الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو سایت خواهد داشت

این الگوریتم رنک برین RankBrain مطمئنا رتبه سایت‌ها  در نتایج جستجو را در آینده بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. اما هم اکنون گوگل بیشتر بر روی آزمایش این الگوریتم متمرکز است و کاربران طی ماه‌های آتی به مرور تاثیرات آن را در نتایج جستجو خواهند دید.

رنک برین (RankBrain) به دلیل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین قادر خواهد بود تا معنای عبارات و واژه‌ها را بهتر تشخیص داده (پیشرفته تر از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل) و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت می‌کند، نتایجی را به آن‌ها نمایش دهد که بیشترین شباهت را به چیزی که آن‌ها دنبالش بوده‌اند داشته باشد. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا حدس‌های بهتری از نظر معنایی در خصوص عبارات جستجو کاربران بزند.

آیا الگوریتم رنک برین (RankBrain) اصول قبلی سئو را تغییر می‌دهد؟
اصول سئو به دلیل معرفی این الگوریتم تغییر نخواهد کرد، بلکه مسئله اصلی تغییر استراتژی‌های سئو و بهبود رتبه سایت‌هاست. برای مثال اگر قبلا چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه، استفاده از کلمات کلیدی در تیترها و لینک‌ها و … مهم بود، در آینده کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، مفید، جدید و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد. نکته چالش برانگیز این است که راه مشخصی برای بهبود رتبه سایت به آن شکلی که در گذشته وجود داشت، در آینده وجود نخواهد داشت.

برای درک بهتر این نکته به مثال زیر توجه کنید. اگر رتبه سایت را همانطور که گوگل توصیف می‌کند، تحت تاثیر ۲۰۰ فاکتور در نظر بگیریم، در گذشته وزن این فاکتورها به طور تقریبی مشخص بود اما وزن این فاکتورها در آینده با توجه به نوع عبارات جستجو و سایت های ارائه دهنده محتوا، تغییر خواهند کرد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلمه کلیدی نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.

رتبه بندی سایت‌ها در گذشته:
معیارهای رتبه بندی الگوریتم رنک برین گوگل

(۰٫۱ * محتوی) + (۰٫۰۵ * چگالی کلمات کلیدی ) + ( ۰٫۰۳ * لینک متنی ) + ( ۰٫۰۷ * تنوع لینک ) + ( ۰٫۰۶۵ * تبلیغات ) + … = رنک گوگل

رتبه بندی سایت‌ها در آینده:
معیارهای جدید الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل برای رتبه بندی سایت

(a * محتوی) + (b * چگالی کلمات کلیدی ) + ( c * لینک متنی ) + ( d * تنوع لینک ) + ( e * تبلیغات ) + … = رنک گوگل

مقادیر مجهولات a ,b,c,d,e  توسط الگوریتم رنک برین مشخص می شود ، شاید در ابتدا الگوریتم رنک برین (RankBrain) و میزان تاثیرش بر رتبه سایت‌ها ترسناک باشد! اما طبق نظر کارشناسان سئو تمام این اقدامات گوگل تنها یک هدف را دنبال می‌کند و آن:   ارائه نتایج جستجو با کیفیت به کاربران است.

در واقع الگوریتم رنک برین (RankBrain) می‌خواهد کاری که سایر الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل (الگوریتم پاندا گوگل، الگوریتم پنگوئن گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، کبوتر و …) انجام می‌دادند را با کمی تغییرات و با پیچیدگی و دقت بیشتری انجام دهد. مزیت این الگوریتم یادگیری و بهبود مستمر آن در طول انجام جستجو و نمایش نتایج است، مانند بازیکن تنیسی که هرچه بیشتر بازی می‌کند تجربه و تسلطش بر بازی بیشتر می‌شود.

بهبود ساختار سئو سایت برای همه مدیران و دارندگان سایت یک امر مهم و ضروری است و همواره سعی میکنند آن را حفظ کنند و مواردی که در بهبود بهینه سازی و سئو سایت موثر است را رعایت می کنند یکی از این موارد ساختار سایت است. ساختار و معماری سایت می تواند بسیار در بخش های مختلف سئو تاثیر گذار باشد شما قبل از طراحی سایت باید ساختار آن و روابط میان صفحات را مشخص کنید چرا که همین مورد زیر بنای تشکیل سایت شماست و مهم ترین و ابتدایی ترین مرحله در سئو به حساب می آید.
در سیستم مدیریت محتوای وردپرس باید دقیقا این مورد در نظر گرفته شود و به نوع قالب وردپرس و ساختار توجه کافی نمود و بعد از آن به افزونه های سئو و موارد و مراحل بعدی پرداخت.

چرا بهبود ساختار سئو سایت امری ضروری است؟

متاسفانه بسیاری از وبمستران و افرادی که در حیطه سئو کار می کنند و به قول خودشان پروژه های زیادی را انجام داده اند نسبت به امر مهم ساختار سایت و این که چگونه بخش های مختلف را کنار هم بچینند اطلاعات کافی ندارند و نسبت به آن بی اهمیت بود و آن را انجام نمی دهند.

بهبود ساختار سئو سایت امریست ضروری که باید انجام دهید.

با وب سایت نیل وب در این مقاله همراه باشید حتما مواردی را در اختیارتان قرار خواهیم داد که با کمک آنها به بهبود ساختار سئو سایت خود ترغیب شوید.

۱_تجربه کاربری خوب و مناسب

در ابتدا که ظاهر سایت از جمله رنگ بندی ها، فونت هاو گرافیک بسیار مهم است بعد از آن یک طراحی خوب به معنای ساختار و چینش خوب می باشد.
معماری خوب به کاربران این امکان را می دهد تا هرچه سریعتر به چیزی که می خواهند برسند چرا که اگر کاربر در کمترین زمان ممکن و به سرعت به هدف خود برسد حتما زمان بیشتری را در سایت می گذراند و برای بار های بعدی نیز سایت شما را انتخاب خواهد کرد.

۲_ نمایش site links

این مورد یعنی سایت لینک ها از جمله مواردی است که سوالات زیادی را به خود اختصاص داده است. از جمله: این لینک ها از کجا می آیند؟ گوگل براساس چه اطلاعاتی آنها را نمایش می دهد؟ و…
از طرف دیگر این مورد برای سایت بسیار مفید است چون کاربران در SERP که مخفف search engine result page است سریعتر به صفحاتی که می خواهند دست پیدا می کنند همچنین سایت لینک ها می توانند ctr با میزان موفقیت تبلیغات و بازدید سایت شما را افزایش دهد و در این صفحه نتایج جستجو سایت شما را نسبت به بقیه سایت ها متمایز کند.
حالا چگونه این لینک ها در نتایج نمایش داده می شوند؟ برای بهبود ساختار سئو سایت چکار باید کرد؟ گوگل براساس اینکه ناوبری سایت شما بر روی چه صفحاتی بیشتر متمرکز است این لینک ها را انتخاب می کند ما نمی توانید به گوگل بگوییم که چه صفحاتی را نمایش بده ولی می توانید بگوییم که نمی خواهیم این لینک ها در site link نشان داده شوند برای انجام این کار نیز باید وارد وبمسترتولز سایت خود شده و در قسمت sitelinks این کار را انجام دهید.

۳_ خزنده های موتورهای جستجو

خزنده های موتورهای جستجو از طریق خزش در سایت شما اطلاعاتی را به دست می آورد و هدف آنها این است که تمام سایت،شما را ایندکس کنند و در زمان های مشخص بازبینی مجدد از سایت را انجام داده تا نتایج بهتر و مطلوب تری را به کاربران نشان دهند هر چه ساختار سایت شما بهتر باشد خزنده ها راحت تر می توانند در سایت شما بچرخند و محتوای جدید را ایندکس کنند. توجه داشته باشید که هر چه زیربنای سایت خود را قوی تر کنید قطعا سئو بهتری خواهید داشت.
طراحی ساختار سایت کار اصلا سختی نیست بلکه تنها شما باید صفحات خود را مشخص و در دسته بندی خاص خود قرار دهید و بهترین مسیر را برای رسیدن کاربران به محتوا های سایت خود در نظر بگیرید و در صورتی که مسیر کوتاه تری را می توانید آن را در سایت خود قرار دهید.
در وردپرس شما به راحتی به کمک دسته ها می توانید مطالب خود را به دسته های مختلف متصل کنید تا دسترسی ها را برای کاربران خود راحت و آسان تر کنید و حتما این دسته بندی ها را در سایت خود در معرض دید کاربران در سایت قرار دهید.
توجه داشته باشید که تعداد دسته بندی ها در سایت باید بین ۲ الی ۷ عدد باشد و اگر سایت شما دارای مطلب کمتری است دسته بندی های خود را کمتر کنید تا بتوانید به راحتی آنها را مدیریت کنید. در سیستم مدیریت محتوای وردپرس امکان ایجاد تعداد زیادی دسته وجود دارد ولی باید مطالب خود را در دسته های جداگانه و مرتبط قرار دهید تا کاربران شما گیج نشوند.
دسته بندی های سایت خود را کوتاه تر و به اصطلاح بهینه کنید.

۴_ لینک به صفحات مهم در هدر را فراموش نکنید

در زمینه بهبود ساختار سئو سایت اولین قسمتی که در سایت، کاربران و موتورهای جستجو با آن مواجه می شوند هدر سایت است نکته مهم اینجاست که لینک هایی که در ۵۰۰ پیکسل اول سایت قرار میگیرند الویت بالاتری برای موتورهای جستجو دارند پس بهتر است لینک های مهم را در این قسمت قرار دهید.
از متن برای ایجاد navigation استفاده کنید چرا که متن ها بخصوص متون قابل کلیک بسیار قوی تر هستند و برای سئو نیز مفید و سودمند خواهند بود.
در صورتی که در فوتر سایت خود می خواهید لینک هایی را قرار دهید بهتر است از همان ترتیبی که در هدر استفاده کرده اید پیروی کنید.

۵_ لینک های داخلی را فراموش نکنید

لینک های داخلی به کاربران شما این امکان را می دهد که در سایت شما به حرکت درآیند و زمان بیشتری را در سایت ما بگذرانند و همین امر ارزش و اعتبار صفحات و پست های شما را بالاتر خواهد برد اصلا نیازی نیست که زمان زیادی را برای ایجاد لینک های داخلی صرف کنید بلکه فقط کافی است در هنگام قرار دادن محتوا درون سایت همان لحظه لینک های داخلی را تولید کنید. این لینک های داخلی اهمیت صفحات را برای موتورهای جستجو مشخص می کند و هر چه تعداد لینک ها به صفحه ای بیشتر باشد شانس بیشتری برای دیده شدن در رتبه های بالاتر نتایج خواهند داشت.
ساختار خوب تنها نیازمند تفکر خوب و درست و مناسب با یک برنامه ریزی دقیق و منظم است و بهترین زمان برای ساختار سایت قبل از شروع به کار طراحی پی باشد و همواره توصیه هایی را که در این مورد برای شما گذاشته می شود را مطالعه کرده و اطلاعات خود را افزایش دهید.

دسته بندی : افزایش فروش سایت