درس‌هایی که صاحبان کسب و کار اینترنتی باید از بازی Pokémon Go یاد بگیرند

این روزها همه درباره‌ی بازی Pokémon Go صحبت می‌کنند. بازی موبایلی که به شما این امکان را می‌دهد که واقعیت را وارد دنیای مجازی بکنید. از دیگر عجایب تکنولوژی در این بازی که به واقعیت تبدیل شده است این است که شما می‌توانید با گشتن در نقشه از طریق موبایل هیولاهایی را جستجو کنید که حتی می‌توانند به حدی در دسترس باشند که آن‌ها را در حیاط خانه خود پیدا کنید. حالا این بازی اخیراً به یکی از موضوع‌های محبوب در فضای مجازی و گفتگوی میان مردم تبدیل شده است.

اگر شما قصد دارید کسب و کار آنلاین خود را بزرگ‌تر کنید، در این مقاله ما شما را با تعدادی از واقعیت‌های محض در مورد این بازی آشنا خواهیم کرد که باعث شده ارزش گذاری کمپانی Nintendo را ۵/۷ میلیارد دلار افزایش دهد!

به ۴ نکته‌ای که کسب و کارهای آنلاین باید از این بازی یاد بگیرند توجه کنید.

۱- اقتباسی از استراتژی omni-channel داشته باشید

یکی از جاذبه‌های بازی Pokémon Go این است که یک تجربه کاربری منحصر به فرد را ارائه می‌دهد. چیزهایی که در این بازی رخ می‌دهند به اتفاق‌های دنیای واقعی کاملاً مرتبط است. هنگامی که شما در این بازی در دنیای واقعی راه می‌روید و به اطراف حرکت می‌کنید فرصت‌هایی را پیدا می‌کنید تا هیولاهای این بازی را تسخیر کنید و سطح خود را در این بازی بالا ببرید.

خیلی از کسب و کارهای شناخته شده مانند Wal-Mart روی استراتژی omni-channel (روش تسلط داشتن و اطلاع داشتن از تمام راه‌کارهای موجود در کسب و کار و استفاده از آن‌ها در زمان مناسب) تمرکز دارند. آن‌ها پیش از این حضور قدرتمندی در فضای آفلاین داشتند و حالا به دنبال تسلط بر قضای آنلاین هستند.

صاحبان و کسب و کارهای آنلاین باید دقیقاً برعکس این روش فکر کنند یعنی به فکر تسلط و وارد شدن به فضای آفلاین نیز باشند. این موضوع می‌تواند به فرصت‌های جدید منجر شود حتی زمانی فروشگاه فیزیکی در اختیار ندارند.

راه‌کارهایی برای ادغام تجربه‌های آنلاین و آفلاین بی اندیشید. به‌طور مثال، اگر شما یک کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیک هستید شاید بهتر باشد یک فروشگاه فیزیکی سنتی را نیز به عنوان مکمل در کنار آن در نظر داشته باشید و تبلیغات درون فروشگاهی و فرصت‌های تبلیغاتی دیگر مانند تابلو اعلانات و کارت‌های تخفیف ویژه را چاشنی کار خود کنید.

همیشه به دنبال راهکارهایی هیجان‌انگیز برای وارد کردن به بازار خود داشته باشید و یک تجربه یکپارچه میان دنیای آفلاین و آنلاین خلق کنید.

۲- ترکیبی از تعامل داشتن و بازی‌های یارانه‌ای را وارد کسب و کار خود کنید

بازی‌ها سرگرم‌کننده هستند اما اگر زمانی که یک بار به دام بیافتید و معتاد آن‌ها شوید و تمایل پیدا کنید که بارها و بارها به سمت آن‌ها بازگردید، مخصوصاٌ آن‌هایی که مورد علاقه شما هستند، در این زمان بازی‌ها بازها می‌توانند در طیفی حرکت کنند که از نظر کیفیت از شگفت‌انگیز به ناگوار تبدیل شوند.

برنامه نویسان بازی‌های یارانه‌ای به خوبی می‌دانند که بازی‌ها چه نقش معتاد کننده‌ای در خود دارند و همین خاطر یک حس پیشرفت در قالب رفتن به مرحله‌های بالاتر را در بازی خلق می‌کنند که هم‌زمان با آن شخصیت شما در بازی قوی‌تر می‌شود و توانایی‌های جدیدی را کسب می‌کند.

بازی Pokémon Go نیز از این قاعده مستثنا نیست اما این بازی ویژگی‌های را می‌طلبد تا باعث شود شما به مرحله بعد رفته و معنایی جدید از کلمه «گردآوری یا جمع‌آوری کردن» را وارد بازی‌های یارانه‌ای کرده است. به علاوه، جنبه اجتماعی بازی . لذت بردن از آن به همراه دوستان یکی دیگر از طراحی‌های اصلی این بازی می‌باشد. این بازی می‌تواند صرفاً سرگرم‌کننده باشد ولی جاذبه‌های عجیبی را برای خوره‌های بازی‌های یارانه‌ای که به هیچ وجه تا آن بازی را به اتمام نرسانند راضی نمی‌شوند، ایجاد می‌کند.

بنابراین، آن زمان که شما در حال ترکیب برخی از جنبه‌های تعامل و بازی‌ها به کسب و کار خود هستید، یا آن را به عنوان یک مدل بازاریابی در نظر گرفته‌اید، فرصت‌های بسیاری وجود دارد که با استفاده از بازی‌ها با کاربران خود در ارتباط و تعامل باشید و آن‌ها به بازگشت و درخواست ویژگی‌های بیشتر وادار کنید. در این مورد می‌توان ارتش آمریکا را مثال زد که بیشتر از یک دهه است از بازی‌های آموزشی به ‌عنوان ابزاری برای استخدام سربازان خود استفاده می‌کند.

 

Gamification  یا همان استفاده ابزاری از بازی‌ها، یک روش قدرتمند برای ارتقا سطح کسب ‌و کار شما به حساب می‌آید.

۳- از تصاویر و شخصیت‌ها برای بازاریابی خود استفاده کنید

بدون شک یکی از دلایلی که بازی Pokémon Go به یک موفقیت عظیم تبدیل شده این است که برند آن به خوبی طراحی شده و ماندگار است. تمامی حقوق این برند در سال ۱۹۹۵ به ثبت رسیده و از آن زمان تا به حال یک دوجین از بازی‌های دستی و همین‌طور برای کنسول‌های مختلف طراحی و روانه بازار شده است. اگر این توضیح کافی نبود بهتر از به این اشاره کنیم که برند Pokémon کمیک‌ها و انیمیشن‌های سریالی زیادی را تولید کرده است.

واقعیتی که توسط سایت Amazon تکمیل شده و این است ککشی جذاب را در سایت خود ایجاد کرده که به شما اجازه می‌دهد یک کسب و کار منفعل آنلاین را با روش بازی‌های یارانه‌ای (gaming) برای خود ایجاد کرده است. این همان روش Gamification  یا استفاده ابزاری از بازی‌های می‌باشد که به آن اشاره کردیم.

همان‌طور که در وب‌سایت فروشگاه ساز اینترنتی بیدک تنها با چند کلیک می‌توانید فروشگاه خود را به سادگی داشته باشید. و کالاها را مرحله به مرحله مانند game به قفسه‌های فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید.

آیا برای شما مقدور است یک طراح یا انیماتور را استخدام کنید که به وسیله‌ی شخصیت پردازی و تصاویر کسب و کار شما را به نحوی ارائه دهد؟ آیا می‌توانید از آن در برند سازی و بازاریابی استفاده کنید؟ آیا شما مجوز استفاده از شخصیت‌های محبوب برای استفاده در برخی از محصولات موجود خود را دارید؟ این‌ها سؤالاتی است که از کسب و کار شما درخواست می‌شود زیرا مردم به شدت نسبت به برندهایی که می‌شناسند و یا شناسایی می‌کنند هیجان و اشتیاق نشان می‌دهند. به دنبال راهکارهایی باشید که این هیجان و همهمه میان مردم از یک برند را وارد کسب و کار خود کنید.

۴- دو فاکتور رقابت و همکاری را با آغوش باز بپذیرید

یکی از جاذبه‌های مهم Pokémon Go این است که می‌توانید همراه با دوستان خود از این بازی لذت ببرید. بعد از یک نقطه خاص، بازی شما را به فعالیت در یکی از سه تیم موجود در این بازی متمایل می‌کند و شما می‌توانید هیولاهایی که پیدا کردید را به باشگاه‌های بخصوصی که در بازی طراحی شده اضافه کنید و مسئولیت دفاع از آن‌ها را به هم باشگاهی‌های خود بسپارید. شما نیز می‌توانید با دیگر باشگاه‌هایی که در موقعیت جغرافیایی باشگاه شما قرار دارند و در مکانی واقعی از آن محل قرار دارند به رقابت بپردازید. اینجا واقعاً می‌توان دو روی سکه را دید؛ رقابت و همکاری. همین موضوع این بازی را به یک سرگرمی جذاب تبدیل کرده است.

صاحبان کسب و کار باید به خوبی به یاد داشته باشند که هم رقابت و هم همکاری می‌تواند بزرگ‌ترین موفقیت‌ها را کسب کنند. فاکتور همکاری می‌تواند دریچه‌ای را رو به بازارهای جدید برای شما باز کند و همچنین موقعیت یادگیری از تجارب ارزشمند را برای شما پایه‌ریزی کند. فاکتور رقابت نیز می‌تواند تمام توجه و انگیزه شما را به جستجوی نوآوری و سبقت گرفتن از هم‌صنفی‌های شما جلب کند.

اما همین‌طور خاصیتی در ادغام این دو فاکتور وجود دارد. با به کارگیری همکاری همراه با رقابت می‌توانید یک کار یالم و سودمند را به انجام برسانید. در واقع رقابت سالم می‌تواند با ارزش‌ترین شریک کاری شما باشد.

دیدگاه نهایی

بی‌شک هیچ کمبودی در درس‌هایی که با آمدن بازی Pokémon Go در بازار بتید یاد بگیریم، وجود ندارد. این بازی ضرورتاً تنها بازی در نوع خودش نیست ولی می‌توان گفت احتمالاً یکی از بهترین‌ها است. از نوستالژی تا اثبات اجتماعی، کمپانی Nintendo  توانسته حرکت‌های رو به جلوی به جایی انجام دهد که این بازی موفقیت خود را مانند یک ویروس در جهان منتشر کند.

همین‌طور محبوبیت عظیم این بازی تنها موجب استحکام اهمیت ارتباط میان دنیای آفلاین و آنلاین شود. به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین طبعاً تمرکز خود را به سوی هر آنچه که به صورت آنلاین انجام می‌دهید خواهید برد. اما ایجاد ارتباط با دنیای آفلاین نیز می‌توانید فرصت‌های جدیدی را ارائه داده و مردم ساده‌تر و راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند و کسب و مار شما را به اشتراک می‌گذارند.

برخورد جدی پست با ارسال کالاهای ممنوعه توسط فروشگاه های اینترنتی

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین مهری، مدیرعامل شرکت ملی پست در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران از تصویب اساسنامه شرکت ملی پست خبر داد. وی همچنین با اشاره به بلاتکلیفی این شرکت در یک دهه گذشته افزود: “شرکت پست جزء شرکت های ستاره دار برای واگذاری قرار داشت که این امر برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این شرکت را با چالش مواجه کرده بود.” وی همچنین از صدور مجوز ۲ اپراتور پستی خصوصی طی یک سال توسط وزارت ارتباطات خبر داد. آقای مهری با اشاره به اساسنامه جدید شرکت پست در خصوص دفاتر پیشخوان دولت افزود: “وزارت ارتباطات متولی دفاتر پیشخوان دولت شده است که پیش از آن، این دفاتر رقیب پست تلقی می شدند و در نتیجه این رقابت زیان ده شده اند.”

مهری همچنین از اجرای طرح به هنگام سازی آدرس های اماکن پستی خبر داد و گفت: “تا کنون ۱۰۰% اماکن شهری و ۵۰% اماکن روستایی به هنگام شده که طبق استاندارد، اماکن شهری هر دو سال یکبار، و اماکن روستایی هر ۴ سال یکبار باید به هنگام سازی شود.”

 

مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین با اشاره به تصویب استاندارد سه سیلابی شدن آدرس ها، در خصوص ژئوکد کردن اماکن توضیح داد: “در این طرح طول و عرض جغرافیایی اماکن مشخص می شود که تا سه ماه آینده ۱۰۰% اماکن کشور و تا پایان سال جاری ۱۰۰% اماکن روستایی کشور ژئوکد خواهد شد.”

مهری در بخش دیگری از سخنان خود از طراحی سامانه یکپارچه املاک (سیماک) خبر داد و گفت: این طرح در سه استان به صورت پایلوت آغاز شده که تا پایان امسال ۴۹ شهرداری و ۵۵۰ دهیاری به این سامانه مجهز می‌شود و همچنین ۶ دستگاه تا پایان ۹۳ به این سامانه متصل خواهند شد.

 

مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین از برخورد جدی با ارسال کالاهای ممنوعه در شبکه پستی خبر داد و گفت: از سال گذشته در موضوع تبادل نوع کالا در سرویس‌های تجارت الکترونیکی با حساسیت برخورد می‌کنیم که در این راستا ۱۰۰درصد فروشگاه‌های همکار شرکت پست باید نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشند و از ارسال ممنوعات پستی پرهیز کنند.

دسته بندی : افزایش فروش سایت