امروز دغدغه اصلی همه صاحبان کسب و کار اینست که محصولات و یا خدماتی که ارائه می دهند برای آنها سودآوری داشته باشد.

اما این خواسته به خودی خود و با ایجاد یک وب سایت و قراردادن محصول درآن محقق نمیشود. یکسری مسائل روانشناسی در فروش دخیل هستند و ما به عنوان یک صاحب کسب و کار باید از آنها اطلاع داشته باشیم و ازآن برای افزایش فروش خود استفاده کنیم.

هر کسب و کاری برای فروش خود دارای استراتژی خاصی می باشد که آن را با تحقیقات و سعی و خطا بدست آورده است.

امروز میخواهیم یکسری تکنیک هایی رو ارائه دهیم و شما آن را برای وب سایت فروش خود پیاده سازی کنید و نتیجه آن را با قبل مقایسه نمایید.

تست ۱: ارائه فقط یک محصول یا خدمات خود در صفحه اصلی

آیا شما محصول یا خدمات خودرا در وب سایت فروختید؟

به شدت به شما توصیه میکنم که تست کنید آیا این استرتژی برای شما جواب می دهد یا نه؟

تحقیقات ما نشان میدهد که ارائه محصولات کمتر در یک صفحه و ارئه توضیحات بیشتر فروش را بالاتر می برد.

هدف فقط تمرکز است. به جای تلاش برای ارائه طیف وسیعی از محصولات با جزئیات برای هر بازدید کننده، اگر فقط یک محصول یا مجموعه ای ازمحصولات مرتبط را به بازدید کننده نشان دهید، تمرکز بازدید کننده بیشتر می شه و می توانید در قالب توضیحات، جواب سوالاتی که ممکن است برای بازدید کننده پیش اومده رو بدهید و شک و تردید مشتری را از بین ببرید.

البته منظور این نیست که فروش محصولات دیگه رو متوقف کنید، شما همیشه می توانید آنها را به مشتریان خود از طریق صفحات دیگه و یا با استفاده از پیشنهادات پیگیری ارائه دهید.

البته تنها راه برای اینکه مطمئن بشید این روش برای مخاطبانتان جواب میدهد، آزمایش اونه ! به این صورت عمل کنید.

یک متن کامل برای محصولی که سخت میفروشید، آماده کنید، این آزمایش رو برای یکی دو هفته  اجرایی کنید و روی صفحه اصلی سایت قرار بدین و تاثیرش رو در افزایش فروش ببینید.

تست ۲: پیشنهاد محصول مورد نظر به صورت opt-in و ایجاد لیست بزرگتری از مشتریان وفادار

این روش ابزاری است برای جمع آوری لیست ایمیل علاقه مندان به پیشنهاد شما و هم چنین پیشنهادات محصولات مشابه که این کار باعث می شود به طور منظم با مشترکین خود در ارتباط باشید ، ایجاد روابط اعتماد و وفاداری، و فروش آن محصول یا محصولات مشابه و خدمات پس از فروش ثمره این روش است.

اما آیا می دانید اگر پیشنهاد opt-in شما در کجای صفحه نمایش داده بشه می تونه تاثیر بیشتری در جذب مشترکین داشته باشه؟

اگه شما از یک متن فروش طولانی استفاده نمیکنید، پیشنهاد opt-in  خود را به صورت برجسته در سمت چپ بالای صفحه قرار دهید، چون اینجا اولین مکانی است که معمولا چشم بازدید کننده به آنجا می افتد.

اگه شما متن معرفی محصول طولانی دارید، باید پیشنهاد opt-in خود را بعد از اینکه توجه بازدید کننده را جلب کردید در صفحه دوم قرار بدین. این جلب توجه میتونه با استفاده ار موارد زیر باشه:

  • بوسیله شناسایی مشکلی که اونها دارن
  • ایجاد اعتبار برای خود با ارائه گواهینامه ها و…
  • نشر تجربیات و توصیفات مشتریان راضی

شما باید پیشنهادات  opt-in خود را در هرصفحه از سایت خود که همیشه در مقابل دید بازدید کننده است قراردهید.

تست ۳ : استفاده از تبلیغات شناور برای تاثیر بیشتر

همه ما با پاپ آپ آشنا هستیم. پنجره های کوچکی که حاوی یک پیشنهاد ویژه و یا سایر اطلاعات دیگه که زمانیکه در یک وب سایت هستید، نمایش داده می شوند.

حالا برخی اون رو دوست دارند یا از آن متنفرند، پاپ آپ ها سالها ابزار مفیدی برای بازار یابی آنلاین بوده اند.

با این حال درصد زیادی از کاربران آن را دوست ندارند. بسیاری از مرورگرها برنامه های خود را برای مقابله با آن توسعه داده اند.

البته کاربران باید حق انتخاب داشته باشند که میخواهند آنها را مشاهده کنند یا نه. با این حال اکثر مرورگرها به صورت خودکار این پنجره ها رو می بندند. چون ممکن است مانع دستیابی بازدیدکنندگان به اطلاعات مفیدی که در وب سایت دارد، بشود.

در حال حاضر میتوانیم از تبلیغات شناور که شبیه به پاپ آپ است ولی توسط برنامه ها مسدود نمی شود، استفاده کرد.

در واقع زمانی که ما یک آگهی شناور رو برای تست در سایت اضافه کردیم، فروش ۱۶۲ درصد افزایش داشت.

این تبلیغات موثرند. چون در اونها اطلاعات مهمی مانند پیشنهاد opt-in  شما و یا یک پیشنهاد جذاب برای مدت محدود در مقابل دبد بازدیدکننده قرار می گیرد.

شما می توانید برای امتحان یک پیشنهاد opt-in  را در آگهی شناور قرار دهید و ببینید آیا تعداد مشترکین شما افزایش می یابد.

زمانیکه ما این کار را انجام دادیم، بازدیدکنندگان ۸۶ درصد بیشتر عضو خبرنامه ما شدند. همچنین شما میتونید تست کنید بازدیدکننده ها چقدر بیشتر روی لینک پیشنهاد ویژه در اگهی شناور و همچنین آن لینک بر روی صفحه اصلی شما  کلیک می کنند.

تست ۴: عنوان محصولات خود را جذاب انتخاب کنید

تیتر شما تاثیر زیادی در فروش شما دارد و اولین چیزی که بازدیدکننده در سایت شما می بیند عنوان و تیتر است و این باعث می شود که بازدیدکننده رو ترغیب به خواندن متن معرفی محصول کنید.

یک تیتر موفق باید مشکل مخاطبان هدف رو برجسته بکنه و خاطر نشان کند که مزیت اصلی محصول یا سرویس شما در حل این مشکل است.

تست ۵ : انتشار یک مشکل در سایت و نشان دهید که چگونه می توانید آن را حل کنید.

درچند پاراگراف ابتدایی در صفحه اصلی، شما باید مشکلی که در تیتر، عنوان کردید را برطرف کنید.تنها زمانی مخاطبان شما احساس می کنند که شما مشکل اونها رو می فهمید که متوجه بشن میتونین اون مشکل رو برطرف کنید.

زمانیکه مشکل وجود داشت، بعد ازاون شما میتونید شروع به معرفی محصول یا خدمات خود بعنوان راه حلی برای رفع این مشکل، با تاکید بر اینکه چگونه محصول یا خدمات شما مشکل خواننده را برطرف میکند، کنید. اینکار افزایش فروش شما رو تضمین میکنه.

تست ۶ : کسب اعتبار و افزایش اعتماد بازدید کننده ها به شما

اعتبار شما در میزان فروش شما بسیار حیاتی است و همین امر است که مشتری به سایت شما میاد و به شما اعتماد میکنه و ازتون خرید انجام میده.

راه های مختلفی وجود داره که میتونین این تاثیرگذاری را انجام بدین ولی ما فعلا دوتا از سریعترین و راحتترین اونها را براتون میگیم. اگر در حال حاضر از این روشها استفاده نمی کنید، بازنگری در روش خود انجام بدین تا از نتیجه اون شگفت زده بشین.

یکی از بهترین روشها برای ایجاد اعتبار اینه که در متن معرفی محصول تصدیق مشتریان قبلی این محصول را بیان کنید.

در این روش باید قسمتی از ایمیل ها و یا نامه هایی که مشتریان، نظرات خود را در رابطه با محصول بیان کرده اند و اینکه چگونه این محصول مشکل اونها رو رفع کرده، در متن معرفی محصول بیاورید.

این نکته خیلی مهم است که وقتی مشتری از چگونگی رفع مشکلش بوسیله محصول شما بگوید به مراتب تاثیر گذارتر است از اینکه بگوید محصول شما عالی است.

همچنین میتونید گواهی نامه ها، تجربیات و آموخته های قبلی خودتون رو در بخشی از متن معرفی محصول قید کنید تا مشتری شما را واجد شرایط برای حل مشکلش بداند. شما همواره باید به طور موثری مشتری را متقاعد کنید که بهترین فردی هستید که میتونه مشکل شما رو حل کنه.

تست ۷ : روی بازدیدکنندگان سایت متمرکز بشید نه روی خودتان!

موفق ترین متن های فروش روی خواننده متمرکز میشن. در بسیاری از موارد، صاحبان کسب و کار از این اصل طلایی غفلت می کنند. با دقت به متن فروش خود نگاه کنید. اغلب با کلمات “من”، “برای من”، “ما” پر شده.

به جای استفاده از جملاتی که داخل آن از من، ما و خلاصه از خود گفتن است، از جملاتی استفاده کنید که مشتری شما طرف مخاطب قرار بگیرد.

تست ۸ : به مشتری القا کنید که این محصول یک نیاز ضروری برای اوست.

خیلی مهم است که متن فروش یک جمله فوریتی به مشتری القا کنه تا اونها سریعا خرید کنن. بهترین جا برای انجام این کار، انتهای متن فروش است . یک جایی نزدیک دکمه خرید محصول.

در اینجا چند روش برای ایجاد یک حس فوریت ذکر میکنیم. سعی کنید اون رو در متن فروش خودتون پیاده کنید.

  • ارائه تخفیف در یک بازه زمانی خاص
  • ارائه هدیه و اشانتیون در خرید در یک بازه زمانی خاص
  • ارائه به صورت تعداد محدود از محصول یا خدمات
  • ارائه یک هدیه به مقدار محدود

تست ۹ : حذف هرگونه ارجاع به خرید از اول متن فروش.

مردم معمولا دنبال اطلاعات رایگان می گردند. اگر شما از ابتدای متن فروش شروع به ارجاع به فروش دهید، قبل از اینکه مشتری بخواد به شما اطمینان کنه، از دستش میدین. شما ابتدا نیازدارید تا اونها رو به مشکلی که درباره اون نوشتید و اونها هم این مشکل رو دارن، علاقه مند کنید که در تست ۵ موجوده و بعد از اون یک راه کار ارائه بدین که مشکل رو چگونه می تونین حل کنین. زمانیکه این کارها را انجام دادین تازه میتونین شروع به فروش کنید.

فقط یک راه آسون برای اینکه لحن متن فروشتون بهتر بشه هست: سعی کنید ارجاع به خرید، هزینه ها و فروش را از بالای متن فروش حذف کنید و نتایج رو با متن کنونی خود مقایسه کنید. به خاطر داشته باشید تا زمانیکه حس اعتماد و نیاز مشتری به محصول را در او القا نکردید، حرفی از پول و فروش نزنید.

تست ۱۰ : اضافه کردن عکس برای افزایش اشتیاق به محصول

تصاویر، محصولات را ملموس تر میکنه و برای بازدیدکننده واقعی به نظر میاد و یک ابزار قدرتمند فروش است. بعضی اوقات فاش کردن محصول قبل از فروش میتونه فروش رو از بین ببره. شما ممکن است قبل از اینکه تصمیم بگیرید محصول رو نشان دهید بخواهید مزایا و ارزش محصول را برجسته کنید و پس از آن به مشتری بگید که این همانی است که میخواهی.

پیشنهاد میکنم که برای آزمایش، تصاویر را نزدیک بالای صفحه فروش و همچنین در نزدیکی دکمه خرید محصول و در صفحه سفارش و همچنین بدون تصویر قرار دهید و بازخورد هریک را بررسی کنید و ببنید کدام یک برای شما بهتر است و تصاویر همان جایی قرار دهید که تاثیرگذاری بیشتری دارد.

تست ۱۱ : جلب توجه بوسیله تغییر قالب و ظاهر متن فروش خود

عده ی خیلی کمی متن فروش شما رو از ابتدا تا انتها می خوانند و صفحه رو از بالا به پایین می آورند و یکسری عبارات و کلمات خاص رو که چشمشون به اونها میخوره میخونن. به همین دلیل شما باید یکسری کلمات و عبارات خاص رو که مزایای کلیدی محصول شما هستند را بصورت برجسته درآورید تا کسانی که صفحه فروش را مرور میکنند، چشمشان متوجه اینها بشود. به این صورت عمل کنید:

  • مهم ترین پیشنهادات خود را برای تاکید بیشتر به صورت bold، italic، و هایلایت قرار دهید.
  • طول پاراگراف ها رو کم تر کنید.
  • برای تاکید، عبارات کلیدی خود به عنوان زیر تیتر بنویسید تا بازدیدکنندگان ترغیب به خواندن شوند.
  • متن خود را به حالت justify قرار دهید.
  • برای تاکید بر نکات کلیدی از لیست های عددی و غیر عددی استفاده کنید.

تست ۱۲ :پاسخگوی مشترکین و مشتریان خود باشید و به موقع به سوالات پاسخ دهید.

بسیاری از مشتریان قبل از خرید از سایت شما سوالاتی را می پرسند و اگر قانع شوند، مشتری شما می شوند.

در ایمیل های پیگیری خود، برای مشتریانی که هنوز از شما خرید نکرده اند میتواند پیشنهاد خود را ارائه دهید و دوباره برای فروش درخواست دهید. سعی کنید مشترکینی که ثبت نام می کنند بلافاصله یک ایمیل بفرستید و یک دلیل برای اینکه به سایت شما بازگردند برای آنها ایجاد کنید. برای آزمایش، این روش را برای کسی که سه روز از ثبت نامش در سایت گذشته امتحان کنید و نتایج را مقایسه کنید.

حفظ ارتباط با مشتریان موجود به همان اندازه مهم است. در واقع آزمایش ها نشان می دهد که اگر به مشتریان این فرصت غداده شود، دوباره خرید می کنند. این عمل به روابط سودآور و بلندمدت شما کمک میکنه تا محصولات دیگر که در رابطه با محصول اصلی است را هم بفروشید. شما میتونید آزمایش کنید که وقتی مشتری محصولی را خرید بلافاصله محصولات مرتبط رو هم بهش معرفی کنید و هم  میتونید سه روز پس از خرید اینکار را انجام دهید. ببنید کدام مورد در مورد کسب و کار شما سودمند است.

فروشگاه های آنلاین بسیاری در اینترنت وجود دارند و برای آنکه کاربران سایت شما را برای خرید انتخاب نمایند می بایست نکته هایی را در سایت خود رعایت نمایید. صدها روش برای بهینه سازی فروشگاه آنلاین وجود دارد و در این مقاله من یازده روش را برای شما عنوان می نمایم. در حقیقت این موارد نکات کلیدی فروشگاه های اینترنتی می باشد.

۱٫ توضیحات کامل بنویسید

همیشه سعی نمایید توضیحات محصولات در سایت شما کافی باشد و تمام ویژگی های محصول را در بخش توضیحات آورده باشید. در صورتی که محصول منبع خاصی دارد می تواند منبع را نیز ذکر نمایید. با درج توضیحات علاوه بر آنکه به پرسش های کاربران خود پاسخ می دهید باعث افزایش رنک صفحه وب سایت خود می شوید. در حقیقت درج اطلاعات کامل محصول تاثیر مثبت بر روی سئو وب سایت شما داشته و باعث می شود محصول در موتورهای جستجو بهتر جستجو شود. البته دقت نمایید اطلاعات محصول در سایت شما با سایر سایت ها یکی نباشد زیرا باعث به وجود آمدن مشکل محتوای کپی شده می شود. سعی نمایید اطلاعات محصول را خود و به صورت متمایز با سایر سایت ها درج نمایید.

۲٫ باکس جستجو را در دید کاربر قرار دهید

باکس جستجو را در مکانی قرار دهید تا همیشه در دسترس کاربر باشد تا در صورتی که نیاز به جستجو در سایت بود کاربر بتواند به راحتی در سایت جستجو نماید. سایت های فروشگاهی معمولا یک باکس جستجو کلی دارد که در بالای صفحه قرار می گیرد و ممکن است قابلیت جستجو در دسته بندی خاصی نیز در آن تعبیه شده باشد و همچنین باکس جستجوی پیشرفته که معمولا در اطراف لیست محصولات کار می شود. جستجوی پیشرفته معمولا به صورت فیلتر کار می شود تا زمانی که کاربر با عنوان مثال قصد داشت محصولات با خصوصیات و قیمت خاصی را رویت نماید از فیلتر مورد نظر خصوصیات مورد نظر خود را انتخاب نماید.

۳٫ آدرس صفحات را ذکر نماید

همیشه در صفحه داخلی آدرس صفحه را ذکر نمایید تا کاربر بداند در کدام بخش از سایت قرار دارد. انجام این مورد نه تنها از سر در گمی کاربر می کاهد بلکه باعث تاثیر مثبت بر روی سئو سایت خواهد بود و موتورهای جستجو دسته بندی اطلاعاتی سایت را بهتر تشخصی می دهند.

۴٫ نمایش تصاویر مختلف از یک محصول

سعی نمایید چندین تصویر از محصول مورد نظر خود در سایت قرار دهید و در تصاویر جنبه های مختلف محصول را نمایش دهید. به عنوان مثال تصویر محصول از زاویه های مختلف و همچنین رنگ بندی های مختلف محصول. با انجام این کار در حقیقت معرفی بهتری از محصول خود خواهد داشت و کاربر با اطمینان بیشتری خرید خود را انجام می دهد.

۵٫ نمایش محصولات مرتبط

همیشه سعی نمایید محصولات مرتبط را در صفحه محصولات مرتبط به کاربر نمایش دهید. انجام این کار باعث حس بهتری در کاربر می گردد. البته دفت نمایید محصولاتی که به کاربر نمایش می دهید مرتبط به محصول مورد نظر باشد. به عنوان مثال در صورتی که کاربر قصد خرید تی شرت را داشته باشد بهتر است سایر تی شرت ها با رنگ ها و طرح های مختلف نمایش داده شود. معمولا محصولات مرتبط بر اساس دسته بندی یا تگ معین می گردند.

۶٫ عملیات خرید را تا حد ممکن آسان طراحی نمایید

عملیات خرید می بایست بسیار ساده و کاربر پسند طراحی گردد و مراحل خرید می بایست به کاربر ارائه گردد و اینکه در کدام مرحله در انجام خرید قرار دارد. انجام این کار اطمینان بیشتری به کاربر می دهد و باعث می شود کاربر در مراحل خرید خود سر در گم نباشد. در حقیقتا پس از انتخاب محصول می بایست فرم عضویت و یا ورود به سایت به کاربر نمایش داده شود و پس از آن کاربر به درگاه پرداخت هدایت گردد.

۷٫ نگهداری سبد خرید

فروشگاه را به گونه ای طراحی نمایید تا کاربر بتواند محصولات مختلفی را در سایت انتخاب نماید. معمولا در فروشگاه بخشی به عنوان سبد خرید در نظر گرفته می شود و زمانی که کاربر محصول خاصی را برای خرید انتخاب می نماید آیتم مورد نظر به سبد خرید اضافه می گردد. در انتهای کار کاربر می تواند سبد خرید خود را رویت نموده و در صورت نیاز ویرایش نماید و در صورت تایید می تواند سبد خرید موجود را پرداخت نماید.

۸٫ پشتیبانی آنلاین مشتریان

بخشی را برای پشتیبانی آنلاین مشتریان در وب سایت قرار دهید تا زمانی که کاربران نیاز به پشتیبانی داشتند بتوانند به صورت آنلاین مشاوره بگیرند. چت آنلاین مشتریان کار کاربران را بسیار ساده می سازد و می توانند در صورت نیاز به برقراری ارتباط با فروشگاه سریعا این کار را انجام دهند. البته پشتیبانی به صورت تلفنی نیز حتما می بایست وجود داشته باشد.

۹٫ قرار دادن بخش توضیحات در ثبت سفارش

حتما در زمان ثبت سفارش بخشی به جهت ارائه توضیحات از سوی مشتری قرار دهید تا مشتریان بتوانند موارد درخواستی خود را در آن اعلام نمایند. معمولا در زمان خرید سوالات و موارد خاصی پیش می آید و کاربران می توانند از این باکس برای این موارد استفاده نمایند.

۱۰٫ کلیه خصوصیات مربوط به محصول را نمایش دهید

به عنوان مثال در صورتی که کاربر قصد خرید کامپیوتر را دارد می بایست به کاربر تنوع رنگی و خصوصیات محصول نمایش داده شود تا کاربر بتواند محصول با خصوصیات مورد نظر خود را خریداری نماید. در صورتی که محصول با خصوصیات مورد انتخاب کاربر قیمتی متفاوت از قیمت اصلی حصول داشت می بایست سریعا به کاربر نمایش داده شود. به عنوان مثال آیفون ۳۲ گیگ با ۶۴ گیگ قیمت های متفاوتی دارند و در صورتی که کاربر مدل مورد نظر را در صفحه انتخاب نمود می بایست قیمت مورد نظر سریعا نمایش داده شود.

۱۱٫ جستجوی پیشرفته برای وب سایت

برای دسته بندی های مختلف خود جستجوی پیشرفته مربوط به آن دسته بندی قرار دهید. به عنوان مثال در صورتی که کاربر قصد جستجوی موبایل را داشته باشد باید بتواند در خصوصیات مختص به موبایل جستجو نماید تا بتواند سریعا محصول مورد نیاز خود را بیابد. این مورد در حقیقت در فروشگاه های پیشرفته تر تعبیه می گردد و باعث رساندن سریع کاربر به محصول مورد نظر خود می گردد.

دسته بندی : افزایش فروش سایت