باورهای غلط درباره بک لینک

اگر با link building آشنا نیستید، مطلب link building چیست را مطالعه کنید.

با تغییرات گوگل و تغییر راهنمایی های گوگل در بخش راهنمای مدیران وب سایت ها google webmaster guideline ، باورهای غلط و رایجی بوجود آمد و دلیل آن این بود که گوگل صراحتا مواردی را نوشته بود که شاید در نگاه اول و با  نگاه بی دقت، نشان از بد بودن بک لینک بود.برای مطالعه این قوانین به مقاله باید ها و نباید های لینک سازی مراجعه کنید(انتشار این مطلب به زودی).

شاید گوگل حق داشته باشد که این گونه بنویسید.زیرا کافیست گوگل بنویسد بک لینک خوب است! آنوقت در یک روز، کل وب دنیا پر از لینک اسپم می شود! (هم اکنون هم شده است!)

اما باور های غلط چه باور هایی است:

۱- بک لینک کلا بد است و سایت شما نباید بک لینک دریافت کند وگرنه رتبه شما آسیب می بیند.

۲-بک لینک زیاد بد است.بک لینک باید کم باشد (کم و زیاد خود تعریف دارد!)

۳- سایت x با بک لینک بالا آمده.پس به زودی افت می کند!

۴- با بک لینک خیلی راحت می توان سایت را به صدر نتایج گوگل آورد!

۵- بک لینک فالو خوب است و بک لینک نوفالو به هیچ دردی نمی خورد.

۶- بک لینک نوفالو خوب است و بک لینک فالو خطرناک است!

۷- بک لینک دیگر اثری در رتبه سایت ندارد.

۸- فقط با بک لینک سایت بالا می آید!

 

گوگل در راهنمای خود اعلام کرده است که بجای لینک سازی، محتوای مناسب تولید کنید تا دیگران خودشان شما را لینک کنند.اما واقعیت این است که لزوما با محتوای خوب، دیگران خود به خود شما را لینک نمی کنند! درباره این موضوع به طور مفصل در مقاله های نخریدن بک لینک، باید ها و نباید های لینک سازی ، به آن پرداختیم(این مقالات در زمان نگارش این نوشته منتشر نشده اند و تا پایان ماه جاری منتشر می شوند).

هر کدام از باورهایی که در بالا مشاهده کردید باورهای بی اساس و غلطی است که در بین وب مستران یا طراحان سایت آماتور ، رسوخ کرده است.در ادامه به رد کردن این باور های غلط می پردازیم:

۱- بک لینک بد نیست! اعتبار هر سایت از بک لینک های او بدست می آید. یک سایت بدون بک لینک، سایت فوق العاده ضعیفی است! اگر هم اکنون سایتی بدون بک لینک، رتبه خوبی دارد، موضوع آن سایت بی رقابت یا کم رقابت است و یا بسیار قدیمی است و در موضوع خود سایت پیشکسوت است (مقاله قوانین نانوشته گوگل را مطالعه کنید.انتشار به زودی) و یا امکان برتری رقبا بر او بسیار زیاد است!

۲- بک لینک زیاد بد نیست! اکنون کیفیت از کمیت مهم تر است! بله! بک لینک زیاد و بی کیفیت بد است! اما بک لینک زیاد و باکیفیت چرا باید بد باشد؟ به طور کلی بک لینک زیاد بد نیست! مگر اینکه بی کیفیت باشند.بک لینک کم و بی کیفیت هم بد است!(مقاله بک لینک با کیفیت چه بک لینکی است) (انتشار به زودی) را مطالعه کنید.

۳– با موراد بالا، طبیعی است، که اگر سایتی با بک لینک بالا بیاید و حداقل های on page seo و محتوا را داشته باشد، بالا می آید.چرا نیاید؟و چرا افت کند؟

۴- به این سادگی ها هم نیست که صرف ایجاد یا خرید بک لینک، سایت به صدر نتایج گوگل راه یابد! لینک سازی در سطوح رقابتی به شدت پیچیده و دشوار است و باید یک متخصص بروز این کار را انجام دهد.صرف ایجاد یا خرید لینک با عبارتی که دوست دارید با ان در گوگل بالا بیایید، سایت رشد نخواهد کرد حتی ممکن است افت کند و اخطار هم بگیرید!اینجاست که عده ای با ضربه خوردن از بک لینک و لینک سازی، کلا این اعتقاد را پیدا می کنند که بک لینک بد است!اما واقعیت این است که این افراد لینک سازی را بلد نیستند (حداقل در سطح رقابت سایت خودشان) و دچار خطا می شوند.لینک سازی پیشرفته و بدون ریسک، موضوعی به شدت گسترده و وسیع و دارای صدها احتمال و فاکتور است و چیزی نیست که در یک جمله بتوان آن را آموزش داد.همچنین در ایران، افراد بسیار کمی هستند که به لینک سازی بدون ریسک و تضمینی مسلط هستند.دقیقا همینجاست که اشخاصی نا آگاه با لینک سازی بد، صاحبان وب سایت ها را از سئوکاران نا امید می کنند.

۵- بک لینک های نوفالو بسیار مفید و موثر هستند (مقاله تأثیر بک لینک های نوفالو را مطالعه کنید)

۶- بک لینک فالو خطرناک نیست! اگر همه بک لینک های سایت شما فالو باشد ، بله، خطرناک است!

۷-فقط با بک لینک سایت بالا نمی آید! درست است که بک لینک مهم است اما همانطور که در آموزش بهینه سازی داخلی سایت (On Page Seo) گفته شد، محتوا و بهینه سازی داخلی سایت، پایه های سئو هستند و مانند چرخ اتومبیل عمل می کنند.یک اتومبیل بدون چرخ حرکت نمی کند! لذا بک لینک، محتوا و بهنیه سازی داخلی کارساز نخواهد بود.

۸- بک لینک و لینک سازی همچنان اصل اساسی سئو است.گوگل گفته و سعی کرده است که با اهمیت بیشتر به محتوا و رضایت کاربر، اهمیت بک لینک را کم کند.اما همچنان بک لینک ها مهم هستند.(در مقاله اثبات مهم بودن بک لینک ها به این موضوع پرداخته شده است.این مقاله به زودی منتشر می شود).شاید در سال ۲۰۰۸ میلادی، بک لینک ها ۹۰ درصد سئو را معنا می بخشیدند.اما اکنون لینک سازی به ۱۰ درصد نرسیده است! شاید این عدد از ۹۰ درصد به ۶۰ یا ۷۰ درصد (فرض کنید ۵۰ درصد!۵۰ درصد عدد کمی نیست!) اهمیت در سئو رسیده باشد و در عوض فرایند های آن سخت تر شده است.اکنون لینک سازی به شدت دشوار تر از دو سال پیش است و همچنان در حال سخت تر شدن است!

 

پس برویم سراغ لینک و بقیه موارد را فراموش کنیم؟

 همه موارد یاد شده به معنی فاصله گرفتن از محتوا و جذب کاربر نیست.منظور این نیست که به لینک سازی هجوم بیاوریم و محتوا را فراموش کنیم.همچنین منظور این نیست که توصیه های گوگل را نادیده بگیریم.موارد گفته شده، صرفا جهت ایجاد زاویه دید باز تر می باشد.شعار من همیشه این است که در سئو هیچ چیز مطلق نیست زیرا همه فاکتورها به هم پیچیده شده است.ممکن است در شرایطی واقعا اثر لینک سازی کمتر از ۵۰ درصد باشد و ممکن است گاها بیش از ۹۰ درصد باشد.در این مقاله سعی نکردم که فرمول و اعداد مطلقی به کار ببرم.

افزایش رتبه سایت در موتور های جستجو (یک نگاه)

افزایش رتبه سایت در گوگل و موتور های جستجو

عده زیادی از کاربران مبتدی، تصور می کنند افزایش رتبه یک سایت در گوگل و موتور های جستجو فرایند ساده ای است و با انجام تغییراتی در کد هایشان یا درج لینک درسایت های دیگر به مقصود خود می رسند.(آموزش سئو چیست را مطالعه کنید)

قبل از مطالعه هر آموزشی در هر سایتی، اگر چنین فکری دارید موارد زیر را در نظر بگیرید تا با دیدی وسیع تر به مطالعه بپردازید و ضریب شکست خود را کاهش دهید:

۱- هیچ فرمول دقیقی وجود ندارد! به دنبال فرمول نباشید!

۲-روش ها مدام در حال تغییر هستند.پس با مطالعه آموزش ها و عمل به آنها سئوی همه سایت ها را فرا نمی گیرید.

۳- راهنمایی های گوگل بسیار پایه و مبتدی هستند.گوگل رازهای خود را فاش نمی کند.

۴-آموزش ها در همه سایت های دنیا دارای درصد خطاست.صرف دیدن آموزش به خصوص آموزش هایی که پایه نیستند و اصولی ندارند، مطلقا فکر نکنید صحیح است.

۵-گوگل قوانین نانوشته ای هم دارد که هیچ وقت منتشر نمی کند و هیچ کس نمی داند.

۶-هر موضوعی بستگی به رقابت آن دشوار و آسان می شود.اگر توانستید یک سایت با موضوع بی رقابت را در گوگل ارتقا رتبه دهید، دلیل نمی شود فکر کنید دیگر همه سایت ها را می توانید.

۷- همه عوامل در سئو به یکدیگر وابسته هستند.(خاصیت تضریبی دارند).هر کاری که برای سئو روی یک سایت انجام می دهید روی بقیه کارهایی که کرده اید یا خواهید کرد، تاثیر گذار است.

 

اما به طور خلاصه چه کار کنیم تا سایت استعداد بیشتری برای رتبه های مناسب در نتایج گوگل پیدا کند و حداقل های استانداردهای سئو را داشته باشد؟

۱- بهینه سازی داخلی سایت.

بهینه سازی داخلی سایت شامل موارد بسیاری مثل لینک های داخلی، لینک های خروجی، بهینه سازی عنوان صفحات، بهینه سازی تصاویر و سرعت سایت و url ها و … می شود.برای مطالعه کامل به آموزش بهینه سازی داخلی سایت مراجعه نمایید.

۲-محتوای خوب و با کیفیت

محتوا امروز، به شدت در رتبه بندی به خصوص در گوگل تاثیر گذار است.محتوای غیر تکراری و کپی نشده، تاثیر معجزه آسایی در رتبه سایت شما دارد.سایت های با صفحات خالی و یا صفحاتی که فقط داری عنوان و عکس هستند بدترین شکل سایت است و به کل این سایت ها باید با سئو خداحافظی کنند.(در شرایط خاصی با هزینه زیاد، چنین سایت هایی را هم می توان به نتیجه رساند)

 ۳- لینک ها ورودی به سایت.

لینک هایی که به سایت شما داده می شوند نقش بسیار مهمی در رتبه سایت شما دارند.اگر لینک ها از سایت های نامناسب باشند و یا به روش های نامناسبی لینک داده شوند، حتی ممکن است برای شما ضرر داشته باشد.در عوض سایتی که هیچ لینکی به آن داده نشده است، سایت بسیار ضعیفی و بی استعدادی در سئو خواهد بود.اطلاعات بیشتر در آموزش Link Building چیست؟

۴-فعالیت و انتشار مطالب و لینک شما در شبکه های اجتماعی.

این مورد را می توان زیر مجموعه ای از مورد بالایی دانست.انتشار مطالب شما در شبکه های اجتماعی از موارد تاثیر گذار در فهرست شدن مطالب شما و گاها افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو است.

۵-تبلیغات

از نظر شخصی من، اصل سئو و شکل صحیح آن تبلیغات است.تبلیغات خوب موجب شناخته شدن و شهرت سایت شما می شود و همین باعث می شود بخش زیادی از فرایند های بهینه سازی برای سایت شما به طور خودکار انجام شود.اما در عمل تبلیغات دارای هزینه بسیار بالایی هستند و یا کسانی که تبلیغات می کنند، نمی دانند چگونه تبلیغ کنند که در سئوی آنها موثر باشد.در حالت کلی می توان تبلیغات را در فاکتور های موفقیت در سئو به حساب نیاورد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت