تست A/B، بهینه‌سازی نرخ تبدیل و تاکتیک‌های دیگری برای کمک به افزایش فروش وجود دارند اما اجازه بدهید یک راه ساده‌تر و موثرتر برای شما نشان دهیم! روانشناسی مصرف‌کننده به طرز چشمگیری به افزایش فروش شما کمک خواهد کرد. در ادامه پنج گزینه و ترفند روانشناسی مصرف کننده آورده شده است.

shutterstock_103291430

1) گزینه‌های خود را محدود کنید.

همواره باورها بر این است که اگر گزینه‌های ممکن بسیاری در اختیار مشتریان قرار گیرد، به احتمال زیاد آن‌ها چیزی را که دوست دارند پیدا خواهند کرد. اما واقعیت برخلاف این است. تحقیقات نشان می‌دهد اگر به مردم گزینه‌های بسیاری ارائه دهید در واقع مقدار و حجم خرید آن‌ها پائین می‌رود.

تحقیقات استاد دانشگاه کلمبیا به نام Sheena Iyengar نشان می‌دهد زمانی که شرکت دو گزینه برای مشارکت قرار می‌دهد نرخ مشارکت به حدود هفتاد درصد می‌رسد، اما زمانی که تعداد این گزینه ها به 59 رسید مشارکت‌ها به 60 درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین اگر تعداد گزینه‌های زیادی را در وب‌سایت خود قرار دادید به منظور افزایش فروش تعدادی از گزینه‌ها را حذف کنید.

 

2) با پیشنهادهای کوچک شروع کنید.

هنگامی که می‌خواهید چیزی را بفروشید لازم نیست که در ماه اول فروش بزرگی داشته باشید. سعی کنید در ماه‌های اول مشتریان خود را با پیشنهادهای کوچک پیدا کنید بعدا به او پیشنهادهای بزرگ‌تری بدهید.محققان دانشگاه ایالتی آریزونا رابرت سیالدینی و دیوید شرودر نشان دادند که آن‌ها وقتی از مردم برای خیریه جامعه سرطانی کمک می‌خواهند درخواست حداقل کمک نرخ 50 درصد و درخواست کمک زیاد نرخ 28.6 درصد را به عمل آورد. این یک ترفند بسیار ساده است، سعی کنید تا تمرکز خود را روی آن قرار دهید.

 

3) استفاده از کلمه “چون”

در یک سری از آزمایش‌های روانشناسی کلاسیک که در سال 1970 تا 1980 توسط روانشناس معروف آلن لانگر انجام شد نشان داد که دلیل آوردن و استفاده از کلمه به خاطر این‌که در تعاملات میزان نفوذ را افزایش می‌دهد. آزمایش او این‌گونه بود که به عنوان یک فرد ناشناس به صف کپی گیرندگان نزدیک می‌شد و ابتدا به آن‌ها گفت که “ببخشید من اجازه دارم قبل از شما کپی بگیرم” حدود 60 درصد افراد موافقت می‌کردند، اما زمانی که او به جمله‌اش کلماتی را اضافه کرد و گفت “ببخشید من می‌توانم قبل از شما کپی بگیرم چون بسیار عجله دارم” حدود 95 درصد از افراد موافقت می‌کردند.

 

4) از جملات با قافیه استفاده کنید.

آیا استفاده از جملات خوب و قافیه‌دار واقعا در افزایش فروش موثر هستند؟ در کتاب “بله! 50 روش معتبر برای ترغیب افراد” که توسط نوح گلدشتاین و استیو مارتین نوشته شده آزمایشی انجام شد. در این آزمایش از دو جمله متفاوت “Caution and measure will win you treasure” و “Caution and measure will win you riches” استفاده شد و معلوم شد اگرچه معانی این جملات یکسان است اما جمله‌ی دوم تاثیر بیشتری بر شرکت‌کنندگان دارد. یک جمله خوب باعث می‌شود که مصرف‌کننذگان احساس مثبت بیشتری در مورد محصولات شما داشته باشند.

 

5) استفاده از احساسات منفی

احساسات منفی نقش بسیار قدرت‌مندی در روند فروش بازی می‌کنند. در یک مثال از کتاب “بله! 50 روش معتبر برای ترغیب افراد” که توسط گلدشتاین و مارتین نوشته شده است، آزمایشی انجام شد. آن‌ها از دو گروه خواستند که برای مجموعه‌ای کالا قیمت تعیین کنند. گروهی که به آن‌ها قبل از خرید فیلم عاطفی در مورد مرگ نشان داده شد سی درصد قیمت بالاتری برای کالاها در نظر می‌گرفتند. احساسات مخصوصا احساسات منفی در افزایش فروش بسیار موثر است.

فروشندگان لباس پوشاک

من به شخصه برای فروشندگان لباس احترام ویژه ای قائلم . از مشکلات فراوان در این راه با خبرم و چون خودم هم در این حوضه فعالیتی اندک داشته ام، می دانم که فروشندگی لباس یکی از سخت ترین کسب و کارهاست. معضلات یک فروشگاه لباس کمی پیچیده تر از فروشگاه های دیگر است. تغییر فصل ، تغییر مد ، ناقصی سایز و رنگبندی ، تفاوت سلیقه ها و عواملی از این دست  بر پیچیدگی ها اضافه می کند . بماند که اولین تاثیر رکود روی این فعالیت خود را نشان می  دهد . ولی به هر حال راهیست که یک فروشنده انتخاب کرده و برای موفقیت ، باید در این راه استوار بماند.

دراینجا یک سری نکات مهمی که از فروشندگان موفق دریافتم برای فروشندگان لباس بیان می کنم . این ها برخی از مواردی است که به یک فروشنده در بهبود فعالیت و موفقیت در این مسیر کمک خواهد کرد.

بروز شده 

فروشندگان لباس و برخی موارد مهم

۱- اطلاعات و دانش نسبت به پوشاکی که میفروشید:

اگر از لباسی که میفروشید اطلاعات و دانش کمی دارید ، توصیه می کنم کمی تغییر روش دهید. دانستن اطلاعات پایه مانند سایز و جنس و مدل برای یک فروشنده کافی نیست . باید کمی وارد جزییات شوید و در مورد حوضه ی فروشتان تحقیقات بیشتری انجام دهید.این اطلاعات و دانش در مرور زمان هم به فروش شما و هم به پیشرفت شما کمک می کند . شاید در نگاه اول دانستن خواص الیاف تشکیل دهنده و یا نحوه ی تولید یک پوشاک  امری بیهوده باشد . ولی طبق تجربه افرادی که از فروشندگی توانسته اند کسب و کار حرفه ای راه اندازی کنند ، این یک امر ضروری می باشد و هر چه دانش شما فراتر می رود ، راه های بیشتری به روی شما گشوده می شود. مقالات پایه: ( لینک مقالات پایه و ضروری در صنعت پوشاک و نساجی )

فروشندگان لباس مد و پوشاک

 

۲- تامین محصولاتتان را متفاوت تر کنید :

بسیاری از فروشندگان لباس ، محصولات خود را از بنک داری ها و عمده فروشان تامین می کنند. این کار مسلما درست و هیچ اشکالی در آن نیست ولی می توان تغییری در این کار ایجاد کرد و راه های دیگر را نیز آزمایش کرد. یکی از این راه ها ارتباط مستقیم با تولید کنندگان لباس است . عمده فروشان طبق سلیقه خود کالاهای تولید کنندگان را انتخاب کرده و با احتساب سود به فروش آن می  پردازند. با کمی حوصله می توان تولید کنندگان را یافت و به طور مستقیم پوشاک فروشگاه را تامین کرد. این کار شاید کمی سختی داشته باشد ولی مزایای خوبی هم دارد. در این کار دست شما در انتخاب محصول بازتر می شود ، قیمت ها کمتر دسخوش تغییر میگردند ، با سیر تولید آشنا می شوید و مزایای بی شمار دیگر.

فروش و فروشندگان

 

 

۳- سود کم فروش بیشتر تنها یک شعار نیست:

این سخن را زیاد شنیده اید : سود کمتر ، فروش بیشتر . ولی آیا روی آن تأمل کافی داشته اید؟ خیلی از فروشندگان سود ۱۵۰ درصد را سود کم می دانند و هزینه ها را بهانه می کنند سخنشان اینست که کمتر از این سود برایمان به صرفه نیست . البته در بعضی مواقع حق دارند. چون تامین اجاره بها و هزینه های جانبی امری مشکل است. اما تا جایی که به چشم دیده ام اکثر این فروشگاه ها به جایی نرسیده و یا با شکست مواجه شدند یا اینکه پیشرفتی در کارشان حاصل نشده. اما یک سود مناسب چگونه است؟ با مخارج چه باید کرد؟ زمانی به پاسخ این سوالات خواهید رسید که این این راه را مورد آزمایش قرار دهید. کمی زمان می برد ولی نتیجه ی آن حتمیست.

shopping-stamps-set

 

 

۴- کیفیت را فدای رقابت نکنید (جنس خوب روی زمین نمی ماند )

تقریبا همگی با این جمله معروف آشنا هستیم : (جنس خوب روی زمین نمی ماند ) به جرأت می توان گفت که از جمله های ناب در این کار است. این مثلی است که از قدیم تا به امروز کاربرد داشته و اگر کسی به آن جامع عمل بپوشاند خواهد دید که در رکود بازار نیز می تواند کاسبی مناسبی داشته باشد. کیفیت می تواند ضامنی برای یک فروشگاه و یک راه تبلیغ برای آن باشد.درست است که رقابت امری مهم برای یک فروشگاه است ولی کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. مرغوبیت یک لباس ، باعث می شود که نام فروشگاه بر سر زبان ها بیافتد و موقعیت مناسبی را برای فروشنده ایجاد نماید.

راز فروشندگان

 

 

۵- مشتری را معذب نکنید:

برخی از فروشندگان خیال می کنند که با دوره کردن مشتری می توانند فروش خود را بالاببرند. البته شاید برخی از مشتری ها را که خجالتی هستند را راضی به خرید کنند ولی دیگر خبری از مشتری ثابت نیست و  اکثر مشتری ها قبل از بازدید از تمامی کالاها پا به فرار می گذارند. البته اشتباه نکنید ، راهنمایی و ایجاد حس خوب با کلمات مناسب خیلی با این بحث فرق دارد. معذب کردن مشتری یعنی ایجاد الزام برای خرید و بیش از اندازه سخنوری کردن.

فروش و فروشندگان پوشاک

 

۶-چینش و ظاهر فروشگاهتان:

سعی کنید در چینش فروشگاهتان دقت کافی داشته باشید و از افراد با تجربه مشورت بگیرید. چینش یک فروشگاه از اولویت هایی است که تأثیر زیادی روی فروش می گذارد. استفاده از متد های روانشانسی می تواند کمک شایانی به این کار نماید. نکته زیر هم می تواند به شما در این امر کمک کند.

interior of women's clothing store

 

۷ خود را جای مشتری بگذارید:

اگر می خواهید فروشنده ی کاملی باشید ، کافیست خود را جای مشتری فرض کنید . زمانی که وارد یک فروشگاه می شوید چه مواردی نظر شما را جلب می کند ؟دوست دارید فروشنده چطور با شما رفتار کند ؟ چه نوع چینشی به شما در انتخابتان کمک می کند؟ البته پاسخ  این سوالات در مردان و زنان همیشه مشترک نیست و توصیه می شود از جنس مخالفتان هم این سوالات را بپرسید .

 

رازهای فروشندگی در پوشاک و مد

 

۸- با خلاقیت ، چند قدم جلوتر باشید

شما نیز اگر به فروشگاهی مراجعه نمایید و ابتکار جالبی در فروشگاه مشاهده کنید ، شک نکنید نام فروشگاه در ذهن شما هک خواهد شد و در خرید بعدی ، اولین جایی که به ذهنتان برای خربد خطور کند ، همان فروشگاه می باشد. پس با خلاقیت دو هیچ جلو خواهید افتاد. کافیست با خود خلوت کرده و از هوش سرشار خود ایده های جدید را استخراج نمایید. ما نیز در مطلب ایده هایی برای فروشگاه ، به چند ایده ساده اشاره کرده ایم

دسته بندی : افزایش فروش سایت