راه حل:‌ چه کار کنیم وقتی هیچ فروشی نداریم؟

وقتی فروشی ندارید، ۶ مورد ضروری را قبل از هر چیزی برای یافتن مشکلاتتان باید بررسی کنید. به عنوان مدیر یک کسب و کار اینترنتی، حتما در مواجهه با کاهش فروش با ناامیدی رو به رو شده اید و شاید باعث تعجبتان شده باشد که مشتریان بر روی تبلیغات محصول شما کلیک می کنند اما فروشی ندارید. با این وجود با توجه به میزان بازدید، حداقل تعدادی از بازدیدکنندگان محصولاتی را به سبد خریدشان اضافه می کنند، اما کمی بعد سبد خرید خود را ترک کرده و از خرید منصرف می شوند.

برای یافتن مشکلات و موانع، موارد زیر را بررسی کنید:

۱. قیمت گذاری درست و مقایسه قیمت

اولین و آسان ترین قدم، بررسی قیمت محصولاتتان است. خودتان را فقط به بررسی قیمت رقبا محدود نکنید! محصولتان را جستجو کنید. نرم افزارهای ثبت آگهی مثل دیوار و شیپور و… را هم مثل سایت رقبایتان بررسی کنید. آیا محصولی که برای فروش گذاشته اید در مغازه ها نیز برای فروش وجود دارد؟ با چه قیمتی؟ آیا دیگر سایت ها و کانال های پرطرفدار و مغازه ها محصول شما را با تخفیف و قیمت پایین تر به فروش می رسانند؟ همه این قیمت ها را با هزینه ارسال کالا و مبلغ نهایی در نظر بگیرید. وقتی قیمت ها را مقایسه می کنید،‌ قیمت تمام شده برای مشتری را مد نظر قرار دهید. تحقیقات نشان می دهند که معمولا خریداران بیش از ۳ سایت یا صفحات شبکه های اجتماعی را قبل از خرید بررسی می کنند. ۴۴٪ مشتریان وقت زیادی برای پیدا کردن پایین ترین قیمت محصول قبل از خرید صرف می کنند. اگر قیمتی پایین تر از قیمت شما پیدا کنند، بدون شک از شما خرید نخواهند کرد.

۲. هدف گذاری جذب مخاطبتان را بررسی کنید.

شما کنترل کمی بر روی ورود بازدیدکنندگانی دارید که از طریق تبلیغات کلیکی یا شبکه های اجتماعی وارد سایت شما شده اند. بنابراین اگر تعداد کلیک ها در حال افزایش است اما فروشی ندارید، باید هدف گذاریتان را برای جذب مخاطب بررسی کنید. ممکن است ایده ای کلی از مشتریانتان داشته باشید اما باید تمرکزتان را بیشتر بر روی افرادی محدود کنید که تمایل بیشتری برای خرید دارند.

۳. ایجاد یک نظرسنجی برای بررسی دلیل خروج بازدیدکنندگان

اگر بازدید خوبی دارید‌ ولی فروش ندارید، یک نظرسنجی برای بررسی علت خروج بازدیدکنندگانتان پیاده سازی کنید. به جای پیشنهاد تخفیف، نظرسنجی ساده ای تهیه کنید که بازدیدکنندگان بتوانند با یک کلیک به آن پاسخ دهند. به عنوان مثال، از آنها بپرسید چه چیزی باعث می شود تا از شما خرید نکنند و گزینه هایی مانند قیمت، بررسی برای خرید در آینده، چیزی پسند نکرده اند و… را پیش روی آنها قرار دهید. به یاد داشته باشید که گزینه ای تحت عنوان دیگر عوامل تهیه کرده و اجازه دهید تا بازدیدکنندگان دلایل دیگر خود را برای شما شرح دهند. به طور حتم همه بازدیدکنندگان در این نظرسنجی شرکت نمی کنند، اما شما تا حدودی با مشکلاتی که برای فروش دارید آشنا می شوید. بررسی این مشکلات تا حد زیادی شما را برای بهبود مشکلاتتان کمک می کند.

۴. مشکلات رایج در فروشگاه های اینترنتی را بررسی کنید.

 

ده ها دلیل برای ترک سبد خرید میتوان یافت و غیرممکن است که فقط ۱ علت بتوان برای آن پیدا کرد. به همین دلیل بررسی لیستی از مشکلات رایجی که باعث ترک سبد خرید می شوند و یافتن آنها در فروشگاهتان بسیار مفید خواهد بود. این مشکلات عبارتند از:

  • هزینه زیاد ارسال کالا
  • اجبار به ساخت حساب کاربری
  • دشواری استفاده از سایت و تجربه کاربری نامناسب
  • متنوع نبودن گزینه های پرداخت
  • هزینه های ارسال و اطلاعات دیگر به راحتی در دسترس قرار ندارند
  • مراحل ثبت سفارش پیچیده

۵. تجزیه و تحلیل ترافیک سایت

تجزیه و تحلیل فروشگاهتان اطلاعات زیادی درباره علل انصراف مشتریانتان از خرید در اختیارتان قرار می دهد. نمودار رفتار بازدیدکنندگانتان را در Google Analytics بررسی کنید تا مسیری که مشتریان در سایت شما طی می کنند و صفحاتی که بیشتر باعث شده سایت شما را ترک کنند پیدا کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آنها کجا سایت شما را ترک می کنند؟
  • آنها چه مسیری را در سایت شما طی می کنند (و آیا طبق انتظارات شماست)؟
  • آنها از کجا وارد سایت شما شده اند؟ آیا با قصد خرید وارد شده اند یا به دنبال محتوای بلاگ بوده اند؟
  • چه مدت زمانی را در صفحه محصول و یا صفحه فرود شما سپری می کنند؟

۶. موقعیت محصولتان را بررسی کنید.

در حالی که ترافیک سایتتان را تجزیه و تحلیل می کنید،‌ چند دقیقه هم برای مقایسه آمار تبلیغات کلیکی که داشته اید اختصاص دهید. بازدیدکنندگان را به چه صفحه ای هدایت می کنید؟ صفحه محصول؟ صفحه دسته بندی و یا صفحه اصلی فروشگاهتان؟ اگر تبلیغاتتان ترافیک خوبی را به سایت شما هدایت می کند، ولی این ترافیک خیلی زود سایت شما را بدون خرید ترک می کنند،‌ مسیرهایی که برای تبلیغات در نظر گرفته اید بررسی کنید. مطمئن شوید مشتریان به صفحه ای مرتبط با تبلیغ هدایت می شوند. تصاویر شما نقش مهمی را در ارتباط با مشتریان ایفا می کنند. صفحه محصولتان را بررسی کنید. عکس های با کیفیت در کنار توضیحات کامل و دقیق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سعی کنید اعتماد مشتریان را جلب کنید. حتی اگر مشتریان قصد خرید هم داشته باشند،‌ ممکن است از خرید منصرف شوند اگر برای محصولتان توضیحات مرتبط و با جزئیات را شرح نداده باشید، اطلاعات تماستان را قرار نداده باشید، نماد اعتماد الکترونیکی و دیگر نشان های اعتماد را دریافت نکرده باشید.

در بسیاری از موارد، بررسی موارد فوق به شما در یافتن مشکلاتتان در فروش کمک می کند. در نهایت باید بتوانید تغییر قابل توجهی ایجاد کنید اگر محصول خوبی دارید که با قیمت مناسب و درست برای مشتریانی که واقعا به آن نیاز دارند قرار گرفته باشد. اگر همه اینها با شکست مواجه شد محصولتان را بررسی کنید که آیا واقعا مورد نیاز مشتریان می باشد یا خیر.

جامعه آماری کاربران شبکه های اجتماعی در ایران (موضوعی که فروشنده‌های شبکه‌های اجتماعی باید بدانند)

شبکه‌های اجتماعی این اواخر همیشه یکی از داغ‌ترین موضوعات در ایران بدون آمار عمومی دقیق در مورد این موضوع بوده است. حتی به حدی کاربرهای ایرانی کار با شبکه‌های ایرانی را جدی گرفته‌اند که کسب و کارهای خود را وارد این پلتفرم‌ها کردند و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان یک از روش‌ها یا تنها روش فروش خود برگزیده‌اند. اما کمتر کسی از این افراد را می‌توان یافت که دقتی به جامعه آماری کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و از میزان اهمیت آن بی‌خبر هستند. این در حالی است که مهم‌ترین قانون بازاریابی و کسب درآمد، شناخت و تحلیل مشتریان هدف است. زیرا رابطه مستقیم با درصد موفقیت و پیشرفت کسب و کارها خواهد داشت.

در این مطلب سعی شده درک عمیقی از شبکه‌های اجتماعی در ایران با جمعیت‌شناسی کاربران در این پلتفرم‌ها ارائه شود تا کسب و کارهایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی را هدف گرفته‌اند شناخت بهتری از مشتریان خود در این بستر را داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی در ایران به یک موضوع داغ در جهان تبدیل شده، حتی بر اساس آمار وبلاگ TechRasa درصد بالایی از خوانندگان به این وب‌سایت سر می‌زنند تا مطالب مرتبط با شبکه‌های اجتماعی در ایران را مطالعه کنند. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ISPA) نیز یک نظرسنجی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد آمار جمعیتی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران برگزار کرد. این نظرسنجی دسامبر گذشته انجام شد و آمار جمعیتی آن بر اساس ۴۴۰۰ نفر شرکت‌کننده بوده است. تمام شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی زیر ۱۸ سال و از تمام ۳۱ شهرستان در ایران بودند. در واقع هدف از این نظرسنجی یافتن رابطه بین جنسیت، تحصیلات، سن، شغل و دیگر ویژگی‌های کاربران ایرانی در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی بود.

بر اساس نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، ۵۳% از جمعیت که همه‌ی آن‌ها بالای ۱۸ سال هستند، حداقل در یک شبکه‌ی اجتماعی فعال هستند و این در حالی است که ۵۴ میلیون نفر بالای ۱۸ سال در ایران وجود دارد. با یک نتیجه‌گیری ساده می‌توان این‌طور استنباط کرد که ۲۸٫۵ میلیون از افراد بالای ۱۸ سال در ایران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. پرطرفدارترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بر اساس این نظرسنجی تلگرام، اینستاگرام، واتس اپ، لاین، فیسبوک، توییتر، وی چت، تانگو و گوگل پلاس بود که از میان آن‌ها تلگرام با بیش از ۲۰ میلیون کاربر در ایران محبوب‌ترین آن‌ها می‌باشد. ۴۷% شرکت‌کنندگان تهرانی هستند و از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. به ترتیب واتس آپ، اینستاگرام و لاین بعد از تلگرام پرطرفدارترین نرم‌افزارها می‌باشند.

 

طبق این نظرسنجی، افراد مجرد در مقایسه با افراد متأهل بیشتر به کار با شبکه‌های اجتماعی علاقه نشان می‌دهند. اما نکته جالب اینجاست که افراد متأهل کاربران غالب در شبکه‌های اجتماعی هستند.۶۲٫۷% از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی متأهل هستند و ۲۷٫۴% آن‌ها مجرد هستند. سن نیز یکی از پارامترهای پراهمیت در این نظرسنجی است که رابطه‌ای معکوس با استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارد. یعنی اینکه افراد مسن‌تر تمایل کمتری به استفاده از شبکه‌های اجتماعی دارند. ۳۴٫۳% از کاربران شبکه‌های اجتماعی بین ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۱٫۸% بین ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۳٫۹% بالاتر از ۵۰ سال هستند. طبق آمار مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران، ۵۵% از مردان و ۵۱% از زنان از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از پارامترهای کلیدی سطح تحصیلات است. افرادی که از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار هستند از شبکه‌های اجتماعی بیشتر از دیگران استفاده می‌کنند به حدی که ۷۵% از افراد تحصیل کرده از پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. سرسخت‌ترین و فعال‌ترین کاربران شبکه‌های اجتماعی با آمار ۲۸٫۲% زنان خانه‌دار هستند و کمترین آن‌ها سربازان و کارگرها هستند.

می‌توانید آمار جمعیتی (Demographics) کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در اینفوگرافیک زیر مشاهده کنید:

Social-Media-Iran-

دسته بندی : افزایش فروش سایت