۸ راهکار برای ایجاد انگیزه در تیم فروش

ایجاد انگیزه در تیم فروش
فروشندگان بی‌انگیزه یکی از معضلات همیشگی سرپرستان و مدیران فروش هستند. در برنامه‌های آموزشی معمولاً تأکید مدرسان روی آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های فروش است غافل از اینکه فردی که از انگیزه‌ی لازم برای کار کردن برخوردار نیست، هر چقدر هم ماهر باشد به موفقیتی نخواهد رسید. این مسئله به ویژه در حوزه‌ی فروش تشدید می‌شود زیرا پس از آنکه فروشنده چند جواب منفی از مشتری بشنود، اگر به لحاظ انگیزشی آماده نباشد، اعتمادبه‌نفس خود را به کلی از دست خواهد داد.
با توجه به آنچه گفته شد یکی از وظایف اصلی و همیشگی سرپرست یا مدیر فروش، ایجاد انگیزه در نیروهای فروش است. این کار اما کار ساده‌ای نیست. تصور اشتباه در بحث انگیزه‌بخشی به نیروها این است که عوامل انگیزشی مالی (پاداش، افزایش پورسانت و …) تنها عوامل انگیزشی هستند و به همین دلیل به عوامل دیگر توجه نمی‌شود. حال آنکه بحث انگیزه‌ بخشی بسیار فراتر و پیچیده‌تر است و عوامل مالی تنها بخشی از آن را تشکیل می‌دهند. راهکارهایی که در اینجا به آنها اشاره شده به شما کمک می‌کنند با صرف هزینه‌ی خیلی کم بتوانید انگیزه‌ی لازم را برای فروش در نیروهای‌تان ایجاد کنید.
۱-فضای رقابتی به وجود بیاورید.
 فارغ از مسائل کاری و فروش، هر ماه یک مسابقه‌ی کوچک در بخش خود راه بیندازید و جایزه‌ی کوچکی برای آن در نظر بگیرید. از آنجا که طیف فروشنده‌ها علاقه‌ی خاصی به استفاده کردن از تلفن همراه دارند، می‌توانید موضوع مسابقه را مثلاً زیباترین عکس ماه یا خنده‌دارترین ویدئوی ماه در نظر بگیرید. موضوعات مختلفی هستند که می‌توانید برای این مسابقه در نظر بگیرید تا هم رقابتی بین افراد ایجاد شود و هم فضای پرتنش و پرفشار فروش کمی تعدیل بشود.
۲-یک بار در ماه تمام نیروهای فروش با هم ناهار بخورند.
اگر شرکت شما به فروشندگان ناهار می‌دهد، می‌توانید ترتیبی اتخاذ کنید که یک روز مشخص در ماه تمام نیروهای سازمان فروش ناهار را با هم بخورند. اگر هم آوردن ناهار به عهده‌ی خود افراد است، یک روز را مشخص کنید و از قبل با آنها هماهنگ کنید که در آن روز ناهار را مهمان شرکت هستند. مطمئناً این دور هم بودن‌ها نقش مهمی در بالا رفتن انگیزه‌ی فروشندگان خواهند داشت.
۳-فروشنده‌ی برتر به انتخاب خود فروشندگان.
برای این کار لازم نیست هماهنگی‌های زیادی از قبل انجام دهید و یا فرم‌های خیلی خاصی طراحی کنید. فقط کافی است به هر یک از نیروها و کارشناسان فروش یک برگه‌ی کاغذ بدهید و از آنها بخواهید همان جا اسم فروشنده‌ی برتر از نظر خودشان را روی برگه بنویسند. در نهایت برای کسانی که از طرف همکاران خود به عنوان فروشنده‌ی برتر انتخاب شده، هدیه‌ای در نظر بگیرید. ترجیحاً این هدیه مالی نباشد، بهتر است.
۴-از فروشندگان بخواهید از یکدیگر تعریف و تمجید کنند.
هر ماه از یکی از فروشندگان بخواهید که درباره‌ی یکی از همکارانش (به انتخاب خودش) متن کوتاهی را آماده کند و در جمع تمام نیروهای فروش آن متن را بخواند. این کار علاوه بر اینکه در بهتر شدن رابطه‌ی فروشنده‌ها با یکدیگر خیلی مؤثر است، فضای مثبتی را نیز در تمام سازمان فروش ایجاد خواهد کرد.
۵-گوش‌های‌تان را باز کنید.
هر فردی در سازمان فروش (حتی یک ویزیتور جوان و بی‌تجربه) می‌تواند ایده‌ای داشته باشد که به افزایش فروش و رسیدن به اهداف فروش کمک فراوانی کند. پس همیشه برای شنیدن ایده‌های افرادتان مشتاق باشید یا حداقل خود را مشتاق نشان دهید. این کار مزیت دیگری هم دارد و آن اینکه انگیزه‌ی تمام نیروها برای ایده دادن و فکر کردن به پیشرفت سازمان افزایش می‌یابد. در صورت امکان می‌توانید اگر ایده‌ای عملی شد و نتیجه‌بخش بود، برای فردی که آن ایده را داده، پاداشی در نظر بگیرید.
۶-کارمندان‌تان را بخندانید.
 شما کمدین نیستید و قرار هم نیست که باشید ولی می‌توانید گاهی‌اوقات از قالب یکمدیر یا سرپرست جدی و عبوس بیرون بیایید و کاری کنید که نیروهای‌تان بخندند. روزی مدیر فروشی در یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان زیر میز دراز کشیده بود. نیروهای او با تعجب از او پرسیدند که چرا این کار را می‌کنید؟ مدیر پاسخ داد: می‌خواهم ببینم اینکه می‌گویند باید از زاویه‌ی دیگری به مسائل نگاه کنید، چگونه است؟
۷-برای بخش خود وبلاگی داشته باشید.
برای سازمان فروش خود وبلاگی طراحی کنید و از فروشندگان‌تان بخواهید هر ماه یک بار مطلبی را در وبلاگ قرار دهند. این مطلب می‌تواند خاطره‌ی یکی از فروش‌های آنها باشد تا هر چیز دیگری که خود فرد می‌خواهد. خودتان نیز به عنوان مدیر یا سرپرست فروش، هر چند وقت یک بار مطلبی را در وبلاگ قرار دهید.
۸-نشان دهید که به آنها اهمیت می‌دهید.
به فروشندگان‌تان اهمیت دهید. به حرف‌ها و درد دل‌های‌شان گوش کنید. آنها هم مانند هر انسان دیگری مشکلات خاص خودشان را دارند. شما حلال تمام مشکلات نیستید ولی حداقل می‌توانید سنگ صبور نیروهای خود باشید.

23 راه برای افزایش فروش آنلاین( قسمت اول)

25 راه برای افزایش فروش آنلاین

افزایش فروش آنلاین هدف اصلی کسب و کارهای زیادی است. چه شما شغل خرده­ فروشی خانوادگی داشته باشید چه برای شرکت تجارت الکترونیک غول­ پیکری همچون آمازون کار کنید، افزایش فروش از طریق کانال­ های آنلاین اندکی شبیه به بازی بولینگ خواهد بود- بسیار ساده­ تر از آن چیزی است که تصورش را می­ کنید.

خوشبختانه، راه­ های زیادی برای افزایش فروش آنلاین وجود دارد که برخی از آن­ها را می­ توانید بلافاصله شروع کنید. برخی از این نکات بر استراتژی­ های خاص تمرکز دارند و برخی کلی ­تر هستند. در این پست، ما نگاهی به 23 مورد از این استراتژی ­ها خواهیم داشت، چه کالاهای فیزیکی بفروشید چه کسب و کار مبتنی بر خدمت داشته باشید، می­ توانید از این 23 فن عملی برای افزایش فروش آنلاین خود استفاده کنید.

23.در آگهی­ های فروشتان صادق باشید.

به نظر امری بدیهی می ­آید اما جالب است که سایت­ های بسیاری ادعاهای کاذب درباره محصولاتشان در آگهی خود می­ آورند. صداقت در آگهی نه تنها برای شهرت کسب و کار امری حیاتی است، بلکه اعتماد به برند شما را نیز پرورش داده و تقویت می­ کند. ادعایی نکنید که نتوانید برآورده سازید، اغراق نکنید- مصرف­ کنندگان امروزی به شدت به دروغ های بازاریابی حساس هستند، پس صادق، روراست، و قابل اطمینان در تمامی آگهی­ های خود از صفحه خانگی­ تا کمپین­ های ایمیلتان باشید.

این اصل برای جایگاه شما به عنوان کسب و کار نیز صدق می­ کند. آیا درست است شرکتی که توسط یک یا دو نفر اداره می­ شود با ویژگی­ های یک شرکت چندملیتی در تبلیغات نشان داده شود؟  این رویکرد نه تنها شما را احمق جلوه می ­دهد، بلکه به اعتبار برند شما لطمه می ­زند. اگر شرکت کوچکی هستید، به آن افتخار کنید- شرکت ­های بسیاری در حال تبدیل شدن به کسب وکارهای کوچک دقیقا به خاطر خدمات شخصی­ تر و فردی­ تری هستند که می ­توانند ارائه دهند. سعی نکنید چیزی باشید که نیستید. 22.با افزونه ­های تبلیغاتی کلیک تبلیغاتی بیشتر بدست آورید

اگر محصولات آنلاین می­ فروشید، افزونه ­های تبلیغاتی بی­ نظیر هستند- این ویژگی (در AdWords و Bing در دسترس هستند) به شما اجازه می ­دهد تا آگهی­ تان را بزرگ­تر کرده و جاهای بیشتر برای کلیک داشته باشید. هیچ هزینه اضافی هم ندارد! و نرخ کلیک آگهی شما را هم افزایش می­ دهد!

21.تصدیق­ نامه­ ها و سیگنال­ های اعتماد را به مشتری نشان دهید

در محیط رسانه­ های اجتماعی امروز بازخورد مشتری هرگز به این اندازه اهمیت نداشته است. خوشبختانه، این یعنی مشتریان راضی شما می­ توانند برای شما یکی از ارزشمندترین سلاح ­ها را فراهم سازند- تصدیق­نامه ­ها.

یک گروه از مشتریان راضی حتی از بهترین آگهی­ های فروش هم اثربخش ­تر است، پس مطمئن شوید که گواهی­ های احساساتی فعال­ترین مبلغان برندتان درباره اینکه چقدر شما خارق­ العاده هستید را در صفحات خود جای دهید. این گواهی ­ها می­ توانند در صفحات محصول، صفحات ورودی، صفحات قیمت گذاری، حتی در صفحه اصلی شما ظاهر شوند.

سیگنال­ های اعتماد هم می­ توانند راهی عالی برای افزایش فروش آنلاین باشند، زیرا درک بهتری از برند شما در ذهن خریدار ایجاد می­ کنند و می ­توانند بر تردیدها غلبه کنند. اگر کسب و کار شما دارای اعتبارنامه حرفه­ ای است این سیگنال اعتماد را در جلو و مرکز سایتتان قرار دهید. اگر فهرست قابل توجهی از مشتریان راضی دارید مطمئن شوید مشتریانتان از آن اطلاع دارند.

25 راه برای افزایش فروش آنلاین

20.حس اضطرار ایجاد کنید

صداقت و شفافیت درباره اینکه کی هستید و چه می­ کنید مهم است، اما هیچ قانونی وجود ندارد که ایجاد حس اضطرار برای متقاعد کردن خریداران به خرید از شما را منع کند.

بسیاری از مصرف­ کنندگان به محرک­ هایی که حس اضطرار ایجاد می ­کنند (از آفرهای ویژه حساس به زمان تا محصولات با تعداد محدود) واکنش مثبت نشان می­ دهند. راه­ های بسیاری برای ایجاد چنین محرک­ هایی وجود دارد، به عنوان مثال، اگر محصول با تعداد محدود برای تحریک خریداران ندارید (یا نمی­ توانید داشته باشید)، شاید بتوانید محرک مالی به مشتریانی ارائه دهید که در پی خرید فوری هستند، همانند حمل رایگان یا تخفیف

19.ضمانت­نامه بازگشت پول ارائه دهید

یکی از قوی­ترین عوامل در تصمیم عدم خرید مصرف­ کننده ریسک گریزی است- تمایل به اجتناب از ضرر احتمالی. اغلب این ریسک ادراک شده ریسک مالی است. چرا باید کسی محصول شما را بخرد؟ چه اتفاقی می­ افتد اگر نخرند، یا اگر مشتری آن را دوست نداشته باشد؟ حتی خریدهای کوچک هم می ­توانند ریسک “پشیمانی خریدار” داشته باشند، پس با پیشنهاد یک ضمانت­نامه بازپرداخت پول بر این اعتراض غلبه کنید.

هرچه ریسک بیشتری را از تصمیم خریدار دور کنید، احتمال بیشتری دارد که از شما خرید کنند.

18.انتخاب­ های کمتری پیشنهاد دهید

برای خیلی از کسب و کارها این امر غیرقابل تصور است. مسلما ارائه محصولات بیشتر راه خوبی برای افزایش فروش است! خب، نه ضرورتا. در حقیقت، در بسیاری از موارد تنوع زیاد انتخاب­ ها می­ تواند منجر به عدم تصمیم­ گیری خریدار و در نتیجه از دست رفتن فروش شود.

اگر محصولات زیادی دارید سایت تان را به گونه­ ای ساختاردهی کنید که کمترین تعداد انتخاب ممکن را به بازدیدکنندگان ارائه دهد. این امر احتمال غرق شدن بازدیدکنندگان در ده­ ها محصول مختلف را کاهش می­ دهد. می­ توانید محصولاتتان را در طبقاتی که محدود می­ شوند تنظیم کنید یا می ­توانید بر تعداد کمتری از محصولات تأکید بیشتری داشته باشید. به خاطر داشته باشید، هرچه انتخاب بیشتری فراهم کنید، احتمال بیشتری دارد که مشتری به جای دیگری برود.

دسته بندی : افزایش فروش سایت