با روش‌های سنتی بازاریابی آشنا شوید:

مقدمه:همانطور که می‌دانید شاهرگ حیاطی هر کسب و کاری کسب درآمد و فروش است. اگر شما کسب و کاری داشته باشید ولی درآمد نداشته باشید به زودی ورشکسته می‌شوید.

ابزار بسیار مهمی که باعث موفقیت تمامی کسب‌و‌کارها می شود بازاریابی مناسب است. بارها شرکتهایی را دیده ام که بهترین خدمات را ارائه می‌دادند ولی چون در بازاریابی و معرفی کردن خود ضعف داشته اند، علیرغم کیفیت بالای کارشان ورشکیسته شده اند و میدان رقابت را به رقیبان خود واگذار کرده اند.

تبلیغات مناسب و پربازده اساس موفقیت هر کسب و کاری است و حتما باید دقت داشته باشید که بیشتر سرمایه‌ی خود را باید به تبلیغات و بازاریابی خدمات یا محصولاتتان اختصاص دهید. روشهای زیادی برای بازاریابی وجود دارد. به عنوان مثال :

  • شما می‌توانید در روزنامه‌ها آگهی دهید.
  • می‌توانید در مجله‌های پر بازدید تبلیغ کنید.
  • می‌توانید در رادیو یا تلوزیون آگهی دهید.
  • می‌توانید بازاریابی اس ام اسی بکنید، تراکت پخش کنید،بنر تبلیغاتی چاپ کنید و …

روشهایی که در بالا به آن اشاره شد روش های قدیمی بازاریابی و تبلیغات است. این روش‌ها تا چند سال پیش بازدهی خوبی داشت و علیرغم هزینه‌ی بالایی که به شما تحمیل می‌کرد،سودآوری به مراتب بیشتری را نصیب شما می‌کرد.

اما امروزه که تکنولوژی رشد کرده و روش‌های جدیدی برای بازاریابی به وجود آمده روش‌های بالا بهره وری خود را از دست داده‌اند. برخی از مدیران چون قبلا از این روش‌ها نتیجه می‌گرفتند هنوز هم اصرار دارند که با استفاده از همان روش های سابق بازاریابی کنند.

اما این افراد از این موضوع غافل هستند که دیگر شرایط عوض شده و انجام تبلیغات به همان روش قدیمی فقط سرمایه‌ی آنها را از بین می‌برد. سرنوشت چنین افرادی این است که مانند بسیاری از شرکت‌های قدیمی و پرسابقه‌ی ایران به مرز ورشکستگی و تعطیلی می‌رسند.

هدف از بازاریابی و تبلیغات چیست؟

به نظر شخصی من هدف اصلی از بازاریابی این است که افرادی که در دسته‌ی بازار هدف کسب و کار شما هستند، شما و خدماتتان را بشناسند، به شما اعتماد کنند و بعد از آن به مشتری شما تبدیل شوند.

فرآیند بالا فرآیند مفصلی است و نیازمند تلاش و پشتکار زیاد است. اینکه شما بتوانید مشتری پیدا کنید و بتوانید آن‌ها را به خود وفادار کنید فرآیند زمان‌بر و پر زحمتی است که تصمیم دارم در یک مقاله‌ی دیگر به صورت جداگانه برایتان توضیح دهم.

اما اجازه دهید که به موضوع اصلی برسیم…

چرا روش‌های بازاریابی سنتی بازدهی پایینی دارند؟

امروزه ابزارهای ارتباطی مثل موبایل و تبلت و لپ تاب و …(که اصطلاحا به آنها دستگاه‌های دیجیتال گفته می‌شود) بسیار زیاد شده است. در صورتی که 10 سال پیش اصلا اینطور نبود.

امروزه تقریبا هر ایرانی یک گوشی هوشمند، تبلت یا لپ تاب شخصی دارد.(البته بماند که خیلی‌ها چند دستگاه دارند.)

و به علت وجود اینترنت پر سرعت که تقریبا در همه‌ی نقاط کشور قابل دسترس است. اغلب مردم بخش زیادی از وقتشان رابا کار کردن با ابزارهای دیجیتال می‌گذرانند.(در نتیجه وقت کمتری برای رادیو، تلوزیون، روزنامه یا مجله دارند.)

از طرفی هم هوش و ذکاوت مردم روز به روز در حال افزایش است و تبلیغات سنتی دیگر تاثیر سابق را روی آن‌ها نمی‌گذارد.

به همین دلیل است که افراد باهوش و آینده نگر تبلیغات سنتی را کنار می‌گذارند و سراغ روشی می‌روند که تاثیر بیشتری روی مردم دارد.

بله درست حدس زدید. به سراغ تبلیغاتی می‌روند که از طریق موبایل، تبلت، کامپیوتر، یا سایر دستگاه‌های دیجیتال به دست مردم می‌رسد.

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که در تبلیغات سنتی، پیام شما به دست عموم مردم می‌رسد، در صورتی که در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید به راحتی جامعه‌ی هدف خود را انتخاب کنید. (جامعه هدف به افرادی گفته می‌شوند که به صورت بالقوه می‌توانند به مشتری شما تبدیل شوند.)

دیجیتال مارکتینگ ( digital marketing ) یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

به مجموعه‌ی روش های تبلیغاتی که از طریق دستگاه‌های دیجیتال انجام می‌شود بازاریابی دیجیتال گفته می شود.

دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی دارد که در ادامه معرفی می‌شود:

  • ویدئو مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی
  • طراحی اپلیکیشن موبایل
  • تولید پادکست
  • تولید کتاب الکترونیک
  • تولید اینفوگرافی
  • تولید محتوای متنی ارزشمند
  • سئو و sem
  • تبلیغات کلیکی و بنری
  • بازاریابی در شبکه‌های مجازی
  • سازماندهی و ساخت فن پیج‌ها
  • و…

چرا بازاریابی دیجیتال در حال رشد و توسعه است و روز به روز به مخاطبانش افزوده می‌شود؟

بهروه‌وری بالا، هزینه مناسب و دسترسی به مخاطبان هدف باعث رشد دیجیتال مارکتینگ شده است.

ویژگی اساسی این روش این است که تبلیغات ماندگاری زیادی دارند و بازدهی به مراتب بیشتر از روش‌های تبلیغاتی سنتی دارد.

به عنوان مثال وقتی که شما یک مقاله ارزشمند می‌نویسید، در سایتتان قرار می‌دهید و آن را سئو می‌کنید، صدها هزار نفر در طول سالیان سال می‌توانند از محتوای مقاله‌ی شما استفاده کنند و به همین بهانه با شرکت شماو محصولات شما آشنا شوند.

به عنوان مثال دیگر وقتی که شما یک اینفوگرافی پر کاربرد و به درد بخور درست می‌کنید. به صورت ویروسی در محیط اینترنت پخش می‌شود و می‌تواند به صورت موثری برای شما بازاریابی کند. شما یکبار وقت می‌گذارید و یک اینفوگرافی خوب و حرفه‌ای تولید می‌کنید، اما هزاران نفر و در گذشت زمان از اینفوگرافی شما استفاده می‌کنند و با شما آشنا می شوند.

البته برخی از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ مقطعی هستند (مثل SEM یا تبلیغات بنری). اما به شرطی که از یکسری تکنیک‌ها (مثل ساخت صفحه‌ی فرود) استفاده کنید می توانید از نتایج آن نیز تا مدتها بهره‌مند شوید.

 

دسته بندی : افزایش فروش سایت