طبق آمارهای بدست آمده ۸۵ % از خریداران دید منفی نسبت به فروشندگان در هر خرید دارند که این موضوع باعث از دست رفتن اعتماد مشتری نسبت به فروشنده می شود ، عواملی نظیر برخورد بد با مشتری ، توضیحات فراوان در خصوص کالای ارائه شده و … علاوه بر اینکه می تواند افزایش فروش را متوقف کند باعث سلب اعتماد مشتری و کاهش فروش می شود ، در این مقاله ۱۰ اشتباه رایج در فروش و نحوه برخورد با آنها مورد بررسی قرار می گیرد که باعث می شود مشتری دید بهتری نسبت به فرایند فروش بدست آورد و اشتباهات فروشنده به حداقل برسد.

۱ ) درک عمیق تر نسبت به مشکلات

درک مشکلات در فروش ، امری است طبیعی اما باید این موضوع را دقیق تر بررسی کرد ، مانند یک پزشک باید از خودمان بپرسیم این تنها مشکل جدی برای مشتری است  یا فقط یک علامت می باشد ؟ قبل از ارائه و تشخیص راه حل  در مورد حل و فصل این چالش باید در مورد ریشه یابی آن ، تحقیقات زیادی انجام دهیم و در مورد آنها مطمئن باشیم و در نهایت با حمایت از اهداف مشتریان خود ، نسبت به تصمیم گیری در خصوص آن اقدام مناسب صورت گیرد.

۲ ) کمک به مشتری در دستیابی به  اطلاعات بیشتر

شما باید همیشه به مشتری کمک کنید که بهترین دلیل برای خرید از شما را بدست آورد، به مشتری نگویید که چرا باید از شما خرید کند فقط کافی است مشتری ارزشی را که از خرید محصول یا خدمت شما برای او حاصل می شود ، درک نماید . قبل از اینکه شما آخرین نکته یا پیشنهاد را ارائه دهید ، مشتری باید بداند که چه چیز را می خواهد از شما بخرد.

۳) بیش از حد  صحبت کردن

یکی از قدیمی ترین فلسفه ها در فروش ، قانون ۷۰ به ۳۰ می باشد ، بنابراین در ایجاد هر رابطه با مشتری ، یکی از اشتباهات فروشندگی این است که او فکر می کند که باید همیشه صحبت کند ، در حالی که  او  باید گوش کند و از مشتری سوال بپرسد. صحبت ها را در ذهن خود نگه دارید و اگر مشتری می خواهد نگاه سریعی به محصولات و خدمات شما داشته باشد  او را راهنمایی کنید که از صفحه وب سایت شما دیدن کند .

۴ ) باور این موضوع که شما می توانید هر چیزی را به هرکسی بفروشید

مردم با توجه به توصیه های شما براحتی خرید خود را انجام نمی دهند ، این بهترین راه است که مشتری قبل از تصمیم گیری در مورد خدمات و محصولات شما تمام زمینه ها را بررسی کند.

هنگامی که به مشتری می گویید چیزی را باید انجام دهد یا خریدی را باید بکند ، او در برابر خواسته های شما جبهه می گیرد . یک رویکرد بهتر نسبت به روش فروش از طریق گفتن این است که سوالات کلیدی یا داستان های سوم شخص را مطرح کنید که باعث می شود ، مشتری سود و منفعت محصول شما را پیدا کند و بررسی در مورد این سوالات ، جبهه گیری مشتری را از بین می برد.

۵ ) اطلاعات زیاد به مشتری دادن

هدف اولیه در افزایش فروش این است که بدانید چرا و تحت چه شرایطی مشتری از شما خرید خواهد کرد . ابتدا سوالاتی را مطرح کنید و در مرحله بعد جزئیات را به اشتراک بگذارید . ابتدا فروش کنید بعد آموزش دهید .

۶ ) توجه نکردن به این موضوع که فروشندگان هم ، تصمیم گیرنده می باشند

در هر مرحله از فروش ، فروشندگان باید تصمیمات سختی را در رابطه با سرمایه گذاری زمانی برای ادامه ارتباط با مشتری بگیرند که آیا این ارتباط در آینده موجب افزایش فروش می شود یا خیر ، اگر شما بعنوان فروشنده تصمیمات ضعیفی بگیرید ، عدم وضوح و اقدامات قاطع شما در رفتار مشتری آشکار خواهد شد .

۷ ) درک افکار مشتری

هنگامی که مشتری شما ، در مورد محصولاتتان ، نا آگاه می باشد ، مودبانه از او در باره موضوعات مبهم سوال کنید ، این موضوع باعث می شود که همیشه حقایقی از مشتریان خود در مورد آنچه که نیاز دارند و چرا آن را می خواهند بدست آورید  ، فروشندگان باتجربه اغلب مقصران این زمینه می باشند زیرا آنها فکر می کنند که از همه چیز باخبر هستند ، اما زمانی که نتیجه را بدست می آورند نشان می دهد که آنها دچار یک اشتباه بزرگی شده اند که منجر به از دست دادن زمان و فرصت های از دست رفته شده است.

۸ ) تا یک مرحله ای برای مشتریان احتمالی خود زمان بگذارید

زمانی که مشتری به اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری در خرید نیاز دارد ، از مشتری بخواهید نیازهایش را به تصویر بکشد و برای اضافه کردن زمینه و  ارائه راه حل هایی ، به او کمک کنید ، سپس چه اتفاقی می افتد ؟ آیا او از شما خرید می کنند؟ بعد از آنکه شما کار خود را به بهترین نحو انجام دادید اما اگر او نتواند رویای خود را برای خرید بدست آورند یا همچنان به اطلاعات بیشتر نیاز داشته باشد چه ؟ این دیگر به شما بستگی دارد که باید مشاوره را ترک کنید یا  آن را به مرحله بعد ببرید . وقتی می خواهید ببینید که در آینده چه اتفاقاتی می افتد ، پس به زمان حال برگردید.

۹ )  با مشتریان احتمالی خود دوست باشید

یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در فروش سرزنش کردن مشتری توسط فروشنده می باشد. در عوض اینطور به قضیه نگاه کنید که : این وظیفه یک فروشنده می باشد که مشتری را مجاب کند و انحرافات را از بین ببرد ، تنها راه برای ساده سازی این فرایند این است که تکنیک ها و روش های فروشتان را تصحیح کنید.

۱۰ ) مشکلات را طوری کنترل کنید که مشتری به شما احترام بگذارد

تنها راه کنترل کاهش فروش این است که از بروز مشکلات در فروش جلوگیری کنیم ، اگر اشتباهات فروشنده باعث ایجاد مشکلی در چرخه فروش شد، همیشه راه حل واضح و شفافی برای آن داشته باشید ، مشتری هنگامی که می بیند شما مشکلات را برطرف می کنید ، سخت در تلاش می باشید و یک تیم یک پارچه برای دستیابی به مشکلات ایجاد کرده اید ، به شما احترام می گذارد.