دامین اتوریتی و پیچ اتوریتی از ابزارهای غیررسمی بررسی قدرت سایت هستند که توسط شرکت moz  (معتبرترین شرکت سئو و بهینه‌سازی سایت در دنیا) ارائه داده شده است.در پی آپدیت نشدن پیچ رنک توسط گوگل به نوعی جایگزین آن شده و به دو فاکتور مهم در بین مدیران سایت ها و سئو کارها تبدیل شده است.

از طریق سایت Moz می‌توانید مقدار دامین اتوریتی و پیچ اتوریتی سایت خود را بررسی کنید.

 

تعریف اعتبار دامنه و اعتبار صفحه

به زبان عامیانه اعتبار دامنه و صفحه (اتوریته) برابر است با میزان احتمال معرفی سایت شما به کاربران توسط گوگل و با اعدادی بین 1 تا 100 تعریف می‌گردد.یعنی سایتی که اعتبار صفحه بالاتری دارد همان سایتی است که در نتایج گوگل رنک های اول تا سوم را دارا است ولی اگر اعتبار صفحه کمتری داشته باشد احتمال دارد در صفحه اول گوگل و یا حتی به طور کلی در نتایج حضور نداشته باشد.

نکته اول : domain authority مختص به اعتبار کل دامنه است.

نکته دوم: page authority مختص اعتبار یک صفحه (یک لینک،URL) است.

نکته سوم:دامین اتوریتی توسط مجموع پیچ اتوریتی صفحات سایت محاسبه می شود.

 

اعتبار صفحه و دامنه چگونه محاسبه می‌شود؟

 

از فاکتور های که در محاسبه دخیل می‌باشند می‌توان به تعداد و کیفیت لینک های خارجی سایت،عمر دامنه و یا صفحه،دریافت سیگنال  های مثبت از شبکه‌های اجتماعی،لینک سازی داخلی،محتوای متنی مناسب چند فاکتور مختلف دیگر که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن خبردار نیست محاسبه می‌شود و سعی بر این است عددی که داده می‌شود با الگوریتم‌های گوگل مطابقت داشته باشد.

در ادامه بخوانید:  6 روش برای نوشتن متن سئو شده

 

چه عددی برای پیچ اتوریتی و دامین اتوریتی مناسب است؟

  • عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است.
  • عدد ۶۰ و بالاتر بسیار قوی است.
  • عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است .
  • عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.
  • عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آن‌چنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.
  • عدد ۲۰ برای سایت های تازه تأسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن، عدد پایینی است.

پیچ اتوریتی

عوامل موثر در اتوریتی سایت

  • مقدارمتوسط پیچ رنک همه صفحات
  • لینک های وردی و خروجی
  • بزرگی سایت
  • سرعت ایندکس شدن صفحات
  • زمان حضور در سایت
  • نرخ خروج پایین
  • تعداد صفحات بازدید شده
  • تعامل با رسانه های اجتماعی
  • مکان سایت

پیج آتوریتی چیست؟
پیج آتوریتی معیاری است که قدرت یک دامنه، یک صفحه و زیر دامنه ها در موتورهای جستجو را مشخص می کند. سایت moz.com بر اساس فاکتورهای متعددی (مانند بک لینک، کیفیت بک لینک ها، تعداد ایندکس های مفید، میزان اشتراک در شبکه های اجتماعی معتبر و…) عدد پیج آتوریتی را تعیین می کند.

پیج اتوریتی

منظور از PA و DA چست؟
PA همان Page Authority یا پیج آتوریتی است و DA نیز همان Domain Authority یا دومین آتوریتی است.

روش های افزایش آتوریتی ( پیج اتوریتی و دومین اتوریتی ) :
۱- افزایش ایندکس های مفید سایت (صفحات تگ ها و دسته بندی ها در صورتیکه فاقد محتوای کافی باشد جزء ایندکس های مفید محسوب نمی شوند)
۲- افزایش تعداد لینک های داخلی سایت (در متن پست ها به صفحات داخلی خود لینک دهید. بهتر است این کار به صورت دستی انجام شده و از پلاگین استفاده نشود)
۳- افزایش بک لینک های مفید (هم Root Domain و هم Total Links )
۴- افزایش کیفیت بک لینک ها (گرفتن بک لینک از سایتهای معتبر و با قدرت نفوذ دامنه بالا)
۵- بهبود سئو سایت.
۶- افزایش کیفیت محتوا.
۷- میزان و سرعت به روزرسانی سایت.
۸- افزایش تعداد اشتراک لینک های سایت در شبکه های اجتماعی معتبر (گرفتن بک لینک از شبکه های اجتماعی معتبر)
البته فاکتورهای ذکر شده برای افزایش اتوریتی صددرصدی نبوده و مرتب در حال تغییر است. قبلاً گفته می شد که فاکتور اصلی در افزایش اتوریتی ، تعداد بک لینک از دامنه های مختلف است ولی اکنون به نظر می رسد اهمیت این فاکتور کمی کاهش پیدا کرده و تعداد ایندکس های مفید و لینک دهی داخل مطالب اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

شاید در حال لینک سازی بر روی وبسایت خود باشید و این سوال برای شما پیش امده باشد که چقدر طول میکشد تا لینک بیلدینگ بر روی رتبه و رنکینگ شما تأثیر بگذارد?
اگر در کار سئو هستید، احتمال این وجود دارد که لینک بیلدینگ را بعنوان یکی از تاکتیک ها پیشنهاد دهید. در ادامه، حتماً این سوال برایتان پیش خواهد آمد که نتیجۀ سرمایه گذاری بر روی لینک بیلدینگ چقدر خواهد بود و چه زمانی به آن خواهیم رسید. البته اگر عضو یک شرکت مطمئن باشید، شاید با این سوال مواجه نشوید.

این سوالی است اکثر اوقات پیش میاید و اکثراً جواب مناسبی برای آن نیست. حقیقت این است که یک لینک جدید، بر روی رنکینگ اثر فوری ندارد. و این، کار را برای ایجاد لینک خاص به منظور افزایش رتبۀ SERP (صفحات نتایج موتورهای جستجو) سخت میکند. و از آنجایی که معمولاً چندین لینک دیگر همراه با تغییرات انجام شده روی صفحه هم خواهد بود، که برای صفحۀ هدف، مابین زمان دریافت اولین لینک تا رسیدن به افزایش نهایی رنکینگ ساخته شده اند.

بنابراین تصمیم گرفتم خودم این قضیه را به نحوی درک کنم. البته من در شرکتی کار میکردم که حدود 200,000 صفحۀ ایندکس شده داشت و ماهانه به طور طبیعی صدها لینک از طریق PR و لینک بیلدینگ های من دریافت میکرد. در نتیجه من صفحات زیادی داشتم که در شش ماه اخیر نهایتا 1 یا 2 لینک داشتند و تغییرات on-page زیادی نداشتند.

76 لینک انتخاب کردم که به صفحاتی مربوط بودند که از نظر محتوا شبیه هم بودند و تا شش ماه آن محتوا را تغییر ندادیم. روی رنکینگ کی وردهایی که درجۀ سختی کلمه کلیدی آنها  25 تا 30 درصد بود، تمرکز کردم.

به دو نسخه از کیوردهای هدف آنها توجه کردم و در نتیجه کمی دیتای بیشتر به دست آوردم. نتایج خیلی هم غافلگیرکننده برای SEO نبود.

به طور میانگین 10 هفته طول میکشد تا رنکینگ 1 واحد صعود کند

 

 

لینکهای زیادتر، اثر فوری بیشتری دارند. Jacob از Exstreamist، متریالی توسعه داده است که حدود 20 لینک برای یکی از صفحاتش گرفت که حدوداً با 6 لینک داخلی، درحال خارج شدن از رنکینگ توسط صفحات دیگر بود. Jacob بین 5 تا 10 هفته، رنک صفحه را از 9 به 5 برد.

به نظر میرسد هر لینک، در ابتدا تأثیری کم تا متوسط دارد اما این تأثیر با گذر زمان بیشتر میشود. اگر لینک های زیادی را به یکباره اضافه کنید، نه تنها نتیجۀ سریعتری میبینید، بلکه با گذر زمان نتایج بزرگ تری خواهید دید.

هرچقدر رنک پایین باشد، لینک تأثیر بیشتری دارد.

 

 

این صفحاتی که من مشاهده کردم و از قبل در صفحۀ اول نتایج گوگل جستجو بودند، نتایج افزایش رتبۀ چندانی را با یک لینک نشان ندادند؛ در 22 هفته، به سختی فقط یک نقطه در جدول رنکینگ افزایش داشتند. در مقابل، پیج هایی که در صفحۀ دوم و صفحات بعد از آن وجود داشتند، در عرض 8 تا 9 هفته رتبه بالاتری گرفتند.

البته باید به یاد داشت که من با حجم اطلاعات و دیتاسیت کوچکی کار کردم و پیشنهاد نمیکنم که قول افزایش 10 نقطه ای در جدول را در عرض 22 هفته به کسی بدهید.

دامین اتوریتی (DA) بالا، رتبه را سریعتر افزایش میدهد

تعجب میکنم لینک های با دامین اتوریتی بالای 50 چرا در این جدول نیستند؟ من برای رسیدن به میانگین مناسب، به اندازه کافی لینک برای پیج ها نداشتم به غیر از هوم پیج.

دامین اتوریتی بالا اثر بزرگی میگذارد. درواقع میتوانید در جدول ببینید (خط آبی) که رتبۀ میانگین، برای پیجی که از سایتی با دامین اتوریتی زیر 25 لینک گرفته است،  بعد از 13 هفته پایین آمده است و بعد هم به سختی 2 رتبه بالا رفته است.

من عموماً قانونی دارم که نمیخواهم وقت یا هزینه را برای سایت هایی که دامین اتوریتی زیر 25 دارند هدر بدهم. این جدول نشان میدهد که آنها خیلی هم بی ارزش نیستند اما، اینها تغییرات خیلی خیلی کمی در رتبه میتوانند داشته باشند.

جالب اینکه هر دو دسته سایتها (هم آنهایی که دامین اتوریتی 0 تا 25 دارند و هم انهایی که اتوریتی 25 تا 50 دارند) در 10 هفته اول صعودی بزرگی در جدول میکنند اما به شخصه شنیده ام که لینک هایی با DA بالا اثر سریعتری دارند. شاید بخاطر این باشد که سایتهایی با اتوریتی بالا، اغلب بیشتر Crawl میشوند و در نتیجه لینکها سریعتر دیده میشوند. اما من فکر میکنم این یک تاخیر (delay) هدفمند در الگوریتم باشد. شاید گوگل دیرتر به لینکی که از سایت کم کیفیت تر و کم اعتبارتر باشد اعتماد میکند.

پس اگر لینک بیلدینگ را از الان شروع کنم، در کمتر از 10 هفته نتیجه میبینم؟!

در واقع اینطور نیست. کمی طول میکشد تا لینکها را از یک کمپین معتبر و مشروع گرفت. بر اساس شرکتی که کار میکنید و منابعی که از قبل دارید، هر مرحله میزان متغییری زمان نیاز دارد. مراحلی که باید بدانید در زیر بخوانید:

1.آماده کردن منابع

پیدا کردن یک آژانس دیجیتال مارکتینگ – 1 تا 3 ماه

ساده ترین راه هنگام شروع، استخدام یک آژانس است. زیرا آنها با تیمی از نیروهای متخصص لینک بیلدر آماده هستند و روش مطمئنی که خودشان به آن اعتماد دارند به شما پیشنهاد خواهند کرد. بر اساس تجربۀ خودم وقتی که در شرکت کار میکردم، هنگام مشاهدۀ طرح نهایی بیزینس ها، پروسۀ تصمیم گیری حدود 1 تا 3 ماه زمان میبرد؛ و این میتواند بیشتر شود اگر شما یک شرکت بزرگ با کاغذبازی و بروکراسی باشید. هنگامی که پارتنر خود را برای کار انتخاب کردید، چندهفته تا یک ماه طول میکشد تا شروع کنید.

استخدام یک لینک بیلدر – 1 تا 2 ماه

اگر برایتان آسان است که بجای یک آژانس، یک شخص استخدام کنید، یا اگر فکر میکنید برای استراتژی بلندمدت شما خوب است، در نهایت باید یک نفر را استخدام کنید. بهترین افراد کسانی هستند که تجربۀ لینک بیلدینگ داشته باشند، زمینۀ خدمات مشتریان داشته باشند، و یا بلاگرهایی که توانسته اند کامیونیتی های موردنظر خود را بسازند. طبق گزارشات استخدام یک نفر 23 روز طول میکشد.

کار با PR (تقریبا فوری)

میتوانید با تیم PR تان برای بهینه سازی ویدئوهای آنها (که میتواند شامل لینک های خوبی هم باشد) کار کنید. موفقیت این استراتژی متفاوت خواهد و اگر بخواهید به سمت لینک بیلدینگ برای DA بروید، در این صورت تمام لینک های هوم پیج ها به کمک شما میایند؛ و اگر سعی کنید برای لندینگ پیج های خاصی پیج اتوریتی بسازید، در این صورت کمکی زیادی مشاهده نمیکنید.

باید به این نکته هم اشاره کرد که، هیچ سئویی را ندیدم که برای انجام استراتژی لینک بیلدینگ، صرفا به PR تکیه کند.

  1. آماده شدن استراتژی لینک بیلدینگ – 2 هفته تا 1 ماه

به محض اینکه لینک بیلدرهای خود را پیدا و استخدام کردید، وقت آن است دلیل مدرک بیاورید که چرا دیگران باید به شما لینک بدهند. در زیر چند ایدۀ گسترده از سریعترین تا طولانی طرین تایم Ramp-up (صعود رنک و رتبه) را بخوانید:

شرکت شما به عنوان یک منبع باشد – 1 هفته

یک راه رسیدن به لینکها این است که، پیج هایی را پیدا کنید که منابعی (با هر موضوعی و برای هر چیزی) را از شرکت شما لیست کرده باشند که شرکت شما آن را فراهم میکند. برای مثال اگر شما Lyft (شرکت و اپ تاکسی آنلاین آمریکا) هستید، میتوانید دنبال بلاگها و سایتهایی باشید که راه های رسیدن شما، به درآمد بیشتر  با یک برنامۀ منعطف را لیست کرده باشند.

میزان پتانسیل شما در این موضوع بستگی به این دارد که کار شرکت شما چیست و شما تا چه حد راه حل هایی را که کسب و کارتان پیشنهاد میدهد درک میکنید و چه کسانی قدردان این راه حل ها هستند. حداقل 1 هفته برای بررسی و کاوش سایتهایی که به درد شما میخورند وقت بگذارید.

تخصص و حوزۀ کاری شما به عنوان یک منبع باشد – 2 هفته تا 1 ماه

مردم به صورت آنلاین همیشه دنبال متخصصین هستند؛ و شرکت شما احتمالاً دانش با ارزشی برای اشتراک گذاری با آنها دارد. برای مثال، اگر شما Periscope Data (هستید، یعنی شرکتی که اجازه میدهد شرکتها دیتابیسشان را به آمارها و جداولی قابل درک تبدیل کنند، شاید به سختی بتوانید سایت هایی را پیدا کنید که دنبال محصول و سرویس شما باشند. اما درعوض میتوانید توصیه ها و پیشنهاداتی را مثلاً درمورد نحوۀ صحیح نوشتن SQL (که مربوط به تخصص شماست) آماده کنید و سپس نتیجۀ عالی آن را ببینید که چطور هزاران فرصت لینک سازی پیدا میشود.

در این مورد، شما نیاز به هردو پیش بینی و چشم انداز بالا برای یافتن سایت های مناسب برای گرفتن ارتباط را دارید؛ و سپس، برای جذب آن سایت ها، پیشنهاد خواهید داد که نقل قول ها، پست های مهمان و یا منابع و خدمات شما را در سایتشان بگنجانند.

اینفوگرافیک ها – 1 تا 3 ماه

اینفوگرافیک ها شاید کمی در سئوها زیاد استفاده شده اند؛ اما باید دانست که چنین مهره های بصری با کیفیتی، میتوانند توجهات زیادی را جلب کنند. در ذهن داشته باشید که اگر با تیم PRتان به طور نزدیک کار نکنید، شاید تعداد زیادی از اینفوگرافیک هایتان اشتراک گذاشته شود، اما لینک هایی به سایتتان نخواهد آمد.

برای ساخت اینفوگرافیک جذاب، باید ایدۀ متقاعدکننده، دیتا و اطلاعات خاص و معقول و یک طراح خوب  داشته باشید. این کارها شاید از زمان شروع 2 یا 3 ماه طول بکشد اما اگر شرکت منظمی داشته باشید یک ماهه تمام کنید.

تحقیقات عمیق – 1 تا 3 ماه

مقاله ای بنویسید که خاص و عالی باشد و به خوبی تحقیق شده باشد؛ همچنین نگارش خوبی داشته باشد. درنتیجه میتوانید تعداد زیادی اشتراک گذاری از آن ببینید حتی بدون داشتن اجزای بصری مانند اینفوگرافیک.

این کار برای شرکت هایی خوب است که در فیلد کاری شان و در بین رقبا، رهبر و پیشرو هستند و اطلاعات زیادی دارند که مقامات شرکت با اشتراک این اطلاعات مشکلی ندارند.

برای این کارها هم به اندازۀ اینفوگرافیک زمان لازم است؛ چراکه نویسندۀ شماهم به اندازۀ طراحتان زمان نیاز دارد. وبلاگ قبلی و مشهور OKCupid، 2 تا 4 هفته برای توسعه و 4 تا 8 هفته هم برای نوشتن هر پست زمان برد!

  1. اجرا – 2 هفته تا 1 ماه

به محض اتمام آماده سازی استراتژی، باید به تک تک سایت های پیش بینی شده ایمیل بدهید؛ شاید لازم باشید به عقب برگردید و در بعضی قسمت ها همراه آنها پیش بروید همانطور که آنها بخاطر شما زمان میگذارند و به شما مراجعه میکنند. و شاید زمان زیادی برای متقاعدسازی انها لازم باشد. در اول کار شاید چند نتیجۀ خوب بگیرید اما یادتان باشد شما به آنها پولی پرداخت نمیکنید و در نتیجه در آخر اولویت آنها هستید.

به طور خلاصه، برای شروع کمپین لینک بیلدینگ به موارد زیر برای برنامه ریزی نیاز دارید:

  • 1 تا 4 ماه: پیدا کردن شرکتی که لینک بیلدینگ انجام میدهد و شروع کار از اول ماه (پژوهش عملیاتی)
  • 1 ماه: یک لینک بیلدر پیدا کنید
  • 1 ماه: بهترین استراتژی لینک بیلدینگتان را در دست داشته باشید
  • 1 تا 3 ماه: پیش بینی سایت های بالقوه برای هدف گذاری و ساختن محتوای قوی برای جلب توجه آنها
  • 2 هفته تا 1 ماه: اجرا! مدتی طول میکشد تا ایمیل هایی که لازم دارید بنویسید و برای فیدبک هایی که دریافت کرده اید پاسخ دهید
  • 5 تا 10 هفته: صبر کنید تا آن لینک ها اثر کند. به تیمتان بگویید حداقل تا 10 هفته نگران نباشند (گرچه لینک ها بعد از این زمان اثر خود را شروع خواهد کرد)

در نهایت، نتیجه این است که احتمالاً 6 ماه تا 1 سال از شروع تا پایان طول میکشد تا شما بتوانید نتایج قابل توجهی را مشاهده کنید.

به عنوان سئوکار، احساس میکنم دوباره باید تکرار کنم که، سئو یک سرمایه گذاری است و زمان زیادی طول میکشد تا نتیجه مشاهده شود. اما میبینید که چطور رتبه ها مرتب بالا میروند؟ حتی بعد از اینکه لینکها را پایدار کرده اید؟ به مشتری هایتان بگویید که این پروسه طولانی است اما، تا زمانی که در صدر رقابت بماند، پولی هم که هزینه کرده است مرتباً به او نتیجه خواهد داد.

نتیجه گیری و نظر کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ پل

توجه داشته باشید، این مقاله برای اوایل سال 2016 می باشد. با توجه به تغییرات گوگل و آپدیت الگوریتم های رتبه بندی آن، این مطلب برای گرفتن ایده جهت دریافت لینک های طبیعی و مفید می تواند برای شما مفید واقع شود. اما اهمیت و تاثیر الگوریتم پنگوئن گوگل و همچنین تاکید الگوریتم فرد بر روی محتوای مفید و لینک سازی اصولی را نباید نادیده بگیرید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت