برای اینکه در کسب و کار اینترنتی خود موفق باشید و به نتایج دلخواه برسید باید از قواعد مشخصی پیروی کنید.هیچ استراتژی از پیش نوشته شده ای وجود ندارد که اگر طبق آن عمل کنید ۱۰۰% موفق شوید و حتی اگر خودتان هم استراتژی بنویسید هیچ اطمینانی از سودآور بودن آن ندارید مگر اینکه آن را تست کنید و ببینید در عمل چقدر با پیش بینی های شما هماهنگ است.

بله تست کردن تنها راهی است که میتوانید بفهمید چه چیزی برای سایت شما موثر است و چه چیزی تاثیر منفی دارد. ممکن است یک سایت با ابداع روشی به سود کلانی برسد اما سایت شما با استفاده از همان روش با کاهش کاربران روبرو شود.در ادامه ۱۲ تست که میتوانید از سایت خود برای افزایش فروش خود بگیرید را بررسی میکنم

 

تست ۱: درصفحه اصلی سایت فقط یک محصول تبلیغ کنید

اگر شما چندین محصول یا خدمات دارید پیشنهاد میکنم در صفحه اصلی سایت فقط یکی از آنها را با توضیحات کامل قرار دهید.بر اساس تجربه من مشتریان در صفحه ای که فقط یک محصول را با جزییات و اطلاعات کامل معرفی میکند بیشتر برای خرید انگیزه دارند تا صفحه ای که چندین محصول مختلف در آن قرار دارد.

نکته مهم این تست در افزایش تمرکز است, هنگامی که شما فقط یک محصول یا چند محصول با مشخصات و کارآیی مشابه را در صفحه اصلی سایت خود قرارمیدهید تمام ذهنیت کاربر به سمت همان محصول میرود و این کار بسیار بهتر از قرار دادن چندین محصول از گروه بندی های مختلف است که ذهن کاربر را به بخشهای مختلفی هدایت میکند.

میتوانید در صفحه اصلی یک محصول برتر خود را معرفی کنید و تمامی جزئیات و اطلاعات لازم در مورد آن را بنویسید و به کاربر نشان دهید که چه مشخصاتی محصول شما را از دیگران متمایز میکند و در انتهای صفحه نظرات خریدارن قبلی را منتشر کنید که باعث اعتماد سازی و فروش بیشتر خواهد شد.

تست ۲- تغییر در خبرنامه

میدانید که خبرنامه سایت یکی از مهم ترین بخشها برای جمع آوری لیست کاربران علاقه مند به شماست که با کمک آن میتوانید با کاربران تعامل داشته باشید و آخین اخبار و آفر های فروش ویژه سایت را برای مخاطبان ارسال کنید و به این ترتیب محصولات خود را به آنها بفروشید.

اما آیا میدانید که محل قرارگیری خبرنامه و طراحی آن چقدر در میزان ثبت نام کاربران موثر است ؟ بهترین محل برای قرارگرفتن بخش ثبت نام در خبرنامه گوشه بالا سمت راست است یعنی در محلی که کاربر با ورود به سایت و بدون نیاز به اسکرول متوجه آن شود.

راه دیگر برای افزایش میزان ثبت نام در خبرنامه زمانی است که کاربر وارد صفحات شما میشود و شروع به خواندن مقالات میکند و بعد از اینکه صفحه را مقداری به پایین اسکرول کرد و فهمیدید که به خواندن موضوع علاقه پیدا کرده میتوانید بصورت پاپ آپ پنجره ثبت نام را به او نمایش دهید.

هر دوی این روشها را تست کنید و ببینید با توجه به موضوع سایت شما کدام روش بهتر جواب میدهد.

تست ۳ – جایگرین کردن پاپ آپ

اکثر سایتها برای معرفی یک آفر ویژه یا یک محصول پر فروش در سایت خود از پاپ آپ استفاده میکنند که برای بسیاری از کاربران ناراحت کننده است.پاپ آپ ها بخش بسیار مهمی از دیجیتال مارکتینگ در سالهای اخیر بوده است ولی چون باعث ناراحتی کاربران میشود بسیاری از مروگر ها آن را بلاک میکنند و اگر شما هم از پاپ آپ استفاده میکنید ممکن است تعداد زیادی از کاربرانتان نتوانند آن را ببینند.

به عنوان راه حلی برای این موضوع در سال قبل استفاده از تبلیغات هوور Hover Ads رایج شد که بصورت یک پنجره در صفحات سایت ظاهر میشود و توسط بلاکر ها  مسدود نمیشود.

بر اساس تحقیقات استفاده از تبلیغات هوور Hover  تا ۱۶۲ درصد تعامل کاربر را بیشتر میکند زیرا اطلاعات مهمی مانند : آفر فروش ویژه یا ثبت نام در خبرنامه جلوی چشم کاربر قرار میگیرد.

برای مثال میتوانید یک کد تخفیف در سایت قرار دهید به صورت لینک در بخشی از سایت و به صورت هوور تا ببینید کاربران بیشتر با کلیک روی کدام یک از آنها وارد صفحه مورد نظر میشوند.

 

تست ۴ – استفاده از تیتر های جذاب

استفاده از تیتر مناسب برای محصولات مهم ترین بخش از ایجاد یک صفحه فروش است زیرا اولین چیزی که کاربر بعد از ورود به صفحه سایت شما میبیند تیتر اصلی شماست که باعث میشود کاربر علاقه پیدا کند ادامه مطالب را بخواند و محصول شما را بخرد یا دکمه برگشت را بزند و به سراغ سایت دیگری برود.

برای مثال شرکتی که جعبه اسباب بازی تولید میکند از این تیتر استفاده کرده :

ToyBox جعبه ای مناسب برای تمام اسباب بازی های کودکان

مشکل این تیتر این است که فقط به کاربر میگوید که این محصول چیست ولی توضیح نمیدهد که این محصول چه استفاده مفیدی میتواند برای مشتری داشته باشد یعنی به مخاطب دلیلی برای خواندن ادامه مطلب نمیدهد.ولی تیتر زیر را ببینید که توسط شرکت دیگری استفاده شده :

بچه ها عاشق ToyBox میشوند و خودشان میتوانند تمام اسباب بازی هایشان را جمع کنند.

وقتی مخاطب این تیتر را میبیند انگیزه پیدا میکند که بفهمید چگونه یک محصول میتواند به او برای رفع یک مشکل کمک کند و چه راه حلی پیشنهاد میکند که طبیعتا میزان فروش در تیتر دوم بسیار بالاتر خواهد بود.

تست ۵- توضیحات مرتبط و کافی

یک مشتری فقط زمانی به شما اعتماد میکند و محصول شما را میخرد که احساس کند شما مشکل او را درک میکند و بخاطر همین میتوانید آن مشکل را حل کنید.در چند پاراگراف اول بعد از تیتر اصلی باید توضیحات مناسبی در مورد محصول و اینکه چگونه محصول شما میتواند به کمک کاربر بیاید و مشکل او را رفع کند بدهید.

ابتدا چند خط در مورد مشکل اصلی توضیح بدهید و اینکه چرا کاربران با آن درگیر میشوند و سپس در جملات بعدی راه حل های پیشنهادی خود را بدهید و توضیح دهید چگونه به این راه حل دست پیدا کرده اید و آن را در محصول خود گنجانده اید.

تست ۶ – اعتماد سازی کنید

یکی از مهم ترین بخشهای یک صفحه فروش محصول اول از همه جلب توجه او و سپس اعتماد سازی است. با وجود هزاران سایت در اینترنت که محصولات مشابهی میفروشند و بعضی سایتها که اصلا محصولی نمیفروشند و فقط برای کلاه برداری ایجاد شده اند کاربران نمیتوانند به راحتی به سایتی اعتماد کنند  و برای اینکه بتوانید اعتماد کاربران را جلب کنید راه هایی بسیاری وجود دارد که دو راه مهم را در ادامه معرفی میکنم :

انتشار نظرات مشتریان : اگر نظرات خریداران قبلی محصولات خود را صفحه فروش محصول اضافه کنید میتوانید تا ۸۸% احتمال خرید کاربر از محصول خودتان را افزایش دهید.زیرا مردم میتوانند به هم اعتماد کنند خصوصا اگر از نظراتی استفاده کنید که توضیح داده محصول شما چگونه مشکل او را حل کرده است نه اینکی یک خریدار فقط اعلام کرده باشد : به به چه محصول خوبی !

قرار دادن اطلاعات تماس و نمادهای معتبر در سایت هم میتواند اعتماد کاربر را به خوبی جلب کند اطلاعاتی از جمله :

  1. آدرس شرکت و محل فعالیت
  2. شماره تلفن و حتی موبایل برای پشتیبانی کاربران
  3. گواهی نماد Enamad و ثبت در وزارت ارشاد
  4. مجوز های فروش و جواز کسب

اینها به کاربر کمک میکند به شما اعتماد کند و بفهمد که شما واقعا برای کاسبی وارد فضای آنلاین شده اید و قصد ندارید جیب کسی را خالی کنید.

تست ۷ – تمرکز روی مشتری نه خودتان

در نگارش متن خود سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که کاربر را خطاب قرار میدهد و او را با متن درگیر میکند و به نوعی به او ارزش میدهد. برای مثال میتوانید به جای جمله :

من نرم افزار مدیریت پروژه را برنامه نویسی کردم

که خودتان را معرفی کرده اید از جمله جایگزین :

نرم افزاری که به شما کمک میکند پروژه هایتان را مدیریت کنید

استفاده کنید و  با مطالعه جمله دوم متوجه میشوید که خواننده مقاله به عنوان  مالک نرم افزار قرار گرفته است و باید در تمامی محتوی و مقالات سایت شما , کاربرها را اینگونه خطاب کنید

تست ۸- تشویق به خرید هیجانی

بعد از رعایت موارد بالا و هنگامی که کاربر متن شما را کاملا مطالعه کرد و به انتهای صفحه رسید باید او را تشویق کنید که همان لحظه دکمه خرید را بزند و اجازه ندهید که بخواهد فکر بکند و بعدا به سایت شما برگردد که برای تشویق کاربر به خرید هیجانی میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید :

  1. قیمت فروش ویژه برای مدت محدودی قرار دهید, مثلا برای یک هفته
  2. اشانتیون هایی برای خریدار در نظر بگیرید که با محصول برای او ارسال شود
  3. قیمت را برای تعداد محدودی از محصول قرار دهید, مثلا برای ۱۰۰ خریدار اول
  4. با خرید یک محصول شما دو محصول برای او ارسال کنید

اینها روشهایی است که کمک میکند وقتی کاربر به قسمت خرید وارد شد دیگر زمان را از دست ندهد و همان لحظه برای استفاده از آفر های شما دکمه خرید را بزند.

تست ۹ – از ابتدای متن به فکر فروش نباشید

بسیاری از کاربران در اینترنت به دنبال کسب اطلاعات رایگان هستند و اگر ببینند که از همان ابتدای مقاله سعی دارید چیزی به آنها بفروشید خیلی زود سایت شما را ترک میکنند. همانطوری که در تست ۵ خواندید باید ابتدا اطلاعات کاربردی و مفید به کاربر بدهید و بعد از اینکه توانستید اعتماد او را جلب کنید کم کم به سراغ مرحله فروش کالای خود بروید.

تصور کنید شما برای خرید میوه وارد فروشگاهی میشوید و دم در فروشگاه شخصی به شما میگوید این کیسه میوه را از دست من بگیر و پولش را بده ! طبیعی است در این زمان شما منصرف میشود و به بیرون از فروشگاه میروید ولی اگر با خوش رویی از شما استقبال کند و در مورد خواص آن میوه به شما توضیح بدهد در نهایت ممکن است شما خرید کنید  حتی با قیمتی بیشتر از مغازه های مشابه

تست ۱۰ – استفاده از مولتی مدیا

برای اینکه محصول خود را به مخاطب معرفی کنید ممکن است نیاز باشد چندین خط مطلب بنویسید و از مزایای محصول خود تعریف کنید ولی با قرار دادن چند تصویر از محصول یا ویدئو چند ثانیه ای از عملکرد محصول میتوانید خیلی راحت تر و سریعتر اعتماد کاربر را جلب کنید.

استفاده از مولتی مدیا مانند : عکس , فیلم و صدا برای معرفی محصول و مشخصات آن میتواند کمک بسیار زیادی هم به شما و هم به مخاطبانتان بکند.هم شما میتوانید بدون دردسر به کار بفهمانید که چه چیزی میفروشید و هم کاربر راحت تر و در زمان کمتری میفهمد که آیا واقعا محصول شما نیاز او را رفع میکند یا خیر

تست ۱۱ – توجه اسکنر ها جلب کنید

بسیاری از افرادی که وارد سایت شما میشوند در جست و جوی عبارتی بوده اند و معمولا از صفحه نتایج موتور جست و جو به سایت شما رسیده اند و ممکن است قبل از شما به سایتهای دیگری هم رفته باشند که جواب خود را از آن نگرفته اند.

اسکنر به کاربری گفته میشود که با ورود به سایت سعی میکند به صورت تیتر وار مقاله شما را بخواند تا سریعا متوجه شود آیا جواب او در سایت شما هست یا خیر

برای اینکه به اسکنرها نشان دهید که محصول شما جوابگوی نیاز او هست و کاربر را در سایت ماندگار کنید میتوانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

  1. کلمات مهم و مرتبط با محصول خود را به صورت Bold , ایتالیک یا زیر خط دار مشخص کنید
  2. متن خود را پارگراف بندی کنید و از نوشتن متن پیوسته خیلی طولانی خود داری کنید
  3. بخشهای مهم متن خود را به صورت نقل قول در بیاورید(مانند همین مقاله)
  4. عناوین اصلی متن خود را با تگ های H1-H2-H3 مشخص کنید
  5. از بولت ها یا اعداد برای شماره بندی و مشخص کردن بخشهای مهم استفاده کنید
  6. بخشهای مهمی از متن را با رنگ دیگری غیر از متن اصلی نمایش دهید

با کمک این روشها میتوانید توجه اسکنر ها را بیشتر جلب کنید و باعث شوید او در سایت بماندو حتی از شما خرید کند.

تست ۱۲ – مشتریان را فالوآپ کنید

بعد از اینکه کاربری از شما خرید کرد یا در خبرنامه شما ثبت نام کرد نباید او را فراموش کنید زیرا این کاربرها بخاطر اعتماد و علاقه ای که به شما داشتند به جمع شما پیوسته اند و برای همین میتوانید بجای تمرکز روی بدست آوردن مشتریان جدید به فروش دوباره به همین افراد فعلی فکر کنید.

تحقیقات نشان داده که ۳۸% افرادیکه یک بار از شما خرید کرده اند اگر پیشنهاد مناسبی به آنها بدهید مجددا از شما خرید میکنند.

میتوانید برای مناسبت های خاص یک کدتخفیف برای مشتریان ارسال کنید و یا از او برای شرکت در نظر سنجی در مورد خودتان دعوت کنید. این کارها باعث میشود که مخاطبین شما از مشتری یکبار مصرف به خریدار دائمی تبدیل شود که برای به بازار آمدن محصول جدید شما لحظه شماری میکند.

 

حرف آخر

مواردی که در این مقاله مطالعه کردید برای افزایش فروش محصولات سایت شما کاربرد دارد ولی نمیتوان گفت که کدام راه برای چه سایتی بیشتر بازدهی دارد و باید شخصا آن را روی سایت خود تست کنید و عملکرد آن را ببنید که به آن Spilit test  یا A/B test  میگویند.

برای تست کردن میتوانید از دو روش استفاده کنید :

  • دو صفحه متفاوت از محصول خود را ایجاد کنید و هر کدام را جداگانه تبلیغ کنید تا متوجه شوید بازدیدکنندگان کدام ورژن از صفحات طراحی شده بهتر و بیشتر به مشتری تبدیل میشود
  • از ابزارهای A/B تست استفاده کنید که معروف ترین آنها شرکت گوگل است و با کمک آن میتوانید درصدی از کاربران ورودی سایت را به صفحه ای که در آن تغییراتی ایجاد کرده اید هدایت کنید و عملکرد آن را ببینید و هر کدام که بازدهی بیشتری داشت را استفاده کنید

 

دسته بندی : افزایش فروش سایت