درست مانند دامین آتوریتی، پیج آتوریتی نمره ای بین ۰ تا ۱۰۰ است که توسط وبسایت موز (Moz.com) به یک صفحه مشخص داده می شود.

این نمره مشخص می کند که یک صفحه چقدر می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو مثبت عمل کند. این نمره براساس داده های وب ایندکس موزاسکیپ (mozscape) بنا شده و شامل شمار لینک ها، موزرنک (Mozrank)، موزتراست (Moztrust)  و ده ها فاکتور دیگر می شود.

 در این تکینک از یک مدل ماشین یادگیرنده استفاده می شود که بهترین الگوریتم مرتبط با رنکینگ را از بین هزاران نتایج جستجو ((search results، به صورت پیش بینانه، پیدا و انتخاب می کند. لازم به ذکر است که در اینجا نتایج جستجو، نتایجی هستند که ما پیش بینی کرده ایم.

نمره پیج آتوریتی چگونه ارزیابی می شود؟

وبسایت موز، پیج آتوریتی را براساس یک نمره ۱۰۰ امتیازی در مقیاس لگاریتمی ارزیابی می کند. از آنجایی که مقیاس لگاریتمی است تفاوت بین اعداد سطح به سطح متفاوت خواهد بود هر چه نمره بالاتر برود، رسیدن به نمره های بالاتر نیز سخت تر خواهد شد. برای مثال جهش از نمره ۱۰ به نمره ۲۰ کار آسانی است اما جهش از نمره ۵۰ به ۶۰ یا ۷۰ به ۸۰ نیازمند کار بسیار بیشتر بوده و در نتیجه رسیدن به این نمرات سخت تر و سخت تر خواهد شد. البته لازم به ذکر است که وبسایت موز هر از چندگاهی الگوریتم های خود برای ارزیابی قدرت صحفه را تغییر می دهد. به بیان دیگر این الگوریتم ها دائم در حال نوسان هستند بنابراین ممکن نمره ای که نشان داده می شود، گاه به گاه تغییراتی داشته باشد.

 

پیج آتوریتی در برابر دامین آتوریتی

همانطور که می دانید، پیج آتوریتی توانایی رتبه بندی یک صفحه مشخص را پیش بینی می کند اما دامین آتوریتی توانایی کل دومین و یا ساب دومین ها را در رتبه بندی اندازه گیری می کند. این موضوع دقیقا برای معیارهایی مانند MozRank و MozTrust  برقرار است.

کجاها می توانیم از معیار پیج آتوریتی استفاده کنیم؟

امروزه تقریبا تمام شرکت هایی که در زمینه سئو فعالیت می کند به معیار ارزیابی پیج آتوریتی دسترسی دارند، این معیار را می شود در بسیاری از پلتفرم های مرتبط با سئو و تجارت آنلاین در سرتاسر اینترنت پیدا کرد. برای مثال می توانید از ابزارهایی مانند نوار ابزار رایگان موز یا  MozBar و همچنین Open Site Explorer استفاده کنید.

بررسی تکنیکی پیج آتوریتی

همانطور که در بالا گفتیم این معیار مشخص می کند که یک صفحه چقدر می تواند در رتبه بندی موتورهای جستجو مثبت عمل کند، هر چه نمره این معیار بیشتر باشد، سایت وضعیت بهتری در رتبه بندی گوگل خواهد داشت.

به توصیه بسیاری از متخصصان، بهترین راه برای بهبود کلی سئو سایت، ترکیب پیج آتوریتی یا page authority با دامین آتوریتی بعنوان بهترین معیارهای مقایسه ای است. ترکیب این دو معیار در تحقیقات عملیاتی مربوط به نتایج سرچ، مشخص می کند چه سایت ها یا صفحه هایی، قدرت و اهمیت بیشتری از لحاظ لینک پروفایل نسبت به سایت ها یا صفحه های دیگر دارند. در حالی که معیارهای دیگری مانند موزرنک محبوبیت یک لینک خام را مشخص کرده و شمار لینک ها نیز تعداد خام صفحه ها و سایت های لینک شده را نشان می دهد. اما اعداد و ارقام مربوط به قدرت یا authority معیارهای با ارزشی هستند که به سوال هایی مانند این که “لینک های یک صفحه به منظور بهبود شرایط رتبه بندی گوگل، چقدر خوب و قوی هستند” پاسخ می دهد.

برخلاف سایر معیارهای موجود در سئو، تاثیر گذاری مستقیم در پیج آتوریتی سخت تر و چالش برانگیزتر است.

چرا که از مجموع چندین معیار دیگر از قبیل MozRank، MozTrust، link profile و … تشکیل شده که هر کدام بروی نمره این معیار نقش بسیار موثری دارند. البته این کار دلیل مهمی دارد، همانطور که در بالا گفتیم، پیج آتوریتی معیاری است که مشخص می کند یک سایت چقدر در گوگل یارای رقابت با رقیبان را دارد. از آنجایی که گوگل فاکتورهای زیادی را در جستجوهای خود لحاظ می کند، معیاری هم که باید دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را اندازه گیری کند نیز باید از فاکتورهای زیاد تشکیل شده باشند.

از نظر بسیاری از متخصصان سئو ، بهترین راه برای دست بردن در این معیار، بهبود همه جانبه سئو سایت است. خصوصا باید بروی موضوع لینک پروفایل که خود تاثیری مستفیم بروی موزرنک و موزتراست دارد، توجه ویژه ای شود. همانطور که حتما می دانید لینک پروفایل را باید از طریق گرفتن لینک های بیشتر از صفحات لینک دار خوب و باکیفیت بهبود بخشید. تنها از این دو طریق است که می توانید به صورت مستقیم در افزایش معیار و نمره دامین آتوریتی و همچنین پیج آتوریتی وبسایت خود، تاثیر داشته باشید.

ما در زمینۀ SEO چندین معیار مختلف و معتبر برای سنجش میزان رتبۀ یک سایت یا وبلاگ در مقایسه با دیگر سایت‌ها داریم. یکی از این معیارها Authority است. Authority که به آن آتوریتی هم گفته می‌شود، یک رتبه از ۰ تا ۱۰۰ است که معمولاً به یک دامنۀ اینترنتی یا صفحه‌ای از یک سایت نسبت داده می‌شود که نشان دهندۀ میزان رشد رتبۀ آن سایت یا صفحه در موتور جستجو است. این عدد هر چه قدر بالاتر باشد، نشان دهندۀ Authority یا همان اعتبار بیشتر است.

Authority چیست ؟

پس با این تفاسیر ما به جای آتوریتی می‌توانیم از کلمۀ اعتبار هم استفاده کنیم. از اعتبار سایت برای مقایسۀ بین دو سایت استفاده می‌شود که همان قدرت آن سایت در جذب بازدید کننده به سمت خودش است. این عدد یا اعتبار توسط سایت Moz.com توسعه داده شده است و با استفاده از شاخص‌های زیادی، مثل تعداد پیوندهایی که به ریشۀ دامنه داده شده، تعداد کل پیوندهای برگشتی، MozRank، MozTrust و غیره در نهایت ختم به یک عدد ۰ تا ۱۰۰ می‌شود که این همان Authority سایت یا صفحه است.

سایت Moz برای اینکه بتواند چنین شاخصی را به سایت‌ها و صفحات مختلف آنها اختصاص دهد، از یک ماشین یادگیرنده در برابر الگوریتم گوگل استفاده می‌کند که ببیند موتور جستجو چطور صفحۀ نتایج جستجو را تولید می‌کند. در انجام این محاسبه بیش از ۴۰ سیگنال دخیل است به این معنا که Authority سایت به صورت شناور تغییر می‌کند و ثابت نیست. به همین دلیل گفته می‌شود که از این شاخص به عنوان یک معیار مقایسه‌ای بین سایت‌های مختلف البته در یک زمان استفاده کنید.

پس تا اینجای توضیحات، طبیعی است سایتی که تازه ساخته شده باشد، Authority صفر داشته باشد و کم کم افزایش یابد که برای افزایش این عدد باید روی سئوی سایت کار شود. این معیار دقیقاً مثل معیار الکسا به این صورت است که افزایش Authority از ۲۰ به ۳۰ بسیار راحت‌تر از افزایش اعتبار از ۷۰ به ۸۰ است. چون هر چقدر اعتبار سایتِ شما افزایش پیدا می‌کند، رقابت هم تنگاتنگ می‌شود.

Authority دامنه در برابر Authority صفحه

باید اشاره کرد که Authority حتی برای زیر دامنه‌های یک سایت هم محاسبه می‌شود. مثلاً وبلاگ‌هایی که مربوط به یک سرویس وبلاگ دهی هستند می‌توانند Authority مجزای خود را داشته باشند. اما Authority دامنه یک پیش گوییِ راجع به کل سایت یا وبلاگ است. در حالی که Authority صفحه پیش گوییِ اعتبار مربوط به یک صفحه از یک سایت یا وبلاگ است. همین نکته هم برای MozRank و MozTrust صدق می‌کند.

Authority سایت را از کجا به دست آوریم؟

حالا اینکه اعتبار سایت را از کجا به دست آوریم؟ باید گفت ابزارها و سامانه‌های مختلفی هستند که به صورت برخط اقدام به نمایش Authority سایت شما یا دیگر سایت‌ها به شما یا دیگران می‌کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن Authority سایت یا صفحه‌ای از یک سایت این است که به Open Site Explorer رفته و در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شوند نشانی سایت یا وبلاگ خود را وارد کرده و روی Search کلیک کنید.

نتیجه دریافت Authority وبنولوژی در Open Site Explorer

تصویر بالا آتوریتی یا اعتبار سایت وبنولوژی را نمایش می‌دهد که در بالا سمت چپ اول Authority کل سایت و سپس Authority صفحۀ اصلی سایت را نشان می‌دهد. Authority صفحۀ اصلی به عنوان یک صفحه به علت اینکه صفحۀ اصلیِ سایت ماست و پیوندهای زیادی به آن داده شده، بیشتر از Authority کل سایت است، که مجموعی از اعتبار کل صفحات سایت است.

علاوه بر آن از قسمت Inbound Links شما پیوندهای ارجاع داده شده به وبنولوژی یا سایت خود را می‌بینید که هر چقدر تعداد آنها بیشتر باشد و از سایت‌های با Authority بالا پیوند داده شده باشد، اعتبار سایتِ شما هم بیشتر خواهد شد.

اما اگر این روش برای شما زمان زیادی را می‌گیرد و مدام می‌خواهید Authority سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلفی را به دست آورید، بهتر است از نوار ابزار MozBar استفاده کنید. این نوار ابزار رایگان است و برای مرورگرهای معروف مثل فایرفاکس و کروم از طریق مخزن افزونه‌های آنها قابل دسترس است.

MozBar در مخزن افزونه‌های Google Chrome

پس با این تفاسیر و به طور کلی می‌توان گفت از عدد اعتبار سایت یا همان Authority می‌توان جایگاه سایت را در موتور جستجو مخصوصاً گوگل پیش‌گویی کرد. که هر چقدر این عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، نشان از اعتبار بالای سایت دارد و می‌تواند آیندۀ خوبی داشته باشد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت