انکر تکست ها، کلمات و کارکترهای نمایان و مشخصی هستند که به یک سند در مکان دیگری متصل شده و به صورت پیوند یا لینک نمایش داده می شوند. برای مثال در جمله”  خبر آنلاین، یک منبع بسیار خوب برای دریافت خبرهای بروز و لحظه ای است اما من بشخصه اخبار شبکه خبر آنلاین را بیشتر قبول دارم” دو عبارت کاملا منحصر بفرد از انکر تکست را نشان می دهد که به دو لینک کاملا متفاوت منتهی می شوند. در اینجا کلمه اخبار شبکه آخر آنلاین انکر تکستی است که به سایت http://www.khabaronline.ir  متصل می شود در حالی که عبارت ” اخبار شبکه خبر آنلاین ” منتهی می شود.

موتورهای جستجو از این عبارات برای فهمیدن مفهوم صفحه ای که در آن لینک گذاری شده استفاده می کنند. در مثال بالا، لینک های ما به موتورهای جستجو می گوید که وقتی کاربران برای کلمه اخبار شبکه خبر آنلاین سرچ می کنند لینکی که در وبسایت ما داده شده نیز با وبسایت www.khabaronline.ir برای کلمه اخبار در ارتباط است. همین شرایط برای  عبارت “اخبار شبکه  ” نیز برقرار است. اگر موتورهای جستجو و سایت های مختلف متوجه شوند که این صفحه بخصوص با کلمات سرچ شده ، مرتبط است، امکان دارد این صفحه را در رتبه های بهتری قرار دهند. جالب اینجاست حتی اگر واژه های سرچ شده در خود متن نباشند بازهم امکان دارد صفحه ما برای آن واژه سرچ شده در صفحه نتایج نشان داده شود.

شکل زیر به خوبی موضوع را نشان می دهد:

در مثال بالا متنی که زیر آن خط آبی کشیده شده انکر تکست ما در لینک ذکر شده خواهد بود.

بررسی تکینکی انکر تکست   

از آنجایی که موتورهای جستجو روز به روز در حال پخته تر شدن هستند، معیارهای مختلفی را برای مشخص و طبقه بندی کردن رتبه و رنکینک وارد سیستم خود می کنند. یکی از معیارهایی که از بین بقیه موارد خیلی بیشتر به چشم می آید، ارتباط لینکی است. ارتباط لینکی با دو عامل محتوای صفحه منبع و محتوای انکر تکست مشخص می شود. یک اتفاق کاملا طبیعی که بر اثر لینک دهی سایت های مختلف به یکدیگر بوجود می آید.

بگذارید این موضوع را با مثالی توضییح بدهم چرا که فهم آن آسان تر خواهد شد. فرض کنید شخصی در اینترنت، وبلاگی راجب به ماژیک های تخته وایتبرد می نویسد. چنین اشخاصی معمولا بجای اینکه با صبر و حوصله بیشتر جلو بروند، نصف وقتشان را صرف خواندن مطالبی می کنند که اشخاص دیگر در اینترنت نوشته اند. حال فرض کنید هنگام خواندن درباره موضوع مورد علاقه شان،  متوجه مطلبی درباره اثرات روانی نوع رنگ ماژیک بروی مغز انسان پیدا می کند و نظرش به این مورد جلب می شود. این شخص با هیجان زیاد به وبسایت خود می رود و بلاگی در این مورد می نویسد تا دوستان او نیز این مطلب جالب را مطالعه کنند.

او در حال نوشتن بلاگ، به مقاله اصلی لینک می دهد، بنابراین باید انکر تکستی انتخاب کند که مستقیم به سایت منبع وصل شود. او می تواند از چیزی مانند “اینجا کلیک کنید” استفاده کند اما معمولا عبارتی اننخاب می شود که به خود مقاله منبع مرتبط است. در این مثال، او عبارت “اثرات روانی رنگ ماژیک بروی ذهن انسان” را انتخاب می کند. شخص دیگری که می خواهد به همین سایت منبع لینک بدهد ممکن است انکر تکستی مانند “انتخاب رنگ ماژیک و تاثیر آن بروی مغز انسان” را استفاده کند.

امروزه چنین اطلاعاتی که توسط خود انسان و نه ربات ها در وب ایجاد می شود، المان هایی بسیار مهم در موتورهای جستجو هستند. موتورهای جستجو می توانند از این المان ها برای درک بیشتر صفحه هدف استفاده کنند. مثلا اینکه چه پرسش هایی با این صفحه مورد نظر مرتبط خواهد بود. چنین توصیفاتی نسبتا غیر مرتبط بوده و توسط انسان های حقیقی تولید شده اند. این معیار، در ترکیب با شکل های پیچیده زبان طبیعی انسان ها، حجم وسیعی از لینک های مرتبط و آنلاین را بوجود می آورد.

عامل مهم دیگر در زمینه ارتباط لینکی، لینک های منبع و سلسله مراتب اطلاعاتی هستند. برای مثال، موتورهای جستجو می توانند از لینکی که یک شخص در بلاگ مربوط به ماژیک تخته وایتبرد، به مقاله ای در مورد ماژیک ها داده است، برای تکمیل الگوریتم های مفهومی خود در ارتباط با آن صفحه داده شده استفاده کنند. به طور مشابه موتورهای جستجو می توانند از مقاله اصلی که دیگران به آن لینک می دهند، استفاده کرده و ارزش بالای محتوایی آنرا درک کنند.

با توجه به آپدیت پنگوئن گوگل با دقت بیشتری به کلمات کلیدی به کار رفته در انکر تکست توجه می کند. اگر بسیاری از لینک های ورودی به وبسایت از انکر تکستی مشابه استفاده کنند، گوگل کم کم به موضوع شک کرده و از آن بعنوان عاملی غیر طبیعی یاد می کند. البته به طور معمول بهترین راه این است که تمامی انکر تکست هایی که استفاده می کنید از یک کلمه کلیدی خاص و مرتبط با موضوع استفاده کنند. اما در سئو استفاده از انکر تکست های متفاوت و متنوع در متن خیلی بهتر نتیجه می دهد. بنابراین اگر نظر ما را بخواهید می گوییم بجای استفاده از انکر تکست های تکراری حاوی کلمه کلیدی مشابه، از انکر تکست هایی با مفاهیم متفاوت استفاده کنید.

نکات مهمی که تا کنون در مورد انکر تکست یاد گرفته ایم

+ اگر لینک های متعددی به صفحه ایی خاص که در آن از انکر تکست هایی با عبارات و کلمات کلیدی درست استفاده شده، منتهی شود، آن صفحه می تواند شانس بسیار خوبی برای بدست آوردن رتبه های بهتر داشته باشد. برای اثبات این مدعا کافی است نگاهی به نتایج موتورهای جستجو برای کوئری هایی مانند “اینجا کلیک کنید” یا “ترک کردن” بیاندازید. خیلی از نتایج گوگل برای چنین پرسش هایی فقط براساس انکر تکست لینک های ورودی تعیین می شود.

+ مردم در اینترنت تمایل دارند با استفاده از انکر تکست هایی مانند نام دومین یا نام صفحه به محتوای مربوطه لینک دهند. این مورد می تواند به سئوهایی که از کلمات کلیدی در نام دومین و نام صفحه برای رتبه بندی بهتر استفاده می کنند، مفید واقع شود.

+ مقدار زیاد لینک های ورودی با انکر تکست مشابه ممکن است گوگل را نسبت به آن سایت مشکوک کند. بنابراین توصیه می شود از این روش استفاده نکنید.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اگر دو لینک به یک یو ار ال ختم شوند، تنها انکر تکستی که بار اول مورد استفاده قرار گرفته توسط گوگل حساب می شود.

در شکل توضیح داده شده بخاطرا ینکه هر دو لینک به یک صفحه ختم می شوند، گوگل فقط اولین انکر تکست را در نظر می گیرد و با موردهای بعدی کاری ندارد.

البته به تازگی تعدادی از وبمسترها آزمایشاتی را انجام داده اند که نشان می دهد راه هایی برای استفاده از انکر تکست های چندگانه در یک صفحه که به یک آدرسی مشابه منتهی می شوند وجود دارد. این کار بوسیله ایجاد انکرهایی در صفحه هدف و لینک دهی به آن انکرها از طریق هشتگ صورت می گیرد. مثل کدی که در شکل زیر آورده شده است.

همانطور که می دانید، بک لینک یکی از مهمترین و موثرترین فاکتورهای سئو سایت است. بنابراین قبل از شروع به ساخت بک لینک، باید به وسیله ابزارهایی که به منظور آنالیز بک لینک در نظر گرفته شده به اطلاعات زیر پی ببرید:

  • چه تعداد لینک در حال حاضر دارید. در این مرحله باید توجه کنید که تعداد لینک هایی که از دامنه منحصر به فرد به سایت شما ارجاع داده شده است بسیار مهمتر از مجموع کل لینک ها است. چون همانطور که می دانید اگر تعداد زیادی بک لینک از یک سایت داشته باشید، این بک لینک ها ارزش چندانی نخواهند داشت.
  • میزان کیفیت و مرتبط بودن انکر تکست ها.
  • کسب اطلاعات در رابطه با لینک های با کیفیتی که رقبای شما دارند اما شما آن لینک ها را ندارید.

در این مقاله تصمیم گرفتم که بهترین ابزار آنالیز لینک را به شما دوستان عزیز معرفی کنم.

Google link:

با استفاده از این ابزار شما می توانید یک لیست نمونه از تعداد لینک هایی که به سایتتان ارجاع داده شده است بدست بیاورید. علاوه بر آن، دامنه ها و سایت هایی که از آن ها لینک گرفته اید به شما نمایش داده خواهد شد. به عنوان مثال در قسمت جست و جو عبارت link:yoursite را وارد کنید. با این دستور لیست نمونه ای از تمامی لینک ها به شما نشان داده خواهد شد. برای گزارش گیری دقیق تر می توانید با اضافه کردن site:yoursite- لینک هایی که از سایت خودتان به خودتان ارجاع داده اید را از لیست نمونه حذف کنید. برای روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید.

نقاط مثبت:

  • رایگان بودن
  • سریع بودن
  • ساده بودن

نقاط منفی:

  • فقط بخش کوچکی از لینک ها را نشان می دهد.
  • نیاز به افزونه هایی جهت گزارش گیری دقیق دارد.
  • اطلاعاتی در رابطه با لینک های با کیفیت ارائه نمی دهد.
  • از همه مهتر، دقیق نیست!

البته همانطور که می دانید گوگل وبمستر تولز اطلاعات آماری دقیق تر و بهتری را نسبت به دیگر ابزار سئو ارائه می دهد. اما اطلاعاتی که از طریق این ابزارهای سئو سایت بدست می آورید برای اینکه یک دید کلی نسبت به وضعیت خود داشته باشید بسیار مفید است.

(Open Site Explorer (SEOmoz:

به وسیله این ابزار قدرتمند می توانید به راحتی به اطلاعات مفید در رابطه با لینک ها دست پیدا کنید. تنها کافی است برای استفاده از آن به صورت رایگان ثبت نام کنید. علاوه بر آن، ابزار Open Site Explorer توسط SEOmoz ارائه شده و پشتیبانی می شود. به همین دلیل است که این ابزار در بین متخصصان سئو بسیار محبوب است.

نقاط قوت:

  • رایگان بودن (البته برای دسترسی به یک سری اطلاعات اضافه در رابطه با لینک ها و دیگر توابع مفید نیاز به پرداخت هزینه می باشد.)
  • سریع بودن
  • ساده بودن
  • اجازه انجام مقایسه با دیگر وبسایت ها از نظر قدرت دامنه
  • ابزار بسیار ساده جهت امتیازدهی به منظور مقایسه و تعیین معیار
  • امکان آنالیز انکر تکست ها
  • اجازه ذخیره گزارش به صورت فایل اکسل
  • اجازه تهیه گزارش دقیق از لینک های ارجاع شده به صفحات مشخص

نقاط ضعف:

برای تجزیه و تحلیل بیشتر از 1000 لینک نیاز به پرداخت هزینه است.

عدم توانایی در پیگیری لینک ها بعد از زمان تعیین شده (در مقابل رقبا می توانند کارهایی که شما انجام می دهید را پیگیری کنند)

برای استفاده از این ابزار به آدرس www.opensiteexplorer.org  مراجعه کنید.

Majestic SEO:

این ابزار، یک ابزار کاملا شناخته شده در بین سئو کاران است. ابزار Majestic SEO یک تجزیه و تحلیل فوق العاده دقیق و ارزشمند از لینک ها را در اختیار شما قرار می دهد. درواقع می توان گفت که این ابزار به اندازه معنی اسمش که شکوه سئو است، توانایی های شکوه مندی دارد و گزارش های مفیدی را ارائه می دهد.

نقاط قوت:

  • رایگان بودن (برای استفاده از امکانات اضافه نیاز به پرداخت وجه دارید)
  • سریع بودن
  • اجازه انجام مقایسه با دیگر وبسایت ها
  • به شما اجازه می دهد که به روند لینک های خارجی بعد از زمان تعیین شده نیز دسترسی داشته باشید.
  • قابلیت آنالیز anchor text ها
  • قابلیت تهیه گزارش به صورت فایل اکسل
  • قابلیت تهیه گزارش دقیق از لینک های ارجاع شده از صفحات خاص
  • شمارش تعداد بک لینک ها و دامنه های ارجاع لینک
  • آنالیز لینک های ارجاع شده از دامنه های edu و gov به صورت جداگانه

نقاط ضعف:

  • رابط کاربری پیچیده
  • برای آنالیز بیشتر از 1000 لینک نیازمند پرداخت وجه یا حق عضویت هستید.

برای استفاده از این ابزار به آدرس www.majesticseo.com مراجعه کنید.

آنالیز بک لینک,آنالیز لینک,ابزار آنالیز لینک

Link Diagnosis:

استفاده از ابزار Link Diagnosis نسبتا سخت و پیچیده است. زیرا فقط در مرورگر فایرفاکس عمل می کند. علاوه بر آن برای مشاهده گزارش نیاز به نصب پلاگین دارید.

نقاط قوت:

  • رایگان بودن (برای استفاده از امکانات بیشتر نیاز به پرداخت مستقیم دارید)
  • قابلیت آنالیز انکر تکست ها
  • قابلیت دیدن لینک های نوفالو
  • قابلیت تهیه گزارش به صورت فایل اکسل
  • قابلیت تهیه گزارش از لینک های ارجاع شده به صفحات خاص و مشخص

نقاط ضعف:

  • سرعت عمل پایین
  • فقط در مرورگر فایرفاکس کار می کند
  • نیاز به نصب پلاگین برای دیدن گزارش ها

Advanced Link Manager:

این ابزار کاربردی فراتر از آنالیز بک لینک دارد. Advanced Link Manager قادر به ساخت لینک به صورت خودکار است. به این صورت که وبسایت های منبع را شناسایی کرده و اطلاعات تماس را بدست می آورد و بعد از آن یک درخواست لینک به صورت خودکار ارسال می کند. البته ساخت لینک به صورت خودکار را به شما توصیه نمی کنم.

نقاط قوت:

  • قابلیت پیگیری فرآیند لینک های ساخته شده بیش از زمان تعیین شده
  • سریع بودن
  • قابلیت آنالیز انکر تکست ها
  • قابلیت تهیه گزارش های کاملا سفارشی و اختصاصی با اجازه ارسال آن توسط ایمیل و دانلود گزارش
  • قابلیت تهیه گزارش از لینک های ارجاع شده از صفحات مشخص و تعیین شده
  • قابلیت تنظیم برای بروز کردن گزارش ها در فواصل زمانی مشخص

نقاط ضعف:

  • ارزان ترین نسخه 99 دلار است
  • نرم افزار است. نمی توان از طریق مرورگر به آن دسترسی داشت
  • انجام کار و تهیه گزارش بیش از حد نیاز و معمول

Bing Webmaster Tools Link Explorer:

ابزار Bing Link Explorer اجازه دیدن اطلاعات زیر را به شما می دهد:

مشاهده گزارش های تهیه شده از 6 ماه قبل

آنالیز لینک ها از صفحات خاص وبسایت

مشاهده انکر تکست های مرتبط با لینک های داخلی

اجازه تهیه گزارش به صورت فایل اکسل به منظور انجام تجزیه و تحلیل بیشتر

نقاط قوت:

  • رایگان بودن
  • سریع و آسان بودن
  • به روز بودن
  • قابلیت آنالیز درون صفحه ای
  • قابلیت تهیه خروجی گزارش به صورت فایل اکسل

نقاط ضعف:

  • تنها می توانید اطلاعاتی در رابطه با لینک های خودتان بدست بیاورید و برای آنالیز رقبا نیار به استفاده از دیگر ابزار سئو خواهید داشت.

استفاده از ابزار بالا به شما در آنالیز بک لینک ها کمک بسیار زیادی خواهد کرد. علاوه بر آن شما می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. بخاطر بسپارید که استفاده از این ابزار ها به شما در مشخص کردن دقیق اهداف و معیارها در پروژه ساخت بک لینک کمک خواهد کرد. علاوه بر آن شما می توانید از عملکرد جاری خود اطلاعات دقیق و روشنی بدست بیاورید و آن را با عملکرد آینده خود مورد مقایسه قرار دهید.

 

دسته بندی : افزایش فروش سایت