فروش تلفنی

فروش تلفنی یکی از روش های مناسب برای افزایش فروش است خیلی مورد استقبال قرار گرفته است نکات مهم زیادی دارد که باید رعایت شود

۱٫در موقع تماس اولین نفری که پاسخ داد شروع به شرح موضوع نکنید، شاید آن فرد هیچ توانایی در تصمیم‌گیری نداشته باشد و اگر قصد فروش محصولی را داشته باشید بلافاصله جواب منفی به شما می‌دهند، این موضوع درفروش بیمه یا کپسول آتش‌نشانی بسیار زیاد پیش میاید علت آن‌هم این است که تعداد تماس‌های در این مورد بسیار زیاد هستند.

۲٫تعداد تماس‌هارا یادداشت کنید و در پایان هفته حساب کنید که از هر ۱۰ تماس چند تماس موفق داشتید به یک ضریب برسید که قابل‌اندازه‌گیری باشد سپس هر هفته سعی کنید این رقم را بیشتر کنید، بسیار زیاد هستند افرادی که درفروش تلفنی هیچ پیشرفتی بعد از چند ماه نداشته‌اند.

مثال: اگر از هر ۱۰ تماس در ۳ تماس آن موفق می‌شوید ضریب فروش شما ۱/۳ است یعنی از هر ۳ تماس یک تماس موفقیت‌آمیز بوده است.

۳٫میانگین مدت تماس‌هایی که به فروش ختم شده‌اند را به دست آورید و پس‌ازآن سعی کنید که بیشتر از آن زمان وقت نزارید، این کار باعث می‌شود که تعداد تماس‌های ثابتی را در روز داشته باشید.

مثال: اگر میانگین تماس‌هایی که به فروش ختم شده‌اند ۵ دقیقه بوده است نباید تماسی بیشتر از آن طول بکشد زیرا فایده‌ای ندارد و با اتلاف وقت از تماس‌های بیشتر بازمی‌مانید.

۴٫در صورت امکان صدای خود را ضبط کنید، بعد از زمان کاری چند مکالمه را انتخاب کنید گوش کنید و سه ایراد از آن پیدا کنید و در روز بعدی آن ایراد را جبران کنید پس از یک ماه تغییر بزرگی در شما ایجاد می‌شود که باعث افزایش فروش می‌شود.

۵٫لبخند را فراموش نکنید، شاید قبول کردنش سخت باشد اما می‌تواند در مذاکرات تلفنی تأثیر زیادی داشته باشد.

  1. زمان‌های تماس‌های موفق را ثبت کنید: بعد از چند هفته متوجه می‌شوید نسبت به مشتریانی که دارید چه ساعت‌هایی مناسب‌تر است برای تماس با آن‌ها، این زمان نسبت به هر محصول و خدماتی متفاوت است.

۷٫در شروع مکالمه بپرسید که ” آیا زمان مناسبی تماس گرفته‌ام؟” اگر پاسخ منفی بود بپرسید “چه زمانی تماس بگیرم که شما وقت داشته باشید” . هرگز خیلی زود پس از پاسخ دادن مشتری شروع به معرفی خود و شرکت خود نکنید این کار باعث می‌شود جواب منفی را خیلی راحت‌تر به شما بدهند، تعداد زیاد از تماس‌ها به‌این‌علت به فروش ختم نمی‌شود.

۸٫یادداشتی از سؤالات احتمالی مشتریان داشته باشید تا در موقع نیاز خیلی سریع‌تر پاسخ دهید، در موقع خستگی پاسخ به سؤالات سختر می‌شود یادداشتی از سؤالات بسیار می‌تواند کمک کند در افزایش فروش

۹٫به محصول خود ایمان داشته باشید، بسیار زیاد هستند افرادی که می‌خواهند فروش تلفنی انجام دهد و فقط هم برای این کار استخدام‌شده‌اند اما چون به محصول اطمینان کامل ندارند نمی‌تواند اعتماد در مشتری ایجاد کنند، قبل از شروع کار مزیت‌ها و ویژگی‌های محصول یاخدمات خود را بررسی کنید تا اول خودتان  قانع شوید !!

۱۰٫زمان در بازاریابی تلفنی بسیار مهم است اما سعی کنید قبل از مشتری گوشی خود را قطع کنید.

با زیاد شدن رقبا روز به روز فروش پیچیده تر میشود، کسب و کاری میتواند فروش خوبی داشته باشد که از تکنیک های بیشتری استفاده کند.

  1. کیفیت محصولات خود را بالا ببرید.

شاید در زمان کوتاه کیفیت محصول از دیدگاه مدیران موضوع مهمی نباشد مخصوصاً زمانی که فروش خوب است، اما در مدت طولانی مشتریان به‌خوبی متوجه کیفیت محصولات ما از کیفیت رقبا می‌شوند و اون موقع است که کیفیت خیلی اهمیت پیدا می‌کند درفروش. برنامه دقیقی برای افزایش کیفیت خود داشته باشید و روزبه‌روز در کیفیت خود تغییر مثبت ایجاد کنید.

  1. مزیت رقابتی ایجاد کنید.

قیمت: برنامه‌ای طراحی کنید که محصولات را ارزان‌تر بخرید تا بتوانید ارزان‌تر بفروشید.

بسته‌بندی: بسته‌بندی را جوری طراحی کنید که حس خوب به مخاطب بدهید، شیک بودن مهم‌ترین ویژگی یک بسته‌بندی پرفروش است.

گارانتی: گارانتی باعث اعتماد زیاد مشتری به مجموعه شما می‌شود این کار می‌تواند فروش شمارا ۲ برابر کند.

  1. برخورد اولیه خوبی داشته باشید.

تغییر رفتار دهید در سه ثانیه اول برخوردتان با مشتری ،سعی کنید توجه بیشتری به مشتری بکنید در زمان دیدار اولیه این کار باعث افزایش فروش می‌شود.

  1. خدمات پس از فروش داشته باشید.

بعداز این که مشتری محصولی را از شما خرید با او تماس بگیرید و بگویید که از محصول راضی بوده یا خیر ،بپرسید که آیا توانسته به‌خوبی از محصول استفاده بکند یا خیر، آیا مشکلی با آن نداشته، … با این سؤالات اگر مشکل یا ضعفی در محصول شما باشد متوجه آن می‌شوید و اگر هم نباشد مشتری از پشتیبانی شما رضایت بیشتری نسبت به محصول به دست میاورد.

  1. مشتریان فعلی خود را حفظ کنید.

گاهی اوقات انقدر به جذب مشتریان جدید فکر می‌کنند که مشتریان فعلی خود را فراموش می‌کنند، هر کاری می‌توانید بکنید تا مشتریان فعلی خود را همچنان راضی نگهدارید.  روزبه‌روز به تعداد رقبا بیشتر می‌شود و علت‌های زیادی وجود دارد برای اینکه یک مشتری دیگر از ما خرید نکند، پس با حفظ مشتری فعلی نه‌تنها مشتریان خود را از دست ندهید بلکه مشتریان بیشتری را هم به دست بیاورید تا افزایش فروش داشته باشید.

  1. مشتریان را سورپرایز کنید.

امروزه مشتریان انتظاراتشان نسبت به محصول و خدمات بسیار زیاد شده است و سخت گیرانه تر رضایت خود را به یک مجموعه اعلام می‌کنند. اکنون باید علاوه بر محصول موردنیاز مشتری که برای آن مبلغی دریافت می‌کنیم ، خدمات رایگان ارائه دهیم. این کار باعث می‌شود مشتری احساس کند سود زیادی از مجموعه شما کرده است که در مجموعه‌ای دیگر نمی‌تواند این سود را پیدا کند.

  1. بزارید مشتری محصول را لمس کند.

نمایندگی‌های بنز در سراسر دنیا این اجازه را به مشتریان می‌دهند تا چنددقیقه‌ای با این خودرو را از نزدیک بازبینی کنند یا حتی چند متری با آن رانندگی کنند، افراد زیادی هستند که فقط برای تماشای این خودرو به این نمایندگی‌ها رفتند اما پس از استفاده این خودرو تصمیم گرفتند یکی از آن را داشته باشند.

دسته بندی : افزایش فروش سایت