بک لینک ، بر خلاف باور بسیاری از افراد همانطور که میتواند به سایت شما سود برساند به همان میزان نیز میتواند به سایت شما لطمه وارد کند . امروز در وبلاگ آس آی تی قصد داریم به صورت حرفه ای و جامع به ابهامات بکلینک بپردازیم .

بک لینک برای سایت خطرناک است

 

بک لینک خوب است یا بد ؟

در ابتدا به این سوال بهتر است پاسخ بدهیم . میتوان اینگونه بیان کرد که هم خوب است و هم بد . انتخاب خوب یا بد بودن آن مربوط به لینک سازی و مکان لینک سازی خودتان میباشد .

پس در ابتدا باید دقت کنید چه جایگاه و از چه سایتی قصد دارید link building را انجام دهید .

 

Backlink ها بی تاثیر شده اند یا شایعه است ؟

دروغ محض ! بکلینک همچنان از فاکتور های مهم گوگل به حساب می آید و بدون شک همچنان برای سایت ها مفید و کارآمد است .

این نوع روش در حال حاضر مرسوم ترین روش برای بهبود و کاهش رتبه گوگل شماست . مطمئنن اگر لینک بیلدینگ بی تاثیر شده بود سایت های بزرگ و کوچک اقدام به خرید نمیکردند!

بک لینک

link building از چه سایتی مفید است و از چه سایتی مضر ؟

فاکتور های مختلفی را باید در نظر داشته باشید تا بتوانید از آن نتیجه بگیرید . اگر شما هم قبلا اقدام به لینک سازی کرده اید و نتیجه نگرفته اید پیشنهاد میکنم این پاراگراف را مطالعه کنید .

پیج اتوریتی » معیاری به عنوان جایگزین پیج رنک گوگل میباشد و عددی بین 0 تا 100 است . برای بررسی و مشاهده رتبه سایت تنها کافیست کلمه check page authority را در گوگل سرچ نمایید . هر چه این عدد بالاتر باشد سایت قدرتمند تر است.

دارای محتوا باشد »لطفا بررسی کنید سایتی که در ان لینک سازی انجام میدهید صرفا برای فروش لینک نباشد و یک سایت واقعی باشد . سایت های مناسب برای لینک سازی باید محتوا داشته باشد و به صورت مرتب اپدیت شود تا بتواند به سایت شما کمک کند .

مزرعه لینک نباشد » شاید برایتان گنگ باشد ! منظور از مزرعه لینک ، سایت هایی است که در آن تعداد بسیار کثیری لینک سازی انجام شده است . این دسته سایت ها تنها برای خرید و فروش لینک ساخته شده است . دقت داشته باشید استفاده از این سایت ها برای لینک بیلدینگ احتمال پنالتی شدن را چند برابر میکند . (نمونه » سایت های تبادل لینک که هزاران لینک در آن است .)

اسپم اسکور آن پایین باشد » اسپم اسکور ، معیاری است که توسط سایت موز (MOZ.COM) ارائه میشود . این عدد هر چقدر رو به پایین باشد یعنی سایت مورد نظر اسپم نیست  . اسپم شناخته شدن سایت ها دلایل مختلفی دارد . ارتباط این موضوع به پنالتی گوگل نیز بسیار بالاست . (برای بررسی سایت و اسپم اسکور تنها کافیست سایت OpenSiteExplorer.com را باز کنید .

هم موضوع باشد » تاثیر لینک سازی در سایت های هم موضوع بالاست اما این به تنهایی دلیل نمیشود که در بقیه سایت ها لینک بیلدینگ اشتباه است و تاثیر ندارد . این سوال بیشتر مشتریان در زمان خرید بکلینک است . پس دقت داشته باشید هم موضوع بودن یک امتیاز مثبت به شمار میرود .

استفاده از anchor مناسب » منظور از anchor همان کلمه ای است که به سایت شما قرار است لینک بدهد . انتخاب نامناسب این کلمه ممکن است به شما هیچ سودی نرساند در صورتی که هزینه زیادی انجام داده اید .

پس در انتخاب anchor احتیاط کنید . (در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید . )

فالو و نوفالو بودن لینک » دقت داشته باشید هر لینکی نباید فالو یا نوفالو (No follow) باشد . برای سفارش لینک بیلدینگ بهتر است لینک ها را فالو درج کنید . زیرا لینک های نوفالو از دید گوگل به حساب نمی آیند و گوگل صرفا یک لینک دهی معمولی به حساب می آورد . از لینک نوفالو بیشتر برای مشخص کردن منبع محتوا استفاده میشود .

لینک به صفحه مشخص » لینک بیلدینگ را باید جدی بگیرید ! اگر سایت شما یک سایت خدماتی است و محتوا ندارید بهتر است به صفحه خدمات مورد نظر  و اگر سایت شما دارای محتوا است (مثل سایت های دانلود) بهتر است به صفحه دسته بندی یا کیوردی که مد نظر است هدایت شود .

لینک بیلدینگ های هزار تایی ! »اسپم کامل ! لینک شما در این نوع لینک بیلدینگ در هزاران دیرکتوری که ممکن است بسیاری از  آن ها اسپم باشند درج میشود . این مورد را به هیچ عنوان استفاده و حتی تست نکنید چون احتمال نابودی سایت شما بسیار بالا میرود .

۱۰ مولفه کلیدی در تحلیل سئو سایت

دوستان عزیزم همان طور که می دانید،آنالیز سایت از نظر سئو بسیار مهم و کلیدی است، زیرا شما می توانید با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود وضعیت سئو سایت خود را بهبود دهید و در نتیجه در بازاریابی اینترنتی موفقت تر عمل کنید.

به همین دلیل در این مقاله در مورد فاکتورهای مهم در آنالیز سئو وب سایت صحبت خواهم کرد. توجه به این عوامل شما را در بهبود فرآیندبهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی یاری خواهد کرد.

Traffic (ترافیک):

مهمترین و شاید رایج ترین ابزار سئو جهت بررسی اطلاعات ترافیک سایت شما گوگل آنالیتیک است. این ابزار از بهترین و دقیق ترین متدهای بررسی ترافیک ورودی و خروجی سایت استفاده می کند.

به شکل زیر دقت کنید.

 

در این ابزار، عنصر کلیدی ستون Session می باشد که میزان ترافیک بر  حسب هفته، ماه و سال را نمایش می دهد.

نکته ی دیگری که در (GA (Google Analytics بسیار حائز اهمیت است، قسمت کمپین ها می باشد. برای دسترسی به این ابزار از قسمت چپ نوار ابزار بالا می توانید گزینه  Campaign را انتخاب نمایید. با دسترسی به این قسمت مجموعه ای از کلمات کلیدی برای شما لیست می شود که براساس آن قادر خواهید بود کمپین مورد نظر خود را برنامه ریزی نمایید.

در واقع بررسی کمپین ها به شما کمک می کند که میزان تاثیرگذاری و اثر بخشی آن ها را درک کنید و در جهت بهبود کمپین ها استفاده کنید.

عنصر دوم:

 Engagement (مشارکت یا تعامل):

دوستان عزیزم، میزان مشارکت و تعامل کاربر با سایت بسیار بسیار مهم است. چون همانطور که می دانید هرچه میزان مشارکت و تعامل بیشتر باشد، سایت شما وضعیت بهتری را در موتورهای جستجو پیدا خواهد کرد، زیرا میزان تعامل بالا نشان دهنده آن است که سایت و محتوای شما برای کاربران بسیار جذاب و مفید هستند.

به فاکتورهایی که باید در بخش تعامل به آن ها توجه کنید، اشاره می کنم:

  • نرخ بی ارزشی (Bounce rate): تعداد مخاطبانی که سایت شما را بدون انجام کار خاصی ترک می کنند.
  • میانگین مدت زمان ماندگاری در سایت : هر چه مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت بیشتر باشد، یعنی مطالب شما جذاب تر، کاربردی تر، مفیدتر و قابل اعتمادتر است. بنابراین یک سیگنال مثبت فوق العاده ارزشمند را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو ارسال می کنید.
  • میانگین تعداد صفحات سایت بررسی شده: تعداد صفحاتی که هر کاربر در هر بار مراجعه به سایت مورد بررسی یا مطالعه قرار می دهد.

هر چه بتوانید پارامترهای بالا را بهبود دهید، وضعیت بهتری را در نتایج جستجو پیدا خواهید کرد.

شما می توانید با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیک موارد فوق را مورد بررسی قرار دهید.

نرخ تبدیل:

نرخ تبدیل به شما نشان می دهد که چقدر ترافیک بدست آمده و نرخ تعامل با اهداف تجاری شما هم تراز است. گوگل آنالیتیک یک ابزار مناسب برای بررسی نرخ تبدیل می باشد. البته به شرط آن که اهداف تجاری درست و مناسبی را انتخاب کرده باشید.

اگر شما اهدافی غیرتجاری دارید، باید متودهای زیر را بررسی کنید:

  1. نرخ تبدیل
  2. حجم تبدیل

اما اگر سایت شما، جنبه تجاری داشته باشد، دو عامل مهم دیگر به پارامترهای بالا اضافه می شود از جمله :

  1. مجموع درآمد
  2. میانگین ارزش سفارش

شما می توانید موارد بالا را در قسمت ” E-Commerce” در ابزار GA پیدا کنید.

صفحه فرود:

این نکته بسیار مهم است که شما متوجه شوید که کدام صفحات فرود سایت ترافیک ورودی بالایی را برای سایت به ارمغان می آورند و شما را به اهداف تجاری نزدیک تر می کنند. این کار کمک می کند تا الگوی مناسب را برای ساخت صفحات فرود پیدا کنید. علاوه بر آن، می توانید صفحات فرود ضعیف را نیز شناسایی و در جهت بهبود آن ها اقدام کنید.

با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیک و در مسیر زیر می توانید صفحات فرود را مورد بررسی قرار دهید:

GA…..> Campaign….>Organic Key word …..>Landing Page

دید جستجو:

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تجزیه و تحلیل سئو سایت، مفهومی به نام دید جستجو می باشد. این مفهوم در واقع به بررسی رنکینگ کلمات کلیدی می پردازد و مشخص می کند که هر کلمه کلیدی بر اساس چه فاکتورهایی مورد جستجو قرار گرفته است. همچنین میزان ترافیک به وجود آمده از آن واژه یا عبارت کلیدی را مورد تحلیل قرار می دهد.

با استفاده از ابزار  Searchmetrics  می توانید دید جستجو را مورد بررسی قرار دهید.

گام ششم:

SEMrush  یکی از بهترین ابزار های سئو برای بررسی سایت خود، سایت مشتری و سایت رقیب است. با استفاده از این ابزار می توانید عملکرد سایت خود را در نتایج جستجو بررسی کنید، تا مشخص کنید که چگونه می توانید رده بندی سایت را بهبود دهید.

این ابزار شما را قادر می سازد که:

  1. تعداد ۱۰۰ کلمه مهم کلیدی که در گوگل، دائماً در حال افزایش جستجو می باشد را بررسی نمایید.
  2. سه کلمه کلیدی برتر که صفحات مهم اول به آن بیشتر پرداخته اند را آنالیز می نماید.

برای استفاده از این ابزار کافی است، نام دامنه خود را وارد نمایید، سپس این ابزار گراف هفتگی، ماهانه و سالانه رنکینگ سایت شما را براساس ۱۰۰ کلمه کلیدی نشان می دهد.

رنکینگ کلمات کلیدی:

مهمترین بخش آنالیز سئو، بررسی کلمات کلیدی است. البته در حال حاظر تمرکز موتورهای جستجو کمتر بر روی عبارات کلیدی و بیشتر بر روی سایر نکات معطوف شده است. اما هنوز نمی توان از نقش غیر قابل انکار کلمات کلیدی چشم پوشی کرد.

لینک ها:

آنالیز لینک یک راه بسیار موثر در نشان دادن میزان اثربخشی محتوای به کار رفته در سایت شما است. این پارامترها را می توان به چهار دسته تقسیم بندی نمود :

  • اقتدار دامنه (Domain Authority): بررسی پروفایل لینک های دامنه به منظور تشخیص میزان قدرت و با ارزش بودن آن ها. ابزار moz می تواند برای سنجش این فاکتور موثر باشد.
  • استفاده از MajesticSEO: لینک های فالو شده و قابل اعتماد. با این ابزار می توانید از میزان قدرت و اعتماد لینک هایی که بدست آورده اید، مطلع شوید.
  • دامنه های ارجاع شده جدید. آیا سایت به طور مستمر و به شکل طبیعی بک لینک بدست می آورد؟
  • دامنه های ارجاعی از دست رفته. اگر سایت لینک بدست می آورد، آیا تعداد کسب شده نسبت به تعداد از دست رفته بیشتر است یا کمتر؟

تحلیل:

نحوه تحلیل در آنالیز سئو سایت عامل بسیار حیاتی است. معمولاً در تفسیر گزارش گیری سوالاتی برای شما پیش خواهد آمد که پاسخ به آنها می تواند بسیار در پیشبرد اهدافتان موثر باشد:

  • چرا همواره در صفحه ی فرود شاهد رشد بیشتری هستیم؟
  • تغییرات تکنیکی در موتورهای جستجو چه تأثیراتی تاکنون داشته است؟
  • چرا میزان ترافیک پایین است؟
  • گشت و گذار کاربر در سایت چه تأثیری بر میزان تعامل او دارد؟

موضوعات داغ:

گام آخری که در آنالیز سئو باید بسیار به آن توجه کنید، موضوع یا محتوای داغ است. بسیاری از افراد این موضوع را به خوبی درک نکرده اند و از توجه به آن غافل اند. مطالب داغ عموماً جزء آن دسته از محتوایی است که بیشتر مخاطبین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به دنبال آن هستند. تشخیص موضوعات داغ به شما کمک می کند با تولید محتوا در رابطه با آن ها بتوانید در نتایج جستجو موقعیت بهتری را بدست بیاورید.

در تجزیه و تحلیل خود باید به دو مورد دیگر نیز توجه کنید.

الف: کاربران جدید:

بررسی کاربران جدید و اینکه تا چه میزان به مخاطبین جدید شما اضافه شده است. علاوه بر آن باید بررسی کنید که آیا مخاطبانی که بدست آورده اید با ارزش و مرتبط هستند یا خیر.

ب : ابعاد فنی:

توجه به این مقوله بسیار می تواند پیچیده باشد لذا همواره فاکتورهای بررسی با توجه به شرایط مختلف تغییر می کند. اما به طور کلی می توان به تحلیل محتوای سایت اشاره نمود که بخش اعظمی از ابعاد فنی را در بر می گیرد.

به طور مثال :

  • مقدار محتوای تکراری
  • مقدار متاتگ از دست رفته
  • میزان توجه کاربران
  • میزان برچسب های نا متعارف
دسته بندی : افزایش فروش سایت