بک لینک چیست؟

بک لینک، لینکی است که از سایتی، به سایتی دیگر داده می شود. بک لینک ها سنگ بنای ارتباطی شبکه جهانی هستند و بدون وجود آن ها، گشت و گذار در اینترنت معنایی نخواهد داشت.
بک لینک ها، پشتوانه و اعتبار یک سایت در نتایج حاصل از موتورهای جستجوگر هستند. یکی از ملاک های ارزش دهی به سایت ها از دید موتورهای جستجوگر، تعداد و کیفیت بک لینک های سایت ها می باشد.

مزایای لینک دهی :

 Link Building یکی از راه‌های موثر برای بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو است. شما با گرفتن لینک از سایت‌های معتبر، می‌توانید رتبه اعتماد (Trust Rank) سایت خود را در موتورهای جستجوی گوگل افزایش دهید تا در رتبه‌های بالاتر این موتورها نمایش داده شوید.
مزیت دیگر آن ترافیک بیشتر در سایت شماست. مسلما هر چه در سایت‌های پر بازدید معتبر اقدام به Link  Building کنید، افراد بیشتری وارد وب سایت شما می‌شوند.

بک لینک ها

عوامل موثر در کیفیت یک لینک :

  • Anchr text :انکر تکست٬ همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می‌شود. تاثیر آن به این صورت است که: وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید، انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می‌تواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.
  • Domain Authority : این فاکتور توسط شرکت moz.com به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینک‌های ورودی٬ کیفیت بک لینک ها٬ فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و … در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت بک لینک ها نیز تاثیرگذار باشد.
  • Page Authority : اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت آن ها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌شود.
  • دریافت لینک از سایت‌های کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشند که دارای دامنه ir. هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می‌دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشوند.
  • تعداد لینک‌های داخل صفحه: این که گوگل بداند لینک‌های خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص می‌شود. اما در کل٬ تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.
  • پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیج‌رنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمی‌گذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می‌تواند موثر باشد.
  • Relations : یکی از مواردی که خیلی‌ها در آن دچار اشتباه می‌شوند٬ بحث رابطه ‌های بین لینک‌ هاست. بک لینک ها مشخصه‌ای به نام Rel دارند که می‌توانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن داده‌اید افزایش دهند٬ اما از پیج‌رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”dofollow را ذکر کنیم. خود لینک‌ها به صورت پیش‌فرض Dofollow هستند.

بک لینک ها

Page Authority و Domain Authority در سئو سایت فاکتور های غیر رسمی سئو می باشد. همانطور که می دانیم  با توجه به توقف به روز رسانی page rank توسط گوگل این دو فاکتور نقش بسیار مهمی پیدا نمودند. Page Authority و Domain Authority به معنای اعتبار صفحه و اعتبار دامنه سایت می باشد و توسط شرکت MOZ ارائه شده است. برای بررسی این دو فاکتور برای وب سایت خود می توانید از سایت های moonsy یاopensiteexplorer.org استفاده نمایید.

بررسی فاکتور های Page Authority و Domain Authority در سئو سایت

 

Page Authority و Domain Authority در سئو سایت

Domain Authority

همان طور که گفتیم برای بررسی این دو فاکتور می توانید از سایت opensiteexplorer.org استفاده کنید. در این ابزار به دامنه سایت شما از بین ۰ تا ۱۰۰ اعتبار داده می شود و هرچقدر این عدد به ۰ نزدیک تر باشد دامنه از ارزش پایین تری برخوردار است و هرجقدر به ۱۰۰ نزدیکتر باشد با ارزش تر است و دارای اعتبار بیشتری می باشد. این مقدار همان اعتبار سایت (Domain Authority) می باشد و این مقدار از نظر الگوریتم های MOZ تعیین و ارائه می شود.
نکته: برای افزایش مقدار Domain Authority سایت خود می توانید لینک سازی های مفید برای سایت خود انجام دهید و از شبکه های اجتماعی سیگنال های مناسب دریافت نمایید و با تولید و انتشار محتوای مناسب روی سئو و بهینه سازی سایت خود فعالیت کرده و روی این فاکتور تاثیر مثبت بگذارید.

Page Authority

همان طور که می دانید تمامی صفحات سایت دارای قدرت یکسان نیستند و با یکدیگر تفاوت دارند. فاکتور اعتبار صفحه و یا همان Page Authority ابزاری برای اندازه گیری قدرت صفحات وب سایت می باشد. این مقدار نیز از نظر الگوریتم های MOZ محاسبه می شود و مورد تایید گوگل می باشد اما ممشخص نیست که این الگوریتم برای گوگل چقدر اهمیت دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که افزایش قدرت صفحات سایت بر روی قدرت دامنه سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.

domain authority مربوط به اعتبار دامنه می باشد اما page authority تنها اعتبار یک آدرس URL (یک صفحه) را نشان می دهد و از فاکتور قبلی بیشتر است. این فاکتور مانند google page rank می باشد و برای صفحه ی اصلی یک سایت (index) مقدار بیشتری را دارد . این مقدار نیز عددی بین ۰ تا ۱۰۰ می باشد و بالاتر بودن آن نشان از اعتبار بیشتر آن در موتورهای جستجوگر می باشد.
نکته: افزایش قدرت این فاکتور و در واقع ارتقای این مقدار به صورت تصاعدی دشوار است. به طور مثال رساندن این مقدار از ۰ به ۳۰ بسیار آسان تر است از رسیدن ای عدد از ۳۰ به ۶۰ و الی آخر. مجموع page authorityهای یک سایت (قدرت تک تک صفحات یک سایت) در واقع همان مقدار domain authority می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر domain authority

  • مقدار و کیفیت لینک های وارد شده به وب سایت. همانند google page rank
  • عمر دامنه سایت
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی و میزان سیگنال های دریافتی از آن
  • تولید و انتشار محتوای مناسب

و …

برای محاسبه این مقدار سعی شده تا عددی ارائه شود که با الگوریتم های گوگل و دیگر موتور های جستجوگر تا حد ممکن نزدیک باشد.

مقدار مناسب برای Page Authority و Domain Authority

  • مقدار بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل می باشد! قدرتمندترین سایت ها از این حیث
  • مقدار ۶۰ و بالاتر نیز بسیار خوب و مناسب است
  • مقدار ۵۰ و بالاتر از آننیز یک صفحه و یا یک سایت قدرتمند را نشان می دهد
  • مقدار ۴۰ تا ۵۰ نیز مقدار مناسبی است و سایت های دارای این مقدار نیز سایت های معتبری می باشد
  • مقدار ۳۰ مقدار کمی نمی باشد اما نمی توان گفت که این وب سایت قدرتمندی است
  • مقدار ۲۰ برای این فاکتور ها عدد پایینی است. معمولا سایت های نوپا این مقدار را دارند

* تمامی این اعداد برای صفحه نخست یک سایت page authority ارائه شده است و Domain Authority در واقع عدد پایین تری با اختلاف تقریبا ۱۰۰ تایی برآورد می شود.

نکات مهم درباره Page Authority و Domain Authority

گاهی ممکن است سایت های قدرتمند و با ارزشی را ببینید که دارای domain authority از page authority پایینی باشد! این می تواند به این دلیل باشد که دامنه سایت و یا صفحات آن حاصل ریدایرکت باشد. یععنی آدرس دامنه و یا صفحات آن تغییر کرده باشد. زیرا اعتبار آدرس ها با ریدایرکت به آدرس جدید انتقال نخواهد یافت.
پست های جدید و صفحه های داخلی یک سایت ممکن است در برخی واقع page authority برابر با ۰ و یا ۱ داشته باشد اما دقت داشته باشید این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.

باید به این نکته توجه کنیم که فاکتورهای سئو سایت همیشه در کنار هم می توانند معنا پیدا کنند و به تنهایی نمی توان به آنها تکیه کرد حتی پیج رنک خود گوگل. این دو فاکتور نیز مشخصه هایی نیستند که به طور کلی بتوانیم بر روی آنها حساب کنیم. به طور مثال ممکن است گاهی پیش بیاید که سایتی را مشاهده کنیم که دارای page authority 30 تا ۵۰ باشد اما سایت ضعیفی و یا حتی اسپم باشد. البته به ندرت پیش می آید اما باید برای پی بردن به قدرت یک سایت تمانی فاکتور های سئو را  توسط روش های بررسی سرعت و سئو سایت در آن محاسبه نمود.

دسته بندی : افزایش فروش سایت