رتبه الکسا چیست و چه اهمیتی دارد؟

افراد در هر حوزه ای عاشق اعداد و ارقام هستند. آن ها معمولا می‌خواهند موارد مشابه را به کمک این اعداد با هم مقایسه کنند. در این میان سایت‌ها نیز مستثنی نیستند. صاحبان سایت ها نیز دوست دارند این اعداد و ارقام را با اعداد و ارقام سایت رقبای خود مورد مقایسه قرار دهند. یکی از معیارهایی که در این مسیر به افراد کمک می‌کند رتبه الکسا است. حتما از خودتان می پرسید چرا این رتبه زیاد خوش‌نام نیست؟ از لحاظ تاریخی طیف وسیعی از افراد تمایلی به اعتماد کردن به این رتبه به عنوان نشانه دقیق از اندازه گیری ها نداشته اند. اینکه سایت ها چگونه نسبت به سایر سایت ها عمل می‌کنند نیز یک بحث شک برانگیز است. اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به رتبه الکسا بیندازیم و آن را بیشتر بررسی کنیم.

تاریخچه کوتاهی از رتبه الکسا

الکسا در سال 1996 به عنوان شرکت تابعه آمازون تاسیس شد که در فراهم آوردن داده های ترافیک وب تجاری که از طریق تولبارهای متعدد و افزونه های مرورگرها جمع آوری می‌کرد فعالیت داشت. برخی از فعالیت های قابل توجه الکسا که در سال های قبل انجام می‌داد در برگیرنده فراهم آوردن پایگاه داده ای بود که به عنوان پایه و اساس ایجاد Wayback Machine (آرشیو اینترنت) عمل می‌کرد. ایجاد امکانات مختلف جستجو نیز از فعالیت‌های الکسا محسوب می‌شد که هم اکنون تا حد زیادی متوقف شده است. با اینحال، چیزی که این شرکت به خاطر آن مشهور شده است، رتبه الکسا است. رتبه الکسا معیاری است که سایت‌ها را بر اساس محبوبیت یا عملکردشان در طول سه ماه گذشته رتبه بندی می‌کند.

رتبه الکسا چگونه اندازه گیری می شود؟

بر اساس صفحه داده های ما در سایت الکسا، این رتبه بر اساس ترکیبی از بازدید کنندگان منحصر به فرد روزانه که به صورت تخمینی به دست می آید، با تعداد صفحات بازدید شده بر روی سایت در طول سه ماه گذشته محاسبه می‌گردد. سایتی که بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و صفحات بازدید شده را داشته باشد، به عنوان رتبه اول شناخته می شود. داده های مورد نیاز از زیر مجموعه ای از کاربران اینترنتی که 25000 افزونه مرورگر را برای گوگل کروم، فایرفاکس و یا اینترنت اکسپلورر به کار می‌برند جمع آوری می‌شود. سپس الگوریتم تلاش می‌کند برخی از داده‌های پرت احتمالی را اصلاح کند و سعی می‌کند بازدید کنندگانی که ممکن است در پنل اندازه گیری الکسا نباشند را جبران نماید. در نهایت داده ها بر اساس موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان به صورت عادی و طبیعی در می آید.

چگونه می توان رتبه الکسای سایتی را مشاهده کرد؟

این قسمت بسیار ساده است. کافیست به صفحه رسمی الکسا بروید و نام دامنه را به صورت کامل وارد نمایید و بر روی دکمه کلیک کنید. بعد از انجام اینکار، قادر خواهید بود در صفحه نتایج به سمت پایین اسکرول کنید و معیارهای جذابی همچون بونس ریت (Bounce Rate)، صفحات بازدید شده روزانه به ازای هر بازدید کننده (Daily Pageviews per Visitor)، زمان روزانه سپری شده در سایت (Daily Time on Site) و درصد بازدید کنندگانی که از موتورهای جستجو به سمت سایت می آیند (Percentage of visits from Search) و نیز اطلاعات جمعیتی متعدد، لیستی از سایت هایی که به سایت مورد نظر لینک داده اند و حتی سرعت صفحات و زمان بارگذاری را مشاهده کنید.

  7 گزارش تحلیلی الکسا از رقبا برای بهبود استراتژی محتوا

رتبه الکسا به چه معناست؟

به نظر می‌رسد توافق کلی بر این است که ارتباطی بین رتبه الکسا و ترافیک آن برای سایت های مشهور وجود دارد که سطح خوبی از ترافیک را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال سایت هایی که رتبه جهانی آن ها کمتر از 50000 تا 100000 است خود را محبوب می دانند. آن ها در سایت خود بیان کرده اند که رتبه ترافیک 100000 و بالاتر از آن باید به عنوان سایت های نه چندان محبوب در نظر گرفته شوند و رتبه بندی بین آنها شاید چندان معتبر نباشد. در مقابل سایت هایی که به رتبه اول نزدیک تر هستند ترافیک رتبه بندی دقیق تری به دست می‌آورند. هر رتبه ای که بالاتر از این رتبه 100000 باشد را معمولا به عنوان معیار در نظر گرفته نمی‌شود و آن را نادیده می گیرند.

چرا افراد تمایلی ندارند به رتبه الکسا اعتماد کنند؟

لوگوی الکسا

به نظر می رسد افراد و وبمستران زیادی که به داده های آنالیتیکی قابل اعتماد برای بیش از یک سایت دسترسی دارند (داده های آنالیتیکی محبوبی که توسط سایت هایی همچون گوگل فراهم شده است) اغلب گرایش های ترافیکی و آمارهایی را گزارش می‌کنند که به نظر می‌رسد کاملا خارج از رتبه ای است که توسط الکسا برای هر سایت به دست آمده است.

متاسفانه، کافیست در گوگل به دنبال عبارتی همچون آیا رتبه الکسا دقیق است؟ بگردید و چنین گزارش هایی را پیدا کنید. اگرچه، می توان در این میان گزارش های دقیقی نیز پیدا کرد. مشکل اصلی اینجاست که الکسا نمی تواند داده های خود را از همه افراد به دست آورد. این شرکت تنها قادر است داده های خود را از زیرمجموعه ای از چند میلیون کاربر که از افزونه های خاصی استفاده می کنند جمع آوری نماید. این موضوع می تواند باعث انحراف داده ها شود، زیرا بیشتر کاربران اینترنتی اصلا چنین افزونه هایی را بر روی مرورگرهای خود نصب نمی کنند. الکسا به جای اینکه چنین نگرانی هایی را هدف قرار دهد و خود را برای حل این مشکلات آماده سازد (به عنوان مثال با فراهم آوردن داده های زمینه ای دقیقی که به خوبی محاسبه شده و برای تخمین رتبه الکسا به کار می رود) و شفاف عمل کند، تنها بیان کرده است که رتبه خود را به کمک ترکیبی از میانگین معیارهای بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه و عدد تخمینی از صفحات بازدید شده در سه ماه گذشته به دست می آورد.

آیا رتبه الکسا مهم است؟

برای بیشتر صاحبان سایت ها، نحوه عملکرد سایت بسیار مهم است. با اینحال زمانی که می خواهید سایت خود را ارزیابی کنید بهتر است به جای بررسی رتبه الکسا به داده های حاصل از گوگل آنالیتیکس پایبند باشید. با اینحال زمانی که سایت رقبای خود را بررسی می‌کنید بهتر است نگاه سریعی به رتبه الکسای آن ها بیندازید تا ببینید این سایت ها چقدر محبوب هستند. همینطور اکانت الکسا پرو می‌تواند کمک‌حال سئوی سایت شما باشد.

با همه این‌ها چنین فکر نمی‌کنم که یک سایت صرفا به خاطر اینکه رتبه الکسایش چند هزار پایین تر از سایت های دیگر است، ترافیک بیشتری داشته باشد. اگر سایتی مورد نظر شما، رتبه ای بالای 100000 داشته باشد، مقایسه رتبه ها اصلا معنای قابل توجهی نخواهد داشت.

الکسا چیست

الکسا چیست
رتبه الکسا

وب سایت الکسا یکی از زیر شاخه های وب سایت آمازون است. این وب سایت به شما الگوریتم های درباره میزان مخاطبانی که به وب سایت شما مراجعه کردند می دهد. در واقع الکسا بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده، آمارها را محاسبه می‌کند. الکسا همچنین نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت را هم نشان می دهد.

تاثیر الکسا بر سئو

تاثیر الکسا بر سئو
الکسا و سئو

حال که با الکسا آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که از تاثیر الکسا بر سئو بیشتر بدانید.

متاسفانه چندی است این دروغ بزرگ رایج شده که هرچه در الکسا رتبه وب سایت شما بالاتر باشد، سایت شما بهینه تر است. این دروغ باعث به اشتباه افتادن برخی از افراد ناآگاه شده است. دقت کنید، با گرفتن رتبه خوب از الکسا نمی توانید سایت خود را بهینه کنید، الکسا فقط یک دید کلی از وضعیت بازدیدهای وب سایت به شما می دهد.
گوگل به رتبه های که الکسا به وب سایت شما می دهد توجهی نمی کند. بنابراین وقت را برای گرفتن رتبه ی خوب از الکسا تلف نکنید و بیشتر به عواملی توجه داشته باشید که گوگل در رتبه دهی خود دخالت می دهد. برای آگاهی از این عوامل می توانید به مقاله های راهکارهای سئو مراجعه کنید.

چرا وب مستران علاقه دارند رتبه الکسا را افزایش دهند ؟

صاحبان وب سایت ها و بازاریابان از الکسا به عنوان یک مقیاس ارزش دهی به سایت استفاده می کنند. اگر تمایل به فروش وب سایت خود دارید بهتر است بر روی رتبه ی الکسای آن بسیار کار کنید به این علت که با افزایش رتبه الکسا می توانید وب سایت خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانید.

چرا رتبه ی الکسا برای وب سایت های فروشگاهی مهم است ؟

با بهبود رتبه الکسا می توانید اعتماد بازدیدکنندگان وب سایت فروشگاهی خود را بالا ببرید، به این صورت که اگر بازدیدکننده ای متوجه بالا بودن رتبه الکسای وب سایت شما شود اعتمادش به سایت شما بیشتر می شود و همین امر بر روی فروش شما تاثیر به سزایی می گذارد.

چگونه از الکسا استفاده کنیم ؟

دو امکان برای دسترسی به الکسا وجود دارد. در صورتی که مرورگر شما IE است نوار تولبار الکسا را دانلود و نصب کنید و اگر مرورگر شما کروم یا موزیلا است از افزونه های الکسا که برای این کار در نظر گرفته شده است استفاده کنید.

چند راه مناسب برای افزایش رتبه الکسا

بهبود رتبه الکسا
افزایش رتبه الکسا

۱- اگر احساس می کنید مخاطبان شما از الکسا استفاده نمی کنند و یا آن را نصب نکرده اند می توانید از Alexa rank widget در وب سایت خود استفاده کنید. البته نسخه ی رسمی این ویجت منسوخ شده و به صورت رسمی پشتیبانی نمی شود ولی نسخه های غیر رسمی آن هنوز در سطح وب موجود است.

۲- هم چنین می توانید در الکسا تسکباری مختص به خود تهیه کنید که شامل تمامی سوشیال نتورک های موجود باشد.

3- شما می توانید یک بخش ویژه برای مدیران وب سایت داشته باشید تا مدیران که به صورت همیشگی سایت شما را چک می کنند، از این ابزار بهره مند شوند.

4- می توانید یک stumbleupon ایجاد کنید و لینک مطالب خود را در آن قرار دهید. این روش معمولا موفق بوده و توانسته مخاطبان بسیار را به خود جذب کند.

5- ادوردز نیز یک روش کاربردی در افزایش رتبه ی الکسا است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ی ادوردز چیست مراجعه کنید.

6- روش موثر دیگر در بالا بردن رتبه الکسا استفاده از سوشیال نتورک است این روش می تواند بر تعداد بازدیدکنندگان وب سایتتان تاثیر به سزایی داشته باشد.

روش تقلبی برای افزایش رتبه ی الکسا

برای افزایش رتبه الکسا روش های متعددی وجود دارد اما این نکته را فراموش نکنید که قصد ما صرفا داشتن مخاطبان بسیار نیست بلکه قصد داریم مخاطبان با رضایت خود از سایت ما بازدید کنند، بنابراین از روش های تقلبی برای افزایش بازدیدها استفاده نکنید، به این علت که شاید با روش های تقلبی بتوانید تعداد مخاطبان وب سایتتان را افزایش دهید اما هیچ وقت رضایت آن ها را جلب نکرده اید و زمان ماندن آن ها را در وب سایت خود بالا نبرده اید.

3 روش متداول تقلب در افزایش رتبه الکسا

1- یکی از این روش های تقلبی استفاده از  پاپ آپ ها است. توصیه می کنم هرگز از این روش برای افزایش تعداد مخاطبان سایت خود استفاده نکنید به این خاطر که اگر مراجعه کننده ی وارد سایتی شود که دارای پاپ آپ است می تواند بعلت نارضایتی از این موضوع از سایت ارائه دهند پاپ آپ و پاپ آپ انجام شده، به گوگل شکایت کند تا گوگل نیز آن را به عنوان اسپم شناسایی کند. گوگل در مورد استفاده از پاپ اپ ها بسیار حساس است.

2- استفاده از cafenet ها، به این صورت که از آن ها بخواهید در ازای گرفتن مبلغی، نوار ابزار الکسا را بر روی تمامی سیتسم های خود نصب کنند و وب سایت شما را به عنوان صفحه نخست آن ها قرار بدهند.

3- استفاده از بک لینک های رایگان برای افزایش تعداد بازدیکنندگان، یکی از بدترین روش های افزایش بازدیدها است.

استفاده از نرم افزار های افزایش رتبه الکسا خوب است یا بد ؟

متاسفانه چندی است استفاده از نرم افزارهای افزایش رتبه الکسا بسیار شایع شده است. برخی از این نرم افزارها سعی در دور زدن اهداف اصلی سایت الکسا را دارند به نحوی که باعث غیرواقعی نشان دادن این رتبه می شوند. استفاده از این نرم افزار ها را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

10 وب سایت ایرانی که در الکسا رتبه ی خوبی دارند

۱- سایت آپارات
۲- سایت دیجی کالا
۳- سایت ورزش۳
۴- سایت مجله نمناک
۵- سایت دیوار
۶- سایت نی نی سایت
۷- سایت سنجش
۸- سایت بامیلو
۹- سایت ایسنا
۱۰- سایت تابناک

دسته بندی : افزایش فروش سایت