سئو خارجی چیست

سئو خارجی به مجموعه عوامل و فاکتورهایی که مربوط به خارج از محیط سایت است گفته می شود. Off Page SEO از دید موتورهای جستجو اهمیت بسیار بالایی دارد. در واقع میزان محبوبیت و نفوذ یک سایت در سطح وب با Off Page SEO مشخص می شود. اگر همه این عوامل با روند طبیعی انجام شود نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که خاص بودن و نفوذ در سطح وب در شرایط فعلی برای یک سایت معمولی بسیار سخت است. در این حالت باید خودمان دست بکار شویم و سئوی خارجی را انجام دهیم که مهمترین اصل Off Page SEO در طبیعی بودن یا حداقل طبیعی نمایش دادن آن است. باید Off Page SEO به نحوی انجام شود که موتورهای جستجو آنرا غیر طبیعی تشخیص ندهند.

سئو خارجی

سئو خارجی سایت

سئو خارجی سایت امری تخصصی و حساس است که حتما باید توسط متخصص سئو انجام شود. عدم رعایت اصول Off Page ممکن است باعث پنالتی شدن سایت شود که جبران این مشکل حتی از سئو کردن یک سایت نوپا نیز سخت تر است. گوگل در صدر موتورهای جستجو به طبیعی بودن لینک بیلدینگ اصرار زیادی دارد. این سیر طبیعی باید به نحوی صورت پذیرد که مطابق با الگوریتم های غربال محتوا باشد. توجه به زمان ، روند ، ساختار و تناسب در سئو خارجی سایت اهمیت ویژه ای دارد و نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. در صورتی که سئو داخلی سایت به درستی انجام شود بر روی عوامل دیگر مانند Page Authority , Domain Authority , Trust Rank , Page Rank , Site Value و … نیز تاثیر گذار هستند. رشد در موارد ذکر شده شده به رشد و بهبود نتایج موتورهای جستجو تاثیر زیادی دارد.

فاکتورهای سئو خارجی

فاکتورهای سئو خارجی به بیش از 200 مورد می رسد که هر روز نیز به تعداد و تنوع آن افزوده می شود. مهمترین فاکتورها در Off Page SEO به لینک بیلدینگ ، کسب اعتبار و قدرت برای سایت ، برندینگ و شبکه های اجتماعی مربوط می شود. سایر فاکتورها نیز مکمل بوده و همه آنها با هم مجموعه فاکتورهای Off Page SEO را تشکیل می دهند. در واقع با شناخت این موارد خواهیم دانست که سئو چیست و چکار باید کرد.

اهمیت سئو خارجی

با توجه به اینکه موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به Off Page اهمیت بالایی می دهند توجه به این موضوع لازم است. در واقع گوگل به الگوریتم ها و سیستم های غربال محتوای خود بسنده نمی کند و از سایت های دیگر برای ارزش دادن به یک سایت و دخالت آن در SERP استفاده می کند.

مهم نیست در یک کسب‌وکار سنتی مشغول به فعالیت‌اید یا یک بیزینس مدرن، هر کجای عالم تجارت که باشید قطعا تابه‌حال درمورد بازاریابی محتوایی و اهمیت توجه به آن چیزهایی شنیده‌اید. اما احتمالا هنوز قانع نشده‌اید که چرا باید منابع محدودتان را به جای روش‌های محبوب و جاافتاده‌ای مثل تبلیغات میدانی، تبلیغات نمایشی یا ایمیلی و… صرف تولید محتوا و بازاریابی محتوایی کنید. در این یادداشت سعی خواهیم کرد مزایای تولید محتوای باکیفیت را بیان کنیم. پس با ما همراه باشید…

بسیاری از روش‌های قدیمی بازاریابی برای نتایج کوتاه‌مدت طراحی شده‌اند. برای مثال، تبلیغات میدانی با استفاده از یک بیلبورد را در نظر بگیرید. این روش بازاریابی در به‌ترین حالت ممکن است برای چند هفته نتایج مثبتی داشته باشد اما بعد از مدتی برای بیننده یک‌نواخت می‌شود و مجبوریم به دنبال یک طراحی جدید بگردیم. این مسئله درمورد سایر روش‌های قدیمی نیز صدق می‌کند. اجرای یک کمپین ایمیلی یا تبلیغات نمایشی هم فقط برای مدت کوتاهی می‌تواند ثمربخش باشد.

البته هیچ‌کس نمی‌تواند به شما ایراد بگیرد که چرا از این روش‌ها استفاده می‌کنید؛ به‌خصوص اگر نرخ بازگشت سرمایه‌ی آن‌ها میزان مناسبی باشد. اما اگر بخواهید یک استراتژی بلندمدت داشته باشید، باید به دنبال روشی پایدارتر بگردید. روش‌هایی مثل سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو) و بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. اما حتی این دو روش هم بدون تولید محتوای باکیفیت نمی‌توانند موثر باشند. بازاریابی محتوایی بدون شک به‌ترین استراتژی بلندمدت برای بازاریابی کسب‌وکار شما خواهد بود.

محتوای باکیفیت روی تمام استراتژی‌های بازاریابی آنلاین شما تاثیر می‌گذارد.

یکی از نکاتی که باید درمورد بازاریابی محتوایی بدانید این است که تقریبا برای تمام روش‌های دیگر بازاریابی اینترنتی به‌صورت مکمل عمل می‌کند.

  • تولید محتوای باکیفیت از طریق افزایش فضایی که از وب در اختیار شماست (تعداد URLها) و بالا بردن میزان اعتبار دامنه (domain authority) و احتمالا تعداد لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به وبسایت شما متصل می‌شوند، به استراتژی سئو و بالا آمدن در موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند.
  • محتوای مناسب می‌تواند شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های بازاریابی را تغذیه کند.
  • یک وبلاگ خوب باعث بالا رفتن اشتراک ایمیلی مخاطبین شده و اساس بازاریابی ایمیلی را می‌سازد.
  • محتوای غنی می‌تواند ارزش صفحات فرود و سایر صفحات وبسایت شما را بالا ببرد.
  • تولید محتوا می‌تواند باعث ساخته شدن ارتباطات مختلف با برندها و سازمان‌های دیگر شود.

علاوه بر این اثرات مفید و مکمل، بازاریابی محتوایی به خودی خود نیز تاثیرات مثبت زیادی دارد. از جمله:

  • ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد. فقط با تولید محتوای باکیفیت است که می‌توانید در موتورهای جست‌وجو دیده شوید، به اشتراک گذاشته شوید و در نهایت به مخاطبین جدیدی دست پیدا کنید.
  • شهرت شما را می‌سازد. هرچقدر که مردم انواع محتوای باکیفیت را با نام شما ببینند، برند شما را بیش‌تر به یاد خواهند داشت و در بین آن‌ها شهرت بیش‌تری خواهید یافت.
  • باعث جلب اعتماد می‌شود. وقتی کسی برای اولین یا چندمین بار به وبسایت شما سر می‌زند و با محتوایی مفید، به‌دردبخور و جذاب مواجه می‌شود، اعتماد به شما در او ایجاد یا مستحکم می‌شود.
  • باعث تبدیل مخاطب به مشتری می‌شود. فراخوان‌های خاص در انتهای محتوا و حالت‌های خاصی از انتشار محتوا مانند ای‌بوک (کتاب الکترونیک) می‌توانند برای شما مشتریان جدیدی به ارمغان بیاورند.
محتوای همیشه‌سبز، تا ابد سودمند

همان‌طور که احتمالا از اسم‌اش پیداست، محتوای همیشه‌سبز تاریخ انقضا ندارد و همیشه تازه، باطراوت و آماده‌ی مصرف است. محتوایی که برای اتفاقات روز تولید شود، می‌تواند تاثیرات کوتاه‌مدت مهمی روی ترافیک وبسایت شما بگذارد اما محتوایی که براساس نیازها و سوالات همیشگی مردم تولید شود، تا ابد مفید خواهد بود. مثلا مردم همیشه به توصیه‌هایی درمورد روش‌های به‌تر برقراری ارتباط یا راهنمای سفر به یک کشور خاص نیاز خواهند داشت. ممکن است با پیش‌رفت بشر و تکنولوژی، پاسخ این سوالات تاحدودی تغییر کند اما خود سوالات همیشه وجود خواهند داشت و به همین خاطر محتوایی که بتواند چنین نیازهایی را برطرف کند، همیشه سبز و تا ابد سودمند خواهد بود. شرایطی به‌تر از این برای سرمایه‌گذاری می‌خواهید!؟

محتوایی که براساس نیازها و سوالات همیشگی مردم تولید شود، تا ابد مفید خواهد بود.

نتایج تجمعی (تاثیر تعداد پست‌ها بر ترافیک سایت)

احتمالا با مفهوم سود تجمعی آشنا هستید. سود تجمعی وقتی اتفاق می‌افتد که شما یک حساب بانکی افتتاح کنید و مقداری پول در آن بگذارید. این پول در ماه اول مقداری سود برای شما به ارمغان خواهد آورد. در ماه دوم اما سود ماه اول هم برای شما سود جدایی خواهد آورد. این یعنی سود پول شما سود جداگانه‌ای برای خودش خواهد داشت و مجموع سود ماهانه‌ی شما هر ماه افزایش پیدا خواهد کرد.

چنین مفهومی درمورد بازاریابی محتوایی هم صادق است چون محتوای تولیدی شما -مثل پول‌تان در بانک- تقریبا ثابت است و اگر آن را پاک نکنید یا آدرس‌اش را تغییر ندهید، یک دارایی همیشگی برای وبسایت شما محسوب می‌شود.

فرض کنید هر هفته دو پست در وبلاگ‌تان منتشر می‌کنید. این یعنی بعد از یک سال حدودا ۱۱۰ پست خواهید داشت که امکان پیدا شدن توسط مخاطبین احتمالی را دارند. اگر به کارتان ادامه دهید، در انتهای سال دوم ۲۲۰ و در انتهای سال سوم ۳۳۰ پست خواهید داشت. و هرچه‌قدر که تعداد پست‌های شما بیش‌تر شوند، حضور شما در فضای مجازی گسترده‌تر خواهد شد و افراد بیش‌تری با برندتان آشنا می‌شوند. حجم بالاتر مجموع محتوای تولیدی، شما را به عنوان یک متخصص و مرجع مطرح می‌کند و کم‌کم هم از دید موتورهای جست‌وجو (بخوانید گوگل) و هم از دید مردم به منبعی  تبدیل می‌شود که باید برای‌اش ارزش قائل شد و وقت صرف کرد. این یعنی سود بیش‌تر!

حجم بالاتر مجموع محتوای تولیدی، شما را به عنوان یک متخصص و مرجع مطرح می‌کند.

علاوه بر این، بررسی‌های تجربی نشان داده که بعد از انتشار ۴۰۰ پست در یک سایت، ترافیک ورودی ناگهان دو برابر می‌شود. البته همین تحقیقات نشان داده که تعداد مجموع پست‌ها از همان ابتدا با میزان ترافیک ورودی ارتباطی مستقیم دارد و این دو مورد هم‌زمان باهم افزایش پیدا می‌کنند. یعنی اگر فکر می‌کنید تا ۴۰۰ پست فاصله‌ی زیادی دارید، جای نگرانی نیست. همین حالا کارتان را شروع کنید و تاثیر محتوای باکیفیت را ببینید.

تاثیر تعداد پست بر ترافیک سایت

صورت محتوا تغییر می‌کند اما تولید محتوا هیچ‌وقت غیرضروری نخواهد شد

بازاریابی محتوایی هم مثل باقی چیزها همیشه در حال پیش‌رفت و تغییر است. اگر به محتوای محبوب افراد در حال حاضر نگاه کنید و آن را با ۵ سال پیش مقایسه کنید، متوجه منظور من خواهید شد. مثلا استفاده از ویدئو، هر روز گسترده‌تر می‌شود. این یک تغییر مهم در صورت محتواست. اما نیاز به محتوا هیچ‌وقت از بین نخواهد رفت. تنها چیزی که در حال تغییر است، نوع تولید محتوا و نحوه‌ی دست‌رسی افراد به آن است.

نتیجه

تولید محتوا یکی از به‌ترین استراتژی‌های بلندمدت برای بازاریابی‌ست و هرچه‌قدر زودتر شروع کنید، می‌توانید نتایج‌اش را زودتر ببینید. اما نکته این‌جاست که با وضعیت فعلی بازارها و کسب‌وکار، بازاریابی محتوایی چیزی‌ست که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید و به فکر موفقیت باشید.

چند نکته‌ی تکمیلی

مطالبی که در بالا بیان شد، درمورد ضرورت تولید محتوا و استفاده از بازاریابی محتوایی بود. اما در ادامه چند نکته‌ی ابتدایی هم مطرح خواهیم کرد که شاید دانستن‌شان خالی از لطف نباشد.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی نوع خاصی از فعالیت‌های بازاریابی‌ست که شامل تولید و توزیع چیزهایی مثل متن، تصویر، صوت و تصویر به‌صورت آنلاین و آفلاین می‌شود. در اکثر مواقع، بازاریابی محتوایی مستقیما درمورد برند یا محصول حرف نمی‌زند و تمرکز اصلی آن جلب مشتری از طریق تولید ارزش برای او و ساختن انگیزه برای انجام یک کار خاص است.

بازاریابی محتوا یا بازاریابی محتوایی؟

یکی از اولین دفعاتی که به زبان فارسی و به‌صورت جدی درمورد این نوع از بازاریابی صحبت شد، توسط مجموعه‌ی “متمم” و استاد محمدرضا شعبانعلی بود. متمم از واژه‌ی “بازاریابی محتوا” استفاده کرد و عملا باعث شد همین ترکیب به عنوان ترجمه‌ی “content marketing” محبوبیت پیدا کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که content marketing بازاریابی از طریق تولید محتواست نه بازاریابی برای محتوای تولیدشده. بر همین اساس به نظر می‌رسد انتخاب “بازاریابی محتوایی” درست‌تر باشد. با این‌که میزان به کار برده شدن آن از “بازاریابی محتوا” کم‌تر است.

بازاریابی محتوایی ترجمه‌ی درست‌تری برای واژه‌ی content marketing است.

برای برنامه‌ریزی و اجرای بازاریابی محتوایی چه کنیم؟

توصیه‌ی ما استفاده از حرفه‌ای‌هاست. اگر در این کار تخصص ندارید، سعی نکنید خودتان فرآیند بازاریابی محتوایی را از صفر تا صد انجام دهید. حتما از یک فرد یا تیم حرفه‌ای استفاده کنید که دقیقا بدانند دارند چه می‌کنند. تولید محتوای باکیفیت واقعا آسان نیست و انجام تمام مراحل آن نیازمند صرف زمان و هزینه است.

حتما از یک فرد یا تیم حرفه‌ای استفاده کنید.

به‌ترین و موفق‌ترین کسب‌وکارها از یک تیم محتوای خوب بهره می‌برند. این تیم می‌تواند به‌صورت استخدامی و درون شرکت تشکیل شود. اما گزینه‌ی دیگر، برون‌سپاری فعالیت‌های تولید محتواست. برون‌سپاری محتوا به یک تیم حرفه‌ای و متخصص می‌تواند تاثیر بزرگی در فعالیت‌های بازاریابی شما داشته باشد و به رشد روزافزون کسب‌وکارتان کمک کند.

تیم چار ستون افرادی تشکیل شده که در کارشان متخصص‌اند و در مجموع بیش از یک دهه سابقه‌ی مرتبط با فعالیت‌های تولید محتوا دارند. می‌توانید با مراجعه به این صفحه با اعضای تیم ما بیش‌تر آشنا شوید.

نظر شما چیست!؟

با نکاتی که درمورد بازاریابی محتوایی گفته شد موافق‌اید!؟ تجربه یا نظرتان را در بخش کامنت‌ها بنویسید و اگر این پست وبلاگ برای‌تان مفید بوده، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. از همراهی شما با چار ستون ممنون‌ایم!

دسته بندی : افزایش فروش سایت