alexalogoتمام تجارت هائی که در اینترنت فعالیت می کنند، همواره می خواهد که درصد تبدیل مشتریان خودشان را بهتر کنند. خوب، روش های متفاوتی برای جذب کاربران هدف وجود دارد. در حقیقت همه می خواهند که در تجارت اینترنتی خود موفق باشند.
ولی نکته مهم این است که بدانیم کاربرانی که وارد سایت می شوند چه رفتاری را از خود نشان می دهند؟ آیا کاربر وفادار شما می شوند و یا این که سایت را ترک می کنند. اگر سایت را ترک می کنند به این علت است که اطلاعات مورد نظر خودشان را بدست نیاورده اند و یا این که سایت و با صفحه مورد نظر شما دارای اشکال خاصی است. بهترین مکان برای اندازی گیری میزان موفقیت شما و از همه مهمتر وضعیت رقیبان شما سیستم رتبه بندی الکسا است.

سیستم رتبه بندی الکسا چیست؟

این سیستم رتبه بندی متعلق به alexa.com است که آمار کاملی از رفتار های کاربران و نحوه ورود به سایت های وب در سراسر دنیا را بدست می آورد و با آنالیز آن اطلاعات رتبه بندی خودش را انجام می دهد. الگوریتم و سیستم بدست آوردن اطلاعات الکسا بسیار ساده است. کاربرانی که تولبار الکسا را نصب کرده باشند به هر سایتی که وارد شوند اطلاعات را به سایت الکسا ارسال می کنند. به همین سادگی. شما هم می توانید با مراجعه به سایت الکسا این تولبار را نصب کنید تا هم به این آمار کمک کنید و هم رتبه هر سایتی را در آن تولبار مشاهده کنید.
این سایت میزان کاربران و میزان مشاهده صفحات در روز ها و ماه های محتلف سال را نمایش می دهد.

همچنین بخوانید:   چگونه نرخ تبدیل سایت را افزایش دهیم؟

الکسا چگونه کار می کند؟

برای شروع بسیار ساده است. به سایت alexa.com مراجعه کنید. و تولبار آن را دریافت کنید و سپس آن را نصب کنید. حالا شما به هر سایتی مراجعه کنید اطلاعات مورد نیاز الکسا را به این سایت ارسال می کنید.
بسیاری از متخصصان تجارت الکترونیک بر این باور هستند که اگر سایت شما عضو ۱۰۰ هزار سایت برتر الکسا است، شما ترافیک خوبی دارید.

alexa-competitive-traffic

آیا آمار الکسا واقعی است؟

بله، ولی بر اساس کاربرانی که تولبار آن را دارند. بسیاری از کاربران تولبار الکسا را ندارند و ممکن است سایتی کاربر زیادی داشته باشد ولی کاربرانش این تولبار را نداشته باشند به همین دلیل در رتبه بندی الکسا می تواند رتبه خوبی نداشته باشد.
مزایای الکسا:
۱- الکسا این امکان را برای شما فراهم می کند که خودتان را با رقیبانتان مقایسه کنید. با استفاده از ابزار مقایسه آن، شما به راحتی می توانید سایت خود را با رقیبانتان مقایسه کنید.
۲- هر چه رتبه بهتری داشته باشید اعتبار بیشتری نزد کاربران دارید و این باعث می شود که سایت های دیگر درخواست تبلیغ در سایت شما را داشته باشند.
۳- یک ابزار خوب برای بهینه سازی سایت است.
معایب الکسا:
۱- هر کاربری تولبار الکسا را بر روی رایانه خود نصب نکرده است. به همین دلیل اطلاعات می تواند کامل نباشد.
۲- زیر دامنه های محاسبه نمی شوند و تمامی امتیاز آن ها به دامنه اصلی منتقل می شود مانند سرویس های وبلاگ

چگونه رتبه الکسا خود را ارتقاء دهیم؟

اگر می خواهید رتبه خودتان را در الکسا افزایش دهید باید چند قانون ساده را رعایت کنید:
۱- تولبار الکسا را نصب کرده و سپس در سایت خودتان گشت و گذار کنید.
۲- ابزار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید این باعث می شود که کاربران شما که تولبار الکسا ندارند بر روی آن کلیک کنند و نصب کنند.
۳- مقالات مفیدی را بنویسید که صاحبان سایت را جذب کند. و آن را در انجمن هایی که مدیران سایت ها هستند ارسال کنید. آن ها تولبار الکسا را دارند و در صورتی که به سایت شما وارد شوند رتبه الکسا شما بیشتر می شود.
۴- سعی کنید مطالب خود را در سایت های اجتماعی درج کنید.
۵- به کاربران خودتان و دوستانتان اطلاع رسانی کنید که تولبار الکسا را نصب کنند و از سایت شما بازدید کنند. می توانید بنر تولبار الکسا را در سایت خودتان قرار دهید.
۶- در انجمن ها وقتی پستی را ارسال می کنید حتماً آدرس سایتتان را در امضاء خود قرار دهید.
نتیجه:
برای شما که می خواهید از طریق تبلیغات در سایتتان درآمد کسب کنید می توانید با افزایش رتبه الکسا سایت خودتان مخاطبان زیادی را جذب کنید. الکسا اطلاعات خود را فقط از کاربرانی که تولبار آن را نصب کرده اند جمع آوری می کند.

رنکینگ الکسا و اهمیت آن در چیست؟

رتبه الکسا! رتبه الکسا چیست؟ رنکینگ السکا مهم است؟ رتبه الکسا چطور محاسبه می شود؟ چطور رتبه الکسای سایت را پیدا کنیم؟ معنی رتبه الکسا چیست؟ چرا مردم به رتبه الکسا اعتماد ندارند؟ آیا رتبه الکسا واقعا اهمیت دارد؟ در این مقاله سئوالات فوق پوشش داده می شود. شما چه فکر می کنید؟ آیا متوجه شده اید که با کاهش رنکینگ الکسا دقت ان بیشتر می شود. چرا وبمسترها به دنبال ارتقای رتبه الکسا هستند؟ آیا شما یک وبمستر هستید؟

رتبه الکسا چیست و چقدر اهمیت دارد

مردم در مجموع اعداد و ارقام را دوستت دارند، معمولا از اعداد و ارقام برای مقایسه و تباین چیزها با موارد مشابه استفاده می کنند. وبسایت نیز از این قاعده مستثنی نیست، در هر حال کدام وبمستری را می شناسید که رتبه و رنکینگ و عملکرد سایت خود را با سایت های رقیب مقایسه نکند؟ یکی از شناخته شده ترین اندازه های مرتبط با وبسایت که افراد به آن اعتماد ندارند ولی حسابی به دنبال آن هستند، رتبه الکسا است. مردم اعتماد ندارند زیرا بیشتر فکر می کنند این رتبه بندی صحت بالایی ندارد و چیزهایی را که اندازه گیری می کند دقیق نیست، اسما عملکرد سایت را دقیق نشان نمی دهد، عملکرد سه ماه گذشته سایت، چیزی که الکسا ادعای آن را دارد. در عین حال بیشتر وبمسترها و صاحبان وبسایت ها از رتبه الکسا به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد سایت خود و مقایسه سایت خود با سایت های رقیب استفاده می کنند. حال به رتبه الکسا بپردازیم، مقدمه طولانی شد.

تاریخچه الکسا

الکسا در سال 1996 در کالیفرنیا تاسیس شد و بعدا به شعبه ای از آمازون تبدیل شد و تخصص آن ارائه داده های ترافیک وب است که از طریق نوار ابزارهای مختلف و افزونه های موتور جستجوگر جمع آوری می کند. از مهمترین خدمات الکسا ارائه بانک اطلاعاتی است که به عنوان اساس و پایه ماشین برگشت به عقب (Wayback Machine) عمل می کند و تسهیلات جستجوی مختلفی ایجاد کرده است (هر چند تعداد زیادی امروزه استفاده نمی شوند). البته سرویسی که بخوبی همه می شناسیم، سیستم رنکینگ الکسا است، سنجشی که میزان محبوبیت یک وبسایت یا عملکرد وبسایت در طی سه ماهه گذشته را نشان می دهد.

رتبه الکسا چگونه اندازه گیری می شود؟

طبق گفته وبسایت رسمی الکسا، رتبه سایت با استفاده از ترکیبی از میانگین تخمینی بازدید کنندگان منحصر (unique visitors) وبسایت و تعداد تخمینی صفحات بازدید شده در طی سه ماه گذشته محاسبه می شود. سایت دارای بالاترین امتیاز از این ترکیب بازدید کننده منحصر (بازدید کننده ای که برای اولین بار از سایت دیدن می کند) و صفحات بازدید شده بالاترین رتبه یعنی رتبه 1 را می گیرد (رتبه 1 مدت مدیدی است که رتبه گوگل است). داده ها از زیرمجموعه ای از کاربران اینترنت که از افزونه جستجوگر الکسا استفاده می کنند، جمع آوری می شود. سپس یک الگوریتم سوگیری های بالقوه این اعداد و ارقام را رفع کرده و تلاش می شود که بازدید کنندگان دیگر که در پنل اندازه گیری الکسا نیستند، جبران شود. سپس داده ها براساس منطقه جغرافیایی بازدید کنندگان بهنجار می شود.

چطور رتبه الکسای وبسایت را پیدا کنیم؟

حداقل این بخش کار سرراست است. کافی است به سایت رسمی الکسا سری زده، نام کامل وبسایت (دامین) را تایپ کرده و دکمه Enter را بزنید. اگر صفحه را کامل مرور کنید، اندازه های دیگری مثل میزان بازدید کنندگانی که فقط یک صفحه سایت را دیده اند (Bounce Rate)، میانگین تعداد صفحات بازدید شده توسط هر بازدید کننده در روز (Daily Pageviews)، میانگین زمانی که هر بازدید کننده در سایت سپری کرده است (Daily Time on Site)، درصد ویزیت های ارگانیک و مشخصات فردی بازدید کنندگان را می توانید مشاهده کنید. همچنین لیست سایت هایی که به وبسایت مورد نظر لینک دارند، سرعت بارگذاری سایت و واژه های کلیدی محبوب سایت نیز نمایش داده می شوند. بنابراین برای یافتن رتبه الکسای سایت خود یا سایت دیگران می توانید از آدرس زیر استفاده کنید:

http://www.alexa.com/siteinfo/easy.parastar.info#trafficstats

کافی است نام سایت خود را جایگزین بخش easy.parastar.info بکنید.

رتبه الکسا به چه معنی است؟

توافق عمومی در مورد همبستگی بین عملکرد وبسایت و رتبه الکسا وجود ندارد. هر چه رتبه سایت بالاتر باشد (بالاترین رتبه الکسا 1 است و هر چه عدد رتبه بزرگتر باشد، رتبه الکسا ضعیف تر است) دقت رتبه الکسا بیشتر است. البته این روزها الکسا سیستم خود را ارتقا داده و نسبت به گذشته صحبت بیشتری دارد. الکسا در وبسایت رسمی خود اعلان کرده است که اطلاعات رنکینگ سایت های بالای 100 هزار بایستی به عنوان یک برآورد نسبی در نظر گرفته شوند و هر چه رتبه سایت به 1 نزدیک تر باشد، صحت ترافیک و رتبه بندی الکسا بیشتر می شود. رتبه الکسا برآورد نسبی از عملکرد وبسایت است و تغییرات این رتبه می تواند به وبمستر اطلاعات کلی در مورد عملکرد روز به روز سایت ارائه دهد.

چرا رتبه الکسا قابل اعتماد نیست؟

بنظر می رسد افراد و وبمسترهای زیادی که به داده های تحلیلی وب معتبر دسترسی دارند (معروف ترین این داده ها البته مربوط به تحلیل گر گوگل یا Google Analytics است)، کسانی که بیشتر از یک وبسایت را اداره می کنند، اغلب روند رتبه بندی و گزارش ترافیک وبسایت الکسا را غیر منطقی می دانند. البته متاسفانه سیستمی به سرراستی سیستم الکسا برای گزارش رنکینگ سایت دردسترس نیست و اغلب رتبه های الکسا برای سایت های دارای ترافیک بالا صحت دارد.

گرچه بایستی این نکته را در نظر داشت که الکسا قادر نیست داده های همه وب سایت ها را جمع آوری کند (ظاهرا به این گونه اطلاعات دسترسی ندارد) و تنها از زیر مجموعه ای از میلیون ها کاربر برای برآورد ترافیک سایت ها استفاده می کند. نکته دیگر این است که هیچکدام از این سرویس دهندگان بوضوح و آشکارا اعلان نمی کنند که داده های خود را چطور جمع آوری می کنند یا چطور رتبه ها را محاسبه می کنند. مثلا الکسا تنها اعلان می کند که رتبه سایت ها را براساس بازدید و کلیک صفحات در طی سه ماه گذشته حساب می کند که اطلاعات اندکی است. اما من معتقدم که وبمستر می تواند با توجه به هیت مقالات سایت خود، عملکرد ثبت شده در AWSTAT خود و رتبه الکسا به برآورد مورد نیاز خود برای تعیین عملکرد سایت دست یابد.

آیا رتبه الکسا اهمیت دارد؟

از نظر اکثر مالکان سایت ها که می خواهند بدانند عملکرد سایتشان چطور بوده است، بله خیلی مهم است. هرچند زمانی که وبسایت خود را برآورد می کنیم، بهتر است بیشتر به داده های گوگل آنالایتیک متکی باشیم و از رتبه الکسا بصورت تلفیقی استفاده کنیم. هرچند وقتی بخواهیم عملکرد سایت های رقیب را بدانیم، اینجاست که رتبه الکسا و نوار ابزار یا افزونه الکسا به کمک ما می آید. هرچند نمی توان صرفا براساس رتبه الکسا اعلان کرد که سایتی ترافیک بیشتری از سایت دیگر جذب می کند، چون رتبه الکسای بهتری دارد.

نتیجه گیری

من شخصا امیدوارم که الکسا به کار و تلاش خود ادامه دهد و همانطور که عملکرد آن روز به روز بهتر می شود، به بهبود عملکرد خود ادامه دهد. حداقل کمکی که رتبه الکسا به وبمستر می کند، انگیزه دادن به وی است. وقتی رتبه الکسا کم می شود، تلاش می کند اقداماتی برای بهبود رتبه انجام دهد و وقتی رتبه الکسا بهتر می شود، تلاش می کند این تقویت رتبه را حفظ کند. هرچند بایستی از کلیه امکانات موجود برای تقویت و بهینه سازی وبسایت و رتبه وبسایت استفاده کرد.

آیا شما یک وبمستر هستید؟ آیا مالک یک وب سایت هستید؟ نظر شما چیست؟ آیا شما هم معقدید که رتبه الکسا با کم شدن رقم رتبه صحت بیشتری دارد؟ اگر در مقیاس 1 تا 10 بخواهید به الکسا امتیاز بدهید، چقدر به صحت رتبه الکسا اعتقاد دارید؟

دسته بندی : افزایش فروش سایت