بازاریابی اینترنتی ( Internet Marketing ) یا بازاریابی آنلاین ( Online Marketing ) به مجموعه کار ها و عملیات هایی گفته می شود که در بستر فضای مجازی برای فروش محصولات یا خدمات صورت می گیرد. اینترنت مارکتینگ تلاش می کند روش فروش را به سمت و سوی فروش مجازی یا آنلاین سوق دهد هر چند که در برخی کسب و کار ها امکان انجام تمام مراحل سفارش به صورت کاملا آنلاین وجود ندارد ، اما برای این دسته کسب و کار ها نیز بازاریابی اینترنتی یک فرصت تازه برای معرفی خدمات و محصولات خواهد بود و به طور حتم در دراز مدت اثرات چشم گیری بر کسب و کار هدف خواهد داشت.

امروزه با افزایش سطح آگاهی صاحبان کسب و کار ، بسیاری از آنها در اینترنت شروع به معرفی فعالیت های خود نموده اند که این کار می تواند حوزه ی رقابت آنها را از یک منطقه جغرافیایی محدود به تمام نقاط دنیا که فردی به کالا یا خدمات آنها نیاز دارد بسط دهد. از طرف دیگر با ظهور رقبا در فضای مجازی برای کسب و کار هایی که می خواهند حرفی برای گفتن داشته باشند، ضروری است که بازاریابی کالا و خدماتشان را به صورت آنلاین شروع کنند.

بازاریابی اینترنتی خود یک مقوله کلی است که شامل مواردی چون بازاریابی در وب ، بازاریابی ایمیلی ( ایمیل مارکتینگ ) و بازاریابی در شبکه های احتماعی می شود، در صورتی که می خواهید کسب و کارتان رشد خوبی داشته باشد ، بهتر است تا در تمام حوزه های بازاریابی اینترنتی فعالیت خود را شروع کنید و در این راه با اطمینان قدم بردارید. در صورتی که می خواهید فروش خود را چند برابر کنید و کسب و کارتان را از یک کوچه یا یک خیابان یا یک شهر به تمام نقاط ایران یا حتی جهان گسترش دهید ، باید با موج بازاریابی اینترنتی همراه شوید و یقین داشته باشید در صورت اجرای صحیح نکات بازاریابی اینترنتی کسب و کار موفقی خواهید داشت و می توانید فروش خود را چندین برابر کنید از طرف دیگر شما می توانید در زمانی که حتی خواب هستید از طریق سایت خود فروش داشته باشید یعنی کسب و کار شما می تواند برای شما سود آوری داشته باشد در حالی که شما در حال استراحت یا تفریح هستید و بدین شکل درآمد شما رشد می کند در حالی که ساعت های کاری شما کم می شود.

 

بازاریابی اینترنتی به بسیاری از کسب و کار ها کمک کرده است تا به سود های میلیاردی دست یابند. اگر هنوز برنامه ای برای بازاریابی اینترنتی کسب و کار خود ندارید هرچه سریعتر شروع کنید.  اگر رقبای شما تا دیروز به یک محدوده ی جغرافیایی خاص محدود بودند امروزه رقبای شما در فضای مجازی می توانند از هر شهر یا روستایی چند صد کیلومتر دور تر از شما باشند و حتی در محله خودتان با شما رقابت کنند!

 

آشنایی با انواع بازاریابی اینترنتی : 

وب مارکتینگ : 

وب مارکتینگ شامل سایت های فروش اینترنتی ، سایت های همکاری در فروش ، تبلیغات در وب سایت ها ، تبلیغ در وب سایت های نیازمندی ، تبلیغ در موتور های جستجو و جذب بازدید کننده از موتور های جستجو ( SEO ) است. وب مارکتینگ یکی از حوزه های حساس بازاریابی اینترنتی است و سعی کنید حتما در این حوزه وارد شوید و آن را رها نکنید شاید امروز نتوانید از تمام پتانسیل های حوزه وب مارکتینگ بهره برداری کنید اما می توانید همین حالا کاملا رایگان برای کسب و کار خود یک وبلاگ ایجاد کنید و کمی در مورد محصولات  خدمات خود توضیح دهید یا به صورت رایگان ایمیلی برای کسب و کار خود بسازید. حتما اینکار را انجام دهید و بعد از آن در سایت های نیازمندی رایگان آگهی ثبت کنید و کسب و کار خود را معرفی کنید ، محصولاتتان را معرفی کنید ، سایت و ایمیل خود را برای مخاطبان قرار دهید تا بتوانند بیشتر با شما آشنا شوند.

 

انجام موارد بالا برای شما هیچ هزینه ای در بر نخواهد داشت و شما در مدت کوتاهی با تماس ها و ایمیل های مشتریان شگفت زده خواهید شد!

ایمیل مارکتینگ : 

یکی از راه هایی که باعث می شود شما در مدت کوتاهی فروش بالایی داشته باشید ایمیل مارکتینگ است. شما باید از راه های مختلف ایمیل افرادی که به کسب و کار شما علاقه دارند را از آنها بگیرید، این امر می تواند در ازای دادن تخفیف ، آموزش رایگان یا دانلود یک فایل یا عضویت در خبرنامه باشد. دقت کنید ایمیل مارکتینگ به معنی ارسال انبوهی از ایمیل ها به افراد ناشناس نیست ! به معنی خرید لیست افراد و ارسال هرزنامه به آنها نیز نیست این کار به هویت کسب و کار شما در اینترنت لطمه وارد می کند. برای ایمیل مارکتینگ شما باید ایمیل افرادی که به کار شما علاقه مند هستند را جمع آوری کنید. برای ایمیل مارکتینگ حرفه ای از سایت های ارائه خدمات ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. این سایت ها با توجه به میزان ارسال شما و حجم لیست شما ، شارژ ماهیانه ای از شما دریافت می کنند و به شما امکان ایمیل مارکتینگ حرفه ای و اتوماتیک را می دهند که این به توسعه ی کسب و کار شما کمک می کند. ارزش کسب و کار شما به تعداد افرادی است که کسب و کار شما را می شناسند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی : 

شبکه های اجتماعی پر نفوذترین رسانه در جوامع مختلف هستند. در کشور ما نیز در اغلب خانواده ها بیش از نیمی از افراد در این شبکه ها حضور دارند و این فرصتی عالی برای شماست تا کار خود را به مخاطبان معرفی کنید. این کار هزینه ی زیادی برای شما نخواهد داشت فقط کمی باید برای مخاطبانتان وقت بگذارید. همین الان برای کسب و کار خود یک اکانت اینستاگرام بسازید ، و تصاویر محصولات و خدمات خود را به همراه نکات آموزنده در پروفایل اینستاگرام قرار دهید. سعی کنید هر روز نکات جدیدی که به درد مشتریانتان می خورد را در قابل یک عکس روی اینستاگرام قرار دهید. هر از چندی یک کد تخفیف برای مشتریانتان بر روی اینستاگرام قرار دهید تا مشتاق شوند که کسب و کار شما را در اینستاگرام دنبال کنند. این گام اول است ! این کار ها را حتما برای توسعه ی کسب و کارتان انجام دهید. در مراحل بعدی در سایر شبکه ها فعالیت خود را شروع کنید و سعی کنید با افزایش دانش خود کیفیت کارتان را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید.

شش قانون ابدی لاکچری مارکتینگ موفق

اغلب مدیران برند های لوکس به این نتیجه رسیده اند که تجربه مشتری در لاکچری مارکتینگ ( Luxury Marketing )  یک فاکتور اساسی است. اما اغلب دانسته های ما در زمینه خلق تجربه مشتری ، برخواسته از برند های تولید انبوه است. اما برند های لاکچری مقوله ای کاملا متفاوت هستند و به روش های ویژه خود برای مدیریت و بازاریابی برند نیاز دارند. بنا به تحقیقات بازار گسترده ای که صورت پذیرفته است ، ۶ موضوع زیر موضوعات مهمی هستند که برند های لوکس باید با تمرکز روی آنها تجربه مشتری را طراحی و ایجاد نمایند.

 

تمرکز روی باور ها 

برند های لاکچری باید به جای اتکا بر ارزش های برند ، به تمرکز بر روی باور ها بپردازند. باور های شخصی هر فرد برای او از ارزش برند ما ، با ارزش تر و مهم تر است. ضمنا هر فرد باور های مختلفی دارد و افراد را می توان بر اساس باورهایشان تفکیک نمود. برند های لاکچری نباید به اجرای کمپین های بازاریابی عمومی بپردازند و تمام افراد جامعه را مخاطب قرار دهند. در لاکچری مارکتینگ بر روی مشتریانی تمرکز می شود که باورهایشان با باور های برند همراستا است.

فراری ( Ferrari ) را می توان یک نمونه خوب از این مورد در نظر گرفت ، این شرکت به عملکرد بالا ( High Performance ) اعتقاد دارد و به ندرت مشاهده می شود که شرکت فراری در رسانه های گروهی مانند تلویزیون و … اقدام به تبلیغات نماید اما بودجه قابل توجهی را صرف تبلیغات در مسابقات فرمول یک می نماید. شرکت فراری برای بر روی تبلیغاتی تمرکز می کند که با باورش یعنی عملکر بالا مرتبط باشد و سعی می کند با برنامه های تبلیغاتی اش این باور را در ذهن مصرف کننده تقویت کند.

 

 

فراتر از لوگو

زمانی که مشتریان به یک برند لاکچری فکر می کنند ، آنها دوست دارند به تمام المان های بصری آن برند فکر کنند نه فقط به یک لوگو. المان های بصری یک برند می تواند شامل مواردی مانند مونوگرام ها ( به ترکیب دو یا چندین حرف یا نماد به منظور ایجاد یک نماد یکپارچه Monogram گفته می شود ) ، نماد های برند ، لوگو ، رنگ برند ، الگو ها ، تصاویر و حتی مفاهیم باشد.

این مطلب را از دست ندهید :   اهمیت تعیین ماموریت و چشم انداز در کسب و کار های کوچک

یکی از موارد مثال عالی برای این مورد برند شنل ( CHANEL ) است. زمانی که به این برند فکر می کنید به رنگ های سیاه و سفید ، به گل کاملیا ، عدد ۵ ، مروارید ، و شاید به لباس های کوتاه مشکی فکر کنید. برند های لوکس باید به طور کاملا فعال نماد های خود را انتخاب کنند و با تکرار آنها را در ذهن مخاطب تصویر سازی نمایند.

 

 

برای مشتریان تشریفات خاص طراحی کنید

برند های لاکچری صرفا به پیشنهاد فروش محصول اکتفا نمی کنند. این برند ها باید پا را فراتر از فروش محصول گذاشته و به مشتری خدمت یا تشریفات منحصر به فردی ارائه دهند. این منحصر به فرد بودن می تواند استفاده از فروشنده های حرفه ای و خدمات پس از فروش خوب باشد اما اگر واقعا می خواهید یک برند لاکچری خلق کنید باید یک تشریفات ویژه طراحی کنید تا مشتریان بتوانند این تشریفات خاص را تجربه کنند.

برند عطر LE Labo توانسته به طور ماهرانه ای این تشریفات را خلق نماید. آنها با استفاده از این شعار که با گذشت زمان کیفیت رایجه ی عطر های تولید شده کم می شود توانسته اند یک تجربه شخصی خاص را خلق نمایند. تمام عطر های Le Labo در هنگام خرید و در پیش روی مشتری به صورتی دستی و بر اساس سلیقه مشتری با هم مخلوط می شوند ، سپس تاریخ ساخت روی شیشه عطر حک می شود و نام مشتری نیز بر روی برچسب روی شیشه پرینت می شود. بعد از اینکه مشتری عطر را به خانه آورد باید به مدت یک هفته آن را در یخچال قرار دهد تا فرآیند تولید آن تکمیل شود . با استفاده از این تشریفات ، خریدن یک عطر LE LABO بیش از آن که خریدن یک محصول باشد ، یک تجربه شخصی عالی است.

 

 

فروشگاه قلعه ی امپراطوری شماست

برند های لاکچری باید تمرکز بسیار ویژه ای به روش فروش و نوآوری های زمان فروش داشته باشند. شاید در گذشته یک فروشگاه می توانست با تعدادی آجر با شمایل قدیمی خود را فروشگاه لاکچری معرفی نماید اما امروزه اصل لاکچری مارکتینگ بیان می کند که باید اقدام به طراحی فضاهایی با کاربرد چندگانه و کنترل شده نمود به گونه ای که باور های برند ما نیز از طریق این فضا ها به مشتری انتقال یابد و مشتری بتواند در این فضا ها یک تجربه شخصی جذاب کسب کند.

BMW WORLD در شهر مونیخ آلمان یک مثال عالی برای این موضوع است. این نمایشگاه بسیار بزرگ BMW دارای قابلیت های چندگانه از جمله نمایشگاه محصولات جدید، مرکز کنفرانس ، موزه BMW و … می باشد. در این ساختمان بزرگ مشتریان می توانند برند BMW را تجربه کنند نه فقط اینکه محصولات BMW را بخرند.

 

 

مشتریان را به یک جامعه محدود خاص بکشانید

برند های تولید انبوه یا عام معمولا جامعه مشتریان خود را مشخص کرده و پس از شخیص نیاز آنها محصول را به سوی جوامع هدف روانه می کنند تا مشتریان آن محصول را برای رفع نیاز هایشان تهیه کنند.  اما در لاکچری مارکتینگ یا بازاریابی برند های لوکس قضیه به شکل دیگری است ، برند های لاکچری باید جاذبه ای داشته باشند تا مشتری را به سمت خود بکشانند. یکی از این جاذبه ها می تواند این باشد که مشتری با تهیه این محصول وارد یک جامعه خاص و انحصاری مصرف کنندگان این محصول می شود. ممکن است مشتریان زیادی بخواهند وارد این جامعه شوند اما در نهایت مشتریانی که دارای عقاید همسو با عقاید برند هستند می توانند به این جامعه بپیوندند. در حقیقت مشتریان برند های لاکچری خود یک جامعه کوچک اما انحصاری و خاص را تشکیل می دهند.

 

به عنوان مثال شما برای تهیه یک گوشی iPhone Gold فقط کافیست تا قیمت آن را بپردازید. اما برای خریدن یکی از کیف های Hermés باید مدت زیادی با این برند در تعامل باشید و پیوند صمیمی برقرار کنید تا شانس خریدن یکی از کیف های تولید شده هرمس را پیدا کنید. برخلاف بی توجهی به مشتریان ، روش ذکر شده در لاکچری مارکتینگ ، به مشتری احساس تعلق به گروهی خاص را می دهد و باعث وفادار شدن مشتریان می گردد و آنها به خاطر عضویت در این گروه خاص از مزایایی برخوردار خواهند شد.

 

 

اسطوره سازی

خلق اسطوره یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در لاکچری مارکتینگ است. برند های عام معمولا خود را با رقبا مقایسه می کنند و مزایای محصولشان را نسبت به محصول رقیب بیان می کنند ، این در حالی است که برند های لاکچری نباید وارد چنین فضاهایی شوند. برند های لاکچری باید بتوانند داستان های افسانه ای برای مشتریان خلق کنند و به اسطوره داستان هایشان تبدیل شوند.

یکی از مثال های خوب این اصل لاکچری مارکتینگ شرکت خودرو سازی رولز رویس Rolls Royce است. این شرکت تعداد محدودی از مشتریان خود را به کارخانه های خود دعوت کرد تا شخصا مراحل تولید ذکر شده را ببینند و تجربه کنند.

اسطوره های برند های لوکس باید به صورت غیر مستقیم به دیگران منتقل شوند و باید در تمام قسمت های کسب و کار از جمله محصولات ، فروشگاه ها و بازاریابی دیده شوند. برند های لاکچری معمولا از طریق ادغام کردن داستان های رازگونه یا ارتباط با هنر اسطوره ای برای خود خلق و آن را به برند مرتبط می کنند.

 

دسته بندی : افزایش فروش سایت