پیج آتوریتی Page Authority چیست؟

در مقاله پیشین به طور مفصل درباره دامین آتوریتی و تاثیر دامنه در سئو صحبت کردیم و در لابلای مطلب، گریزی هم به پیج آتوریتی یا PA زدیم. اما در این مقاله می خواهیم به طور کامل به بررسی و تعریف دامین آتوریتی بپردازیم.

درست مانند دامین آتوریتی، پیج آتوریتی نمره ای بین 0 تا 100 است که توسط وبسایت موز (Moz.com) به یک صفحه مشخص داده می شود. این نمره مشخص می کند که یک صفحه چقدر می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو مثبت عمل کند. این نمره براساس داده های وب ایندکس موزاسکیپ (mozscape) بنا شده و شامل شمار لینک ها، موزرنک (Mozrank)، موزتراست (Moztrust)  و ده ها فاکتور دیگر می شود. . در این تکینک از یک مدل ماشین یادگیرنده استفاده می شود که بهترین الگوریتم مرتبط با رنکینگ را از بین هزاران نتایج جستجو ((search results، به صورت پیش بینانه، پیدا و انتخاب می کند. لازم به ذکر است که در اینجا نتایج جستجو، نتایجی هستند که ما پیش بینی کرده ایم.

نمره پیج آتوریتی چگونه ارزیابی می شود؟

وبسایت موز، پیج آتوریتی را براساس یک نمره 100 امتیازی در مقیاس لگاریتمی ارزیابی می کند. از آنجایی که مقیاس لگاریتمی است تفاوت بین اعداد سطح به سطح متفاوت خواهد بود هر چه نمره بالاتر برود، رسیدن به نمره های بالاتر نیز سخت تر خواهد شد. برای مثال جهش از نمره 10 به نمره 20 کار آسانی است اما جهش از نمره 50 به 60 یا 70 به 80 نیازمند کار بسیار بیشتر بوده و در نتیجه رسیدن به این نمرات سخت تر و سخت تر خواهد شد. البته لازم به ذکر است که وبسایت موز هر از چندگاهی الگوریتم های خود برای ارزیابی قدرت صحفه را تغییر می دهد. به بیان دیگر این الگوریتم ها دائم در حال نوسان هستند بنابراین ممکن نمره ای که نشان داده می شود، گاه به گاه تغییراتی داشته باشد.

پیج آتوریتی در برابر دامین آتوریتی

همانطور که می دانید، پیج آتوریتی توانایی رتبه بندی یک صفحه مشخص را پیش بینی می کند اما دامین آتوریتی توانایی کل دومین و یا ساب دومین ها را در رتبه بندی اندازه گیری می کند. این موضوع دقیقا برای معیارهایی مانند MozRank و MozTrust  برقرار است.

کجاها می توانیم از معیار پیج آتوریتی استفاده کنیم؟

امروزه تقریبا تمام شرکت هایی که در زمینه سئو فعالیت می کند به معیار ارزیابی پیج آتوریتی دسترسی دارند، این معیار را می شود در بسیاری از پلتفرم های مرتبط با سئو و تجارت آنلاین در سرتاسر اینترنت پیدا کرد. برای مثال می توانید از ابزارهایی مانند نوار ابزار رایگان موز یا  MozBar و همچنین Open Site Explorer استفاده کنید.

 

همانطور که در بالا گفتیم این معیار مشخص می کند که یک صفحه چقدر می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو مثبت عمل کند، هر چه نمره این معیار بیشتر باشد، سایت وضعیت بهتری در رتبه بندی گوگل خواهد داشت.

به توصیه بسیاری از متخصصان، بهترین راه برای بهبود کلی سئو سایت، ترکیب پیج آتوریتی یا page authority با دامین آتوریتی بعنوان بهترین معیارهای مقایسه ای است. ترکیب این دو معیار در تحقیقات عملیاتی مربوط به نتایج سرچ، مشخص می کند چه سایت ها یا صفحه هایی، قدرت و اهمیت بیشتری از لحاظ لینک پروفایل نسبت به سایت ها یا صفحه های دیگر دارند. در حالی که معیارهای دیگری مانند موزرنک محبوبیت یک لینک خام را مشخص کرده و شمار لینک ها نیز تعداد خام صفحه ها و سایت های لینک شده را نشان می دهد. اما اعداد و ارقام مربوط به قدرت یا authority معیارهای با ارزشی هستند که به سوال هایی مانند این که “لینک های یک صفحه به منظور بهبود شرایط رتبه بندی گوگل، چقدر خوب و قوی هستند” پاسخ می دهد.

برخلاف سایر معیارهای موجود در سئو، تاثیر گذاری مستقیم در پیج آتوریتی سخت تر و چالش برانگیزتر است. چرا که از مجموع چندین معیار دیگر از قبیل MozRank، MozTrust، link profile و … تشکیل شده که هر کدام بروی نمره این معیار نقش بسیار موثری دارند. البته این کار دلیل مهمی دارد، همانطور که در بالا گفتیم، پیج آتوریتی معیاری است که مشخص می کند یک سایت چقدر در گوگل یارای رقابت با رقیبان را دارد. از آنجایی که گوگل فاکتورهای زیادی را در جستجوهای خود لحاظ می کند، معیاری هم که باید دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را اندازه گیری کند نیز باید از فاکتورهای زیاد تشکیل شده باشند.

بنظر بسیاری از متخصصان، بهترین راه برای دست بردن در این معیار، بهبود همه جانبه سئو سایت است. خصوصا باید بروی موضوع لینک پروفایل که خود تاثیری مستفیم بروی موزرنک و موزتراست دارد، توجه ویژه ای شود. همانطور که حتما می دانید لینک پروفایل را باید از طریق گرفتن لینک های بیشتر از صفحات لینک دار خوب و باکیفیت بهبود بخشید. تنها از این دو طریق است که می توانید به صورت مستقیم در افزایش معیار و نمره دامین آتوریتی و همچنین پیج آتوریتی وبسایت خود، تاثیر داشته باشید.

دامین اتوریتی (DA)، فاکتوری بسیار کاربردی در سئو سایت است. اگر ساده بخواهم بگویم، چگالی دامنه به ما می گوید یک سایت برای چه کلمات کلیدی رنک خواهد گرفت. ابزارهای متعددی هستند که می توانند به ما برای بررسی این فاکتور مهم کمک کنند.

در زیر، چند راه صحیح و مناسب برای بررسی سئو سایت گردآوری کرده ایم.

در یک صنعت غیرشفاف، که در آن تنها چند نظریه راجع به الگوریتم های گوگل و نحوه کار آنها با جستجوی طبیعی وجود دارد، فاکتوری مثل چگالی دامنه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

دامین اتوریتی، مانند پیج رنک، نشان دهنده قدرت سئو یک وب سایت است. گوگل هنوز از برخی مدل های الگوریتم PageRank به شکل داخلی استفاده می کند، اما امتیازهای آن دیگر برای عموم مردم قابل دیدن نیست. البته وقتی که قابل دیدن بود هم، کاربرد زیادی نداشت.

تنها تاثیری که داشت این بود که منجر به برخی تلاش های نادرست در جهت گول زدن سیستم رنک دهی گوگل، با ساخت لینک شد.

هرچند، بسیاری از سئوکاران از دامین اتوریتی برای بررسی کیفیت لینک های ورودی خود استفاده می کنند. همچنین، با این روش می توانند متوجه شوند که تاثیر این لینک ها بر روی کیفیت سئو سایت شان چگونه است.

دامین اتوریتی چیست؟ 

دامین اتوریتی (DA) در واقع امتیازی برای رنک دهی موتورهای جستجو است که MOZ آن را توسعه داده است. این امتیاز می تواند پیش بینی کند که یک وب سایت در نتایج جستجو، چه رنکی خواهد داشت. امتیاز چگالی دامنه از 1 تا 100 متغیر است. بالاترین امتیاز به معنی بهترین رنک می باشد.

چگالی دامنه با ارزیابی دامنه های لینک شده، تعداد کلی لینک ها، MozRank، MozTrust و غیره محاسبه می شود و به شکل نمره یا امتیاز Domain Authority ارائه می شود. این امتیاز می تواند برای مقایسه وب سایت ها یا نظارت بر رنک وب سایت در زمان مشخص استفاده شود.

در نتیجه، این مدل نشان می دهد که به نظر گوگل، چه صفحاتی باید برای هر عبارت جستجو شده رنک بگیرند و به چه ترتیبی نیز باید رنک بگیرند.

هدف از دامین اتوریتی این است که با ارائه فاکتوری برای مقایسه قدرت سئو سایت های مختلف، ابهامات موجود را برطرف نماید.

با اینکه بازاریابان آگاه هستند که Domain Authority به عنوان یک فاکتور، محدودیت هایی نیز دارد، اما معتقدند که دامین اتوریتی دست کم معیاری است برای آنکه آیا تلاش های انجام گرفته برای سئو، کارساز هستند یا نه. به همین دلیل نیز، دامین اتوریتی هدف مهمی در پی دارد.

در زمان یافتن لینک های جدید، بررسی Domain Authority قبل از برقراری ارتباط با آن سایت بسیار کارآمد است. در مقایسه با دیگر فاکتورهای کمی و کیفی، چگالی دامنه می تواند برندهای مختلف را برای اخذ تصمیم های بهتر یاری کند.

چگالی دامنه توسط MOZ ارائه شد و در واقع Moz مالک این نام است. مجموعه ابزارهای آنها، چگالی دامنه های خاصی را بررسی می کنند، اما هزاران ابزار رایگان دیگر نیز از Moz’s API استفاده می کنند تا این امتیازها را ببینند.

هرچند، چند مجموعه نرم افزار سئو دیگر نیز هستند که دیدگاه های کمی متفاوتی درباره قدرت دامنه سایت به شما می دهند.

امتیازی که Moz به وب سایت های گوناگون می دهد بستگی به لینک های ایندکس شده توسط MOZ دارد، که بدون شک این لیست از ایندکس URLهای گوگل کوتاه تر است.

دیگر شرکت های تولید نرم افزار در زمینه سئو، مانند Majestic و Ahrefs نیز ایندکس URLهای مخصوص به خود را دارند. این ایندکس ها، همپوشانی زیادی با یکدیگر دارند، اما بازهم با سوالات زیر می توانید این نرم افزارها را مورد سنجش قرار دهید:

  • اندازه ایندکس: چند URL در ایندکس این نرم افزار موجود است؟
  • به روز رسانی ایندکس: هر چند وقت یک بار ایندکس این نرم افزار به روز می شود؟
  • لینک های فعال: آیا لینک های شکسته و خراب یافت می شوند که لینک آنها را با کد وضعیت 200 یا به عنوان لینک فعال نشان دهد؟
  • شباهت به رنک واقعی: آیا دامنه ای که امتیاز بالاتری گرفته است، رنک بهتری دارد؟

میزان اهمیت این سوالات و پاسخ آنها بستگی به برند دارد. با این وجود، این ها مواردی بود که بهتر است آنها را ارزیابی کنید.

حالا می خواهیم ابزارهای Moz را معرفی کنیم (بعضی از آنها رایگان هستند). این ابزارها چگالی دامنه هر سایتی را نمایش می دهند.

(Moz (MozBar, Open Site Explorer :

اتوریتی دامنه,اتوریتی سایت,اتوریتی سایت موز

واضح است که Moz یک منبع موثق برای چک کردن چگالی دامنه است. MozBar که در لیست بهترین افزونه های سئو در گوگل کروم آمده است، لایق قرار گرفتن در این لیست نیز می باشد.

MozBar، دامین اتوریتی سایت را به همراه پیج اتوریتی (Page Authority) صفحه ای که کاربر در حال بازدید آن است نمایش می دهد. دوستان عزیزم، همانطور که از نام Page Authority پیدا است، پیج اتوریتی از متدی مشابه به دامین اتوریتی استفاده می کند، اما تفاوت آن در این است که مربوط به دامنه نیست، بلکه مربوط به URL خاصی است.

از این ابزار می توان در صفحه نتایج جستجو نیز استفاده کرد. با استفاده از آن می توان دید آیا پیج اتوریتی یا دامین اتوریتی سایت با رنک بالایی که آن سایت در عبارت کلیدی خاصی قرار گرفته است، همخوانی دارد یا نه.

ترکیب این دو فاکتور با هم، نقطه شروعی عالی برای بررسی کیفیت و کمیت بک لینک های یک دامنه است.

هرچند، بازاریابان باید آگاه باشند که این امتیازات، نوسان دارند و ثابت نیستند.

باید به این قضیه مثبت نگاه کرد، چرا که امتیاز یک سایت، انعکاس صحیحی است از این که گوگل چگونه سایت ها را ارزیابی می کند. Moz با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین می تواند امتیاز چگالی سایت ها را با توجه به لینک های سایت مجدد اندازه گیری کند و ایندکس خود را به روز نماید.

به نظر می رسد Moz با این کارها در تلاش است تا ایندکس خود را شبیه به گوگل کند. اما میدانیم که گوگل، هزاران بار در سال، ایندکس خود را به روز می کند.

بنابراین، باید بخاطر امتیاز چگالی دامنه، مراقب لینک های وب سایت خود باشیم.

در زمان نظارت بر دامین اتوریتی، همیشه خود را با سایت های مشابه مورد سنجش قرار دهید و برای سنجش عملکرد وب سایت خود، تنها به دامین اتوریتی اکتفا نکنید. اگر دامین اتوریتی را به عنوان یک فاکتور ضمنی در نظر بگیریم، می توانیم دیدگاه بهتری نسبت به نحوه عملکرد استراتژی خود داشته باشیم.

در اینجا ارزش یکی دیگر از ابزارهای Moz، به نام Open Site Explorer مشخص می شود. ابزارOpen Site Explorer با به کار گیری طیفی از فاکتورهای Moz، بخش هایی که در آن سایت های خاصی عملکرد خوب یا بدی دارند را مشخص می کند. مقایسه جزء به جزء سایت ها، راهی برای تشخیص دادن نقاط قوت و ضعف پروفایل لینک دهی سایت، در مقیاسی بزرگ تر است.

امتیاز دامین اتوریتی، بدون شک کاربردی است. مخصوصا زمانی که به چشم دروازه ای رو به اکتشافات بزرگتر به آن نگاه می شود. MozBar و Open Site Explorer دسترسی به این فاکتورها را برای تمامی بازاریابان میسر می سازد. بنابراین می توان از این ابزارها استفاده کرد و پتانسیل هر وب سایتی را برای رنک گرفتن تشخیص داد.

Ahrefs :

Ahrefs ایندکسی با بیش از 12 تریلیون لینک و داده روی 200 میلیون دامنه است. Ahrefs برای سئوکاران مخزنی ارزشمند به حساب می آید و تمایل دارند که با استفاده از آن عملکرد سئو سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

دو فاکتوری که در این بخش مقاله به آنها می پردازیم URL Rating یا UR و Domain Rating یا DR است.

این دو فاکتور در Ahrefs معادل با دامین اتوریتی و پیج اتوریتی هستند. حداقل اگر هدف آنها را در نظر بگیریم، می توانیم این دو معادل را برای آنها عنوان کنیم.

Domain Rating  فاکتوری اختصاصی است که قدرت پروفایل نهایی بک لینک های وب سایت مورد نظر را (از نظر اندازه و کیفیت) نشان می دهد.

این فاکتور مستقیما در رابط کاربری نرم افزار نشان داده می شود. می توانید منظور من را در تصویر زیر متوجه شوید:

اتوریتی گوگل,پیج اتوریتی,دامین اتوریتی

سوالی که پیش می آید این است که آیا شما تمایل دارید از نمره DR در Ahrefs به جای نمره DA ارائه شده توسط Moz استفاده کنید؟ توجه داشته باشید که معنی این دو فاکتورها یکسان است.

مانند همیشه، جزئیات مهم و ضروری هستند. اگر به اهداف پایه و اساسی خود نگاهی بیاندازیم، می توانیم Ahrefs و Moz را با هم مقایسه کنیم.

  • اندازه فهرست
  • بررسی مداوم ایندکس
  • لینک های پویا و فعال
  • تشابه و همبستگی با رنک واقعی

هر دو ابزارهای Moz و Ahrefs سرمایه گذاری زیادی برای ارتقاء اندازه، کیفیت و تازگی لینک های خود کرده اند. برخی از سئوکاران، یکی را بر دیگری ترجیح می دهند و البته نمراتی که آنها از هرکدام از این دو ابزار کسب می کنند، تفاوت معناداری دارند.

آن دسته از افرادی که ابزار Ahrefs را انتخاب می کنند، احتمالا به روز بودن ایندکس آن و شباهت نمرات DA سایت ها با رنک واقعی شان را مدنظر قرار می دهند.

وضوح روش Ahrefs نیز بسیار خوش آیند است. علاوه بر آن، تعداد لینک هایی که برای نمره DR به آن نیاز دارند نیز قابل قبول است.

البته برای دسترسی به داده های Ahrefs نیاز به پرداخت ماهیانه دارید. کسانی که ثبت نام می کنند می توانند از خدمات آن استفاده کنند.

Majestic :

دامین اتوریتی و پیج اتوریتی

ابزار Majestic به عنوان “بزرگترین پایگاه داده لینک” شناخته می شود و از بخش های معتبر تمامی جعبه ابزارها برای تکمیل داده های یک لینک خود استفاده می کند.

با دو گزینه ای که برای ایندکس پیشنهاد می دهد (ایندکس به روز و ایندکس قدیمی)، به بازاریابان دیدگاه های متفاوتی از عملکرد دامنه آنها می دهد. مشابه با Moz و Ahrefs، امتیازات ابزار Majestic برای قدرت سایت نیز، تقریبا فقط با توجه به کیفیت و کمیت لینک های داخلی محاسبه می شود.

اگر از گزینه ایندکس قدیمی استفاده کنید،Majestic  به شما میلیاردها URLای که در 5 سال گذشته بررسی کرده است را نشان می دهد، در حالی که ایندکس به روز، چندبار در روز به روز رسانی می شود.

این نرم افزار برای اندازه گیری ویژگی های دامنه، از دو فاکتور متفاوت استفاده می کند. یکی از این فاکتورها Trust Flow و دیگری Citation Flow است.

اینها فاکتورهایی هستند که برای تشکیل مجموعه Majestic Flow Metrics با هم ترکیب می شوند. به دلیل امتیاز صحیحی که به سرعت ارائه می دهند (این امتیاز بین 0 تا 100 می باشد) و فرصتی که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بک لینک ها در اختیار کاربر قرار می دهند، این فاکتورها بسیار مناسب هستند.

یکی از ویژگی های خیلی خوب Majestic، قابلیت آن برای تحلیل بک لینک های قدیمی، هم بک لینک های بدست آمده و هم بک لینک های از دست رفته، است. علاوه بر آن، فاکتورهای اندازه گیری قدرت دامنه در Majestic، می تواند برای ساخت سریع استراتژی مناسب باشد. برای مثال، وبمستران می توانند از دست دادن تعداد زیادی لینک در تاریخی مشخص را جبران نمایند.

Majestic همچنین نوار ابزار سودمندی دارد که فاکتورهای دامنه را برای سایتی که کاربر در حال بررسی آن است نمایش می دهد.

هدف تمامی ابزارهایی که معرفی شدند، این است که نحوه کار گوگل را تا جایی که می توانند به درستی به کاربران نمایش دهند. با استفاده هم زمان از این ابزارها می توانیم به دیدگاه بهتر و جامع تری برسیم.

نتیجه گیری:

با تاثیر روز افزون لینک ها و اشارات بدون لینک بر روی بهبود عملکرد سایت، بازاریابان موتورهای جستجو به دنبال امتیاز DA برای ارزیابی قدرت سئو سایت خود هستند.

گذشته از هرگونه فاکتوری که برای ارزیابی استفاده می کنیم، باید عناصر اصلی موفقیت، حفظ مشتریان و کسب نمرات بالا را در استراتژی خود قرار دهیم تا نیازهای مشتریان مدرن خود را برآورده نماییم.

دسته بندی : افزایش فروش سایت