تجارت الکترونیک چیست؟ (قسمت اول)

تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک

امروزه تجارت الکترونیک یکی از بهترین راه ها برای کسب درآمد می باشد. هر کسی در هر موقعیتی و با هر میزان سرمایه اولیه ای، با کمی تلاش توانایی راه اندازی کسب و کار در قلمرو نامحدود تجارت الکترونیک را خواهد داشت. اما برای قدم گذاشتن در این مسیر بی انتها ابتدا لازم است تا با تاریخچه تجارت الکترونیک و مفاهیم و مدل های آن آشنا شویم. در این مقاله که قسمت اول از مجموعه مقالات معرفی تجارت الکترونیک می باشد قصد داریم تا به صورت اجمالی نگاهی بر تعریفی خلاصه از تجارت الکترونیک و تاریخچه آن داشته باشیم.

۱٫۱ معرفی تجارت الکترونیک

به طور خلاصه می توان گفت تجارت الکترونیک به عمل خرید یا فروش چیزی یا خدمتی از طریق اینترنت گفته می شود. با رشد روز افزون دسترسی به اینترنت، خرید و فروش آنلاین نیز به سرعت در حال افزایش است. امروزه، تجارت الکترونیک یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین راه های خرید برای مصرف کنندگان می باشد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی گردش حساب تجارت الکترونیک به رقمی حدود ۶٫۷ تریلیون دلار برسد که این رقم تقریبا ۳ برابر کل اقتصاد انگلستان می باشد.

۲٫۱ تکنولوژی مورد استفاده

با پیشرفت تکنولوژی و ادامه نوآوری های اینترنت، راه اندازی کسب و کار که اوایل بسیار پرهزینه و تلاشی غیرعملی بود، اکنون برای هر کسی حتی با پایین‌ترین هزینه قابل دسترسی می باشد. گسترش تلفن های هوشمند و دسترسی آسان به اینترنت (بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی)، به عنوان مهمترین دستاورد برای گسترش تجارت الکترونیک و متعاقبا تجارت موبایلی، که خود تبدیل به یک بازار شد، تلقی می گردد. سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر توجه نسل امروز را به خود جلب کردند. این تغییر در نگرش و توجه مردم از تلویزیون و رادیو به شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه، یک تغییر عمده در مسیر تعامل بازاریابان با مخاطبانشان ایجاد کرد.

۳٫۱ هزینه های مرتبط با تجارت الکترونیک

هزینه اولیه برای شروع کسب و کار و تجارت در سال ۱۹۹۰ میلادی باعث بوجود آمدن رکودی موقت در مسیر رشد تجارت الکترونیک گردید که خیلی زود با راه حال هایی کم هزینه مانند استفاده از سرویس های ابری (Cloud Based) برطرف شد و در مدت خیلی کوتاهی ظهور شبکه های اجتماعی و تعامل جهانی را در پی داشت که تبدیل به یکی از هدایت کنندگان خرید اینترنتی شدند. از سرویس های ابری موجود در ایران می توان به بیدک به عنوان ساده ترین راه برای ساخت فروشگاه اینترنتی و راه اندازی کسب و کار اشاره کرد که به صورت رایگان شما را در این راه همراهی می کند. ساخت فروشگاه در بیدک کاملا رایگان و ساده بوده و فضایی نامحدود و بی نهایت در اختیار شما قرار می گیرد. البته شما می توانید با اندک هزینه ای به صورت ماهیانه و یا سالیانه به امکاناتی بیشتر در بیدک دسترسی داشته باشید.

تاریخچه تجارت الکترونیک

۱۹۹۵: جف بزوس (Jeff Bezos) سایت آمازون را تاسیس کرد.

۱۹۹۵: سایت Ebay به عنوان یک سایت حراجی تاسیس و اولین کالا که یک لیزر شکسته بود را به فروش رساند.

۱۹۹۸: تاسیس پی پال (PayPal) که در نهایت در سال ۲۰۰۲ به مبلغ ۱٫۵ میلیارد دلار به Ebay واگذار شد.

۱۹۹۸: تاسیس گوگل به عنوان موتور جستجو

۱۹۹۹: Zappos به عنوان اولین فروشگاهی که فقط فروش آنلاین داشت تاسیس شد. این فروشگاه در سال ۲۰۰۹ با مبلغ ۹۲۸ میلیون دلار به آمازون فروخته شد.

۲۰۰۲: EKM در انگلستان به عوان اولین ارائه دهنده سرویس ابری تجارت الکترونیک تاسیس شد.

 

۲۰۰۲: Ebay شرکت PayPal را به مبلغ ۱٫۵ میلیارد دلار خریداری می کند.

۲۰۰۴: شورای استانداردهای امنیتی کارت های خرید (PCI) برای اطمینان از تطابق کامل کسب و کارها با نیازهای امنیتی مختلف تشکیل شد.

۲۰۰۵: اوایل آغاز به کار تجارت از طریق شبکه های اجتماعی

۲۰۰۸: تاسیس Groupon. شرکتی که در عرض ۱۶ ماه از آغاز به کار، به ارزشی معادل ۱ میلیارد دلار دست یافت. رکوردی که از آن به عنوان سریع ترین شرکتی که به این ارزش دست یافته یاد می شود.

۲۰۱۵: حساب های آمازون، تقریبا ۵۰۰ میلیون واحد فروش داشتند.

در اینجا اینفوگرافیک تاریخچه تجارت الکترونیک را به صورت کامل تر برای شما آماده کرده ایم.

مشاهده در ابعاد بزرگتر

اینفوگرافیک تاریخچه تجارت الکترونیک

افسانه کسب و کار: کار شما خودش درباره‌ی خودش صحبت می‌کند

Businessman & Loudhailer – hand drawn cartoon characters

افسانه‌ای رایج در کسب و کار این است که اگر کار شما خوب باشد، خودش درباره‌ی خودش صحبت می‌کند!

ایده را دستگیر کنید! و وقتی تبدیل به کسب و کار شد، سر و صدا راه بی اندازید.

تنها راهی که کار شما می‌تواند درباره خودش صحبت کند این است که کسی باشد که به آن گوش کند. در این روزها و دورانی که حجم بیش از حد اطلاعات وجود دارد، کارها یا شرکت‌ها باهم ادغام می‌شوند، تعدیل نیرو می‌کنند و تضمین جایگاه شغلی وجود ندارد، شما نمی‌توانید بر اساس فرض، کاری را انجام دهید. اکثر آدمها با فکر اینکه “چه کاری از دستشان بر می‌آید که برای شما انجام دهند” از خواب بیدار نمی‌شوند.

ایجاد شبکه‌ای با قصد و نیت مشخص

دست از فروختن (و نگران درآمد بودن و با زور کاری را انجام دادن) بردارید و شروع کنید به تمرکز بر افراد و ایجاد ارتباط با آنها.

آشکارا درباره‌ی کسب و کار خود صحبت کنید

جوری در قالب کسب و کار خود رفتار کنید که وقتی که با همه درباره‌ی آن صحبت می‌کنید، انگار به کاری که دارید و انجام می‌دهید افتخار می‌کنید! فقط به خاطر داشته باشید … این رفتار در مورد خود شما نیست درباره‌ی افرادی است که شما آنها را کمک می‌کردید که کاری که شما می‌خواهید را انجام دهند.

 

دیگران را درگیر کار خود کنید

به عنوان کار آفرین، همه‌ی ما گرایش عجیبی داریم که “همه کاره” خودمان باشیم. اهداف خود را با کسانی که می‌شناسید و شما را حمایت می‌کنند به اشتراک بگذارید و از کمک داوطلبانه‌ی آنها برای اینکه کسب و کار شما را در میان جامعه جا بی اندازند، استفاده کنید. با گرفتن گواهی رضایت و تصدیق کسب و کار شما از آنها سفیرانی برای کار خود بسازید.

محدوده آسایش خود را وسعت دهید

به دنبال مشاوره و نصیحت‌های افرادی باشید که کسب و کار آنها را تحسین می‌کنید. وقتی چیزهای متفاوتی به استراتژی کاری شما اضافه می‌شود با آغوش باز به استقبال آن بروید و امتحانش کنید. در یک کلام خلاق باشید!

چرخه تأثیرگذاری خود را گسترش دهید

از افرادی یا از آن دسته افرادی که می‌خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، لیست تهیه کنید. از ارتباط‌های موجود به عنوان اهرمی برای وصل شدن به کسانی که این افراد را می‌شناسند و می‌توانند مانند یک کاتالوگ برای شما عمل کنند و معرفی‌ای از کار شما ارائه دهند، استفاده کنید.

با سرعت این افسانه را به واقعیت تبدیل کنید. شکلی به آن دهید و از آن لذت ببرید. یک نیروی جنبشی در آن ایجاد کنید و … سر و صدا به پا کنید!

به یاد داشته باشید … اتفاقی که این ماه برای کسب و کار شما می افتد، برای ۳۰، ۶۰، ۹۰ روز بعدی و به همین ترتیب به طور کلی در آینده و روزهای پیش رو، تأثیر خود را خواهد گذاشت!

دسته بندی : افزایش فروش سایت