شِش ترفند برای داشتن یک فروشگاه آنلاین کارآمد

ممکن است شما به عنوان مالک یک کسب و کار کوچک، فکر ملحق شدن به دنیای خرید آنلاین و فروش اینترنتی به ذهنتان خطور کند. برای برخی کسب و کارها، یک وب سایت فروشگاه اینترنتی کارآمد و فروش آنلاین، مکملی برای فروشگاه سنتی به شمار می آید و برای برخی دیگر، تمامی فروش به این ویترین مجازی ختم می شود. از طرفی، به خدمت گرفتن فروش اینترنتی نیازمند مهارت هایی است. ازملزومات این کارمی توان به هوش بازاریابی و دانش طراحی وب اشاره کرد.

شش روش برای داشتن فروشگاه اینترنتی کارآمد

خوشبختانه، دراین مقاله “جان آستمن” ترفندهائی برای راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک خوب به شما معرفی می کند. جان آستمن در نظارت و پشتیبانی هفت فروشگاه آنلاین برای Online Probus مشارکت می کند. شرکت Online Probus یک خرده فروشی اینترنتی است. این شرکت وبسایت های آنلاین متنوعی را مدیریت می کند. از سایت فروشگاهی بازی های کامپیوتری Kill Zone گرفته تا وب سایت فروش آنلاین لوازم ماساژ One Touch Massage ، همگی در این مجموعه قرار گرفته اند.
“آستمن ” تجربیات حاصل از 8 سال همکاری با این کمپانی را در اختیار مدیران مشاغل وعلاقمندان این حوزه قرارداده است که در ادامه به شرح این ترفند ها می پردازیم:

  • 1. کسب و کار فروشگاه اینترنتی خود را معرفی کنید.

    برای موفقیت در میان خیل عظیم فروشندگان آنلاین، لازم است به وضوح به معرفی کسب و کار خود بپردازید. به علاوه، می بایست به طور دقیق به ثبت توضیحی از محصول خود بپردازید و مشخص کنید این محصول برای چه افرادی مناسب است و همچنین هدف خود را به وضوح تعیین کنید. برای مثال، وب سایت Dollar Shave Club با جمله ی ساده ی “ما به مردان ریش تراش می فروشیم تا باعث شویم پولشان را پس انداز کنند” ، تلاش کرده است تعریفی از محصولات خود ارائه کند.

  • 2. پیام روشن و واضحی برای فروشگاه آنلاین خود خلق کنید.

    منظور خود را با استفاده از یک پیام شفاف به مصرف کننده القا کنید. دوباره نگاهی به وب سایت Dollar Shave Club بیندازید. این شرکت تعریفی از کالای خود را در قالب پیام ” یک اصلاح عالی تنها با چند دلار در ماه ” به مخاطب عرضه کرده است. شما هم می بایست کاری مشابه انجام دهید. یک تعریف تک جمله ای از کسب و کار خود خلق کنید و آن را به شعاری مشتری پسند بدل کنید.

  • 3. با طراحی یک وب سایت ساده ، مصرف کنندگان را هدف قرار دهید.

    شما فقط سه ثانیه فرصت دارید به معرفی خود و آنچه انجام می دهید ، بپردازید. بنابراین برای نهایت استفاده از این فرصت بسیار کم ، می بایست وب سایت شما برای مخاطبین تجهیز شده باشد و کاربران با سایتی مناسب و درخور روبه رو شوند. برای مثال، در هنگام ورود به وب سایت Heels بلافاصله تشخیص خواهید داد این وب سایت متعلق به یک شرکت فروش کفش زنانه است.

  • 4. دکمه ” اضافه به کارت” را برجسته و دردسترس طراحی کنید.

    اگرمی خواهید مشتریان به خرید از وب سایت شما تمایل نشان دهند، به هیچ عنوان با پیام های بیهوده و گزینه های غیرضروری به منحرف کردن ذهن آن ها اقدام نکنید. می بایست تمامی موانع را حذف کنید تا نظر خریدار را جلب کنید و او را به فعالیت وا دارید تا دکمه “اضافه به کارت” را انتخاب کند. وب سایت اگزیف.آی آر یک وب سایت فروش کالای دوربین عکاسی و فیلمبرداری است که دارای دکمه “اضافه به کارت” جالبی است که برای کاربران مختلف جذاب و در دسترس است.

  • 5. کارت خرید ساده و دور از پیچیدگی در وب سایت خود داشته باشید.

    هنگامی که مشتری آیتمی را به کارت خرید خود اضافه می کند، انتظار دارد دکمه “تکمیل فرایند خرید” را به سرعت پیدا کرده و انتخاب کند. مشتریان تمایل زیادی به کنسل کردن کارت خرید در این لحظه دارند، پس در این مرحله بهانه ای برای انصراف مشتری و کنسل کردن تراکنش ایجاد نکنید. حتی آن ها را به ساخت یک حساب کاربری مجبور نکنید. یک گزینه مخصوص میهمانان سایت قرار دهید و اجازه دهید مشتری به سرعت به مرحله اتمام تراکنش وارد شود. وب سایت Pad & Quill نمونه ی خوبی از یک کارت خرید بدون مانع و کم دردسر را ایجاد کرده است.

  • 6. از همراهی کردن با مشتریان فروشگاه اینترنتی خود دست نکشید.

    هیچ چیزی پر طرفدار تر از خدمات به مشتریان نیست. یک ایمیل تائیدیه به مشتریان خود ارسال کنید که حاوی شماره پیگیری می باشد تا مشتریان از انجام کامل و موفقیت آمیز عملیات خرید اطمینان یابند. وب سایت Amazon به خوبی به انجام این کار پرداخته است. همچنین شما می توانید به ارسال یک کوپن آن هم بلافاصله پس از فروش اقدام کنید و مشتریان را به مراجعه دوباره به وب سایت برای خرید کالاهای دیگر تشویق کنید.

راه های افزایش فروش در کوتاه ترین زمان

راه های افزایش فروش در کوتاه ترین زمان

” چه اشتباهی کردم که موفق نمیشم ؟” , ” کجای راهو اشتباه رفتم ؟ ” , ” یه جای کار میلنگه ” اینها جمله هایی هستند که خیلی از مدیران و صاحبان کسب و کار به خود می گویند. آنها به کسب و کار خود علاقه دارند ، خیلی تلاش می کنند ، اما در نهایت آن طور که باید نتیجه نمی گیرند و سود نمی کنند. بعد از مدتی رقبای خود را می بینند که بعضا در سطح پایین تری از کیفیت قرار دارند و فروش بالاتری دارند. این روند تا جایی پیش می رود که ممکن است اوقات زیادی را به این فکر کنند که ” چه کار کنم تا فروش بیشتری داشته باشم ؟ ” حالا میخواهم روش هایی را به شما پیشنهاد کنم که ممکن است باعث شود تا جواب سوال خود را پیدا کنید.

اول از همه ببینید در کدام مورد ضعیف تر عمل کرده اید ، سپس سعی کنید روش رقبای موفق تر از خودتان ( ترجیحا بیش از یک مورد ) را با روش پیشنهادی مقایسه کنید ببینید عملکرد شما بیشتر به این روش شباهت دارد یا عملکرد رقیبتان . در نهایت روش هایی که فکر می کنید در کسب و کار شما تاثیر گذار است را پیدا کنید و سپس سعی کنید آنها را به صورت آزمایشی تست کنید تا مطمئن شوید آیا این روش در کسب و کار شما بازدهی مثبتی خواهد داشت یا خیر. از آنجا که بازدید کنندگان سایت بازاریابی از اقشار مختلفی هستند و مطالب برای طیف وسیعی از مخاطبان نوشته می شود ، بازدهی روش ها در کسب و کار های مختلف متفاوت است و تست کردن روش ها بهترین راه برای متوجه شدن بازدهی آنهاست ، البته سعی کنید ابتدا به صورت آزمایشی روش ها را با کمترین هزینه ممکن در کارتان پیاده سازی کنید و  با استفاده از روشی که در بالا ذکر شد نیز می توان تا حد زیادی قبل از اجرای آزمایشی از بازدهی آنها اطمینان یافت.

محصولات و یا خدمات خود را در زمینه ای خاص متمرکز کنید

از پراکندگی محصولات و خدمات در کارتان اجتناب کنید ، این کار علی الخصوص در کسب و کار های نوپا فقط هزینه صاحبان کسب و کار را افزایش می دهد و معمولا بر روی در آمد شما تاثیری نخواهد گذاشت.

طبق قانون ۸۰/۲۰ ، ۲۰% از محصولات شما ، ۸۰% سود شما را رقم می زند در اغلب کسب و کار ها این چنین است ، اما خیلی نگران نشوید من نمی گویم ۸۰% محصولاتتان را حذف کنید. اما با خودتان بررسی کنید ببینید کدام دسته از محصولات شما بیشترین سود شما را رقم زده اند ، آنها را تثبیت کنید و روی فروش آنها بیشتر متمرکز شوید. اگر برایتان مقدور است تا محصولات و خدمات خود را طبقه بندی کنید آنها را بر اساس سود دهی در بازه زمانی قابل قبول ( به نحوی که فروش فصلی و امثالهم بر طبقه بندی شما تاثیر گذار نباشد ، در بسیاری از کسب و کار ها دوره یکساله می تواند دوره مناسبی باشد ) به ۵ دسته تقسیم کنید. دسته اول که پر سود ترین دسته محصول شماست را تقویت کنید. اما محصولاتی که در دسته ی آخر یعنی دسته پنجم قرار دارند را بررسی کنید ، هر کدام از این محصولات که تاثیر چندانی بر فروش محصولات دسته اول نمی گذارد را حذف کنید. با این کار از شر ۲۰% از محصولات هزینه بر و کم سود خود خلاص می شوید. این روش را اجرا کنید و تبلیغات خود را بر روی دسته اول بیشتر کنید. در صورتی که فروشتان افزایش یافت یکبار دیگر این کار را برای باقی مانده محصولات خود انجام دهید.

شما همه چیز فروش نیستید

همین الان محصولی که برای فروش به مشتری دارید را بدون فکر کردن در یک خط توضیح دهید. اگر نتوانستید محصولتان را به صورت شفاف در یک خط توضیح دهید تجدید نظر کنید. شما باید در ذهن مشتری جایگاهی داشته باشید. مشتری هیچ وقت کسب و کار شما را به خاطر نمی سپارد بلکه این کسب و کار شماست که باید در ذهن مشتری حک شود. بنابراین اگر نتوانید سریع ، شفاف و کوتاه به مشتری بگویید چه محصولی ارائه می کنید ، مشتری هرگز کار شما را به خاطر نمی آورد.

از محصولات کم سود دل بکنید

نگران نباشید ، اگر شما محصولات کم سودتان را حذف کنید ، نیاز مشتری بی پاسخ نمی ماند همین الان با خودتان کسب و کار های رقیبی که آن محصولات را ارائه می دهند مرور کنید ، چند کسب و کار دیگر آن محصولات را ارائه می دهند ؟ برخی از این محصولات حتی کم سود هم نیستند و برای شما در حقیقت ضرر خالص هستند که شما آن را نمی بینید. محصولی که تولید آن وقت شما را می گیرد ولی سودی به تناسب وقت شما به شما باز نمی گرداند برای شما ضرر است . محصولی که جایی در انبار شما اشغال کرده و چندین ماه تا چندین سال هزینه نگه داری برای شما ایجاد کرده ، دیگر برای شما سود ده نیست. اگر بخواهید هزینه هایتان را به قیمت محصول اضافه کنید به عنوان گران فروش در ذهن مشتری ثبت می شوید و مشتریانتان را از دست می دهید. پس حتی الامکان از این کالا ها دوری کنید. جد اقل برای مدتی تست کنید و بر روی فروش کالا های پر سودتان تمرکز کنید ، برای مدت کوتاهی آنها را از ویترین کسب و کارتان جمع کنید ، از موضوع کسب و کارتان حذف کنید و موضوع کسب و کارتان را به صورت کوتاه و شفاف به نحوی که در برگیرنده پر سود ترین محصولاتتان باشد در دید مشتری بنویسید.

این مطلب را از دست ندهید :   بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

 

متمایز باشید و مزیت رقابتی منحصر به فرد داشته باشید

شما با دهها ، صد ها و یا شاید هزاران رقیب در حال رقابت هستید ، تا کنون از خود پرسیده اید چرا مشتری باید از من خرید کند و از رقیبم خرید نکند ؟ قطعا شما بر این قضیه تاثیر خواهید گذاشت . اگر شما و رقبایتان به رقابت سنتی با یکدیگر بپردازید و تبلیغات کاملا مشابهی داشته باشید ، هزینه های خود را افزایش داده اید در حالی که فروش شما افزایش نخواهد یافت. مشتری هم تبلیغات شما را می بیند هم تبلیغات رقیبتان اگر شما و رقیبتان تفاوت آشکاری با هم نداشته باشید ، کار را به بخ و اقبال واگذار کرده اید ، می توانید امیدوار باشید که خوش شانس باشید و مشتری از شما خرید کند.

اما راه حل چیست ؟

شما باید در ذهن مشتری یک جایگاه ویژه برای خود خلق کنید. دقت کنید شما می توانید فرآیند انجام کار ، نحوه ی فروش ، نحوه ی بازاریابی ، دکور و مسایل این چنینی را از رقیبان خود کپی کنید. اما اینجا دیگر قابل کپی برداری نیست. سعی کنید بع از اینکه محصول اصلی خود را مشخص کردید ، در یک جمله کوتاه یک شعار برای خود در نظر بگیرید. این شعار باید مزیت محصول شما را کاملا واضح و شفاف در قالب کمترین کلمات به مشتری انتقال دهد. این شعار باید در کسب و کار شما وجود داشته باشد و صرفا نباید یک شعار بدون پایه و اساس باشد ، در حقیقت در اینجا منظور بنده از شعار ، خلق یک گزاره است تا در ذهن مشتری ماندگار شود. این شعار مزیت رقابتی شما یا نقطه تمایز محصولات شما را با محصولات مشابه سایر رقبا مشخص می کند در انتخاب این شعار دقت کنید که حتما این شعار منحصر به شما باشد و هیچ یک از رقیبان نتواند از آن استفاده کند یا قبلا از آن استفاده نکرده باشد، این شعار جایگاه اختصاصی برند شما در ذهن مشتری است.

این مطلب را از دست ندهید :   بازاریابی عصبی چیست؟

بعد از انتخاب این شعار ، از این شعار بر روی تمام تبلیغات خود استفاده کنید تا در ذهن مشتری جای بگیرد. این شعار در واقع باید بتواند مزیت استفاده از محصول شما را برای مشتری آشکار کند. شما با داشتن این شعار به مشتری پیامی انتقال می دهید که مشتری شما را نسبت به رقبایتان برتر می بیند و بنابراین هنگام خرید به دلیل همین شعار که نقطه تمایز شما از رقیبتان را مشخص می کند از شما خرید می کند.

در انتخاب گزاره توضیفی نقطه تمایز کسب و کارتان دقت کافی را داشته باشید که حتما شما اولین فردی باشید که آن را به کار می برید همچنین برای مشتری مهم باشد که شما چنین تمایزی با رقبا دارید و بالاخره قبل از اینکه دیگران بتوانند این گزاره را کپی کنند ، شما بتوانید آن را در ذهن مخاطب به نام خودتان ثبت کنید.

پیشنهاد های رایگان را در تبلیغات خود معرفی کنید

افرادی هستند که به محصول شما علاقه مند هستند اما ممکن است شما دیگر هرگز نتوانید برای بار دوم با آنها ارتباط برقرار کنید تا فروش خود را قطعی کنید. بنابراین سعی کنید برای افرادی که به احتمال زیاد می توانند مشتری شما باشند یک پیشنهاد با ارزش و رایگان فراهم کنید تا آنها با کسب و کار شما بیشتر در تعامل باشند. این پیشنهاد رایگان اغلب هزینه ای برای شما نخواهد داشت یا هزینه بسیار ناچیزی برای شما ایجاد خواهد کرد. اما علاوه بر اینکه احتمال خرید مشتری را تقویت می کند ، باعث می شود تا بازده روش بعد نیز افزایش پیدا کند.

این مطلب را از دست ندهید :   استفاده از شکلک ها برای هشدار به والدین

به یاد داشته باشید که پیشنهاد شما نباید همه ی افراد را جذب کند ، فراموش نکنید شما همه چیز فروش نیستید! پیشنهاد شما باید افرادی را جذب کند که می توانند مشتری شما باشند البه با احتمال بالا.

اطلاعات مشتریان و علاقه مندان را جمع آوری کنید و ارتباطتان را با آنها حفظ کنید. 

بسیاری از مشتریان تبلیغ شما را می بینند اما اگر صرفا به تبلیغ محصول بپردازید بازدهی تبلیغ شما بسیار کم خواهد بود . سعی کنید با ارائه یک پیشنهاد رایگان که قبلا توضیح دادم ، یک خدمت یا اطلاعات رایگان به افراد علاقه مند ارائه کنید ولی در مقابل اطلاعاتی از وی دریافت کنید تا در آینده بتوانید ارتباط خود را با این شخص حفظ کنید و در نهایت فرد علاقه مند از شما خرید کند.

یکی از شیوه های معمولا دریافت اطلاعات مشتری از طریق وب سایت و دانلود رایگان یا پیامک و دریافت اطلاعات آزمایشی یا خبری مرتبط است و شما می توانید کمپین خود را بر روی این اطلاعات بدست آمده ادامه دهید. این اطلاعات تماس تا ماهها و سالها معتبر و قابل استفاده هستند که البته روش استفاده از آنها نیازمند برنامه ریزی دقیق است تا باعث ایجاد آزار و اذیت برای مخاطب نشود.

اگر بانک اطلاعاتی از مشتریان و افراد علاقه مند به کسب و کارتان ندارید ، شدیدا در مسیر اشتباهی هستید.

فروش جدید به مشتریان قبلی

زمانی که یک مشتری از شما خرید می کند ، اگر خدمات و محصولات با کیفیتی از شما دریافت کند حتما مرتبه دوم آسانتر از شما خرید خواهد کرد. در کنار جذب مشتریان جدید ، یک راه کم هزینه برای افزایش میزان فروش ، فروش مجدد به مشتریان قبلی است. یکی از محاسن ذخیره اطلاعات مشتریان این است.

شما با در اختیار داشتن اطلاعات تماس مشتری قبلی می توانید زمانی که نسخه جدیدی از محصولی که به مشتری فروختید ارائه شد ، به وی اطلاع دهید و از او دعوت کنید پیشنهاد جدید شما را بررسی کند. برخی کسب و کار ها نیز خدمات دوره ای یا کالاهای مصرفی ارائه می کنند و می توانند در زمان های مشخص پیشنهاداتی به مشتری ارائه دهند تا امکان خرید مجدد افزایش یابد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت