر داشتند ولی قیمت آخرین کالاها را به یاد نداشتند. بنابراین در فروشگاه هایی که محصولات زیادی وجود دارد اولین خریدها بسیار تعیین کننده هستند. اگر محصولات حراجی و با تخفیف زیاد را به ابتدای فروشگاه منتقل کنیم، اولین خرید را آسان تر می سازیم و سرعت خریدهای بعدی نیز افزایش می یابد. همچنین انتقال جذاب ترین و پرفروش ترین محصولات به ابتدای فروشگاه می تواند همین اثر را داشته باشد. در زیر روش های جلب مشتری در اولین خرید را معرفی می کنیم.

 

 

روش های جلب مشتری در اولین خرید

به حرکت درآوردن چرخ خرید

هر خرید «اندازه حرکت» بیشتری ایجاد می کند تا خرید بعدی سریع تر انجام شود. فرایند خرید در یک فروشگاه بزرگ درست مانند به حرکت درآوردن یک چرخ سنگین است که در ابتدای کار به انرژی و تمرکز زیادی نیاز دارد. ولی با شروع حرکت و افزایش سرعت، چرخاندن آن آسان تر می شود، زیرا «اندازه حرکت» بیشتر می شود.

تسهیل اولین خرید در سایت

از این ایده در وب سایت هم می توان استفاده کرد. در بازاریابی ایمیلی خود هرگاه محصولی بسیار عالی با قیمتی بسیار مناسب معرفی می کنید این کار احتمال خریدهای بیشتر در همان بازدید را افزایش می دهد. گاهی می توان محصول یا خدمتی را بدون سود فروخت و توجه افراد را جلب کرد تا علاقه مندان محصولات بیشتری بخرند و ضرر ناشی از ارزان فروختن محصول اول جبران شود.

تسهیل اولین خرید در فروشگاه

حتی اگر فروشگاه کوچکی دارید و مشتری برای خرید چند قلم کالای متفاوت به شما مراجعه کرده، در فروش کالای اول سخت گیری نکنید. حتی شاید با قیمت پیشنهادی مشتری موافقت کنید. همین کار باعث می شود خریدهای بعدی مشتری در همان بازدید به راحتی افزایش یابد. یادتان باشد که استفاده از تخفیف اغلب کار مناسبی نیست و باعث کاهش درآمد می شود. این کار را در این شرایط خاص پیشنهاد می کنیم و نه همیشه.

رازهای فروش بیشتر در فضای مجازی

 خرید اینترنتی, افزایش فروش در اینترنت

رازهای فروش بیشتر  محصولات در دنیای دیجیتال

 

محل خوب مغازه و فروشگاه، تابلوی جذاب و خوش‌آب و رنگ، چیدمان شکیل و زیبای ویترین، نکاتی بود که چندی پیش کمک شایانی به فروش محصولات می‌کرد، اما امروزه دنیا کمی متفاوت شده است، کسی فروش بیشتری خواهد داشت که صفحه محصول مناسبی در بستر اینترنت داشته باشد.

 

این روزها ساخت یک وبلاگ یا وب‌سایت کار خیلی پیچیده‌ای نیست، براحتی و با صرف کمترین هزینه می‌توانید یک صفحه اینترنتی برای معرفی محصولات خود داشته باشید، اگر این مرحله را کنار بگذاریم، مهم این است که دیده شوید، کاربران به شما اعتماد کرده و مهم‌تر از همه این‌که صفحه شما را به یکدیگر معرفی کنند. اگر شما هم علاقه‌مند به فروش محصولات خود در اینترنت هستید و صفحه اینترنتی محصول دارید یا ندارید، با ما همراه باشید تا در ادامه نکات مهم در بهبود صفحه و افزایش فروش محصولات را فرا بگیرید.

 

داستان بگویید

بزرگان دیجیتال مارکتینگ، همه از یک جمله سخن می‌گویند؛ معرفی غیرمستقیم محصول، موجب فروش بیشتر خواهد بود. بیان داستانی پیرامون محصول، در نگاه اول می‌تواند جذاب نباشد، اما باید گفت در دنیای امروز این روش یکی از کلیدهای موفقیت شماست. کاربران علاقه‌مند به شنیدن داستان هستند، پس سعی کنید یک داستان در مورد محصول خود طراحی کنید.

 

در طراحی داستان دقت لازم را داشته باشید، خود را جای خریدار قرار دهید و بررسی کنید که چه نکاتی در معرفی محصول به‌صورت داستان می‌تواند حیاتی و کلیدی باشد. داستان نباید خیلی بلند یا خیلی کوتاه باشد، سعی کنید اطلاعات لازم در مورد محصول را بیان کنید. همچنین باید اعلام کنید محصول شما چه مشکل یا مساله‌ای را برای خریداران آن حل می‌کند. به این روش مشتریان شما کنجکاو شده و داستان را دنبال می‌کنند.

 

نظر کاربران را بخواهید

ممکن است محصول شما از نظر خودتان بسیار خوب باشد، اما مهم نظر کاربران است، با اضافه کردن یک نظرسنجی مناسب در پایین صفحه معرفی محصول می‌توانید نظرات کاربران را جویا شوید. یکی از معمول‌ترین روش‌های نظرسنجی، اضافه کردن امکان ستاره دادن بین 1 تا 5 ستاره به مطلب ارائه ‌شده در سایت محصول توسط کاربران است. همچنین شما می‌توانید از این نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. اگر به کاربران اجازه بدهید به‌صورت متنی هم نظرات خود را یادداشت کنند، می‌تواند به شما کمک شایانی کند. از یک ‌طرف، دانش شما نسبت به کاربران و مشتریانتان افزایش خواهد یافت و از طرف دیگر اگر نظرات کاربران نسبت به محصول شما مساعد باشد، می‌تواند اعتماد دیگر کاربران را برای خرید جلب کند.

 

افزودن کلید «اضافه کردن به سبد خرید»

همان‌طور که گفته شد، بهتر است کاربران را غیرمستقیم با محصول آشنا کرد، اما وقتی کاربر با محصول آشنا شد، باید ساده‌ترین راه خرید را برای او فراهم کرد. حتما در صفحه معرفی محصول، کلید «اضافه کردن به سبد خرید» را اضافه کنید. با این کار به کاربران کمک می‌کنید درصورتی‌که تصمیم به خرید داشته باشند بدون دردسر خرید خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

 

تصمیم در مورد انتخاب اسم با شماست، اما اسامی پیشنهادی ما برای این کلید، «اضافه کردن به سبد»، «همین حالا سفارش دهید» و «خرید این محصول» است. مطمئنا شناخت شما از کاربران و مشتریانتان بیشتر است، پس سعی کنید با این دانش، اسم مناسب را انتخاب کنید. در طراحی این کلید دقت داشته باشید، محل قرارگیری کلید، استفاده از رنگ‌های پایه‌ای و جذاب و همچنین اندازه مناسب کلید می‌تواند کمک شایانی به انتخاب بیشتر آن کند.

 

از تأثیر ویدئو غافل نشوید

مشاهده ویدئو زمان و انرژی کمتری از کاربران خواهد گرفت تا این‌که قرار باشد متنی نسبتا طولانی را در مورد محصول بخوانند. همچنین در ویدئو شما امکان نمایش ملموس‌تر محصول خود را خواهید داشت و کاربران با مشاهده محصول بیش از متن و عکس جذب خواهند شد. طبق آمار رسمی آپارات (وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدئو) متوسط بازدید روزانه ویدئو توسط کاربران از 6000 نمایش، به 7.5 میلیون نمایش افزایش پیدا کرده است. این مهم، استقبال کاربران ایرانی از مشاهده ویدئو را نشان می‌دهد.

 

در ساخت ویدئو از محصول سعی کنید سادگی را رعایت کنید. اگر امکان نمایش نحوه استفاده از محصول را به کاربران دارید، می‌تواند گزینه مناسبی باشد، همچنین مصاحبه با مصرف‌کنندگان محصولات و پرسیدن نظر آنها می‌تواند برای تهیه فایل‌های ویدئویی مناسب باشد. در کنار این مسائل، اضافه کردن طنز به سناریوی اصلی فیلم کوتاه تبلیغاتی می‌تواند جذابیت را بالا برده و موجب شود کاربران ویدئو را دست‌به‌دست کنند. چند ثانیه آخر ویدئوها را فراموش نکنید، حتما کاربران را به صفحه معرفی محصولتان ارجاع دهید.

 

رفتار کاربرانتان را تحلیل کنید

اکثر کاربران متن شما را کلمه به کلمه مطالعه نمی‌کنند، پس سعی کنید دسته‌بندی مناسبی در ارائه مطلب داشته باشید. با استفاده از ابزارهای آنلاین مانند گوگل آنالیتیکس می‌توانید رفتار کاربران خود را بررسی کنید. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که بدانید کاربرانتان بیشتر به کدام صفحات سر زده‌اند.

 

با بررسی حرکت کاربران در صفحات مختلف می‌توانید مسیرهایی را که برای رسیدن به محصول طی کرده‌اند تحلیل کرده و در کوتاه‌تر کردن آن تلاش کنید. نظرات کاربران خود را تحلیل کنید. با استفاده از داده‌های ثبت‌شده بررسی کنید که کاربرانی که محصول خاصی را خریداری کرده‌اند چه محصولات دیگری را تهیه‌ و آن را با رفتار جمعی کاربران مقایسه کنید تا به دانش جدید در مورد کاربران خود دست ‌یابید.

 

همچنین می‌توانید از سرویس‌های آنلاین مانند hotjar.com یا recommender.ir استفاده کنید تا تمام حرکات کاربران خود ازجمله کلیک‌های انجام‌شده توسط آنها، اسکرول کردن در صفحات، جابه‌جایی بین صفحات و… را رصد کرده و با استفاده از این دانش به‌دست‌آمده تصمیمات مناسبی برای تغییر یا بهبود رابط کاربری سایت اتخاذ کنید.

 

با استفاده از تصاویر صحبت کنید

نکته آخر، استفاده از تصاویر باکیفیت از محصولات است، المان‌های بصری در جذب اولیه کاربران به مشاهده و مطالعه مطالب موجود در سایت بسیار کمک خواهند کرد، از همین رو استفاده از تصاویر در کنار متون می‌تواند بر جذابیت آن بیفزاید. توجه داشته باشید تصاویر مرتبط و جذاب انتخاب شوند، استفاده از رنگ‌های جذاب و تأثیرگذار به بهتر دیده شدن کمک خواهد کرد. همچنین خیلی اوقات کاربران تنها به مشاهده تصاویر بسنده می‌کنند، پس هرچقدر تصاویر شما بتواند ذهن آنها را درگیر کند، در بازگشت آنها به سایت شما و مشاهده محصولاتتان تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

صحبت آخر

در انتها باید به این نکته اشاره ‌کنیم که موارد مطرح‌ شده گرچه می‌تواند تاثیر مثبتی در تبدیل کاربران شما به مشتریان داشته باشد، اما نباید از این موضوع غافل شوید که سادگی از اهمیت بالایی برخوردار است. در رنگ‌بندی صفحه محصولات، چیدمان آن، استفاده از المان‌های بصری مثل عکس و فیلم و همچنین متن اصلی صفحه دقت بالایی داشته باشید و از شلوغ شدن صفحه پرهیز کنید. درعین‌ حال باید سعی کنید همه آنچه را که باید، بگویید.

 

تفاوت فروش حقیقی و مجازی

فروش محصولات در دنیای دیجیتال تفاوت‌های زیادی با فروش محصولات در دنیای حقیقی دارد، در دنیای دیجیتال کاربران از نزدیک محصولات شما را نمی‌بینند، نمی‌توانند آن را لمس کنند و ممکن است این موضوع موجب شود حس خوبی نسبت به محصول شما نداشته باشند، شما با استفاده از محتوای مناسب باید حس خوب در کاربران خود ایجاد کنید تا بتوانید آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید. استفاده از داستان، فیلم‌های کوتاه در مورد محصول و همچنین استفاده از عکس و متن‌های متناسب می‌تواند شما را در تبدیل هرچه‌ بهتر و بیشتر کاربران به مشتریان یاری رساند.

دسته بندی : افزایش فروش سایت